Mafia III: kouzlo je fuč, zbyla jen touha po kruté pomstě (recenze)

Na celém světě pravděpodobně neexistuje země, která Mafii III očekávala s tak velkým nadšením, jako Česká republika. Na rozdíl od předchozích dílů jsou už ale čeští vývojáři mimo hru a o tvorbu se postaralo americké studio Hangar 13. Jak se nová Mafia povedla?

První Mafii dodnes beru jako jeden z nejlepších herní titulů všech dob. Skvělý příběh, úžasný svět, ale hlavně pravá mafiánská atmosféra. Od prvního dílu ale uplynula řada let a třetí Mafie se ujalo americké studio Hangar 13, které se beze strachu vydalo cestou změn.

Mafia III si jde zkrátka po vlastních kolejích a dřívější díly vám připomene snad jenom přítomnost Vita Scaletty. Změna konceptu samozřejmě neznamená hned špatnou hru… to se ale nesmíte vydat cestou špatných změn.

Krvelačná vendeta

Téma mafiánů mám velmi v oblibě. Nejen kvůli hře, ale hlavně kvůli knize Kmotr od Maria Puza a následně i filmové trilogii. Tak, jako většina lidí, jsem si zvykl na klasický koncept, kdy mafiánem z 50. - 70. let 20. století je Ital. I když se jedná trochu o stereotyp, sloužit svému padrinovi ve jménu celé famiglie je zkrátka to, co si pod pojmem být mafiánem představí asi každý z nás.

Historicky byl velmi často italský mafián původem imigrant, pro kterého bylo přidat se k mafiánské rodině cestou úniku z příšerných uprchlických táborů na amerických ostrovech. Ale v Mafii III šli na to jinak. V době, kdy se hra odehrává, tedy 60. léta 20. století, panuje po celé Americe silný rasismus a namísto chudého uprchlíka se vývojáři rozhodli, že vás vloží do role černocha, pro něhož bylo přidat se k mafiánům cestou z útisku a šikany.

Z nadějně načatého příběhu se brzy stane bezhlavá honba za pomstou

Bohužel si vývojáři s konceptem příliš nevyhráli. Zpočátku má postava charakter a její propojení například s válkou ve Vietnamu zní docela dobře. Brzy se ale z příběhu stane bezhlavá honba za pomstou. Mafiáni se sice mstí neustále, ale na rozdíl od prvního Kmotra, tentokrát za válkou mezi rodinami nestojí propracovaný spor zájmů, nýbrž zápletka jak vystřižená z béčkového westernu.

Aby toho nebylo málo, do hlavní postavy se v podstatě ani nemůžete vžít. Příběh je založen na střídání normálního chronologického děje s monology vedlejších postav, které připomínají dokument s tím, že všechno je to zabalené do soudního líčení. Špatný nápad to není, bohužel monology vedlejších postav přichází až moc často a tím celou hlavní linii zabíjí.

Celková atmosféra je bohužel špatná. Pravý mafián nemá pouze střílet, ale také ovládat elegantní politicko-filozofickou mluvu hodnou samotného padrina. Je sice pravda, že běžný mafián používal sprostá slova a primitivní výrazy neustále, do hry se to však nehodí. Skvělé hlášky z prvního dílu opatřené mluvnickými schopnostmi Vita Corleone z Kmotra… to by hře bodlo! Kdyby Mario Puzo ještě žil a vývojáři by ho požádali o pomoc, dost možná by celý námět zahodil.

Větší IQ by neškodilo

Příběh u her není všechno a mnohdy ho bereme na lehkou váhu. Typickým příkladem je Just Cause 3. Cutscény sice nepřeskočíme, poněvadž by se tam přeci jen něco zajímavého mohlo skrývat, ale ve finále se pouze těšíme, až zdlouhavé vyprávění skončí – s Mafií III je to podobně. Tento nedostatek by mohl spravit výborný bojový systém. Teoreticky...

Třetí Mafie vsadila na kartu krycích stříleček (tedy styl Gears of War). Neustále se tedy schováváte a střílíte na nepřátele, otevřené jsou vám ale i brány stealthu.

Přestřelky ani steatlh však nefungují dobře. V Mafii jsou sice některé věci skvěle promyšlené, hra je obecně příjemně dynamická, nepřátelé dokonce nemusí hned umřít a občas se na zemi svírají bolestí. Máme zde mnoho druhů zbraní od samopalů po odstřelovací pušky a granáty. Bylo by to fajn, jen kdyby vám nepřátelské gorily nepředváděli tanec jako popletená kuřata... Umělá inteligence nepřátel je zkrátka docela tragická.

V základu se utkáte hlavně s tlustým chlapíkem s brokovnicí, který vám díky víře ve svou nezranitelnost vlítne hezky do mušky. Odvahu neztrácí ani hubenější chlapík v černém obleku, který na vás střílí samopalem a očividně mu nic neříká krytí. Figura, kterou bychom mohli nazvat hlídačem, se sice kryje, ale má zcela automatizované chování - z úkrytu vyleze ve chvíli, kdy pobijete všechny ostatní.

Bojové scény hatí chabá inteligence nepřátel, navíc se z nich brzy stane opakující se rutina

Větší tragédii hra předvádí při stealthu. Hned na začátku mě překvapilo, jak je možné, že v případě, kdy krytí selže a jsem nucen střílet, si toho vojáci o 30 metrů dál nevšimnou. Když se vám podaří schovat, přijde za vámi za chvíli voják. Pomocí nože ho tajně podříznete. Úkryt neúkryt, záhy si toho všimne jiný, přijde k vám a zabijete ho tedy taky. S tímto tempem to může v úkrytu vyčkávat a dojít do takového stádia, jako na obrázku pod tímto odstavcem.

I přes slabou inteligenci je boj docela zábava, kdyby to ale nebylo stále to samé dokola. Bohužel to platí i pro vedlejší mise, ve kterých obvykle musíte zrujnovat podnik nepříliš sympatického mafiána, tím ho vylákat a zabít. Podnik vždy zničíte zabitím jeho zástupců či zničením zásilek, což je poprvé strašně zábavné… ale podruhé, potřetí a počtvrté?

Není Mafia jako Mafia

Trochu to všechno žehlí příběhové mise, které občas bývají fakt zábavné. Skvěle vypadá taky svět - ulice jsou plné lidí, aut a policistů, zkrátka rušné americké městečko.

Jen kdyby jste se tak i cítili. Město je pro vás v celkovém součtu pouze kulisou. To, že obyvatelé nepůsobí jako skuteční a vedle zmateného pobíhání vám mnohdy skočí pod auto, bych přežil. Naprosto zbytečně ale vývojáři usoudili, že město nepoužijí jako nástroj vaší potřeby. Není tu žádná interakce, dokonce i veškeré potřeby si kupujete ve speciálních autech, budovy a obchody jako by neexistovaly.

Zábavné jsou i tradiční přesuny po městě autem. Jízda je nicméně arkádová a kolize nepůsobí nijak reálně. Policie není na jízdu nijak citlivá, a tak se můžete pohybovat jako pirát silnic. Ale to je pro hru vlastně dobře. Kontrastem jsou k tomu loupeže aut. Rozbít okénko, pokusit se nastartovat... Jakmile je nějaký živáček na dohled, okamžitě si všimne a volá policii. Hraní to zbytečně znepříjemňuje.

Co hru dotváří a v podstatě i zachraňuje, je bezvadný soundtrack. Každá jízda autem se stane hned zábavnější, když se z rádia přidají pečlivě vybrané hity 60. let. Také český překlad se povedl a stojí za pochvalu.

Mafia III disponuje mnoha skvělými nápady, které jsou však v konečném výsledku provedeny špatně. Pokulhává i technické provedení grafiky, které by ještě potřebovalo trochu doladit. Ostatně startovat s omezením na 30 FPS je docela ostuda. Stejně tak zjištění, že v šest let starém předchozím dílu je více detailů

Hra v celkovém součtu není vyloženě špatná a poskytne herní zábavu, kterou si projdete až do konce. Ale pravděpodobně se k ní pak už nebudete vracet tak, jako k předchozím dílům. Ty měly kouzlo, které se v trojce vytratilo.

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | mafiánská
Výrobce: Hangar 13 | Webové stránky hry