Flappy Bird – ostuda hráčů nebo fenomén?

Brouzdáním internetu můžete narazit na leccos. Pakliže surfujete na vlnách herního internetu, dost možná jste narazili na hru s názvem Flappy Bird. Ta v posledních týdnech hodně zaměstnávala herní novináře. Ptáte se proč? To se dozvíte v následujícím článku.

Flappy Bird je jedna z mnoha hříček, které si můžete z Apple Storu a Google Play stáhnout do svého mobilního telefonu. Jde o klasickou platformovku, v níž je cílem s vaším ptáčkem doletět co možná nejdál. Hra se ovládá prostřednictvím dotyku prstu, po němž postavička vzlétne nahoru, bez dotyku míří k zemi. Do cesty se staví různé zábrany a především zvláštní a nevyzpytatelné chování virtuálního ptáka.

Flappy Bird se v posledních týdnech stalo fenoménem, dobyla první příčky Apple Storu v USA, Číně a Británii, plnila tisk a vzniklo nespočetné množství různých tutoriálů, návodů, jak na hru, ale také spousta naštvaných videoreakcí na to, jak hloupou, otravnou, ale zároveň návykovou hrou Flappy Bird je. Na titulní stránky se dostala především kvůli závěrečným událostem kolem hry, mezi které patří otázka plagiátorství, s tím související problematické výdělky tvůrce dosahující až 50,000$ za den, nenávistné reakce hráčů a finální stažení hry jak z Apple Storu, tak Google Play. Proč takové drama? O tom později, teď se podívejme na historii hry.

dong-nguyen.jpg

Z nuly na vrchol, a zase zpátky

Za hrou stojí nezávislý tvůrce miniher pro mobilní platformy Dong Nguyen, pocházející z Vietnamu. Flappy Bird stvořil během pouhých třech dnů, přičemž premiéru si hra odbyla v květnu roku 2013 na Apple Storu i Google Play. V lednu letošního roku se Flappy Bird zázračně dostalo do čela amerického, čínského a také britského žebříčku her zdarma na Apple Storu, a dokonce se dočkalo pasování titulem „nové Angry Birds“, což je ve světě mobilních her obrovská pocta. Vznikl nový kult, který uctívali statisíce hráčů z celého světa.

Až do této chvíle je příběh Flappy Bird stejný jako příběh každé jiné úspěšné mobilní hry. Zakopaný pes začíná smrdět teprve tehdy, když se na povrch dostávají informace a videa o tom, že hráči kvůli selhání ve hře demolují své mobilní telefony, natáčí se při svých bouřlivých reakcích, všeobecně reagují až příliš emotivně, a tak dokonce začnou tvůrci posílat výhružné emaily a zprávy.

IMG_2300.PNG IMG_2302.PNG IMG_2305.PNG

Situace nabobtná do obřích rozměrů 8. února, když Dong Nguyen oznamuje, že Flappy Bird, která se v té chvíli vyhřívá na pozici číslo jedna nejstahovanějších her pro iOS, do 22 hodin stáhne jak z Apple Storu, tak Google Play, protože situaci neunese. „Omlouvám se hráčům Flappy Bird, ale za 22 hodin hru stáhnu z prodeje. Už to nezvládám,“ visí na oficiálním Twitter kanálu Dong Nguyena.

Oznámení o stažení hry vyvolává další vlnu nespokojených a hrubých reakcí, protože hráči nechápou, proč by měla být jejich oblíbená hra stažena, a především nerozumí reakci Dong Nguyena, zvlášť když v lednu 2014 přišel plátek The Verge s informací, že tvůrce Flappy Bird si denně přijde na 50,000$ díky reklamám ve hře. V tom momentě nastupují herní novináři, kteří píšou jeden článek za druhým, spekuluje se o důvodu stažení a tak dále. Flappy Bird se rázem stává kontroverzní, ale také fenomenální záležitostí.

dong-nguyen-twitter.png

Pochyby a kontroverze

Situace kolem Flappy Bird je kontroverzní, jelikož hra byla stažena z prodeje, což není zcela běžná reakce na kritiku. Největším problémem je fakt, že Flappy Bird v zásadě kopíruje to, co už tu bylo a nijak to neskrývá ani neposouvá dál. Redaktoři portálu Kotaku upozorňují na zcela zjevnou podobnost objektů a zvuků ze série her Mario. BBC Vietnamese si zase všímá podobnosti s Piou Piou vs. Cactus, hrou, která vyšla v roce 2011 a má na chlup stejný ovládací i herní koncept.

Další herní portály přináší další a další zprávy o otázce plagiátorství, čímž se Nguyen dostává pod palbu kritiky, která později přichází s názorem, že Nguyen hru stáhl právě kvůli problémům se zákonem o autorství, tvůrce to ale popírá. Novináři a vývojáři se ptají, jak je možné, že někdo, kdo svou hrou nepřinesl nic nového a ještě použil totožné objekty z jiných her, může vydělávat na své „nové a originální hře“ 50,000$ denně?

IMG_2307.PNG IMG_2308.PNG IMG_2337.PNG

Další nejasnosti Flappy Bird obklopují v případě magického nárůstu popularity. Hra byla totiž uveřejněna již v květnu minulého roku bez větších známek úspěchu, herní servery ji hodnotili vesměs průměrně až podprůměrně, nepříkládali ji žádnou důležitost, o Flappy Bird nebylo slyšet nikde. V lednu se však zázračně během několika dní vyškrábala až na první příčku nejstahovanějších her.

Odborník na marketing Carter Thomas proto Donga Nguyena nařkl z toho, že za nárůstem popularity stojí použití nekalých praktik v podobě počítačových botů, kteří měli hru automaticky stahovat a zaručit tak výstup až na první místo stahovaných her. Nguyen k tomu nejprve řekl, že respektuje názory ostatních, později však dodává, že na tom, zda něco zkopíroval nebo ne, ve finále vlastně ani nezáleží a není to jeho problém. Ať už to bylo jakkoliv, přesvědčivé vysvětlení Nguyen nepodal, a vzhledem k faktu, že na něčem, co v podstatě jen převedl do jiných barev, vydělával 50,000$ (1 000 000 Kč) denně, nejde o úplně korektní přístup a kritiku si zasloužil.

keep-calm-and-play-flappy-bird-52.png

Bizarní chování se však objevilo i na straně hráčů. Ti, kteří si prošli hysterií po stažení Flappy Bird, které bylo přesně 22 hodin po oznámení odstraněno z Apple Store a Google Play, začali nabízet své telefony s již předinstalovanou hrou na Ebay a další aukční servery. Normální člověk by si řekl: naivky, jenže světe div se, telefony se prodávaly, a to za astronomické sumy – telefon s Flappy Bird jste mohli okamžitě pořídit za 1499$ (cca 30 000 Kč), přičemž v aukcích se nejvyšší částka vyšplhala na 90,000$ (cca 1 800 000 Kč).

Pár dní po odstranění hry přibyly na Apple Store a Google Play desítky klonů Flappy Bird, které měly zmírnit bolest všech závisláků. Proto vzniklo Flappy Doge, jakožto webová odnož hříčky, FlapMMO, Flappy Plane, Flappy Whale, Flappy Penguin, Flappy Angry Bird, Flappy Bert, Fall Out Bird nebo Splashy Fish, které se stalo asi nejpopulárnější a nejvěrnější kopií „originálu“.

Klademe si otázky

Ať už má z hlediska plagiátorství a nárůstu popularity Dong Nguyen čisté svědomí nebo ne, hysterie kolem Flappy Bird nabízí zajímavý vhled do fungování herního průmyslu. Z hlediska tvůrců je to především otázka plagiátorství. Kam až může napodobování her zajít? Flappy Bird zjevně užívala textur a zvuků odjinud, převzala herní koncept Helicopter Game, a nenabídla v podstatě nic nového, přesto slavila obrovský úspěch. Jenže to není případ jen mobilních her.

Stačí se rozhlédnout – série Battlefield či Call of Duty se v mnohém neliší, otázka recyklace herních značek je zase další otázkou. Do jaké míry jsme ochotni neustále platit a hrát to samé? Jak je vůbec možné, že něco, co už existovalo, může být znovu použito? Jak si herní vývojář může dovolit inkasovat na něčem, co není z jeho hlavy? Proč nám nevadí napodobování ve hrách, které hraničí s plagiátorstvím?

flappy-bird-hysteria.jpg

Hráčská strana se v dění kolem Flappy Bird také předvedla. Hra totiž jakoby zatemnila mozky všech hrajících (samozřejmě nelze generalizovat, proto to neplatí pro všechny, je jasné, že existují tací, kteří se u hry baví, berou ji tak, jak se sluší – jako hříčku pro relax nebo zabití dlouhého času; mozky všech hrajících v tomto případě představují hráče, kteří pro Flappy Bird zcela ztratili mysl) – je vůbec možné, že člověk kvůli selhání ve hře dokáže rozmlátit telefon za několik – klidně i desítek – tisíc korun? Jak může něco tak prostého vyvolat takovou agresi?

Co – alespoň nás – na celé situaci kolem Flappy Bird děsí vůbec nejvíce jsou výhružky tvůrci. Hry jsou od slova hrát si, měly by tedy být tím, co nám dělá radost, co představuje výzvu, co dokáže zabavit, ať už na pár hodin nebo pár minut. Hry by nikdy neměly vyvolávat nenávistné reakce podobné těm, které hráči adresovali Dongu Nguyenovi. Skupina horkých hlav tak udělala pořádnou ostudu hráčské komunitě, protože ukázala, že hry doopravdy mohou být nebezpečné a škodlivé, mohou podněcovat agresi – nemůžeme se pak divit štvanicím, které vedou televizní stanice proti videohrám.

flappy-bird-zniceny-telefon.jpg

Dong Nguyen situaci shrnul slovy: „Flappy Bird jsem navrhoval tak, abyste si jej zahráli na pár minut, když odpočíváte. Jenže pro některé se z toho stala závislost. A to je problém. Nejlepším řešením bylo Flappy Bird stáhnout. Tak navždycky zmizí.“ A asi tak vůbec nejlépe shrnul celé dění, které lze vystihnout přívlastky jako: směšné, groteskní a neuvěřitelné. Flappy Bird a nastálá situace je důvodem k zamyšlení, vyvolává totiž otázky po smyslu her. Co si o příběhu Flappy Bird myslíte?

Diskuze (29) Další článek: Nové záběry z akce inFamous: Second Son ukazují noční město a schopnost Neon

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,