Herní filosofie: obtížnost ve hrách kdysi a dnes

Obtížnost ve hrách je rozhodně relativní pojem a je důležité brát ohled na žánr hry. Podíváme se na pár základních typů her a porovnáme, jak se změnila jejich obtížnost oproti počátkům hraní až do mainstreamové současnosti.

FPS

Ve světě akčních her se událo spoustu zajímavých změn od dob, kdy jste se proháněli starým Wolfensteinem. Jistě jste si všimli, že oproti Wolfensteinovi je dnes možné mířit do všech směrů, ne jen do stran. Míření je navíc daleko plynulejší a je tak snadnější někoho trefit, hlavně je snadnější někoho dobře trefit do hlavy. Díky modernímu míření a přesným myším se můžete také lépe rozhlédnout, nemluvě o podstatně lepším zážitku z hraní.

1920x1200_stalker-guns-games-military-weapons-s-t-a-l-k-e-r-HD-Wallpaper.jpg0.jpgmaxresdefault (9).jpgmaxresdefault.jpg

V akčních hrách také postupem času narůstal arzenál zbraní. V realistických akcích, jako je například Battlefield, můžete různě upravovat vlastnosti zbraní, aby vám vyhovovala. Oproti vybavení ze starého Dooma je to podstatný rozdíl. I když, v Doomovi ty zbraně měly svoje kouzlo.,

V novějších FPSkách jsou nepřátelé inteligentnější a mohl se tak zmenšit počet jejich životů. Ve starších hrách měli nepřátelé spoustu životů, protože jen málokdy byli schopní se včas schovat nebo jakkoliv taktizovat. Většinou šlo o silná monstra či vojáky, které jste museli naládovat pár zásobníky. Vysoký počet nábojů zůstal v některých střílečkách do dnes.

Stejně tak lepší grafické zpracování napomohlo k lepšímu rozeznávání nepřátel mezi ostatními objekty.

Střílečky tedy můžeme označit za jednodušší v moderní době. Díky lepšímu vybavení, zbraním a také grafice je jednodušší nepřítele trefit. Navíc můžeme mířit věrohodně do všech směrů, což je naprosto neodmyslitelná část dnešních FPS, a vlastně i všech ostatních her.

RTS

Strategie během historie zaznamenaly změnu hlavně v umělé inteligenci, grafice a řízení jednotek. Rozhodně nechceme říct, že “boti” ze starších strategií byli pitomí. Takový nepřítel na nejtěžší úroveň v Age of Empires 2 vám často zboural město do základů než jste stačili postavit prvního vojáka. Dnes ale strategické hry nabízí spoustu herních mechanismů a taktických kliček. Moderní UI dokáže všechny tyto kličky efektivně využívat. Možná, kdyby tolik taktických možností bylo ve starších strategiích, umělá inteligence by s nimi pracovala. Ale nebyly.

warcraft-orcs-humans_20.pngAnno2205-2015-11-09-15-07-01-63.bmpCommand & Conquer 3 Tiberium Wars Screenshot 3.jpgss_bfb7d671a8fe0bd20d34bd8f3455bac98e49639e.1920x1080.jpg

Díky vylepšeným modelům a celkově celé grafiky odpadl při hraní jeden velký problém. Hledání jednotek a jejich rozpoznávání na bitevním poli. Ve starých strategiích nebylo například možné skupiny vojáků dělit do jednotek a přiřazovat jim čísla, v moderních strategiích je práce s jednotkami mnohem propracovanější a je možné uhlídat větší plochu najednou, což je často alfou a omegou boje.

Hry ze žánru realtimových strategií se ve většině případů opět stočili k jednoduššímu mainstreamu. S jednotkami se lépe manipuluje, lépe chápou vaše rozkazy a můžete je snadněji organizovat díky rozdělování do skupin. Díky lepší grafice se také lépe rozeznávají jednotky od okolí a daleko lépe se s nimi pracuje. U tahových strategií zůstává hratelnost velmi podobná.

RPG

U her žánru RPG se paradoxně změnilo téměř vše, kromě té nejdůležitější složky - vývoje postav. Jistě, s novými hrami přibylo spoustu zajímavých povolání, odvětví magie, craftování, dovedností a dalších vychytávek. Princip sbírání zkušenosti a rozdělování dovednostních bodů se však zachoval téměř ve všech RPGčkách. V novějších kouscích se pak už jen nabalují další a zajímavější schopnosti a kouzla, styly šermování a vybavení.

crafting.pnggothic1_1.jpgskyrim_2.bmp.jpgsystem-shock-2-screenshot.jpg

Opět musíme zmínit i grafickou stránku hry. Příšery jsou rozmanitější, stejně tak výstroj, výzbroj a postavy, za které můžete hrát. Vedlejších questů najdete v dnešních RPG hrách nespočet. Můžeme tedy říci, že se RPG hry spíše zvětšily a rozrostly, než že by byly výrazně složitější. Naopak nespočet různých možností, jak vyřešit úkol nebo zabít příšeru hru většinou trošku usnadňuje. Nemusíte hledat jediné správné řešení.

U RPGček bychom se asi mohli chvíli hádat. Vytratila se hardcore obtížnost dungeonovek, která zůstala u jen u pár striktně zaměřených her, naopak přibylo nespočet nových herních mechanismů, do kterých musí hráč proniknout, pokud chce hrát hru naplno. Stejně tak světy jsou otevřenější a lépe se v nich orientuje díky propracovanější grafice. RPGčka jsou tedy podle nás také jednodušší v moderní době.

Závodní a sportovní

V kategorii závodních her musíme zmínit hlavně fyziku a ovladatelnost vozidel. Ve starých hrách převládalo arkádové ovládání, které jste se prostě naučili nebo nenaučili. V nových závodních hrách doplňuje herní zážitek spoustu věcí, pokud nejde o výtvor čistě arkádového žánru. Může se jednat například o mokrou vozovku, která ve formulích zcela změní jízdní vlastnosti vozidla. Auta se také chovají reálně a můžete tak převádět řidičské zkušenosti a praxi i na monitor. Především, pokud se rozhodnete hrát s volantem. Závodní hry jsou rozhodně složitější než bývaly, pokud tedy vezmeme v potaz realistické závodění, nikoliv to arkádové.

psg-fifa-16-2.png24557456457245.jpgdirt3-001348.jpgpole position.jpg

Ve sportovních hrách jde jednoznačně o umělou inteligenci protivníka. Ať už hrajete fotbal, hokej nebo kriket, rozhodně předpokládáte, že protivník bude dostatečná výzva. Nemůžeme říct, že by protivníci ve starších sportovních hrách byli snadní, jen byli strašně prkenní a šíleně naskriptovaní. Neustále se opakovaly stejné taktiky a často neuměla umělá inteligence správně vyhodnotit situaci. Sportovní hry z posledních let oplývají vydařenou umělou inteligenci, která používá kličky, umí vyhodnotit situaci v reálném čase a vůbec využívá potenciál hry stejně jako živý hráč. To oceníte například ve fotbale, kdy si budete připadat, že hrajete proti skutečnému spoluhráči. Ani zde navíc nechybí značný pokrok v oblasti fyziky a fyzikálních enginů, které posouvají věrohodnost výše.

U sportovních a závodních her je to tedy právě naopak. Díky větší realističnosti a chytřejším protihráčům už fotbal není jednoduchou záležitostí a oponent vás dokáže častokrát nehezky vytrestat za každou blbinu. Sportovní a závodní hry jsou tedy podle nás složitější a především věrohodnější, než bývaly.

Simulátory

Herní odvětví zvané simulátory je změnami a vylepšeními přímo protkané. Dříve slovo simulace v názvu hry znamenala snad jen strašně těžké ovládání a tlačítko na každou kravinu. Díky virtuální realitě a všem vymoženostem nové doby ale můžeme pojem simulátory zcela přehodnotit.

Kitchen-noscale.jpg89491e0a76.jpgfeature4_big.jpgunnamed.jpg

Nemluvě o simulátorech chleba a kamene můžeme zmínit například nepřeberné množství simulátorů pro virtuální realitu. Můžete si tak vyzkoušet všelijaké životní (často nepříjemné) situace. Existuje například hra, ve které si můžete prožít pád newyorských dvojčat na vlastní kůži.

Simulátory ale zahrnují také různé řízení dopravních společností, vlaků, letadel a všeho možného. Nesmíme zapomenout ani na Farming Simulator nebo různé simulátory kamionové dopravy.

U simulátorů bychom mohli říct, že svou náročnost neztratily. Pokud chcete hrát složitý a detailní simulátor, bude náročný a složitý na ovládání. Pokud se ale bavíme o simulátorech připravených na virtuální realitu, jde spíše o kousky zaměřené na zážitek, bez špetky obtížnosti. Simulátory jsou tedy stejně složité, jen se vydaly jinou cestou.

Adventury

U adventur je celkem těžké porovnat obtížnost. V této kategorii se jedná hlavně o příběh a hádanky, které pro hráče vývojáři ve hře připravili. Je pravda, že dříve byly adventury složitější, hádanky byly zapeklitější a člověk se s nimi musel trápit. Dnes je v módě ulehčovat hru hráčům co nejvíce, aby nad ní nezlomili zbytečně brzo hůl.

maxresdefault (2).jpg1731855.jpgRec_075.jpgtr7_ghana.jpg

Obrovskou změnou bylo také dostupné připojení k internetu. Jistě si vzpomenete na telefonní číslo v příručce hry Grim Fandango, na které jste mohli zavolat a nechat si poradit, jak ve hře dál pokračovat. V dnešní době stačí pár kliknutí a na Googlu si můžete přečíst návod nebo se podívat na videa, na kterých hru hrají ostatní hráči. Během pár vteřin se tak dozvíte jak hádanku vyřešit a můžete pokračovat. To bohužel dříve nebylo možné.

Adventury jsou hlavně o hádankách a různých hlavolamech. Díky všude dostupnému internetu ale není problém podívat se na řešení jakékoliv hádanky z jakékoliv hry. Pokud tedy vydržíte a na řešení se nepodíváte, bude pro vás většina adventur stejně složitá jako kdysi. Pokud ale podlehnete a pomůžete si videem či návodem, obtížnost hry rapidně klesne, u adventur pak samozřejmě ruku v ruce s herním zážitkem.

Závěrem

Ukázali jsme si pár základních herních žánrů a jejich obtížnost kdysi a dnes. Pojmout všechny rozmanité herní žánry by vydalo na spoustu textu, který by se vám rozhodně nechtěl číst. Rozhodně ale uvítáme diskuzi a připomenutí her, které vám dali kdysi náležitě zabrat. 

Jak vidno, hry se postupem času stále více zjednodušují, aby byly přístupnější širšímu okruhu hráčů a vydavatelé si napěchovali kapsy více do hloubky. To se samozřejmě nelíbí nám, zarytým hráčům, kteří chtějí výzvu a zážitek, který jde hlouběji, než drcení jednoho tlačítka. Naštěstí se stále najdou vývojáři a hry, které nám to umožňují a indie scéna pomalu ale jistě vrací hardcore náturu starých her. Svítá na lepší časy? To si pište. 

Diskuze (4) Další článek: Fear Effect: Sedna dorazil na Kickstarter, přispějte

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,