Herní filosofie: jak hackeři zabíjí internet

Někdo to rád online. Někdo to rád offline. Brzy ale nebudeme mít na vybranou.

Děsím se doby, kdy nebude možné dělat nic off-line. Pamatujete si ještě na tu sluníčkově zlatistou ideu Microsoftu, když oznámil XBone? Konzole neustále připojená k síti, permanentní kontrola a sledování uživatele, DRM nejtvrdšího kalibru. Lidem se to moc nelíbilo, a tak to také dali najevo pěkně hlasitě. V Redmontonu tedy po mírném váhání zařadili zpátečku, vyklidili pozice a postupným slevováním ze své vize udělali z XBone vlastně docela normální konzoli. Až tedy na ten důraz na televizní služby.

Přesto jsem v té době slyšel nemálo názorů, povětšinou z novinářské strany, že je vlastně škoda, když se Microsoft vzdal svého ideálu a že jsme tím přišli o progres, protože konzole se už dlouho nikam nehnuly. Inu možná, jenže ve světle vánočních svátků, jež se nesly ve znamení výpadku připojení díky partě vandalů, mám ten dojem, že by to ani tak nebyl pokrok, jako spíš pěkně hluboká žumpa.

Postscriptum596.png

Sony v těchto dnech startuje novou službu PS Now. Jde o streamování her - klasické hraní na dálku, kdy i ta skoro nejpitomější televize, vybavená připojením na internet a vhodným gamepadem může nahradit klasickou konzoli, protože výpočty se dějí kdesi v datacentru a vám je posílán jen obraz. Nebudu hodnotit jak kvalitní to hraní asi je, protože sám s tím ještě nemám zkušenost (byť přiznávám jistou skepsi ohledně rychlosti a lagu), a také se mi nelíbí ještě větší kontrola nad tím, co a kdy hraji, předávaná do rukou někoho jiného. Co je ale ještě větší provar, je ta naprostá a bezpodmínečná závislost na internetovém připojení.

Ano, to už tak nějak z oné technologie vyplývá, ale poslední léta má Sony zatracenou smůlu na zapálené protikorporátní aktivisty, kteří za každou cenu chtějí zachránit nás zákazníky tím, že nás odstřihnou od námi placených služeb (to, že nás tím vlastně spíše na*erou měrou vrchovatou a je ublíženo spíše nám, než Sony, to už roli nehraje). Jak si hodlá Sony poradit v této atmosféře neustálého strachu z DDOS útoků se stabilní konektivitou, to mi je záhadou.

Postscriptum595.png

Google a jeho Chromebooky jsou pak další částí mozaiky všepropojujícího internetu. Počítače technologicky tak zoufale slabé až vlastně bez neustálého připojení prostě nemají smysl. Skoro žádná paměť, výkon ani rychlost. Vaše aplikace leží kdesi na internetu, čekají, až se připojíte a začnete si užívat světa podle Googlu.

Nebudu hodnotit zabezpečení vašich dat a aktivit – nejsem expert, co ale mohu ohodnotit, je spolehlivost s jakou se dá takhle pracovat dlouhodobě – je to stručně řečeno na dvě věci. Idea terminálu a mainframu je stará jako počítače samotné a má své opodstatnění. Třeba taková uzavřená podniková síť je pro ni naprosto perfektní působiště, ale svěřovat své aktivity do rukou datacentra několik stovek kilometrů vzdálenému a ještě přes veřejné připojení, to mi připadá jako seriózní recept na katastrofu.

Postscriptum591.jpg

Všechny tyto tři produkty a mnoho dalších jsou na papíře hrozně skvělé. Mají spousty výhod. Počínaje dokonalým DRM, přes flexibilitu a efektivnost práce na internetu, až k možnosti hrát kdekoliv na čemkoliv. Jenže hackerské skupiny vidí tyto služby stejně, jako liška vidí slepicemi narvaný kurník. Víte co se stane, když taková liška v noci vleze do kurníku? Zabije jednu slepici. To by ještě nebyl problém, jenže ostatní slepice zpanikaří, začne létat peří, hluk se zvyšuje, liška začne panikařit, protože jako každý predátor je citlivá na rychlé pohyby a navíc ve vzduchu je cítit krev…

Ráno hospodář najde na podlaze spoustu mrtvých slepic. Naprosto zbytečný masakr, protože liška si odnesla jen jednu (víc ani nesežere). Společnosti, které se vydávají do nebezpečných vod internetu s tím, že budou poskytovat zákazníkům hry/data/zábavu jaksi na dálku, mají jistotu takového masakru, protože ti svatouškovští sviňáci cítí krev a můžou si dělat, co chtějí.

Idea cloud computingu stojí a padá na připojení. Přes to vlak nejede. No a teď tu máme celou hromadu problémů a míst, které se můžou pohnojit. Počínaje hardwarem jak na straně uživatele, tak na straně poskytovatele připojení a samozřejmě ze strany koncového dodavatele obsahu. Atmosférické jevy, výkyvy sítě, obsazenost. Viry, malvare, trojany, červy, spam a v neposlední řadě DDoS. Problémy kam se podíváte.

Postscriptum594.jpg

Pamatuji se jak v době, kdy jsem si koupil PS3, bylo jedním z mých argumentů na zdejším fóru "proč jít do konzolí" právě neexistence virů a tudíž nulová potřeba řešit antiviry, firewally a podobné serepetičky. Takhle ošklivě jsem se už dlouho nemýlil, protože ano, viry nás konzolisty ještě nezasáhly, ale jinak si začínáme užívat veselého světa počítačového trollingu a hackerství.

Na tohle nejsem zvyklý a nejsem si jist, jestli jsem se k něčemu takovému chtěl upsat. Když přes Vánoce totiž spadlo PSN, sice nešlo logicky hrát on-line, ale bohužel v některých případech nešly ani hrát zakoupené hry ze Store, jež požadovaly verifikaci, jestli jsem oprávněný majitel. Přitom já jsem! Jen to ovšem systém díky zahlcení nebyl schopný rozpoznat. A teď si představte, co kdyby VEŠKERÝ váš obsah byl díky vzdáleným výpočtům takto nedosažitelný!?

Postscriptum593.jpg

Výhodou lokálního výpočetního centra (lidově zvaného PC, nebo konzole) je to, že pokud se někde daleko něco špatného stane, stále vám zbývá off-line složka služby/hry. Ti, kdož mají špatné zkušenosti s DRM Originu nebo UBIplay ví, že chyba ani nemusí být na jejich straně, ale prostě si nezahrají a nemají odvolání, protože provozovatel má utkvělou představu o své neomylnosti a že jeho způsob je prostě ten nejlepší. Ano, proti pirátům to tak nějak funguje, ale proti platícím zákazníkům snad ještě lépe a navíc jde o skvělý zdroj pobavení pro hackery. V budoucnosti, kterou ale vůbec nevidím růžově, se evidentně vydavatelé budou snažit zavést nějakou ještě silnější formu permanentní nutnosti být připojen, pokud rovnou nenaskočí na rozjíždějící se vlak cloud computingu, ale spolu s tím se bude rozvíjet i sofistikovanost a nepříjemnost hackerských útoků, které budou přinejmenším znepříjemňovat chod služeb.

Nejhorší na tom celém je, že dnešní hacker patrně ani nemusí být kdovíjak na výši a DDoS útoky, nebo jiné podobně hrubé, ne příliš elegantní, leč překvapivě účinné praktiky může zvládnout i malá skupina jedinců (respektive jedinec), přičemž jejich dopad je přinejmenším v řádech milionů dolarů. Zkrátka jde o terorismus ve jménu pochybné ideologie, respektive sprostého trollingu. Ovšem já osobně si nejsem jist, zda-li jsou firmy připraveny na svět plný permanentního nebezpečí útoku, shazování sítí na denním pořádku a naštvaných spamů ze strany uživatelů, co jako že se sakra zase děje. Jenom napravování škod a kompenzace zákazníkům budou enormní. Co teprve neustálé investice do posilování infrastruktury a protiteroristickému boji.

Postscriptum597.jpg

Cloud computing by v ideálním světě byl vážně skvělá věc. Jenže stejně jako komunismus, ani Cloud jaksi nepočítá s lidským elementem. Nemluvě o faktu, že pokrytí využitelným internetem, respektive dostupnost rychlého a levného připojení není a asi ani nikdy nebude stoprocentní, tudíž v mnoha situacích půjde o naprosto nepoužitelnou technologii. Ale zpět k lidem. Opravdu bych strašně rád viděl alternativní realitu, ve které Microsoft neustoupil a vydal Xbone v původním navrhovaném stavu.

Zajímalo by mne, jak by obstála celá služba proti všem těm hackerům a samozřejmě nedokonalosti samotné sítě (a buďme upřímní – spolehlivost na mnoha místech naší země, respektive v mnoha státech je více než pochybná a tím by se Microsoft vlastně sám diskvalifikoval z těchto trhů). Mám své pochybnosti, že by se celá situace odehrávala relativně klidně jako v minulých týdnech, kdy konzole tak nějak fungují i v off-line režimu a jsem si skoro jist, že Xbone by byl doslova nádherným a velmi šťavnatým cílem pro trolly a hackery k sestřelení.

Postscriptum599.jpg

A nejsou to jen konzole. V posledních obdobích vidím docela masivní nástup Chromebooků a Bingbooků – levných zařízení, jež plní funkci domácího terminálu pro lidi, kteří se nehodlají zabývat se poněkud složitějším světem PC. Něco jako mezistupeň mezi vyloženě casuálním tabletem a domácím počítačem – zjednodušený interface, omezené funkce, ale plnící úkoly, jež takový uživatelé požadují.

Jen s tím problémem, že díky jejich levnosti jsou jejich střeva více než podřadná a na obvyklé aplikace musí být připojené na internet, jinak to prostě nedávají a mění se na relativně málo užitečné těžítko na papír. Ovšem stejně jako u hraní i zde je problém právě ona nutnost neustálého připojení a s tím spojená hrozba útoků na síť, respektive služby. Jinými slovy – pokud spadnou služby, máte tu zase ono málo užitečné těžítko na papír, protože v tomto případě služba rovná se samotný internet.

Postscriptum598.jpg

Takže jak. Máme mít obavy? Asi ano, protože ani jedna společnost se v nejbližší budoucnosti nehodlá vzdát snahy o naprostou konektivitu a závislost zákazníků na jimi dodávaných službách. Je to až příliš výhodné a nutí to zákazníky zůstávat na jednom místě. Pokud by se věci nechaly jen na uživatelích, tedy zachoval se status quo kdy ano, PC a konzole mají problémy, ale spíše lokálního až atomizovaného charakteru týkající se každého jednotlivého přístroje zvlášť (pokud se vůbec vyskytnou) – šlo by o hrozby, se kterými se umíme docela dobře vypořádat.

Jenže díky nutnosti neustálého připojení se budeme čím dál častěji setkávat s tím, že jedna malá skupina dementů dokáže vážně poškodit najednou širokou populaci uživatelů bez výrazně větší námahy. Blíží se doba, kdy se na kyberterorismus dnešních dní bude vzpomínat jako na relativně klidné a pohodové období. Samozřejmě kyvadlo historie se zhoupne po několika letech zase na stranu samostatných domácích výpočetních jednotek, ale do té doby si holt budeme muset užívat této snadno napadnutelné mainframe noční můry.

Diskuze (24) Další článek: Uniká veškerý obsah House of Wolves DLC pro akci Destiny

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,