Přichází na řadu další zhodnocení subžánrů RPG her. Podíváme se konečně na pořádnou akci v podobě akčních her a projdeme si spolupráci ve formě MMORPG, přičemž si vysvětlíme jejich postupný vývoj.
MMORPG
Podpora her ve více hráčích tu byla už v 70. letech 20. století, ale v té době nebyly počítače a videoherní konzole běžné a hráčů bylo málo – nelze tedy mluvit o masivním multiplayeru. Tito předchůdci se označují jako MUD – Multi User Dungeon, které už od začátku nabízely řadu funkcí, jež najdeme i v dnešních MMORPG hrách. Hráči mohli prozkoumávat herní svět, bojovat s monstry a získávat předměty, vylepšovat si svého hrdinu, vytvářet vlastní příběh (tzv. role-playing) a samozřejmě interagovat s jinými hráči v herním světě nebo komunikovat s nimi v chatu. Kromě hráčů zaujal tento koncept i vědce z mnoha různých oborů, a tak existovaly MUDy i pro vědecké a výukové účely.
První hra v tomto žánru s názvem MUD1 pochází z roku 1978. Co se týče her pro více hráčů obecně, prvními významnými hrami byly Secret of Mana z roku 1993 a později Diablo z roku 1995.
S rozmachem internetu se u MUDů přešlo na grafické rozhraní, což je považováno za největší rozmach MMORPG žánru. Takovými hrami byly například Ultima Online a Lineage z let 1997, resp. 1998. Mezi novější tituly pak patří Path of Exile, World of Tanks, Star Wars: The Old Republic, ARK: Survival Evolved a nedávný survival hit Fortnite.
Hlavním prvkem MMORPG her je možnost interakce s mnoha jinými hráči, se kterými se dá bojovat nebo spolupracovat pro vytvoření tzv. guildů, což usnadňuje další interakci. Hráči také plánují skupinové nájezdy na oblasti se silnými nepřáteli, aby získali vzácné předměty. Významným prvkem tohoto žánru je specifické zaměření herních serverů – PvP pro boje mezi hráči, PvE pro boje s tvory herního světa nebo RP (Role Play), kdy se hráči ujmou role svých postav a prožívají nějaký příběh. Většina MMORPG her disponuje otevřeným světem.
RuneScape
Tato hra z roku 2001 byla původně vytvořena pro hraní v prohlížeči. Od roku 2016 ale má vlastního herního klienta, což snížilo hardwarové nároky hry. Zajímavostí je, že hra je zapsaná do Guinessovy knihy rekordů za časté aktualizace, počet registrovaných hráčů a za originální hudbu.
Velký otevřený fantasy svět, který tato hra nabízí, je zajímavý především značným počtem úkolů, které má hráč možnost splnit, a řadou činností, které může hráč dělat. Každá postava má sbírku schopností, které vylepšuje jejich používáním – vyšší úrovně zrychlují příslušné činnosti a odemykají nové činnosti a nové předměty, které pro ně lze použít. Tyto schopnosti jsou propojené: příkladem budiž chytání sleďů, kdy hráč potřebuje rybaření na úrovni 10, ale pro tepelné zpracování potřebuje vaření na úrovni 5. Zajímavé je také spojení činností s ekonomikou – každá sekundární činnost se dá vyčíslit v penězích. Zmíněné upečení sledě tak hráči způsobí ztrátu 46 zlatých, v čemž se promítá rozdíl ceny syrové a upečené ryby.
Avšak hlavní aktivitou je interakce s ostatními hráči s následným tvořením guildů, obchodování a boj s nepřáteli. Hra se ovládá myší z pohledu třetí osoby. Díky obrovskému počtu hráčů zde existuje poměrně stabilní ekonomika, kterou udržují samotní hráči obchodováním v místě zvaném Grand Exchange.
World of Warcraft
Jednoznačně nejznámější hra žánru MMORPG je World of Warcraft, zkráceně WoW, z roku 2004. Online hra od firmy Blizzard Entertainment nabízí propracovaný fantasy svět, volbu postavy včetně třídy a rasy do značné míry inspirované světem Dungeons & Dragons, chytlavý příběh, mnoho vedlejších úkolů a možnost začlenění do guildů.
Herní svět je rozdělený na dvě znepřátelené frakce podle rasy – lidé a trpaslíci tvoří Alianci, orkové a trollové tvoří Hordu. Příběhově navazuje na třetí díl RPG série Warcraft s rozšířením The Frozen Throne. Příběh, který hráč prožívá, se mění v závislosti na počáteční volbě postavy.
Hráči se pohybují v otevřeném herním světě s pohledem ze třetí osoby. Ve městech můžou interagovat s neutrálními postavami a získat tak nové úkoly nebo obchodovat, mimo ně pak můžou narazit na nepřátelské tvory. V rámci guildů se pak hráči domlouvají na skupinových útocích na silné nestvůry nebo nebezpečné oblasti.
Díky značné popularitě získal World of Warcraft celou řadu rozšíření, z nichž poslední, Battle of Azeroth, bylo přidané letos. Každé rozšíření přidává novou část příběhu, nové oblasti a nové třídy nebo i rasy a samozřejmě nové předměty.
WoW se také vyjímá v Guinessově knize rekordů, a to v kategorii nejpopulárnější MMORPG hry a největšího počet předplatitelů v MMORPG žánru. Je tedy až s podivem, kolik za ni hráči platí peněz, aby získali nové limitované předměty a měli přístup do skrytých oblastí.
Akční RPG
V dnešní době jsou akční RPG hry rozhodně jedním z nejpopulárnějších subžánrů. Hry tohoto typu se zaměřují na hraní v reálném čase. Původní akční RPG hry využívaly systém hack and slash, což znamenalo, že se hrdina za pomocí jedné klávesy probíjel množstvím nepřátel bez možnosti se bránit. Tento bojový systém se používá i dnes především ve hrách inspirovaných Diablem z roku 1996; takovým hrám se pak říká diablovky. Kromě toho se sem řadí i střílečky s výraznými prvky her na hrdiny a další hry s boji v reálném čase.
Mezi první akční RPG hry se dá zařadit jak zmíněné Dungeons of Daggorath z roku 1982, Dragon Slayer z roku 1984, tak i Temple of Apshai z roku 1979, který jako první hra v historii implementoval vliv reálného času.
Dragon Slayer
Přestože by se dalo spekulovat nad první opravdu akční RPG hrou (stejně jako u ostatních subžánrů), podle většiny hráčů to byl nejspíše japonský Dragon Slayer. Hrdina likvidoval nepřátele v reálném čase ve zmíněném stylu hack and slash.
Podle informací neměla tato hra z roku 1984 moc co nabídnout oproti jiným zástupcům RPG žánru. Proslavila se však o rok později druhým dílem s označením Xanadu, kam vývojáři začlenili i složitý systém morálky, který pro původní akční RPG hry nebyl běžný. Hráč si mohl zvýšit úroveň postavy ve chrámech, pokud měl dobrou karmu a dost zkušenostních bodů. Ve hře ovšem figurovali dobří a zlí nepřátelé a pokud se hráč choval morálně nesprávně k dobrým nepřátelům ve světě (tj. když jich zabil moc), chrámy hráči odmítly zvýšit úroveň.
Hydlide
Podobný systém morálky měla i hra Hydlide z roku 1984. Za zmínku stojí díky inovaci oblastí, jako jedna z prvních her totiž obsahuje „overworld“ – oblast propojující veškeré dostupné lokace a úrovně ve hře, a tedy základ pro hry s otevřeným světem.
The Legend of Zelda
Ačkoli jde o akční adventuru bez RPG prvků, musíme rozhodně zmínit i oblíbenou hru The Legend of Zelda z roku 1986, jelikož princip hry inspiroval mnoho dalších. V předchozích akčních RPG hrách totiž boj probíhal tak, že hráč svou postavou narazil do nepřítele a tím na něj zaútočil. Tato japonská adventura však na ovladači konzole Nintendo ES vyhradila klávesu pro útok mečem nebo střelnou zbraní, čímž od hráče vyžadovala další interakci s herním světem. Kromě toho je Legend of Zelda také průkopníkem průběžného ukládání hry, nelineárního příběhu a také přispěla k počátkům otevřeného světa.
Ys
První díl z roku 1987 byl především v Japonsku velmi populární a odstartoval úspěšnou sérii. Hra je inspirována již zmíněnou Hydlide.
První a druhý díl série Ys byly první hry prodávané na CD-ROM, což umožnilo lepší grafiku, animované scény a namluvené dialogy. Mimo to byl titul Ys I: Ancient Ys Vanished jedna z prvních her, která v rámci anglické lokalizace měla anglicky dabované dialogy.
Stále aktivní série se těší popularitě – poslední díl Ys VIII: Lacrimosa of Dana byl vydaný v roce 2016 a hráči se s jistotou mohou dočkat pokračování v dalších letech.
V následujícím díle budeme pokračovat s obsáhlými akčními RPG hrami, rozdělíme si je do kategorií a více si představíme jednotlivé hry snad nejpopulárnějšího subžánru.
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně