Medal Of Honor Frontline – narukujte bez váhání

Zdá se, že Steven Spielberg získal něco jako licenci na 2. světovou válku. Nejprve ji oživil ve svém filmu Zachraňte vojína Ryana, pak znovu ve dvou velmi povedených hrách na PlayStation a také v jedné vynikající záležitosti pro PC. Nyní k nám přichází prozatím nejvyspělejší reinkarnace šílenství čtyřicátých let. Postupte do přední linie.

Multiplayer: ne
Paměťová karta: minimálně 149 kB
Analogové ovládání: pouze páčky
Vibrace: ano
Výrobce: Electronic Arts
Distributor: Electronic Arts
Homepage: www.moh.ea.com

Po těch dlouhých dnech a nocích, co jsme byli zavření v kovových útrobách naší lodi, mi připadal čerstvý vzduch až neuvěřitelně svěží, přímo řezal do plic. Člověk si náhle uvědomil syrovou skutečnost života. Ačkoliv nám byla zima a těžká výzbroj nás tlačila všude, kde to jen bylo možné, byli jsme naživu rádi. O to horší byla skutečnost, že jsme právě vyrazili na cestu, ze které se rozhodně nevrátíme všichni. Výsadkové čluny si prořezávaly svoji cestu mlhou a neklidným mořem, vzduch krájely první kanonády z lodí, jež zůstaly za námi a salvy kulometů našich i jejich letadel, křižujících oblohu. Kamarád přede mnou zvracel, neznámý vojín vedle mne se modlil. Já jen tupě zíral do mlhavé nejistoty vepředu, kde jsem tušil pobřeží a osud nejen náš, vojáků v kovových rakvích, ale také všech lidí na celém světě. Jako z velké dálky, přerušován střelbou, výbuchy a duněním mořských vln jsem vnímal hlas našeho velitele: „…držte se mne, nezůstávejte pozadu, nezůstávejte na jednom místě. Něco jako bezpečný kryt tam nenajdete…“. Z výsadkového člunu vedle nás k nám dolehl křik: „Bandita na šesti hodinách!“ a ze zamračené oblohy se spolu s dalšími přívaly deště přiřítilo německé letadlo, aby upustilo svoji bombu přímo do člunu s našimi spojenci. Mohutný záblesk, ve kterém jsem na nekonečný okamžik zahlédl kusy něčího těla, následovala ochromující rána a chvíli poté do našeho člunu narazila silná vlna. Kovová rakev se rozhoupala v neuvěřitelných úhlech a někdo vepředu zařval: „Deset sekund“. Do očí mi stékala voda, měl jsem co dělat, abych vůbec viděl kapitána, když odjistil svoji zbraň a naposledy na nás zařval: „Ok, jsme tady – „ a jak se předek našeho člunu sklopil, vybuchla u něj mohutná exploze, na chvíli jsem si uvědomil, že letím a pak jsem dopadnul do vody. Všechen hluk utichl, do plic mi vniklo něco vody a já sledoval jako v obscénním zpomaleném záběru, jak kolem mne mí spolubojovníci ztěžka kráčí po dně směrem k pláži. Všude kolem tančily paprsky bublinek, jak střely nepřátel pronikaly pod vodní hladinu. Vynořil jsem se nad ni a hluk se vrátil, jako když prudce otočíte ovladačem hlasitosti u rádia. Co jsem uviděl, to si nedovedl představit ani Dante, když psal o své vizi pekla.

Medal of Honor Frontline   Medal of Honor Frontline

Medal of Honor Frontline   Medal of Honor Frontline

Pokud jste viděli zmíněný Spielbergův film, pak moc dobře víte, že se zde mluví o vylodění v Normandii 6. června 1944. Strašlivý masakr byl před časem oživen ve hře Medal Of Honor Allied Assault, která vyšla na PC. Pokud jste četli nadšenou recenzi mého kolegy, pak máte svou představu o emocích, které cloumají s hráčem, jež se tohoto divadla zúčastnil. Jestli jste MOHAA hráli, pak budete během následujících okamžiků ronit slzy, neboť Frontline je vylepšeným nástupcem tohoto titulu (pokud se nepustíme do nekonečně zbytečné debaty o grafickém rozlišení). Jako předchozí Spielbergovy práce, i Frontline je v prvním řadě velmi profesionálně zpracovaný projekt. Jeho zřejmě nejsilnějším aspektem je jednoduše bezkonkurenční hudba oceněného Michaela Giacchinoea, která tvoří tu nejpůsobivější kombinaci válečných pochodů a nekonečně teskných jemných melodií, jakou jste kdy mohli ve válečném dramatu slyšet. Ústřední hudební motiv série MOH se vrací v plné síle a s ním jako vždy obrovský orchestr i s úžasným sborem. Pokud vám připadne divné vyzdvihovat nade všechny aspekty u hry hudbu, pak jste nikdy žádnou MOH neslyšeli. V kombinaci s hudbou je zde také filmově profesionální ozvučení, které zvláště na zmíněné pláži zničí každou aparaturu, neopatrně nastavenou na větší výkon. Desítky, ne-li stovky různých hlášek nepřátelských vojáků a rozličné zvuky vašich kroků včetně štěrchání a cinkání výzbroje a vybavení na vašich zádech – to vše si zaslouží maximální hodnocení přesvědčivěji, než jakýkoliv jiný aspekt jakékoliv jiné hry. Zde také naleznete základní stavební kameny atmosféry MOHF, které dále sestávají z realistického a pečlivého designu místy nepříjemně dlouhých mísí a vyvážené obtížnosti.

Za pár minut jsme měli být na druhé straně města a místo toho jsme stále všichni trčeli schováni za pytli s pískem na okraji toho hloupého mostu. Někteří z nás se krčili nebo plazili, jiní se už nehýbali. Nikdo neměl odvahu udělat víc, než naslepo vypálit pár ran směrem k druhému břehu. Tank, který zatarasil druhou stranu mostu, bylo možné vyřídit. Jeho kabina se neotáčela zas tak rychle. Jenže to kulometné hnízdo za ním znemožňovalo případnému odvážlivci vyskočit a hodit granát. Palba z toho těžkého kulometu spolu s podpůrnými salvami několika němců a rychlopalné zbraně tanku působily jako nestvůrně zrychlené tikání hodin, odpočítávajících naši smrt. Někdo musel něco udělat. Všimnul jsem si té praskliny v kamenném plotu napravo, pěkných pár metrů od našeho konce mostu. Rozhodnul jsem se během vteřiny. Němci tu prasklinu zaregistrovali až v okamžiku, kdy z ní rychle za sebou vyšly tři výstřely z mojí ostřelovačky. Střelec, muž podávající náboje a jejich záložník u těžkého kulometu padli k zemi. K pozici se rozběhlo několik okolních němců, ale než dorazili, vrhnul jsem svůj granát. Kabina tanku explodovala. Některé ze střepin smetly skupinu zmatených nepřátel. Jiní se mezitím dostali ke kulometu, ale první z našich již byli na druhé straně mostu a kryli se za tankem, takže obsluha kulometu měla příliš širokou oblast k pokrytí a nestíhala zbraní otáčet včas. Bylo jasné, že průlom se zdařil. Někteří z nás ještě padnou, ale němci už tenhle post ztratili. A za ním – ta vytoužená pozice ve vysoké kostelní věži, odkud můžeme kontrolovat celý střed města!

Medal of Honor Frontline   Medal of Honor Frontline

Medal of Honor Frontline   Medal of Honor Frontline

MOHF je akcí z vlastního pohledu, ale komplikovanost misí z ní občas činí strategii v duchu oblíbené hry Commandos. V jistých extrémně obtížných pasážích musíte zapojit všechnu svoji trpělivost a představivost, abyste přišli na správný postup. Je nejspíš zbytečné podotýkat, že celou dobu musíte udržovat své smysly, reflexy a prostorovou orientaci v maximální pohotovosti, protože jediný voják s dostatečně rychlopalnou zbraní nebo dobrým úkrytem vás může vyřídit stejně snadno, jako byste to na jeho místě učinili vy. Vtip není ani tak ve výjimečné inteligenci AI (jako v předešlých dílech, i zde je jejich nejrealističtější vlastností přílišné schovávání se a hraní „na jistotu“), jako spíš v bezprecedentním „dohledu“ nepřátel. Vzdálenost, ze které vás protivníci zaznamenají a začnou po vás střílet (s někdy nulovou a jindy omračující přesností) je taková, že dost často schytáte nějakou tu kulku dřív, než (bez využití dalekohledu) protivníka vůbec uvidíte. Mnoho misí využívá velmi chytře umístěných ostřelovačů, kteří vás naučí prostému pravidlu, že vždy zvítězí ten, kdo je v nejvyšší pozici.

Světlé stránky hry
  • naprosto bezkonkurenční ozvučení a hudba
  • realismus zbraní, prostředí i chování postav
  • perfektní prezentace, DVD bonusy making of... a další
Temné stránky hry
  • tentokrát chybí multiplayer, což je neomluvitelné
  • chybí podpora klávesnice a myši (ale ovládání je povedené)
  • pro někoho možná obtížnost

Grafika MOHF je báječná. Rozhodně překonává vše, co jsem prozatím v rámci žánru na PS2 viděl (i když Red Faction je místy taky skvělá) a především je dokonale plynulá i na velkých prostranstvích se spoustou protivníků. Jednotlivé mise jsou dostatečně různorodé, budete plnit nezapomenutelnou sabotážní misi v útrobách ponorky, kde neustále odněkud kape voda, dočkáte se útoku na nepřátelské letiště, mohutných bojů v zákopech i nervy drásajících misí v převleku s falešnou identitou a v srdci nepřítele, pojedete na důlním vozíku skrz opuštěné doly, plné německých vojáků. Zbraní je slušný počet a především je všech osmnáct zpracováno tak autenticky, jak jen to bylo možné – včetně nepříjemného kopání, kouře z hlavně nebo doby potřebné k nabití. Jak jsme si zvykli, MOHF doprovází dobové černobílé dokumenty a spolu s citováním amerických hrdinů tvoří skutečně působivou atmosféru veliké bitvy za svobodu.

Medal of Honor Frontline   Medal of Honor Frontline

Medal of Honor Frontline   Medal of Honor Frontline

MOHF je poněkud obtížná díky zmiňovanému realismu a nepochybuji o tom, že hodně lidí bude mít problémy i s projitím na nejlehčí obtížnost. Závěrečné mise proti vám staví velmi dobře vyzbrojené protivníky, číhající v perfektních pozicích. Dlouho jsem nezažil takové přílivy adrenalinu, jako když jsem se posledními misemi plížil doslova přikrčen u země a milimetr po milimetru nahlížel za každý roh nebo strom. Zástavy srdce v milisekundách, kdy jsme se s protivníkem uviděli zároveň a oba vypálili jsou zkrátka nepopsatelné. Dost často nepřítel padne a jeho kulka vás mine, ale jsou zde i okamžiky, kdy nepřítel padne, ale vy jej sledujete úkosem, jelikož právě padáte mrtví k zemi zasažení jeho kulkou. Na má slova o napětí si jistě vzpomenete i během plížení k opuštěnému kulometu nad hlavami německé skupinky – pokud vás uvidí, než se ke zbrani dostanete, jste mrtví. Jestli se k ní dostanete nepozorovaně, máte tak poloviční šanci, že je pokosíte dřív, než vás stihnou rozstřílet oni. Nejistota a děsivá blízkost smrti tvoří z hraní MOHF ten nejrealističtější akční zážitek, jaký se vám u konzolové first-person akce může dostat. PC hráči možná mají svůj Flashpoint, ale s MOHF jim to už nemusíme tak závidět. Čtvrtá Medal Of Honor se zkrátka povedla.

Grafika: 9/10
Zvuk: 10/10
Hudba: 10/10
Hratelnost: 9/10

Naprosto vynikající hra na válku, která si získá srdce každého bojovníka a historika – amatéra.

Celkové hodnocení: 9/10

Diskuze (18) Další článek: Toon Quad v nabídce CD Projektu

Témata článku: , , , , , , , , , ,