Herní filosofie: jsou demoverze u her reliktem minulosti?

Dříve bylo demo nedílnou součástí každé vycházející hry. Vývojáři se jí tak snažili hráčům více přiblížit a případně je i namotivovat k pozdější koupi. Dnes je ale demoverzí jako šafránu. Proč tomu tak je?

Na počátku tisíciletí bylo demo ke hře pevným způsobem ukotveno v reklamních kampaních mnoha vydavatelů. Hráč se tak ještě před jejím vydáním mohl krátce seznámit s mechanikami, prostředím, částí příběhu a obecně si mohl hru tzv. osahat.

Dříve, kdy byly hry méně nákladné, bylo recenzí stejně jako gameplay videí méně, než je tomu dnes a demo bylo kromě trailerů asi jedinou možností jak hru propagovat. Stačilo často vzít její první úsek spolu se všemi mechanikami a herním systémem, který si měl hráč osvojit, aby se později nemusel zdržovat, a poslat demoverzi vydavateli herních magazínů.

Ten dema zařadil k vydání časopisu a po nějaké době se z toho zrodil jakýsi trend. Nejvíce ho protežoval časopis Score v supplementu, který tvořilo vždy DVD s několika demoverzemi na odzkoušení. Dnes se jejich míra v přílohách omezila na minimum nebo zcela vymizela a nahradily je starší plné hry.

013162_or.jpg

Proč to nejde?

Důvodů je několik. Přibylo velkorozpočtových her obsahujících více herních mechanismů, tudíž začalo být složitější je do dema všechny umístit. Kromě toho se změnilo pojetí her ve smyslu neustálého zlepšování detailnosti a reálnosti map a úrovní. Celkový objem dat se mnohonásobně zvýšil a do demoverze by se zkrátka nevešel.

Ve skutečnosti by asi šlo udělat demo i u velkorozpočtové hry, jenže samotné by posléze mělo více jak jeden GB, což značně omezuje možnosti vydání v tištěném herním médiu. Dalším aspektem, který stahování demoverzí z trhu zapříčinil, bylo zkrácení herní doby. Příčinou byl ústup textu na úkor videosekvencí, které jsou dnes zpracovávány filmovým způsobem.

New-n-Tasty-500k-New-Oddworld.jpg

Kromě narůstajících technických požadavků je tu rovina reklamní. Marketéři si začali brzo uvědomovat, že do her je potřeba investovat několikanásobně více, než v minulosti a čas strávený nad vývojem se také prodlužoval. Proto začalo být čím dál rizikovější vydávat demoverze. Více se začalo sázet na propracovaná pilotní videa a teasery, kde se většinou vyskytly nejlepší momenty ze hry a díky nim i průměrný titul mohl budit zdání velkoleposti. Později se mohlo ukázat, že může být nezajímavý, nicméně vývojářům se alespoň zaplatila práce a čas.

 

,,Příčinou byl ústup textu na úkor videosekvencí, které jsou dnes zpracovávány filmovým způsobem"

 

Rizikové je také to, že u průměrných her by po odehrání dema mohlo dojít k tomu, že si je prakticky nikdo nekoupí. Z určité části her by pak demoverze ani udělat nešly, jelikož by po osekání filmových sekvencí nic nezbylo a plná verze by se neprodávala. Pokud se jedná o neustálou recyklaci jednoho a téhož titulu, jen se změněnou úvodní grafikou a číslovkou na konci, nemá tvorba demoverze prakticky smysl.

Poslední důležitým aspektem je pokročilá protipirátská ochrana zabudovaná dnes již ve všech herních jádrech a pro účely dema by se špatně odstraňovala. Zdá se tedy, že pro vydavatele představuje tvorba demoverzí spíše kouli na noze.

steam-opinion-steamfirst.jpg

Dnes je tedy trendem dema víceméně nevydávat, a to jak pro pro AAA tituly, tak pro mnoho dalších, méně viditelných her. Pozornost vývojářů se přesunula spíše do online sféry k různým službám, jak to můžeme vidět u Steamu. Velký boom poslední dobou zažívá Early Access v případě online her s částečným přístupem do některých úrovní hry na omezenou dobu nebo počet tahů. Mnoho hráčů, kteří zažili doby bez těchto služeb, tento trend netěší, nicméně jej byli do určité míry schopni přijmout.

Dalším aspektem, který za ta léta prošel důkladnou proměnou je samotné očekávání hráčů. V dnešní době jej bohužel řada her nesplňuje, jak se můžeme dočíst v mnoha internetových diskuzích. Hodně hráčů také argumentuje tím, že je obecné zklamání z některých titulů vede k tomu si další hru stáhnout, vyzkoušet a pak se rozhodnout zda ji koupit či nekoupit. Cílem článku není toto chování posuzovat, ale pouze na něj poukázat. Je každopádně otázkou, zda-li je tento přístup legitimní. 

287386-age-of-empires-ii-the-conquerors-800x600.jpg

Někteří hráči si myslí, že dema do určité míry svůj smysl mají, pokud ovšem nenastane situace, že do nich tvůrci umístí něco, co má zvýšit kupní sílu a v plné verzi to pak chybí. Může se jednat o drobné prvky, ale také i o celé mechanismy. Pozitivním příkladem může být demo Age of Empires II, které je sice staršího data, nicméně hráče plně zasvětilo do výcvikové kampaně, která operovala se všemi herními mechanismy a naučila hráče chápat a ovládat celý systém.

U některých her jsou pak důvody zrušení demoverzí poměrně odlišné. Kupříkladu někteří vývojáři na Steam Dev Days argumentují tím, že demoverze jejich her si stáhlo minimum lidí a také, že řada titulů je dnes již tak unikátních, že by bylo velmi složité je rozdělit na plnou verzi a demoverzi.

maxresdefault (1).jpg

Ukecaní komentátoři alias herní sudičky

Byla zde již zmínka o gameplay videích, která je dnes možné najít nejvíce na YouTube, kde ukecaní komentátoři z řad hráčů ukazují, jak jde některé hry hrát a tím je vlastně recenzují. Je nutno ale namítnout, že to není úplně ono, posoudíme–li protiklady hraní versus sledování někoho jiného při hraní. Jedná se tedy o dvousečnou zbraň, jelikož si hru sice neosaháte, nicméně máte šanci zjistit, jestli vás bude bavit či ne.

Na YouTube je možné tato videa najít pod hesly jako "playthrough", "walkthrough" (název hry), popřípadě pod hesly (přezdívka) plays (název hry) nebo let's play (název hry). Tomuto typu recenzování se hodně věnuje portál DansGaming. Je to stejné jako dívat se v obchodě na výrobek přes sklo nebo přes obal.

youtubers_by_veronicazoo-d7pw4fb.jpg

Gameplay záběry a videa poskytují také samotná studia, což ale nemusí vždy dopadnout dobře jako v případě hry Aliens: Colonial Marines, která sázela na úchvatné a hlavně vylepšené gameplay záběry, kdežto při pozdějším hraní se ukázalo, že realita je jiná. Od vydávání demoverzí také upustili tradiční vydavatelé jako třeba EA Games. U sportovních her na PC nemluvě. Tam je situace stejná a po demoverzích je tu více než pusto.

 

,,Je to stejné jako dívat se v obchodě na výrobek přes sklo nebo přes obal."

 

U konzolí je ale situace odlišná. Demoverze zde mají stále velké zastoupení i mezi zmiňovanými sportovními tituly jako je například FIFA 2015 pro Xbox One. Mnoho her na Wii má také své demoverze, tam je situace poměrně stabilní. Neustále omílaná demo-pustina panuje totiž převážně u PC platformy.

FIFA14_NG_IT_pure_shot_WM.jpg

Kudy vede cesta z lesa?

V nedávné době začaly služby jako Steam poskytovat možnost hru v určité době po nákupu vrátit. Případné vrácení peněz podle slov některých zasvěcených probíhá skrze Steam peněženku, což znamená, že si za ně lze koupit hru opět jen na Steamu.

Za zmínku také stojí Free Weekend, který Steam nabízí už nějakou dobu, kdy je možné řadu her koupit s několikaprocentní slevou. Kromě všech těchto výhodných služeb majících do určité míry nahradit dema u her nabízí Steam prostřednictvím svého obchodu i bezplatné demoverze právě vydaných her na vyzkoušení. Je to jako když v poušti narazíte na oázu. (odkaz zde)

 

,,Vydavatelé se více zaměří na různé online služby a časem může dojít k tomu, že si hráči budou kupovat obsah her na části"

 

V Česku se vydáváním demoverzi doposud věnuje například firma SCS založená v 90. letech, která se zaměřuje především na simulátory řízení kamionu, autobusu, letadla nebo na simulaci lovu. Demoverze her od této firmy jsou časově omezené na jednu hodinu, což se zdá být poměrně jednoduchým leč účinným nástrojem, jak si hru osahat. Otázkou je, jak by tento způsob fungoval u ostatních podstatně nákldanějších titulů?

15704-6.jpg

Na závěr je ještě dobré zmínit klasické předprodeje her, které bývají ale velmi náchylné k tomu nesplnit daná očekávání hráčů. Řada z nich to důrazně nedoporučuje a zaklíná se tím, že takto již několikrát naletěli i v případě AAA titulů jako např. Mass Effect nebo Hitman. Nedá se ale přesně říci, kde je zádrhel, jestli na straně hráčů nebo studií, to musí každý zhodnotit sám.

V nadcházející době nevypadá, že by se očekávaly nějaké průlomové změny v trendech ohledně vydávání demoverzí. Vydavatelé se více zaměří na různé online služby a časem může dojít k tomu, že si hráči budou kupovat obsah her na části. Dodatečně si pak budou moci přikupovat jednotlivé segmenty, což se do určité míry již děje.

Unity-Screen.jpg

V tomto prostředí pak demoverze již postrádají smysl, protože u takových her si za startovné zakoupíte jejich základní model a ten vám odhalí všechny elementární aspekty, podle nichž se rozhodnete, jestli chcete do hry dále investovat. Drobné snahy o vydávání demoverzí tu zůstanou, ale jen v malé míře a spíše se budou přesouvat do sféry her pro chytré telefony a tablety, kde to má smysl podstatně více.

Diskuze (1) Další článek: Nové trailery z bojovky Street Fighter V předvádí bojovníky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,