NAOSTRO: Odpovědi Františka Fuky, legendy české herní scény!

Nehodláte vydat nějakou knihu, která by "udělala díru do světa"? Vzpomínáte někdy na doby gamesnického pravěku? Čo si myslíte o trilógii Pán prsteňov? Jaký máte názor na hry z českých luhů a hájů, která se vám v poslední době opravdu líbila? Odpovědi legendárního Františka Fuky na vaše dotazy hledejte v dnešním vydání série NAOSTRO!

Série pravidelných čtenářských rozhovorů NAOSTRO pokračuje a vás tak v dnešním článku čekají odpovědi Františka Fuky, legendárního českého tvůrce her pro platformu ZX Spectrum i proslulého filmového kritika!

ZX Spectrum a doby dávno minulé

[?] Mně trochu připadáte jako jakási už absolutní legenda, řadící se k velikánům Národního obrození. Věřím tomu, že v budoucnosti se objevíte na stránce učebnice dějepisu. Nehodláte vydat nějakou knihu, která by "udělala díru do světa"?

[!] Napsal jsem dvoudílnou knížku "Počítačové hry" (o ZX Spectru) a pak "Hry pro PC". Ani jedna neudělala "díru do světa", ale myslím, že jsou dobré pro připomenutí tehdejší herní atmosféry. (A ne, opravdu netuším, zda a kde by se daly dnes sehnat). Pokud mě někdo má za "legendu", tak to bude spíš tím, že jsem byl ve správnou chvíli na správném místě, než mými schopnostmi. Znám několik lidí (Fídler, Rylek), kteří ve stejné době a ve stejném věku jako já dokázali s počítači mnohem, mnohem víc.

[?] Vzpomínáte někdy na doby gamesnického pravěku, kdy tvorba hry byla „one man show“ a stačilo jen nadšení a ne miliony dolarů?

[!] Jistě, pořád. :) A dokonce pořád doufám, že mě jednou napadne něco tak inovativního a přitom geniálně jednoduchého jako byl ve své době Tetris. Ale i dnes k tomu občas dochází, i u velkých "profláknutých" her. Třeba Rollercoaster Tycoon (oba díly) udělal v podstatě jeden člověk.

[?] Aká to bola sranda robiť textovky napr. Indy? A nerozmýšlátě niekedy nad tým, že by stě robil scenáristu nových českých - pretože dobrých nápadov je dneska ako maku.

[!] Tehdy to opravdu byla čirá zábava. Žádná z těch textovek myslím nevznikala déle než dva týdny a byly to vždycky skvělé dva týdny. Problém byl v paměti. Poslední Indiana Jones (trojka), kterého si cením nejvíc, musel být oproti plánu zkrácen asi na polovinu, aby se vešel do paměti. Jedna česká firma mě asi před rokem oslovila kvůli scénáři do své hry, chvíli jsme spolu poměrně konkrétně komunikovali, ale pak už se neozvali.

[?] Kterou hru jste měl nejraději na ZX-ku?

[!] Za nejúžasnější hru, která kdy na Spectru vznikla, považuji asi Tau Ceti. Vynikající byla taky většina ostatních her od Petea Cookeho (Micronaut, Stunt Car Racer), od Jonathana Smithe (Green Beret, Cobra, Mikie), většina starších věcí od Ultimate (Sabre Wulf, Knight Lore), Sentinel, Shadowfire, Dynamite Dan... Bohužel už si to všechno precizně nepamatuji a určitě bych při konkrétním vyjmenovávání na něco velmi důležitého zapomněl.

[?] Myslíte si, že ještě někdo někdy udělá zábavnou hru? Posledních minimálně 7 let nic... A nestýská se vám někdy po té krásné době her dělaných hráči pro hráče, namísto trade managerů pro prachy?

[!] Pořád existují lidi a týmy, kteří inovují a vymýšlejí zajímavé věci. Bohužel, jejich díla většinou nemají takovou publicitu jako "FIFA 2009", ale existují. Z PC her doporučuji vaší pozornosti třeba DROD (www.drod.net), Zangband (www.zangband.org) nebo Laser Squad Nemesis (www.lasersquadnemesis.com). Na konzole vzniká obrovské množství velmi inovativních her, ale většinou v Japonsku a málokteré z nich se dostanou i k nám. Velmi originální jsou třeba Animal Crossing, WarioWare Inc., Frequency, Rez, EyeToy... Ale občas se mi samozřejmě líbí i nějaká hra, která je evidentně udělaná desítkami lidí za velké prachy a přesto skvěle zábavná: Například poslední Grand Theft Auto, obě konzolové Baldur`s Gate, Project Zero,  Dungeon Siege...

Svět filmu

[?] Vaše filmové recenze jsou většinou velmi prima a nejednou zábavnější než recenzovaný film. Proč ale ten odpor k české produkci. Mírná nedůvěra, prosím. Z vašich článků je ale cítit, že dostat vás do kina na český film je jako přesvědčit české banky, že existují i jiné platformy než MS Windows.

[!] Všechno to souvisí s faktem, že většinu filmů, které vidím, vidím díky tomu, že simultánně tlumočím jejich projekce z angličtiny. Tudíž na většinu anglicky mluvených filmů chodím pracovně, jsem za to placen a vidět je musím. Pokud chci vidět český film, musím na něj jít z vlastního rozhodnutí a často za vlastní peníze. Proto tedy vidím tak málo českých (a obecně neamerických) filmů. Druhá věc je, že od návštěvy kina prostě očekávám poněkud jiný zážitek, než mi zprostředkovává většina českých filmů. Mimochodem, mám účet u České spořitelny a můžu si ho ovládat online i z Mozilly!

[?] Čo si myslíte o trilógii Pán prsteňov? Osobne si myslím, že sa vydarila a oproti Matrix je priam božská.

[!] To by bylo na hodně dlouhé povídání. Proti Jacksonovu Pánovi prstenů mám své námitky, ale i přesto považuji celou trilogii za neuvěřitelně vydařenou, vzhledem k tomu, o jak komplikovaný a zrádný projekt šlo. S Matrixem je to ještě komplikovanější a doporučuji k přečtení mé recenze všech tří dílů, které vyšly v Cinemě a druhá a třetí by měly být vystaveny na cinema.burda.cz.

[?] Stě recenzista filmov, takže čo si myslíte - natočí ešte niekedy Arnold Schwarzeneger ten jeho vysnívaný film o križiackych výpravách, alebo je už na taký projekt velmi starý (ak by to malo vyzerať tak ako Terminátor III - radšej nie)? Ostatne táto fáza dejín je sfilmovaná málo, takže by mňa osobne potešilo jej spracovanie aj niekým iným (ale len veľkorozpočtove).

[!] Po Gladiátorovi přišly znovu do módy výpravné historické filmy - už velmi brzo se dočkáme třeba filmu Trója nebo životopisu Alexandra Velikého v režii Olivera Stonea. Problém s Arnoldem je v tom, že je teď guvernér Kalifornie a dokud jím bude, určitě nebude mít čas hrát hlavní roli v jakémkoliv filmu (naposled ho uvidíme v malých roličkách ve "Vítejte v džungli" a v "Cestě kolem světa za 80 dní").

[?] Děláte ještě Čaj o páté na R1? A jaký film zrovna překládáte?

[!] Na Rádiu 1 máme s Tomášem Baldýnským svůj filmový blok "Odvážné palce" v rámci "Filmu o páté", každý čtvrtek od 17:00. Naposled jsem titulkoval film Tima Burtona "Velká ryba" a "Výplatu" od Johna Woo.

[?] Jaký máte vztah k South Parku? Co udělat pro to, aby se tento seriál opět vrátil do některé z našich televizních stanic?

[!] Můj vztah k South Parku je velmi kladný, ale nikoliv maniakální. Například jsem zdaleka neviděl všechny jeho epizody a některé novější mi moc vtipné nepřipadají. Byl jsem ovšem převelice nadšený z celovečerního South Parku. Pro návrat tohoto seriálu na některou z našich televizních stanic nedělám vůbec nic, protože bych se na dabovanou verzi stejně nedíval.

Herní scéna dneška

[?] Celkem by mě zajímal váš názor v otázce konzole vs. kvalita her na PC. Poslední dobou trh s hrami na PC jaksi „umírá“ – a pořád se nám někdo snaží nacpat různé povedené (XIII) a nebo nepovedené (Deus Ex 2) konverze z konzolí. Máme s dobrými hrami na PC utrum? Mám si snad na hraní koupit konzoli?

[!] Jde o to, jaké hry chcete hrát. Pokud máte rád klikací adventury, real-time strategie nebo jiné složité hry ovládané myší, potřebujete PC. Na většinu ostatních her je ale podle mě lepší volbou konzole. Když nic jiného, tak už kvůli tomu, že na konzoli máte zaručené, že hru máte přesně takovou, jakou ji autoři udělali. Trend převádění her z konzolí na PC, z PC na konzole nebo vydávání stejné hry na několik konzolí najednou považuji za nešťastný a málokdy se objeví hra, která by vznikla tímto způsobem a líbila by se mi (ale výjimky jsou, například SSX 3).

[?] Mají dnes ještě šanci náročnější hráči na gamesky, u kterých budou muset používat mozek? Black Isle umřeli, Deus Ex a System Shock mají bráchu debila a všichni hrají SimCity XX, Deer Hunter a famózní 90tou předělávku FIFA cokoliv 2004).

[!] Pokud většina hráčů chce hrát hry, při kterých není potřeba mozek, bude se nejvíc peněz cpát právě do těchto her. Tak funguje trh. I dnes existují hry, které "potrápí mozek", ale často je nutné je aktivně hledat a pak si je objednat třeba přes internet a nedoufat, že se někdy objeví na pultě v JRC. (Ale nesouhlasil bych třeba s tím, že při žádném SimCity není potřeba mozek.)

[?] Jaký máte názor na hry z českých luhů a hájů, která se vám v poslední době opravdu líbila?

[!] Nemám o českých hrách dokonalý přehled, ale většinou mi připadá, že mají podobné klady a zápory jako hry od týmů z Ruska, Maďarska apod... To znamená: Výborní programátoři, grafici, hudebníci, ale často chybí někdo "nahoře", kdo by to všechno smontoval dohromady tak, aby to tvořilo harmonický celek a působilo to celistvě. Za nejlepší českou hru pokládám dodnes Fish Fillets (fakt).

[?] Sledujete nezávislou herní scénu? A jestli ano, fandíte? :)

[!] Sleduji, fandím, hraju a dokonce si sem tam nějaký zábavný shareware koupím.

[?] Co si myslíte o hratelnosti? Je to nejdůležitější vlastnost i dnes, nebo je podstatnější podpora vertex i pixel shaderu v2.0, motion capturingu a hudba od "slavných" MTV kapel?

[!] Finanční výsledky her jako "Lord of the Rings" od EA nebo "Enter The Matrix" bohužel ukazují, že tržby s hratelností nesouvisí. Proto se u komerčních her na hratelnost často kašle a bohužel se to v nejbližší době těžko změní. Videohry už dnes jsou konzumní zboží a "tržní síla" dávno nejsou ti lidé, kteří je hráli před 10 nebo 20 lety.

Časopisy, internet a ostatní

[?] Jak se díváte na současnou scénu v oblasti herních časopisů. Jaký z nich se vám nejvíce zamlouvá? A co říkáte na herní weby? Jaký z nich je podle vás nejlepší? Myslíte si, že může dlouhodobě přežít placená sekce.

[!] Papírové herní časopisy vůbec nečtu. Nevím, proč bych to dělal, pokud mám internet a umím anglicky. Herní weby navštěvuji (ign.com, gamespot.com, gametab.com), ale žádný mi nenabízí nic, za co by se mi chtělo platit.

[?] Uvažujete o tom, že se někdy vrátíte k psaní herních recenzí?

[!] Uvažuji a sem tam (velmi občas) napíšu něco pro Official Playstation Magazín (nebo jak se to přesně jmenuje). Problém je ale v čase. Když píšu recenzi na film, tak se na něj dvě hodiny dívám a pak můžu napsat recenzi. Abych recenzoval hru, považuji za nutné hrát ji aspoň několik dní a v ideálním případě ji dohrát. A na to je prostě málokdy čas a není to placené tak dobře, abych se tím mohl živit.

[?] Jaká činnost, kterou jste kdy dělal, vás bavila nejvíce?

[!] Napadají mě tři věci: Procházení se po Tokiu, dělání her podle mého gusta a sex.

[?] Vím, že hrajete deskové hry – jaké jsou vaše nejoblíbenější? A co třeba papírové hry na hrdiny, hrajete ještě? A jaký je váš názor na mobilní hry? Vím, že jste nějaké i designoval, byla to pro vás jen práce nebo vás třeba nějak překvapili a potěšili hráči – vidíte v tom herní budoucnost? A v čem ji vůbec vidíte?

[!] K deskovým hrám mám takový zvláštní vztah: Baví mě totiž číst si návody a učit se pravidla, ale málokterou z těch her pak hraji vícekrát (vím, je to zvláštní). Navíc se mi těžko hledají spoluhráči. K největším "trvalkám" bych asi řadil Carcassonne, Tantrix, Lost Cities, MageKnight Dungeons. Za nejlépe vymyšlené považuji Vinci, Star Wars Epic Duels a Kniziova Pána Prstenů (ne tu pitomost na motivy filmu, co se prodává u nás). Papírové hry na hrdiny (pokud je tím myšleno D&D a spol.) jsem nehrál nikdy a docela rád bych to někdy zkusil s dobrým Pánem jeskyně a s lepším a obecnějším systémem, než je D&D. Mobilní hry se dnes ubírají dvěma rozdílnými směry: Jednak se na mobilech objevují podobné "jednoduché" hry, jako byly kdysi na osmibitech (i když akční hry na mobilech pořád nepovažuji za příliš šťastný nápad, spíš by mě zajímalo nějaké jednodušší RPG nebo tahová strategie). A za druhé mobily umožňují hrát masivní multiplayer hry pomocí SMS nebo GPRS. Tohle je oblast, jejíž potenciál podle mě zatím nebyl ani zdaleka využit. Udělal jsem předloni pro Eurotel právě takovou multiplayer hru (pro tisíce lidí současně) a nejvíce mě překvapilo to, kolik lidí není schopno pochopit ani velmi jednoduché a stručné základní instrukce a posílá herní příkazy jako "NEVYM CO MAM DELAT POMOSTE MY!". Herní budoucnost vidím jednak v multiplayer online hrách, pak ve hrách s netradičními ovladači (taneční podložka, kamera, ovládání hlasem) a v neposlední řadě v tom, že exponenciálně vzroste rozsah herních prostředí: Že tvůrci nebudou pro hru dělat model lesa, ale vytvoří algoritmus, který vygeneruje stoakrový realistický les. Nebude se dělat model města, ale vytvoří se algoritmy, definující jak má město a jeho obyvatelé fungovat a tento program pak vygeneruje fungující město, větší a detailnější, než by kdy dokázaly desítky výtvarníků a skripterů. Prostě, "designéři levelů" nebudou lidi, ale programy, což umožní, aby hra opravdu emulovala třeba celou planetu.

[?] Myslíte si, že dojde k omezení svobody na internetu? Že bude obsah filtrován, zakazován a cenzurovanán? Já se domnívám, že pomalu a jistě k tomu vše směřuje. Vlády států, potažmo US a EU, přece nemohou trpět přílišnou svobodu svých poddaných.

[!] Třeba v Číně k tomu už dávno dochází, v USA to pomalu začíná. Jenom doufám, že internet bude brzy natolik decentralizovaný a všudypřítomný, že ta cenzura nebude technicky možná.

[?] A nakoniec povedztě čo vás posledný rok najviac naštvalo a čo naopak potešilo (nemyslím len v rámci počítačov alebo filmu, ale tak celkovo)?

[!] Nejvíc mě naštvalo, že v USA loni nedošlo k žádnému pořádnému teroristickému útoku. Nejvíc mě potěšilo, že rozum a chtíč nezůstaly v opozici.

Tak to bylo pro dnešek vše. Seriál NAOSTRO však rozhovorem s Františkem Fukou nekončí a vy se tak těšte na příští týden, kdy budete moci vyzpovídat další zajímavou osobnost české herní scény.

Foto Markéta Baňková a studio Lunatic Asylum

Diskuze (22) Další článek: Navštivte svět adventury Syberia 2 v novém traileru!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,