Kohan: Ahriman´s Gift – podruhé ve stejné řece?

Rasa Kohanů se vrací. Z temných snů se tentokrát vynořují její odpadlíci, aby se za doprovodu Armády nemrtvých vypravili na své tažení světem Khaldunu. A stejně jako tomu bylo v původní hře Kohan: Immortal Sovereigns, i tentokrát to bude tuhý a nelítostný boj. Je však otázkou, zda je tato hra důstojným nástupcem svého předchůdce.
Žánr: fantasy realtime strategie
Výrobce: TimeGate Studios
Vydavatel: Strategy First
Oficiální stránky: http://www.kohan.net
Minimální konfigurace: procesor 233 MHz, 64 MB RAM, 600 MB místa na disku, Windows 98/Me/XP/2000, DirectX 7.0
3D akcelerace: ne
Multiplayer: ano (2-8 hráčů)

Rasa Kohanů se vrací. Z temných snů se tentokrát vynořují její odpadlíci, aby se za doprovodu Armády nemrtvých vypravili na své tažení světem Khaldunu. A stejně jako tomu bylo v původní hře Kohan: Immortal Sovereigns, i tentokrát to bude tuhý a nelítostný boj. Je však otázkou, zda je tato hra důstojným nástupcem svého předchůdce.

Ještě neuběhl ani rok od vydání opěvované fantasy strategie Kohan: Immortal Sovereigns a už tu máme expansion pack. Ti, kterým se ve světě Kohanů na jaře líbilo, při této informaci nejspíš zajásají a vzápětí začnou usilovně vymýšlet, zda s Ahrimanovým dárkem zazimují už teď a nebo až po vánocích. Ti, kdo se válek pradávné rasy Kohanů zatím nezúčastnili, by zase měli zbystřit, protože i pro ně je brána otevřená. Kohan: Ahriman´s Gift je tzv. stand-alone prequel a tak nezáleží na tom, zda máte nebo nemáte původní hru nainstalovanou. Začíná se hlouběji v minulosti a na zelené louce.

Kohan Ahrimans GiftKohan Ahrimans Gift

Kohan Ahrimans GiftKohan Ahrimans Gift

Ahriman´s Gift obsahuje tři kampaně, z nichž ta nejrozsáhlejší dala celému expansion.packu jméno. Hrajete v ní za temné kohanské odpadlíky Ceyah, kteří se snaží ostatní Kohany (strany Council, Nationalist a Royalist) porazit, rozdrtit a prachem jejich kostí označit volnou cestu Ahrimanovi, svému vůdci. Druhá kampaň nazvaná Quest For Darius je kratší a zkusíte si to v ní za ty Hodné a Slušné. V roli Ilyany Aswan se tu vydáte zachránit Dariuse Javidana, jedno z velkých hrdinů. Třetí kampaň nese název Enemy Within a umožňuje hrát za ještěří rasu Slaanri. Hlavním hrdinou je tu Slyys'Stok, který se snaží spojit kmeny Slaanriů a porazit odpadlíka Hss'Raka, služebníka Ahrimana. Náplň všech kampaní je různorodá, jednou musíte někoho najít, jindy zabít. Ať tak či tak, nakonec stejně musíte zadupat do země všechno, co najdete. Nepřítel má mnohdy náskok a je i dost chytrý na to, aby útočil na vaše slabá místa (AI byla oproti prvnímu Kohanovi ještě o trochu posílena).

Když se na jaře 2001 Kohan: Immortal Sovereigns objevil, většina recenzentů i hráčů RTS na něj koukala jako na zjevení. Neznámá firma a takováhle vymakaná strategie? Kohan vnesl do svého mírně zatuchlého žánru řadu svěžích změn. Předně zredukoval množství ložisek nerostných surovin na nezbytné minimum. Ve světe Kohanů tak potřebný materiál vyrábějí sama města - pokud ovšem mají zařízení jako jsou kovárna (železo), pila (dřevo), lom (kamení) nebo třeba chrám (mana). Skončily tím časy monotónního těžení a šmejdění po mapě a byly nahrazeny zodpovídáním osudové otázky ,,Co chci ve městě mít?“ Chtělo by se říct VŠECHNO, ale to nám právě autoři znemožnili a donutili naše mozkové buňky pracovat na plný plyn.

Kohan Ahrimans GiftKohan Ahrimans Gift

Kohan Ahrimans GiftKohan Ahrimans Gift

Pro ty z vás, kteří ke Kohanovi zatím nepřičuchli, uvedu příklad. Pokud ze své obyčejné pily uděláte dobře fungující dřevařský podnik chrlící špalky dřeva (hodí se na šípy a kopí), už z něj nikdy nebudete mít „Dřevoexport,“ který vám vydělá prodejem dřeva zlato. Ahriman´s Gift se v tomto drží původní hry jako švec svého kopyta. Autoři udělali jen několik malých změn. Strana Royalist má nyní možnost udělat z Marketu Workshop, v hradech strany Nationalist zase Factory produkuje zlato v jiném množství. Nic, nad čím by vaše tělo zalily vlny herního orgasmobití.

Druhou věcí, kterou Kohan na jaře zabodoval, byl způsob vytváření armády pomocí speciálně složených šestičlenných skupinek. Možnost (ba dokonce nutnost) dát dopředu zbrojnoše, záda jim krýt mnichy a šéfem skupinky udělat Hrdinu, který přidá bonusy, chrlí blesky z prstů (na rukách) a vůbec je celkově super – to je parádička, která se musí líbit každému stratégovi. V tomto směru také přináší Ahriman´s Gift nejvíce změn.

Každá strana (Royalist, Council, Nationalist i temní odpadlíci Ceyah) získala do svých řad posily. U Ceyah, za kterou toho odehrajete nejvíc, nyní můžete využívat dobrých bojových schopností Shadow Knighta vybaveného velkou sekerou ze speciálního kovu. Nationalist mají zase ve svých útočných řadách zajímavou posilu v podobě fanatických bojových kněží Disciple, kteří umí bojovat rukama a nohama. Všechny strany také dostaly po jednom novém mnichovi z kategorie Elite Support. U zmíněných Ceyah je to Acolyte, který je schopen redukovat účinek kouzel Paladinů a Battle Priesterů. Nationalist mají Invokera sesílajícího kolem své skupiny ohnivou stěnu zraňující při průchodu každého nepřítele. Royalist mají Elementalistu a Council zase Oracle, který zvyšuje zdraví a morálku. Celkově to ale nepřináší do hry samotné nic nového a vzhledem k už tak velkému počtu jednotek (víc než 90 + 70 hrdinů!) bych to dokonce nazval jen velmi nesmělým plivnutím do moře.

Asi už tušíte, kam tím mířím. Kohan: Ahriman´s Gift nepřináší téměř nic nového a slovo ,,expansion“ v tomto případě zcela nepokrytě degraduje. Nové kampaně a hrst nových jednotek nováčci neocení a pro ostřílené ,,kohanisty“ je to příliš málo za jejich oddanost. Navíc jsou tu i drobnosti, které mě čas od času docela nakrkly. Jedním z nejdůležitějších faktorů pro přežití ve světě Kohanů jsou zóny (více se o nich dozvíte v tutorialu hry). Ty jsou barevně odlišené, problém je ale v tom, že Supply Zone je šedá a na bílém sněhu se docela špatně hledají její hranice. Také se nic nezměnilo na tom, že nelze měnit formace a pohyb jednotek v boji, osobně bych to uvítal. Vzhledem k tomu, že Kohan běží v rozlišení 1024x768 by asi stálo za to i víc odlišit jednotky (nebo přibalit ke každému CD lupu). Někdy se totiž na ploše odehrává neskutečný maglajz, v němž se nedá zorientovat a namísto promyšleného využívání speciálních jednotek jen posíláte do boje kvanta vojáků, aby tam prostě někdo byl (i tady nakonec početní převaha hraje svoji roli).

Kohan Ahrimans GiftKohan Ahrimans Gift

Kohan Ahrimans GiftKohan Ahrimans Gift

A ještě jednu věc tu musím zmínit. Příznivci multiplayeru by si měli nachystat před hraním adrenalinovou injekci, protože- a teď se připravte na to, že se vám váš srdeční sval zastaví – multiplayery z IS a AG nejsou kompatibilní! Ano, správně: Fuj a ještě jednou FUJ!

Kohan: Ahriman´s Gift je tak jako Immortal Sovereigns velkou výzvou pro všechny příznivce fantasy realtime strategií. Nabízí AI na velmi vysoké úrovni a nabízí také obdivuhodnou sumu užitečných informací, které budete nějaký čas zpracovávat (nejlépe před hrou, protože během ní na to není mnoho času). Zažijete strhující bitvy (bez přehánění, u žádné ze strategií jsem nezažil tak náročnou cestu k vítězství) a čas vám uteče, že ani nebudete vědět jak. Navzdory neoriginálnímu, fádnímu fantasy světu bez výrazné atmosféry, navzdory příběhu, který příliš nezaujme a navzdory tomu, že tento expansion pack nepřináší nic nového, je Kohan: Ahriman´s Gift pořád skvělou realtime strategií. Pokud vám na jaře tato RTS proklouzla mezi prsty, máte druhou šanci a měli byste ji využít. A pokud od jara nehrajete nic jiného, než Kohan: Immortal Sovereign´s, tenhle expansion pack vás určitě neurazí.

Grafika: 8/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 9/10
Navzdory tomu, že nepřináší nic nového, je to pořád jedna z nejlepších fantasy RTS, jaké jste si kdy mohli zahrát.
Celkové hodnocení: 8/10
Diskuze (8) Další článek: Half-Life pro PS2 na pultech!

Témata článku: , , , , , , , , , ,