Grafická karta nVidia GeForce GTX 680 - drtivá odpověď (test)

Po Southern Islands od AMD přichází odveta ze strany Nvidie. Přivítejte architekturu Kepler.
Kapitoly článku

Jádro GTX 680 nese označení GK104 a stejně jako novinky AMD je vyráběno 28nm technologií. Sestává z 3,5 miliardy tranzistorů, TDP činí 195 W. Nabízí se srovnání s předchozí generací – TDP u GTX 580 je 244 W. Trend ukazuje jediné: snižovat spotřebu, jak jen je to možné. Výchozí frekvence jádra se zastavila na 1 006 MHz, zajímavý je také údaj 1 058 MHz, což je takt při aktivním „turbu“ s názvem GPU Boost. Paměť tiká na 1 502 MHz, efektivně to znamená o 8 MHz překonání 6GHz hranice. Pokud vás zajímá množství paměti, na testované kartě to jsou 2 GB, v běžném prodeji byste však měli časem narazit také na GeForce s dvojnásobnou pamětí.

Trend ukazuje jediné: snižovat spotřebu, jak jen je to možné

yšší takt omezuje sběrnice s šířkou 256 b, propustnost tak je stejných 192 GB/s, jako u pamětí GTX 580 s 384b sběrnicí a taktem 4 000 MHz.

GeForce_GTX_680_Block_Diagram_FINAL.png

V jádře se nachází celkem osm jednotek SMX zastřešujících jednotlivé součásti, především pak stream procesory, kterých obsahuje každý modul SMX hned 192. Mimo to v nich naleznete také 16 texturovacích jednotek. Dohromady to dává 1 536 stream procesorů a 128 texturovacích jednotek. Stejně jako nové Radeony také GeForce využije rozhraní PCIe 3.0. Výrobu testované referenční karty má na svědomí společnost eVGA.

Napájení v novém

Na rozdíl od nejvýkonnějšího jednočipového Radeonu s 6pinovým a 8pinovým napájecím konektorem vyžaduje GTX 680 připojení dvou 6pinových konektorů. Z toho lze vytušit nižší nároky na příkon energie. Netradiční je uspořádání konektorů za sebe na šířku karty, což má za následek ztíženou manipulaci s kabeláží, ale lze tak ušetřit cenné místo na PCB.

GeForce_GTX_680_3qtr.jpg GeForce_GTX_680_3qtr_No_shroud.jpg

Sledování napájení využívá technologie GPU Boost, která na základě příkonu karty upravuje nastavení jádra ve snaze zvýšit výkon na maximální úroveň. V závislosti na spuštěné aplikaci jsou v reálném čase sledovány parametry jako příkon, teplota a vytížení jádra i pamětí a podle toho karta upravuje frekvenci a napětí čipu i paměťových modulů. Technologie staví na tom, že každá hra či aplikace má jiné nároky na napájení grafické karty, a tak je možno u energeticky méně náročných programů grafiku přetaktovat a navýšit tak výkon při zachování maximálního TDP. Jádro tak bude mít udané základní parametry, na kterých bude pracovat v nejméně ideálním případě, kdy bude napájecí potenciál karty plně využit.

Běžnější by ale měl být provoz při zvýšených taktech (Boost Clock). Obě tyto frekvence budou součástí specifikací nových karet. V případě testované GTX 680 je základní takt jádra 1 006 MHz a Boost Clock činí 1 058 MHz, v určitých případech ale takty půjdou i výš.
Tato schopnost zůstane zachována i v případě manuálního přetaktování. GeForce se pokusí sama takty navyšovat, a pokud nebude omezena dosažením TDP, výkon dále poroste.

Novinky nekončí

Pro hráče využívající více monitorů současně mělo AMD navrch díky technologii Eyefinity. Rozdíly stírá technologie Nvidia 3D Vision Surround, která v nové verzi umožňuje hraní až na třech monitorech i při použití jediné grafické karty. Nemusíte tak využívat SLI a utrácet za druhou grafiku. Monitory lze připojit až čtyři, hrát je však možné pouze na třech z nich. Stranou nezůstalo ani dorovnání konkurence v podpoře 4K displejů, HDMI 1.4a a DisplayPortu 1.2.

GeForce_GTX_680_3qtr_No_Thermal.jpg

Novinkou je také podpora technologie Adaptive Vertical Sync, omezující nepříjemnosti spojené s vertikální synchronizací grafické karty a monitoru. Máte-li vertikální synchronizaci vypnutou, nebude hra omezena v produkci snímků a při překročení obnovovací frekvence monitoru bude docházet k viditelným neduhům v obrazu.

V závislosti na spuštěné aplikaci jsou v reálném čase sledovány parametry jako příkon, teplota a vytížení jádra i pamětí

Zapnutí synchronizace omezí snímkovací frekvenci na úroveň displeje, což sice tento problém vyřeší, ale přináší nový v podobě nedokonalosti při poklesu počtu snímků pod hranici standardních 60 fps. Adaptivní mód se postará o vypnutí synchronizace ve chvíli, kdy snímkovací frekvence poklesne pod 60 fps a její opětovné spuštění při nárůstu.

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,