Legendární Bitmap Brothers

Xenon, Xenon II: The Megablast, Speedball, Cadaver, Z... co vám tato jména říkají? Cože, vy je neznáte? Ale no tak, alespoň toho Xenona snad znát musíte, ne? Ano, přesně tak, všechno jsou to výtvory těch starých anglických hercovníků, kluků (a holek) z vývojářského studia Bitmap Brothers.
Xenon, Xenon II: The Megablast, Speedball, Cadaver, Z... co vám tato jména říkají? Cože, vy je neznáte? Ale no tak, alespoň toho Xenona snad znát musíte, ne? Ano, přesně tak, všechno jsou to výtvory těch starých anglických hercovníků, kluků (a holek) z vývojářského studia Bitmap Brothers.

Jejich historie sahá hluboko do osmibitových dob počítačového věku. Onen pravěk, kterému vládlo zejména klasické ZX Spectrum je již dávno zapomenut, však historie si na "Bitmapy" posvítila o něco později - za éry Amigy. To je doba jejich největší slávy a úspěchů.

Celý tenhle krásný příběh začíná roku 1987, kdy tři zapálení pařani (ale také amatérští tvůrci) Steve Kelly, Mike Montgomery a Eric Matthews zakládají společnost nazvanou Bitmap Brothers (ačkoli mezi nimi zjevně žádný rodinný svazek neexistuje). Jejich první hra se jmenuje Xenon a vychází v lednu roku 1988. Xenon byla první gamesa, která v celé své kráse předvedla, co dokážou 16bitové počítače. Klasická arkáda viděná shora dosáhla zaslouženého úspěchu. A již u této první gamesky zakládají "BB" svou dlouholetou tradici, jenž spočívá v naprosto excelentním ozvučení, stejně jako úchvatném grafickém zpracování (Xenon za to dokonce získal ocenění). Byla to také první hra na Amigu, která se kdy dostala do žebříčku 40 nejoblíbenějších her Británie. Později byla také předělána na další platformy, PC nevyjímaje.

Bitmap BrothersBitmap Brothers

Bitmap BrothersBitmap Brothers

Ve stejném roce v listopadu navazují BB na úspěch Xenonu fenomenální futuristickou sportovní simulací Speedball, jejíž druhé pokračování dosud mnoho hráčů považuje za tu nejlepší sportovní řežbu pro dva hráče, jaká byla kdy stvořena (zdatně se však z dáli ozývá i Sensible Soccer). Opět byl předělán na několik platforem, PC, Amigu, C64, Atari ST a dokonce i na konzole - NES (tam se hra nazývala "Klashball") a Segu Master System. Anglickým časopisem "Zlatý Joystick" (alespoň doufám, že to byl časopis;) byla vyhlášena jako hra roku. Speedball 2: Brutal Deluxe se stal natolik populárním, že v roce 2000 (29. září) Bitmapové vydávají Speedball 2100 pro Playstation.

Bratříček Xenona s názvem Xenon 2: Megablast přichází jen několik málo týdnů před Sametovou revolucí (ne že by to s tím mělo nějakou spojitost;) - v srpnu 1989. Xenon 2 je z těch nejslavnějších, které kdy BB vytvořili. Pravda, ona je snad každá hra od nich (až na jednu výjimku) slavná, což dokazuje, že Bitmap Brothers nejsou onen klasický "americký" vývojářský vzor, jenž chrlí jednu gamesu za druhou, nehledě na kvalitu. Právě naopak, tihle upiplaní Angličané si se všemi svými kousky dávali a dávají pěkně na čas, pilují je, upravují, opracovávají, až do čiročiré krystalické nádhery, jenž nás všemi svými zářivými chapadly opojila právě u Xenona 2. Ten se stal skutečným fenoménem a kdo ho alespoň jednou, třeba i jen krátce nehrál, jako by nebyl. Xenon 2 se pomalu roztahal snad po všech platformách, které byly v době jeho vydání k dispozici. Od Amigy přes STčka, PCčka po Segu Master System, Mega Drive a dokonce i GameBoy. Tak slavná to byla (a samozřejmě stále je a navždy bude) hra. Mnoho nejrůznějších ocenění to jen dokazuje - a povětšinou se jedná opět o ceny za nejlepší grafiku, efekty či ozvučení. Je otázkou, zda si svou slávu vydobyla i díky své ne zcela snadné (uh, to je kombinace) obtížnosti.

Bitmap BrothersBitmap Brothers

Bitmap BrothersBitmap Brothers

Rok po Xenonu 2 přichází další klasika, tentokrát však žánru adventurního. Cadaver je temná, slizkými kobkami a zakrvavenými oltáři prolezlá 3D izometrická hříčka - co "hříčka", HRA - jenž se do povědomí všech příznivců tohoto žánru zapsala, jak jinak, než ohlušujícím zvukem a oči vypalující grafikou. A samozřejmě nesmíme opominout zápletku, která se točí kolem... smrti. Už to slovo Cadaver (francouzsky cadavre, vyslovujeme "kadávr") - znamená to totiž "bezduché tělo" (prostě mrtvola, no, to jenom ta francouzská poetika nám chce namluvit že i v mrtvole může být přeci jen ještě kousek života... NEMŮŽE!). Středověká atmosféra temna a zoufalství, božských intrik, krvelačných mnichů a hrůzných obřadů je všudypřítomná a všeprostupující. Atmosféra je to, v čem Cadaver exceluje a prokazuje mistrovství svých tvůrců.

Cadaver The Payoff je název druhého pokračování Cadavera, které se objevilo roku 1991 jako jakýsi přídavek (některými je však nazývan "Cadaver 2"). Payoff rozšiřuje příběh, nabízí novou grafiku a nové lokace, prostě takový "datadisk". Vyšel na Amigu, Atari ST, PC a dokonce (!) i PC CD-ROM.

Na jaře roku 1991 přichází další hra, která se navždy zapsala do paměti snad celé tehdejší herní generace. GODS si razí cestu od Amigy a STček přes PC až po SNES a Mega Drive. GODS se odehrávají ve starověkém Řecku a vy jste jedním ze soudobých bojovníků cti a odvahy. Máte za úkol vyštvat ze Ztraceného města zlé démony a dokázat, že jste jedním z vyvolených. Prostě arkáda-hopsačka-střílečka jak má být. Nemálo pařanovečerů bylo "promrháno" na této, ač to možná zní trochu podivně, originální gamese. V GODS totiž nešlo o bohapustý postup vpřed (zleva doprava) a střílení po všem, co se jen na obrazovce mihne, ale také o logické hádanky a občasné zažehnutí šedé kůry mozkové. A jak je již u BB zvykem, grafika i zvuk byly opět na skutečně excelentní úrovni, leckteré (ne-li většina) tehdejší herní automaty mohly jen z povzdálí závidět a tiše žasnout, jak to ti machři - Bitmapoví Bratři - jenom dělají.

Koncem roku 1991 uveřejňují BB jeden ze svých mála (ne-li jediný) výstřelků, totiž velice podivnou hříčku s názvem Magic Pockets. Tahle hra se u hráčské většiny zrovna moc neuchytila, dalo by se říci, že propadla v zapomnění. A dobře jí tak, byla to totiž nepříliš povedená hra.

Jaro roku 1993 přináší další výplod piplavě úchylných "bí-bí" myslí z Anglie. The Chaos Engine (anebo "Soldiers of Fortune" v USA) je další z řady výborných akčňáren, stříleček jak má být. Máte k dispozici šest zabijáků - Gangstera, Kazatele, Žoldáka, Džentlmena, Nádenníka a Lupiče (Proč jsou s velkými písmeny? Sám nevím...;). Všichni jsou po zuby ozbrojení a stejně tak nebezpeční. Vy si můžete vybrat dva z nich a vstoupit s nimi za brány Světa Chaosu. Celé to olovem přetékající dobrodružství se odehrává v šestnácti různorodých, graficky zcela odlišných (pokaždé však dokonale propracovaných) světech rozdělených mezi šestnáct levelů. Ale nejen nepřátelé vám budou přicházet do rány - narazíte i na několiko hádanek a jiných logických zádrhelů. Jako obvykle, herní obecenstvo nešetřilo chválou ani nejrůznějšími cenami, a tak se o nějaký čas později objevuje druhé pokračování, Chaos Engine 2. Jakmile vědci konečně probádají Stroj Chaosu, zjišťují, že hlavní padouch, Baron Fortesque, kamsi zmizel, ačkoliv se myslelo, že mrtev válí se někde v ruinách ve svých vlastních vnitřnostech. Jenže nebylo tomu tak, Baron se vytratil a svět tedy sužuje další strašlivá hrozba. A je na našich starých známých z jedničky, aby se "o to" opět postarali.

Obě tyhle hry vyšly pro Amigu, Atari ST, PC, Segu Master System, Megadrive i SNES.

Hry od Bitmap Brothers se staly natolik známými a uznávanými, že se Bitmapové rozhodli vydat je společně ve dvou kompilacích. Ta první se jmenuje Bitmap Brothers Volumu 01 a obsahuje Xenon, Cadaver, Speedball a Speedball 2. Vyšla v dubnu 1992. Druhá je o poznání mladší, vyšla v červnu 1995 (pro PC CD-ROM) a obsahuje i o to mladší tituly: Xenon 2, Speedball 2, Gods, Cadaver + Payoff a Magic Pockets.

Fenomenální strategie s proklatě krátkým názvem "Z" se objevuje počátkem roku 1996. Jednalo se o něco natolik originálního a podivného, že to u mnoha herních recenzentů vyvolalo jisté rozpaky. Postupem času se ale všichni shodneme, že Z byl jedna z prvních NEklonů Duny 2. Opravdu, Z byla RTS postavená na zcela jiných principech než Duna 2. Nic jste netěžili, nestavěli jste budovy. Vaším jediným úkolem bylo zabírat vlaječky - celá herní mapa totiž byla rozdělena na několik území a každé území mělo svou vlajku. Jakmile jste tuto vlajku získali, získali jste i území a vše, co se na něm nacházelo, tj. např. továrny, radary, apod. Na mapě se také často "jen tak" vyskytovaly neobsazené jednotky, do kterých bylo možné poslat vlastní pěšáky a tím je pro sebe získat. Řečeno prostě a jednoduše, Z byla skutečně krutá pařba. Bylo to mnohem akčnější než klasické RTS, ale na druhou stranu jste při tom museli i mnohem více přemýšlet (vypadá to paradoxně, ale je to tak - která území obsadit, která je možno ztratit - o něčem takovém jste si v ostatních RTS mohli nechat jenom zdát). Neopominutelným faktorem byl samozřejmě i čas. Já osobně jsem si Z prostě zamiloval a propařil nad ním mnoho mladých dnů. Dodnes mi za zády visí plakát z této hry.

Bitmap BrothersBitmap Brothers

Bitmap BrothersBitmap Brothers

Teprve před několika málo dny konečně vyšlo dlouho očekávané pokračování hry Z jménem Z: Steel Soldiers (nebudu ale asi sám, kdo tomu bude říkat prostě "zed dva"). Hra je ve vývoji již sedm (!!) let, takže původní koncept byl na světě již v roce 1994. Což je skutečně podivuhodné. Steel Soldiers právě pilně procházím misi za misí, takže se o nich tady nebudu rozepisovat, nechám si to pěkně až na jednu hutnou recenzi. Tedy, abych vás navnadil, alespoň trošililinku poodhrnu roušku: pěkná 3D grafika (ačkoliv s několika málo chybami), složitější ovládání, hutný počet jednotek, možnost stavět budovy, jinak stejný princip jako u jedničky, minimálně stejná zábava jako u jedničky. A teď babo raď! ;-)

Nu a blížíme se ke konci, takže tu mám ještě něco základních informací: Společnost Bitmap Brothers se skládá ze dvou týmů - jeden sídlí ve Wappingu, což je kdesi v okolí Londýna (tam se celou tu dobu pracovalo na Z: Steel Soldiers), naproti tomu druhý tým sídlí v Harrogate, což je kdesi daleko na Anglickém severu. V současnosti zaměstnávají více než dvacet programátorů, výtvarníků a designérů a nepřestávají vyvíjet hry, které pokaždé dokážou uchvátit množství "nešťastníků".

Tak, a úplně na konec tady mám seznam všech her, které kdy Bitmap Brothers vytvořili, tříděno podle platforem.

Amiga
  • Bitmap Brothers CD Compilation
  • Bitmap Brothers Volume 01
  • Cadaver
  • Cadaver: The Payoff
  • GODS
  • Speedball
  • Speedball 2: Brutal Deluxe
  • The Chaos Engine 2
  • Xenon
  • Xenon 2: Megablast

Atari ST
  • Bitmap Brothers CD Compilation
  • Bitmap Brothers Volume 01
  • Cadaver
  • Cadaver: The Payoff
  • GODS
  • Speedball
  • Speedball 2: Brutal Deluxe
  • The Chaos Engine 2
  • Xenon
  • Xenon 2: Megablast

Commodore 64
  • Speedball
  • Speedball 2: Brutal Deluxe
  • Xenon

PC
  • Bitmap Brothers CD Compilation
  • Bitmap Brothers Volume 01
  • Cadaver
  • Cadaver: The Payoff
  • GODS
  • Speedball
  • Speedball 2: Brutal Deluxe
  • The Chaos Engine 2
  • Xenon
  • Xenon 2: Megablast
  • Z
  • Z Expansion
  • Z: Steel Soldiers
Adresa oficiálních stránek Bitmap Brothers je http://www.bitmap-brothers.co.uk/. Mimo jiné tam lze nalézt také krátké profily jednotlivých zaměstnanců.
Diskuze (2) Další článek: Star Trek: Nová generace – Q na druhou

Témata článku: , , , , , ,