Gran Turismo 6: poctivá závodní nálož (recenze)

Zatímco čtvrtý a pátý díl série jedné z nejoblíbenějších herních závodních sérií na světě od sebe dělilo pět let, Gran Turismo 6 přichází jen tři roky po svém předchůdci. A právě Gran Turismo 6 bude titulem, jemuž se podíváme na zoubek v následující recenzi.

Značka Gran Turismo patří celosvětově k vůbec nejúspěšnějším herním sériím. Hra vyšla pro všechny velké konzole Sony – od Playstationu až po Playstation 3, přičemž v plánu je samozřejmě i sedmý díl pro Playstation 4. Za tu dobu mají tvůrci na kontě několik desítek milionů kusů prodaných kopií.

To jsou však jen čísla a nic neříkající informace, mnohem zajímavější může být fakt, že zatímco první Gran Turismo pro Playstation obsahovalo 140 vozidel a 11 tratí, v Gran Turismo 6 nalezneme 1200 aut, s nimiž se budeme moci prohánět na 100 různých tratí po celém světě. Co to znamená? Gran Turismo 6 za dobu své 15-ti leté existence neskutečně nabobtnalo, a to i v porovnání s předchozím dílem (ten měl 1086 aut a 73 tratí).

Obsahem přetékající

Pojďme se teď podívat na samotný obsah, což je – dle našeho názoru – jedna z premis celé hry, protože tolik obsahu a zároveň takovou rozmanitost budete hledat v jiném závodním titulu pro současné konzole jen velmi těžko.

Tratě jsou rozděleny do čtyřech skupin – jsou tu původní závodní okruhy, světové závody, závody ve městech a tratě se šotolinovými a sněžnými povrchy

Jak již bylo řečeno, těšit se můžete na 1200 aut od všech možných světoznámých i neznámých výrobců vozidel, s nimiž budete zkoumat zákoutí různých států (Itálie, Německo, Španělsko, Francie, Japonsko, atd.). Tratě jako takové jsou rozděleny do čtyřech skupin – jsou tu původní závodní okruhy, světové závody, závody ve městech (Řím, Madrid, atd.) a tratě se šotolinovými a sněžnými povrchy (nově např. Matterhorn). Vedle těchto tratí přibyla i Gran Turismo Arena, v níž se budete účastnit různých vedlejších závodů.

Když už jsme zmínili vedlejší závody, pojďme se podívat na herní módy, které Gran Turismo 6 nabízí. Globálně by se daly rozdělit do třech položek – a to sice arkáda, kariéra a online režim. Arkáda je rychlou volbou pro všechny hráče, kteří si chtějí při závodění užít především srandu. A to třeba i dva hráči na jedné konzoli prostřednictvím hraní na rozdělené obrazovce. Kariéra je však to hlavní, co vás bude ve hře zajímat.

Abyste kariéru vůbec mohli započít, je třeba splnit řidičské zkoušky – ty se skládají z jednoduchého projíždění okruhů na čas a setkáte se s nimi ještě několikrát. Kariéra je totiž rozdělena do 6 dalších podkategorií – amatér, národní B, národní A, mezinárodní B, mezinárodní A a Super, přičemž do každé z nich je nutné získat licenci (po splnění kategorie jste vystavení testům kategorie vyšší).

Jednotlivé kategorie v rámci sebe obsahují různorodé závody, které se liší místem, kde se závodí, výkonem vozů, rozdílnosti počasí, časových podmínek, obtížností, pravidel pro vstup požadovaných na vozidlo a dalšími aspekty. Stručně lze říci, že nic podobného nikde jinde nenaleznete. V rámci každé podkategorie vás čekají desítky závodů, které jsou navíc autenticky stylizovány a působí jako reálné závodní eventy.

Upgrade vozidla nebo nákup nového si budete promýšlet o to víc, navíc je třeba některé závody i opakovat

Odměňováni jste zkušenostními hvězdami, které jsou nutné pro postup do kategorie vyšší, a hlavně kredity, za které následně pořizujete nová vozidla a vylepšujete ta stávající (týká se jak výkonu – tlumiče, kola, motor, comeback slaví i možnost přidělat na auto nitro a další, tak vzhledu vozidel – spoilery, křídla, barva auta a další), měnit můžete i závodní kombinézu.

V systému odměn jsme shledali jeden podstatný nedostatek, a to sice fakt, že i za první místa je hráč odměňován strašně malými obnosy. Upgrade vozidla nebo nákup nového si pak budete promýšlet o to víc, navíc je třeba některé závody i opakovat. Tento prvek ale může fungovat i opačně – není lepšího pocitu, než si těžkou dřinou vydělat na vytoužené vozítko.

Možností, jak řešit nedostatek financí, jsou mikrotransakce – těmi se samozřejmě zaobírat nemusíte, ale osobně si myslíme, že na nízkých odměnách se promítla nehezká motivace vývojářů podnítit hráče k utrácení za virtuální kredity reálné peníze. A to není sympatické.

V rámci kariéry, která je především o tvrdém a přesném závodění na okruzích, ve městech, ale i venkovních a horských tratích, vás čekají i zpestřující závodní události. Mezi ty patří závodní úkoly, co obnáší většinou závody na čas nebo testování vašich řidičských schopností, oddechovky v podobě srážení kuželů na čas v Gran Turismo Areně, závody vozů jednoho typu či, a to především, prozkoumávání měsíce, v němž se usadíte do kokpitu lunárního vozidla a ve snížené gravitaci budete prozkoumávat povrch Měsíce – jednoduché, ale neuvěřitelně zpestřující všední závodění.

Zpestření představují i závodní festivaly Red Bull či Goodwood, kde se dostanete do kokpitů nejdražších aut, či fotorežim, ve kterém můžete udělat nádherné snímky vašeho vozového parku, a mnohé další. Na kariéře nejvíce oceňujeme konceptuálnost, která navozuje pocit autentického závodění, a pestrost, která v žádném okamžiku nenudí, naopak vás stále pohání kupředu odhalovat nové závody, získávat nové zkušenosti a vydělávat si na drahá vozidla z vozového parku.

Jakmile se do online hry dostanete, oceníte především rozsáhlost možností a nastavení jednotlivých závodů

Třetím základním herním módem je režim pro více hráčů po síti. Na začátek nutno podotknout, že online režim se otevře teprve po získání národní A licence, tzn., že bez hraní hry pro jednoho hráče si online nezahrajete. Jakmile se do online hry dostanete, oceníte především rozsáhlost možností a nastavení jednotlivých závodů, navolit si totiž můžete úplně všechno – počasí, čas, asistenty, model poškození, povinné zastávky v boxech, výměnu pneumatik a tak dále.

Zásadní je ale i vylepšení v odezvě – závody působí plynule a při hraní jsme nezaznamenali větší problémy s lagováním či padáním hry, což je rozhodně skvělé.

Realita nade vše

Základním stavebním kamenem každé závodní hry je jízdní model a ovládání. Gran Turismo 6 je pravý simulátor, a proto není divu, že ovládání a fyzikální model jízdy působí neuvěřitelně svěže, realisticky a věrohodně.

Těšit se můžete na efektní naklánění vozů v zatáčkách, nejistý povrch v podobě šotoliny či sněhu, dlouhé brzdné dráhy, projevení váhy a specifických vlastností na ovládání konkrétního vozidla, a v každém ohledu asi nejvybroušenější jízdní model v současném závodním virtuálním světě. Především na volantu je pak Gran Turismo 6 nejvěrohodnějším simulátorem závodního ježdění.

Realisticky působí i proměna denní doby a počasí. Déšť (ačkoliv není tak propracovaný jako v Gran Turismo 5), sníh, ráno, poledne, večer, noc, změna teplot (ta ale nemá velký vliv na jízdu samotnou) hvězdy a souhvězdí dle reálného modelu, oslňující sluneční paprsky, stěrače, dálková světa, pohled z kokpitu, a spoustu dalšího, to všechno vás v Gran Turismo 6 čeká.

Jediné, co nám v oblasti realismu chybělo, je věrohodný model poškození. Ačkoliv tu nějaký je, je jen slabým odvarem toho, co by se ve skutečnosti mělo dít – v Gran Turismo 6 maximálně trošičku pomačkáte plechy, většinou je to ale jen odřený lak. To po patnácti letech existence značky vidíme jako naprosto nepřípustný a zásadní nedostatek, který s novou generací konzolí musí prostě a jednoduše zmizet.

Umělá inteligence působí věrohodně. Soupeři se totiž v Gran Turismo 6 konečně netáhnou za sebou v pravidelném vláčku, nýbrž vymýšlí výpady a často vás překvapí svou chytrostí. Pro zkušenější závodníky však můžou být úvodní závody nepříliš záživnou záležitostí, protože AI je poměrně jednoduchého ražení. V tom případě pak pomůže nastavení agresivity umělé inteligence, která se projeví v razantnosti jízdy soupeřů. Osobně ale preferujeme systém Forza Motorsport, kde si před každým závodem můžete zvolit obtížnost závodu, pomocníky a tak dále, a být dle toho náležitě odměněni.

Technicky vzato

Gran Turismo 6 možná trošičku nečekaně vzhledem k ohlášení příchodu Playstation 4 na počátku letošního roku vyšlo pouze pro Playstation 3. K překvapení mnoha to ale vidíme jako správný krok, neboť i na této konzoli Gran Turismo 6 vypadá naprosto úchvatně, a na plnohodnotný mezigenerační skok vývojáři z Polyphony Digital využijí více času a plného potenciálu konzole Playstation 4.

Polyphony Digital se podařilo z Playstation 3 vymáčknout maximum

Technická stránka Gran Turismo 6 je prostě a jednoduše úchvatná – těšit se můžete na krásné modely vozidel, do detailu propracované okruhy, především ty městské jsou až neuvěřitelně přesné a myslíme, že v mnoha ohledech šlapou na paty těm z Forza Motorsport 5 pro Xbox One (!), krásné efekty změny denní doby a především noční okruhy, které díky osvětlení a nebi posetému hvězdami vypadají prostě kouzelně.

Hra běží i ve vysokém rozlišení (ačkoliv ne full HD), využívá antialiasingu, a tak na velké obrazovce skoro všechny hrany, až na drobné detaily na horizontu, jsou krásně uhlazené. Polyphony Digital se podařilo z Playstation 3 vymáčknout maximum.

Jedním z neduhů Gran Turismo her je zvuk motorů. My zastáváme názor, že šestý díl série v této oblasti rozhodně dostál zlepšení, protože motory jednotlivých vozidel už nezní jako chrchlající vysavače, ba naopak. Je slyšet hukot koňských sil. Celkově je Gran Turismo 6 výborně ozvučeno – platí to i o stylové hudbě, která doprovází vaše toulky v menu, které – jen tak mimochodem – od předchozího dílu, kde se na něj snesla kopa kritiky, doznalo rovněž znatelných změn. Nyní se v něm jednoduše orientuje a především rychle pohybuje – máte jasný přehled o tom, kde se co nachází.

Gran Turismo 6 z hlediska technického trpí drobnými chybkami. Tak například vyváženost světla při nočním závodění je zvláštní. Ačkoliv totiž samotná trať disponuje kvalitním a přirozeným nasvícením, při pohledu z kokpitu vozidla nevidíte krom budíků za volantem vůbec nic. Tento neduh lze řešit nastavením jasu vaší televize, podle našeho gusta by však měla být změněno nasvícení, neboť při každém hraní jiné hry měnit saturaci není úplně to, co si představujeme od ideálního a pohodlného zážitku.

Znovu se ale sluší dodat, že tento prvek může být vnímán i jako zpestřující, protože závody v noci tím dělá atmosféričtější a zajímavější, a hlavně, že nejde o nic, co by významným způsobem narušovalo skvělý zážitek z jízdy.

Mezi další chybky patří i zvláštně animované stěrače, které jakoby nekorespondovaly s rychlostí celé hry, a sem tam (při nočním závodě a nakumulení osvětlených vozidel na jednom místě) propad frameratu, který ale v 95% stabilně drží 60 snímků za sekundu, což je radost sledovat. Ne úplně povedené jsou kouřové efekty, které jakoby problikávaly, a působí jako bug.

Ačkoliv je Gran Turismo 6 po každé stránce obsáhlejší, hezčí a lepší než Gran Turismo 5, tak výrazný skok v rámci série nepředstavuje. Není divu, hra vychází na stejnou platformu jako před třemi lety, a proto hlavně po grafické stránce, kde již Gran Turismo 5 vypadalo skvěle, nemá mnoho ke zlepšování. Obsah však neustále roste a my jsme neskutečně zvědaví, co Polyphony Digital se sérií provedou v kombinaci s Playstation 4 – Gran Turismo 7 bude podle nás dechberoucí, protože Gran Turismo 6 je tím nejkrásnějším rozloučením s Playstation 3.

Dostupné pro: PS3
Žánr: Závodní | Závodní simulátor
Výrobce: Polyphony Digital | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 6. prosince 2013
  • Bohatý obsah
  • Realistická grafika
  • Povedený jízdní model
  • Autentičnost ve všem
  • Stále kulhající model poškození
  • Drobné chybky a bugy

Gran Turismo 6 je neuvěřitelně rozsáhlá a poctivá hra. Každý fanoušek závodění – ať už profesionál nebo úplný začátečník – si v ní najde to své. Především obsahem je to záležitost, která v současnosti nemá konkurence, a představuje tak největší závodní hru všech dob. Až na drobné technické chybky je Gran Turismo 6 perfektní hrou, kterou můžeme doporučit – a také vřele doporučujeme – úplně všem.

Diskuze (9) Další článek: Trailer na Donkey Kong Country: Tropical Freeze představuje postavy

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,