Final Fantasy X – balení pro Českou republiku

Pokud patříte k těm několika stovkám šťastných majitelů FFX, pak nechápu, co děláte u tohoto článku – měli byste hrát. Pro ty ostatní jsem sepsal své dojmy z kvalitně lokalizovaného balení extrémně očekávané hry, stejně jako krátké hodnocení bonusového DVD projektu "Beyond Final Fantasy".

Na rozdíl od mezinárodního (poněkud klamné označení NTSC verze pro USA a Japonsko) vydání Final Fantasy X jsme se v Evropě dočkali klasického stylizovaného obalu, se střídmým a zároveň úderným designem černého nápisu a barevného loga na bílém pozadí. Obal není papírový, jak se někteří z nás báli, nýbrž plastikový. Pokud jej otočíte, pak vás nejspíš překvapí čeština, ve které je napsán obvyklý text, skládající se z upoutávky a technických požadavků. Ano, FFX vyšla (kromě jiných) ve speciální edici pro nás a Poláky (dlužno podotknout, že za relativně příznivou cenu okolo 1.800,- Kč). Obal možná není zas tak významný, ale dokonale lokalizovaný je i manuál, který je kompletně barvený a z hlediska gramatiky jeho čeština prakticky nemá chybu. Na druhou stranu je patrné, že překlad vypracovala osoba neznalá série FF a jejích pojmů a tak působí manuál poněkud „kostrbatě“. Asi nejtěžší je pro mne přijmout používání jména hlavní záporné „postavy“ hry jako „ta Sina“, když jsme si všichni zvykli mu říkat „TEN Sin“, TEN hřích. Nic to ale nemění na skutečnosti, že FFX je díky českému manuálu lépe pochopitelná pro nováčky v rámci série, kteří mají problémy s angličtinou (hra vlastně manuál nepotřebuje, protože obsahuje mnoho povedených tutorialů a klasickou sekci „help“ – jenže tyto už jsou pochopitelně v angličtině).

Snažil jsem se zvládnout shlédnutí bonusového DVD „Beyond FF“ (dále jen BFF), aniž bych něco přeskočil – ačkoliv jiná část mojí maličkosti se zuřivě rozčilovala proč už nehraji hru. Někdy to bylo těžší – zvláště při místy únavných rozhovorech s tvůrci – a jindy jsem si zase málem oči vykoukal – mám na mysli především sekci trailerů. Největším zklamáním pro mne je, že DVD neobsahuje ucelený dokument o výrobě FF, jaké najdete u titulů od Konami. Místo toho je rozděleno do jednotlivých sekcí a třeba i takové rozhovory musíte zapínat znovu a znovu pro jednotlivé členy týmu – není možné je pustit dohromady, naráz. Mám z toho stejný pocit ledabylosti, jako z ostře kritizovaných černých okrajů obrazu v samotné hře. Pokud vás tato problematika zajímá, vřele vám doporučuji diskusi pod článkem o druhém čísle OPS2 a dopisu jeho redakci – významná část této diskuse se právě tímto problémem zabývá a dokazuje tak, že v mnoha případech jsou diskuse pod články zajímavější, než článek sám. Doufám, že na to nezapomínáte a diskuse sledujete… ale to jsem odbočil. Kromě zmíněné liknavosti při tvorbě BFF nelze tomuto počinu snad nic jiného vytknout. Trailery se skládají z již prezentovaného sestřihu „History Of FF“ a dvou dosud nepublikovaných (podle mého názoru) ukázek z FFX, přičemž zvláště ta první má velice filmový nádech, který ve vás zanechá dojem, že FFX je vlastně katastrofický horor. Velkým překvapením pro mne jsou upoutávky na hru Kingdom Hearts. Pokud to nevíte, jde o nový projekt Sqaure (v Japonsku nedávno vyšel), který spojil tohoto japonského giganta s americkou továrnou na fantazie značky Disney. Hra je tedy RPG, odehrávající se v propojených světech disneyovek a Final Fantasy. Až uvidíte velkolepost jejího provedení a uslyšíte hudbu, jistě mi dáte za pravdu, že jde o ten nejzajímavější projekt, jaký na nás Square vedle FF chystá. Pokud mám být upřímný, druhá ukázka z Kingdom Hearts mne zkrátka dostala na kolena a pouštěl jsem si ji hned několikrát.

Rozhovory s tvůrci FFX představí mnoho různých lidí, stojících z tímto veledílem, přičemž asi největší radost mi udělala přítomnost tvůrce série, H. Sakaguchiho, který mi zoufale chyběl na DVD verzi filmu Final Fantasy. Jak bylo zmíněno, prokousat se rozhovory není zrovna legrace, ale najdete zde mnoho zajímavých informací, v čele s vysvětlením, proč je každý díl FF tak dobrý a proč opouští klasické pojetí žánru fantasy. Dále vám DVD nabídne tunu artworků a jiných obrazových materiálů z produkce hry, které jsou však v některých případech na průměrné televizi příliš malé a nečitelné. Nádhernou tečkou za tím vším je videoklip Suteki Da Ne, ústředí píseň k Final Fantasy X. Kvůli té hudbě a výtvarnému pojetí klipu stoupá hodnota BFF o pěkný kousek výše.

Nu a hra samotná? Po prvních pár hodinách je těžké něco shrnovat nebo hodnotit, ale jisté je, že vizuálně nemá FFX ve světě videoher a počítačových her žádnou konkurenci a také obávaný dabing nakonec nepůsobí zas tak špatně. Je ho hodně, víc než bych čekal a zvláště „drsný“ hlas hlavního hrdiny, který zastupuje vypravěče, je v rámci série originální a překvapivý (rozuměj zajímavý). Jak je zvykem, FF má krátké doby nahrávání a ukládání pozice, netrpí snižováním framerate a opět dokazuje, že stroj, na kterém běží, je vlastně něco docela jiného, než jste si mysleli předtím. Pokud potkáte někoho, kdo nevěří v technickou nadřazenost Emotion engine a PS2, pusťte mu libovolnou část FFX.

To je prozatím vše, pokud máte co říci ke kvalitě konverze nebo obsahu bonusového DVD, učiňte tak prosím pod článkem – jinak se sejdeme za pár dní (a nocí) u recenze. Přeji vám šťastnou cestu napříč Spirou – a nenechte Yunu/Tiduse, aby vám zlomili srdce!

Diskuze (3) Další článek: E3: Nové obrázky z UFO: Aftermath

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,