Modern Combat 5: Blackout – střílečka do kapsy (mobilní recenze)

Série Modern Combat je pro mobilní platformy tím, čím je Call of Duty pro konzole a PC. Letos vyšel pátý díl a my vám v následující recenzi sdělíme, jak se hraje.

Modern Combat série pochází z dílen vývojářského studia Gameloft a jedná se o střílečku viděnou z pohledu první osoby. Pátý díl nese podtitul Blackout a od předchozí hry se liší především zasazením do jiného prostředí, ale také grafikou a lehce změněnými herními principy. V základu se ale jedná o čistokrevnou FPS akci, kde jde především o létající končetiny, likvidaci teroristů a plnění speciálních úkol.

Celá hra je rozdělena do dvou základních částí – singleplayerové a multiplayerové. V části pro jednoho hráče vás Modern Combat 5 nechá vcítit se do role speciálního agenta jménem Phoenix. Ten na různých místech světa bojuje a postupně odhaluje spletitou konspirační síť teroristů, politiků a zkorumpovaných policistů. Dějová linka sice není nijak propracovaná, ale příjemně drží jednotlivé mise pohromadě, a tak její přítomnost potěší. O to více, že jde o mobilní hru.

Snímek obrazovky (42).png Snímek obrazovky (43).png Snímek obrazovky (44).png

Od Benátek až po Tokio

Kampaň je rozdělena do pěti různých částí podle toho, kde se zrovna bojuje, přičemž výběr je opravdu pestrý – od Benátek, přes San Marco až po Tokio. Lokace se od sebe hodně liší, díky čemuž máte stále dobrý pocit z toho, že přichází něco nového. Jednotlivé mise jsou oproti předchozím hrám ze série (kde mise trvala i 20 minut herního času) dávkovány v kratších sekvencích, které většinou zaberou kolem 3 – 8 minut. V každé z nich je cílem zlikvidovat všechny nepřátele, zničit drony, odminovat bombu, dostat se na určité místo a tak dále. Předhazování jednotlivých částí v menších sekvencích místy působí docela rušivě. Místo toho, abyste se naplno ponořili do akce třeba na několik desítek minut, se musíte třikrát až čtyřikrát vracet do menu a pomalu začínat znova.

Vedle klasických příběhových misí Modern Combat 5 v každé z pěti lokací nabízí ještě jakési doplňkové výzvy. To jsou v zásadě minihry, ve kterých čistíte třeba jen jednu místnost od teroristů ve zpomaleném režimu, případně bráníte určitou pozici za těžkým kulometem nebo se posadíte za kukátko odstřelovačské pušky a díky možnosti nasměrovat kulku tam, kam přesně chcete, budete likvidovat nepřátele. Tyto mise zpestřují kampaň, problém je ale v tom, že pro postup do další lokace, a tedy i v příběhu, je nutné tyto vedlejší mise splnit úplně všechny. Pak už nejsou zpestřením, ale nutným zlem, protože se jejich náplň často opakuje a dohrát je zkrátka musíte.

Snímek obrazovky (47).png Snímek obrazovky (48).png Snímek obrazovky (49).png

Všestranné zaměření

Jak již bylo řečeno, v Modern Combat 5: Blackout je hlavním cílem prostřílet se až na konec dané mise. A to doslova – průchod misemi je velmi lineární, vždy máte naprosto přesně určeno, kudy projít a jaké dveře vykopnout. Oživení v tomto směru je hned několik – jsou to souboje nablízko formou quick-time eventů, zpomalovací pasáže, dech beroucí akční scény, jízdy ve člunu, střelba z vojenských džípů, a v neposlední řadě i možnost si kompletně přizpůsobit vojáka, se kterým se vydáte do boje.

Zatímco těžkooděnec má v nabídce brokovnice a raketomety, speciální průzkumná jednotka si vystačí s krátkým samopalem a pistolí

Začínáte jako všestranná útočná jednotka, v průběhu hraní se vám však otevřou i další třídy, jimiž je těžkooděnec, průzkumník a odstřelovač. Podle toho jakou třídu si zvolíte pro danou misi, s takovým arzenálem budete vysláni do boje. Zatímco těžkooděnec má v nabídce brokovnice a raketomety, speciální průzkumná jednotka si vystačí s krátkým samopalem a pistolí. Každou ze tříd a rovněž její specifický arzenál lze dál upgradovat a vylepšovat.

Upgradovat postavu budete prostřednictvím zkušenostních bodů, a to v mnoha odlišných oblastech – ať už je to obrana, zdraví, síla útoku či jiné. Vychytávky pro zbraně se vám otevírají postupným hraním a celý upgrade spočívá v tom, že daný vylepšovák připevníte na zbraň. Ta se pak stává účinnější, případně tišší nebo rychlejší. Skvělé je, že Modern Combat 5 nepracuje s mikrotransakcemi, protože už při pořízení zaplatíte 130 Kč. To znamená, že veškerý upgrade a postup probíhá zcela plynule a bez nutnosti čekání.

Specifickou oblast představuje multiplayer, který je se singleplayerem ve spojení. Pokud vás totiž nebaví zmiňované vedlejší mise, lze zamířit právě do multiplayerových klání a nasbírat potřebné body k postupu v kampani. Jinak ale multiplayer funguje i sám o sobě – a to perfektně. Čekají na vás klasické herní módy jako capture the flag, deathmatch či týmový deatmatch a další a několik dobře navržených map. Nejednou si vzpomenete na nekončící bitvy v Call of Duty. Ve hře pro více hráčů se opravdu vyřádíte, protože multiplayer dosahuje kvalit multiplayeru konzolových nebo PC her.

Konzolová grafika

Ostatně, Modern Combat 5 se nejen v oblasti multiplayeru dost často pohybuje na hranici her pro mobilní zařízení a "velkých" her. Teď máme na mysli především oblast grafiky – ta je totiž naprosto fantastická. Krásné barvy, animace, naskriptované akční scény jakoby vypadly z akčních filmů, rozsáhlé prostory, dodatečné a speciální efekty a spousta objektů na scéně dodávají hře neskutečný šmrnc.

Snímek obrazovky (50).png Snímek obrazovky (52).png Snímek obrazovky (55).png

Jestliže někde Modern Combat 5 exceluje, tak je to právě technické zpracování, protože i zvuky a ovládání funguje na jedničku. A ačkoliv bude dotykové ovládání u FPS stříleček vždy handicapem, u Modern Combat 5 se díky možnostem nastavení citlivosti a jednotlivých schémat dá dosáhnout opravdu dobrých výsledků. Majitelé hry ve verzi pro Windows Store ocení možnost připojit myš a klávesnici, díky čemuž se pak z Modern Combat 5 stává více než plnohodnotná střílečka se skvělou hratelností.

Body strháváme za až příliš lineární postup jednotlivými misemi, kouskování příběhu, nutnost plnit vedlejší mise a vyžadované internetové připojení i při hraní části pro jednoho hráče. Jakmile nemáte internet, nejenže si nezahrajete multiplayer, ale ani v kampani si neškrtnete. A to je trošku škoda. Vlastně ne, je to velká škoda.

Dostupné pro: PC, iPhone, Android
Žánr: Akce | Akční FPS
Výrobce: Gameloft
Začátek prodeje: 24. července 2014
  • Frenetická hratelnost
  • Pěkná grafika
  • Multiplayer
  • Poměr cena/obsah
  • Děsivě lineární
  • Nutnost připojení

Gameloft ukazuje, proč patří mezi přední vývojáře her pro mobilní platformy. Modern Combat 5: Blackout je navíc důkazem něčeho mnohem důležitějšího – a to sice stírání hranice mezi mobilními hrami a hrami pro konzole nebo PC. Hra je povinností pro všechny milovníky akce. A nejen je.

Modern Combat 5: Blackout je ke stažení na Google Play, AppStore a Windows Store za cenu 133 Kč.

Diskuze (12) Další článek: FIFA 15 představuje precizní modely stadiónů a hráčů