Might & Magic: Heroes 6 - nově neznamená špatně (recenze)

Legenda se vrací a fanoušci musí mít obavy z moderních trendů. Mají důvod. Heroes 6 jsou přímočařejší a zjednodušené. Nevadí to.

Základní otázka fanoušků série Heroes je nabíledni: je nová šestka lepší než legendární trojka? Odpověď je prostá – není. Pro většinu obdivovatelů trojky by se totiž muselo jednat jen o graficky „vytuněnou“ verzi jejich miláčka, ale na to přináší nový díl až příliš mnoho změn. Otázka by měla znít úplně jinak: představují Heroes 6 podařenou tahovou strategii? A na to se dá říct rozhodné ano.

Teritoriální hrátky

Na rozdíl od spousty nových pokračování známých značek nevymýšlí Heroes žádné blbiny a stále staví na stejných herních principech. Základ představuje rozlehlá mapa, na které tah za tahem posouváte svého hrdinu, sbíráte suroviny a artefakty, zvelebujete si svá města a najímáte nové jednotky, přičemž nepřátelské základny okupujete a vraždíte jejich příšerky. Prosté.

Na rozdíl od spousty nových pokračování známých značek nevymýšlí Heroes žádné blbiny

Známý koncept však byl učesán a upraven, aby nabízel o něco svižnější hratelnost než v minulosti. Děsit se nemusíte, i tak vám dohrání jedné mapy zabere zhruba 2 až 3 hodiny a těch map je jen v příběhové kampani 20 (plus pár tutoriálových a epilog), což znamená spousty zábavy na prodlužující se podzimní večery.

Might & Magic Heroes VI 01.jpg Might & Magic Heroes VI 03.jpg

Herní změny jsou tu velké, jindy si jich skoro ani nevšimnete, ale v zásadě jsou všechny pozitivní. Začít můžeme třeba na samotné mapě úrovně. Novinkou je dělení na ohraničená teritoria, kterým dominuje město (dovolí stavět nové budovy a najímat jednotky) nebo pevnost (pouze najímání jednotek). Většina dolů a vylepšení patří automaticky vládci teritoria a natrvalo získat je můžete pouze dobytím města/pevnosti. Mezitím však lze důl okupovat a získávat suroviny pro sebe, jakmile se však vzdálíte, spadne daný objekt zpátky původnímu majiteli.

Nějaké dlouhodobější okupování dolu vás pochopitelně ochudí o jednoho hrdinu s jeho armádou, ale můžete toho využít na vylákání nepřátelského hrdiny z bran města, případně ho ochudit o bonusové jednotky v den jejich najímání. Klidně si lze koupit hrdinu, který se bude po mapě hýbat bez armády (což jde) a sabotovat takhle protivníka. Nic vás pochopitelně nenutí doly zabírat, je to jen jeden z možných stylů hraní.

Méně opravdu občas znamená více

Když už došlo na téma surovin, je třeba zmínit jejich osekání na čtyři základní typy: zlaťáky, dřevo, kameny a krystaly. Na jednu stranu to může ubrat trochu na pestrosti, na druhou stranu znamenají společné suroviny pro všechny frakce větší boje o jejich zdroje.

Might & Magic Heroes VI 29.jpg Might & Magic Heroes VI 41.jpg

Přímočařeji působí i samotné město – čtyři vrstvy typů budov odpovídají čtyřem úrovním vylepšení města (pozor, na 4. úrovni může být jen jedno vaše město). Velkou část budov mají všechny frakce shodnou (zdi, trh, síň hrdinů) ale najdete i různé speciality; například nemrtví mohou nakupovat jednotky padlé v boji, ultimátní budova Pekla zasype každou nepřátelskou armádu, která vkročí do teritoria města s touto stavbou, meteority a zraní ji. A dalo by se pokračovat.

Might & Magic Heroes VI 39.jpg

Zásadní novinkou je možnost konvertovat obsazené nepřátelské město na své, stojí to jeden tah a suroviny podle úrovně města. Ach ano, změnilo se i vizuální ztvárnění měst – místo průletu je tu méně efektní, ale přehledné a funkční okno s několika záložkami. Úroveň města i postavené budovy jsou vidět přímo na modelu města na mapě. Fanoušci chudé vizuální zpracování obrazovky měst zkritizovali, osobně v tom problém nevidím, jde rychleji s městy operovat.

Cest krve a slz

Zatímco u měst a surovin se zjednodušovalo, u hrdinů je to přesně naopak. Jejich vylepšování nově funguje trochu víc ve stylu RPG her, kde máte několik stromů dovedností a při postupu na vyšší úroveň cpete body do skillů podle svého výběru. Maximální úroveň hrdiny je 30 (ano, v kampani jsou i stropy úrovní podle mapy), dovedností je hodně přes 100, což znamená přemýšlení nad tím, jak své hrdiny specializovat. Na kouzla? Na pasivní zlepšování vlastních vlastností? Na boostování jednotek? V potaz je třeba brát i rozdělení dovedností na neutrální, cesty krve a cesty slz.

Might & Magic Heroes VI 15.jpg Might & Magic Heroes VI 18.jpg

Ve zjednodušené podstatě jde o morální systém. Pokud se orientujete na útočná kouzla a dovednosti, roste ukazatel cesty krve, pokud vsázíte spíš na defenzivní dovednosti, míříte cestou slz.

Zatímco u měst a surovin se zjednodušovalo, u hrdinů je to přesně naopak

Vliv mají i rozhodnutí přímo ve hře: zda zničíte slabé potvory, či je necháte prchnout a tak dále. Po nasbírání určitých bodů slz či krve můžete změnit povolání, a tím získat přístup ke specifickým schopnostem. Přičtete si i vybavování hrdiny artefakty (jsou i setové věci a ty jediné se přesouvají mezi úrovněmi) a máte tu vážně komplexní RPG vývoj.

Žánr: Strategie | Tahová fantasy strategie
Výrobce: Black Hole Entertainment | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 11. října 2011