Mobilní Java – fenomén dnešní doby

Je tomu již nějaký ten pátek od doby, kdy společnost Sun Microsystems uveřejnila první zprávy o nové technologii J2ME (Java 2 Micro Edition), která všechny ohromila svými doposud nevídanými možnostmi. Rozhodl jsem se pro čtenáře Doupěte shrnout, co se od té doby událo a co nás pravděpodobně teprve čeká.

J2ME je právě ta technologie, kterou dnes najdete téměř ve všech nových mobilních telefonech, a která rozšiřuje funkce samotného mobilu někdy až několikanásobně. To, o čem se vám před několika lety mohlo jen zdát, je nyní skutečnost, ale moc nepředbíhejme, v tomto článku si uvedeme vše pěkně po pořádku…

Minulost

Když pracovníci Sun Microsystems přišli s myšlenkou, že by dokázali vytvořit programovací jazyk, který by byl tak jednoduchý, že by aplikace v něm naprogramované zvládly provozovat i 16-ti bitové procesory s asistencí asi 160 – 520kb paměti, napadlo je, že takové programy by se daly spustit a obsluhovat i na mobilních telefonech. To by bylo jistě velmi hezké, ale mělo to (v té době) jednu vadu na kráse: Sun Microsystems musel zajistit podporu této technologie u výrobců mobilních telefonů.

   

JAVA hry: Splinter Cell * Prinse of Persia * Rayman 3 * Highway Racer

Vezmeme-li v úvahu, že se Sun nedokázal domluvit ani s Microsoftem kvůli implantaci technologie Java Virtual Machine do Windows XP, mohlo to s J2ME dopadnout obdobně. Naštěstí se tak ale nestalo a J2ME si až překvapivě rychle našla podporu nejdůležitějších výrobců mobilů (Nokie, Siemensu, Motoroly). Když ostatní menší výrobci zpozorovali, že je o Mobilní Javu  takový zájem, samozřejmě se postupně připsali do stále se zvětšujícího seznamu výrobců, kteří Sunu přislíbili podporu jeho technologie.

Vyvstal ovšem další problém: K čemu nám bude technologie, i když nabídne spoustu nového, když nebude někoho, kdo by pro ni psal nové aplikace? Pod vedením Sunu se tedy začaly utvářet první vývojářské týmy, které měly za úkol vymyslet a vytvořit nové aplikace i hry tak, aby byly hotové a dostupné spolu s uvedením prvních telefonů podporujících J2ME na trh. A čas šel dál, mezitím se dostávalo stálo více informací o chystané revoluci v mobilních telefonech mezi lidi a J2ME budila stále větší zájem odborné - později i široké - veřejnosti.

Brzy se na trh dostaly nové telefony, které v sobě měly Mobilní Javu obsaženu. U nás to sice bylo o něco později, než třeba v Japonsku, ale přece jen se i naše malá zemička dočkala Siemensu M50 (a MT50). Proč zmiňuji právě tento mobil, když jistě nebyl jediný ani první, co technologii J2ME obsahoval? Protože právě on u nás rozpoutal Javové šílenství. T-Mobile na něj spustil obrovskou reklamní kampaň zaměřenou na JAVA hry, které mohli jeho potencionální majitelé stahovat (a tím T-Mobilu zároveň přispět do kasičky) a hrát (někteří si možná vzpomenete na jednu z prvních Javových her u nás dostupných – Carting).

Všichni lidé, zvyklí na low-endové telefony, chtěli právě Siemens M(MT)50, protože měl jednak pěkný design a malé rozměry, ale hlavně obsahoval JAVU. Když Nokia viděla, jak je Siemens úspěšný, nemohla dlouho čekat - a na trh uvedla nový mobil s označením 3410. Tím bylo vše dokonáno. Oba dva přední výrobci mobilních telefonů měli ve své nabídce low-endové telefony s J2ME, které byly cenově dostupné. Je logické, že právě díky tomuto faktu se Mobilní Java rychle rozšířila i v ČR.

Současnost

Shrnul jsem to nejdůležitější z vývoje a rozvoje Javy pro mobilní telefony, nyní se pustím do rozebrání současné situace. Zdráhám se prohlásit, že dnes už J2ME obsahují všechny nové mobilní telefony. I když by to bylo pro nás - jejich majitele - určitě lepší, není tomu tak. Jako příklad můžu uvést třeba SonyEricsson T310, avšak toto je spíše výjimka potvrzující pravidlo… Nicméně valná většina nových telefonů Javu podporuje, takže toho, co vám za okamžik popíši, si budete moci užívat, když si koupíte v podstatě jakoukoliv novou Nokii, Siemens, nebo nějakou jinou velkou značku.

  

N-GAGE hry: Red Faction * MotoGP * N-GAGE hra Tony Hawk`s Pro Skater

Nyní tedy k oněm možnostem, co Java nabízí: hlavní důvod, proč Java vznikla, je možnost stahování (popřípadě nahrávání) stále nových her do telefonu. To znamená, že mobily již nejsou vybaveny standardními hrami pro ten nebo onen model jako tomu bylo v minulosti, kdy například Nokia 3310 měla čtyři hry (Space Impact, Snake II, Pairs II a Bantumi) a pokud přestaly majitele telefonu bavit, měl smůlu a mohl tak akorát vrhat závistivé pohledy na kamarády vlastnící jiný model s jinými hrami.

Nyní má telefon určitou velikost interní paměti (donedávna v řádech kilobytů, dnes se již počítá v megabytech), do té může majitel telefonu nahrávat nové hry až do té doby, než se paměť celá zaplní. Problémy s nedostatkem paměti můžete řešit vymazáním her, které již nehrajete. Toto je asi ta největší výhoda Javy. Ale nejenže můžete nabídku svých her neustále obnovovat a doplňovat, tyto hry se svou kvalitou a obsáhlostí nedají srovnat s těmi prvními hrami pro mobily, jako byl Snake.

Kvalita technického zpracování si nic nezadá se starými dobrými 16-ti bitovými konzolemi nebo počítači jako byla Amiga, Commodore atd. Některé by dokonce snesly srovnání i s hrami určenými pro počítače 386. Java hry mají, na to jak jsou velké a kde se dají všude hrát, výbornou grafiku, občas i nějaké ty zvuky nebo dokonce jednodušší polyfonní hudbu. Sice to nejsou plnohodnotné herní tituly, se kterými se setkáváme třeba na PC nebo dnešních herních konzolách (či nGage:-)), ale rozhodně dokáží zabavit třeba při čekání na autobus, nebo zkrátí čas strávený v čekárně u doktora.

 

N-GAGE hra Tomb Raider * N-GAGE hra Super Monkey

Můžete je hrát prakticky kdekoliv a stačí vám pouze váš mobil - právě v tomto je jejich síla. A jak obsáhlá je současná nabídka herních titulů pro J2ME? Mohl bych napsat „velmi, velmi obsáhlá…“, ale to by vás jistě neuspokojilo, takže trochu podrobněji: dnes již existují stovky her určené pouze pro jeden model telefonu (např.: pro Nokii 3510i) a tisíce her jsou dostupné pro Mobilní Javu jako takovou, ty ovšem nemusí být kompatibilní se všemi výrobci a všemi jejich modely.

Můžete si dokonce zahrát i 3D akční střílečky, viděné z pohledu první osoby (3D Adventure čili FPS), nebo dáte radši přednost 2D akční arkádě ve stylu původního Duke Nukem (Splinter Cell, Prince of Persia, BomberMan,…)? Nebo je vám libo zahrát si třeba FIFU 2004? Závodit v MotoGP, vyřešit nějaký „logický rychlík“ nebo si třeba zahrát Solitaire? Můžete si posloužit, tyto hry už opravdu existují a spolu s nimi spousta dalších.

Co se vývojářských týmů týká, existuje spousta dobrých týmů, které dělají skvělé hry - jako příklad můžu uvést společnost Gameloft. Ta nabízí perfektní technickou podporu a zatím se nestalo, že by nějaká její hra byla průměrná nebo dokonce podprůměrná. Navíc si můžete kteroukoliv její hru koupit přímo od ní za 3 dolary, což úplně všechny společnosti nenabízí, protože třeba licence na své tituly udělí jen vybraným operátorům a uživatelé jiných sítí si je nemohou užít bez toho, aby se dopustili porušování autorských práv.

Kapesní herní konzole (zkráceně "handheld") Nokia N-GAGE

K tomu má Gameloft své pobočky například v USA, Anglii, Francii a Německu. Java ovšem není určena pouze pro hraní her, ale má smysl i v manažerských telefonech (i když manažeři se také rádi odreagují, že), protože existuje jen o něco menší množství Java aplikací, než her. A co vám ty mohou nabídnout? Třeba e-mailového klienta do mobilu, který v sobě tuto funkci vůbec nemá, nebo internetový prohlížeč, vědeckou kalkulačku, jednoduchý kompas (!), elektronickou Periodickou tabulku prvků,  převodník měn, poznámkový blok,… aplikací všeho druhu existuje také nepřeberné množství a každý si určitě vybere přesně podle svého gusta. A jak to s J2ME vypadá do budoucna?

Budoucnost

Na začátku odstavce „Současnost“ jsem se zmínil o SonyEricssonu T310, který Mobilní Javu neobsahuje, to ovšem neznamená, že by nenabízel možnost stahování a hraní stále nových her. Jak je to možné? Inu, stejně jako všechno, i Mobilní Java má svoji konkurenci, a tou je v případě T310 mobilní herní technologie Mophun. SonyEricsson se sice rozhodl využít tento systém místo Javy, ale ruku na srdce, je to opravdu výjimka. Na Mophun zatím není nějaké ohromující množství her, tudíž má J2ME jasně navrch a myslím, že by ji Mophun neměl ani v budoucnu nějak výrazně ohrozit. Z toho vyplývá, že Mobilní Javu čeká velice slibná budoucnost a každý s ní určitě počítá. Začíná se zvětšovat trh s java hrami a do tohoto odvětví zábavy už plynou slušné peníze a velké herní společnosti začínají pěkně vydělávat. V budoucnu by se jejich akcie měly těšit stále většímu zájmu investorů. A jak dopadne J2ME, pokud ji srovnáme s mobilními herními konzolami nové generace (Nokia N-GAGE)? Já myslím, že stále velmi dobře.

Jistě, java hry určitě nenabídnou takovou skvělou 3D grafiku, takové zvuky a pořádnou hudbu, jako hry pro N-GAGE a její následovníky, ale zamyslete se: Jedna hra pro N-GAGE stojí 1500-2500 Kč. Jedna java hra stojí 30Kč plus poplatky za připojení k WAPU, přes který ji musíte stáhnout. A ještě je tu jedna věc mluvící pro Javu – majitelé datových kabelů. Ti si java hru stáhnou z internetu a do mobilu nahrají z počítače. Koncová cena jedné java hry potom vyjde prakticky na 0 Kč. A jak často hrajete na mobilu hry? Myslíte si, že tak moc často, abyste za jednu dali 2000 Kč? Já myslím, že ne, a že hry pro J2ME se budou hrát tak dlouho, dokud nepřijde nějaká nová, ale obdobně fungující technologie.

Ale na druhou stranu zase vývojářské týmy, co budou chtít vydělat více peněz, budou radši dělat hry pro N-GAGE, už jenom proto, že J2ME nenabízí žádný způsob protipirátské ochrany, takže porušování autorských práv je v této oblasti řekněme „denním chlebem“ obrovského množství lidí, a to zase nové investory odrazuje. Tohle všechno jsou ovšem mé úvahy a vše se může vyvíjet úplně jinak, takže jsem zvědavý, jestli mi jednou dáte za pravdu, nebo ne…

Diskuze (5) Další článek: Ode dneška si můžete předplatit Doupě DVD!

Témata článku: , , , , , , , ,