GC Lipsko 2005 - Xbox 360 naživo

Xbox 360. První z next-gen konzolí, která přijde na trh. Kousek hardware, který umí počítat renderované animace v reálném čase. Budoucnost na dosah ruky... Zhruba takováto hesla hlásá reklamní kampaň Microsoftu. Jaká ale bude skutečnost? Jak vypadá Xbox 360 na první pohled? Čtěte naše dojmy z prvního živého setkání s touto konzolí na Games Convention 2005.

Letošní květnová E3 byla unikátní v jedné věci. Byla to výstava, kde se vše točilo kolem next-gen konzolí - které tam ovšem nebyly. Jistě, mohli jste si prohlédnout, jak takový Xbox 360 nebo PS3 budou vypadat. Ovšem jak se později ukázalo, uvnitř udajně funkčních konzolí se ve skutečnosti skrývaly počítače Apple, které předváděly, co by ony next-gen měly zvládnout. Údajně. Snad...

  

Xbox 360 poprvé naživo

Když se vše prozradilo, následovalo zklamání. A to se samozřejmě nikomu nelíbí. Microsoft se proto rozhodl napravit pošramocenou pověst Xboxu 360 při nejbližší možné příležitosti - na Game Convention v Lipsku, která proběhla minulý týden.

Zde bylo možné si nejen znovu prohlédnout, jak že bude Xbox 360 vypadat, ale tentokrát se tu nacházely skutečné prototypy konzole. A aby Microsoft předešel jakýmkoli spekulacím o jejich reálnosti, rozhodl se k radikálnímu nápadu: Uspořádá obří soutěž. Soutěž, jejíž vítěz si domů jeden z nemnoha funkčních prototypů Xboxu 360 odnese. Tento krok má vyvrátit všechny pochyby a přesvědčit i ty nejzatvrzelejší, že co je zde k vidění, je skutečnost.

  

Pro srovnání - první setkání s Xboxem 360... * ...a jeho první ošahání * Pro případné zájemce upozornění, že tohle není na prodej

A jak že skutečnost vypadá?

Oproti fotografiím vypadá naživo Xbox 360 velmi přitažlivě. V reálu je o něco "macatější" a prohnutá křivka boků je jen mírně zaoblená, což působí hezky, aniž by to jakkoli narušovalo celkový dojem z konzole jako takové.

Kromě zásuvky pro HDD na vrcholu konzole a 2 slotů pro memory sticky na předku obsahuje čelo kozole ještě zdířku na klasický kabelový ovladač (nicméně podle všeho pouze jednu jedinou) a 2 skryté USB konektory.

  

Xbox 360 horní pohled - zásuvka na HDD * Pohled zezadu * Pohled zepředu - povšimněte si pouze jedné zástrčky pro ovladač. Oválný obrys pod tlačítkem POWER skrývá 2 USB konektory

Zajímavou možnost, kterou Microsoft odkoukal nejspíše u konkurenčního Nintenda, pak představuje možnost výměny čelního krytu za jiný, většinou výrazně barevnější a stylovější. Jinými slovy Xbox 360 se snaží nepředstavovat jen užitnou hodnotu, ale chce předvést i designovou a stylovou úroveň, podobě, jako například současné mobilní telefony. Aneb slovy uvaděče celé show: "Xbox 360 by měl fungovat jako konzole, nabídnout možnosti multimediálního centra a při tom vypadat jako moderní socha..."

Ovladače rovněž v reálu vypadají lépe než na fotografiích, kde špatně vynikne jejich velikost - či spíše malost. Gamepad působí současně masivně i solidně a přitom je příjemných rozměrů, díky kterým až překvapivě dobře sedne do ruky. Snad jen pro některé jedince s velkými prsty budou tlačítka A, B, X a Y příliš malá a příliš blízko u sebe, nicméně stále se na to dá zvyknout.

Důležitá je i jejich proklamovaná "bezdrátovost". Wireless ovladače lze používat v okruhu 15 metrů, což je vcelku solidní vzdálenost, která několikanásobně překoná většinu standardních ovladačů. Kromě toho samotné ovladače mají výstup na headstet, což se může nejednou hodit - možnost hrát či dívat se na film ze sluchátek bez nutnosti táhnout dlouhý kabel od televize či konzole.

  

Xbox 360 - show začíná * Soutěž "odnes si vlastní Xbox 360 přilákala spousty zájemců * Prezentovaná mašinka

Domácí mazlíček pro náročné

Podle prezentace, kterou jsem měl možnost vidět, to vypadá, že Microsfot to s onou "multifuknčností" Xboxu myslí opravdu vážně. Implementované Windows Media Center umožňují přehrávat filmy jak z vlastního HDD, tak například i z připojeného PC. Podobně i hudba či obrázky - můžete si připojit memory stick, či jakoli jiné zařízení, přes USB a z Xboxu hudbu poslouchat. Navíc konzole by měla podporovat i možnost si při hraní pustit vlastní hudbu, která by byla systémem automaticky zaměněna za hudbu herní - aniž by to mělo jakýkoli vliv na ostatní zvuky hry.

Obdobnou vymožeností je i implementovaný emailový a ICQ-like program. Je možné jej vyvolat prakticky kdykoli s tím, že zabere zhruba třetinu obrazovky, aniž by nějak ovlivnil zbytek dění - hudba hraje, film jede... Jen hra se automaticky zapauzuje. Samozřejmě jde totéž ručně udělat i s ostatními programy. Další možností kounikace je voice-chat, který by měl umožňovat nejen soukromé hovory, ale i diskuzní místnosti. A nebo rovnou videochat, který rovněž podporuje vzájemnou komunikaci i ve více lidech současně.

Toto vše zahrnuje jedna ze záložek v hlavní nabídce Xbox 360, která navíc přímo na základní obrazovce (odkud můžete všechny uvedené funkce spustit) ukazuje takové věci, jako kolik máte nepřečtených mailů či kolik z vašich přátel je právě online.

  

Menu Xboxu 360 - základní... * ...hudebmí přhrávač... * ...a Media Center

Další vymožeností bude služba Xbox 360 Live!, která nabídne celou řadu možností; ať již nových, odkoukaných od konkurence či prostě převzatých ze současného Xbox Live! A teď nemluvím o možnosti hrát hry přes internet, řeč je o možnosti si přímo na HDD stahovat nejnovější dema a trailery, nebo (samozřejmě za poplatek) rovnou celé hry. Popřípadě nové mapy pro FPS, nové zbraně, updaty... Prostě cokoli vás napadne a Microsoft nabídne.

Výkon stáda koní

Současně s prezentací konzole zde proběhla i prezentace hry Kameo: Elements of Power. Samozřejmě v hratelné podobě. A dojmy?

Po grafické stránce těžko posuzovat - Kameo neprezentuje klasickou high-real grafiku, pomocí níž není problém odhadnout grafický výkon. Kameo disponuje sice roztomilou, leč k reálnosti rozhodně nesměřující grafikou. Nicméně i z odehraných pasáží mohu konstatovat, že v solidním provedení modelů o slušném množství polygonů hra zvládla v reálném čase utáhnout i několoik set naráz se pohybujících postav.

Další věcí je AI. Údajně každá z těchto postav měla vlastní, samostaně počítanou umělou inteligenci, leč... Ta se aktivovala pouze když se hrdinka přiblížila na vzdálenost zhruba dvou metrů, jinak monstra jen stály a výhrůžně mávaly. Jistě, o něco později dorazila spřátelená armáda a vše se rozpadlo na desítky, ne-li stovky, individuálních soubojů, Zní to skvěle? Asi ano, ale... Pravdou je, že každá z těchto malých šarvátek připomínala svým tempem spíš důchodcovské přebory v šachu než bitvu na život a na smrt; nicméně nechci v tomto okamžiku vynášet předčasné soudy, protože Kameo je dosud ve vývoji a zde byla prezentována ne jako hotová hra, ale jako nejhotovější hra na Xbox 360.

  

Kameo: Elements of Power - každé stáblo trávy je samostatný objekt * Nemluvě o tom, že tohle je OPRAVDU davová scéna

XboX 360 bude do Evropské unie uveden na Vánoce tohoto roku ve dvou variantách. První bude obsahovat klasické drátové ovladače s 3m dlouhými kabely a bude stát 299 Euro (v přepoču 9 000,- Kč) a druhý bude disponovat wireless ovladači a bude k dostání za 399 Euro (12 000,- Kč).

Diskuze (18) Další článek: Nintendo Micro v klasickém vzhledu

Témata článku: , , , , , , , , ,