NAOSTRO: Petr Vochozka v jeho jediném letošním rozhovoru!

Jak už víte z minulého týdne, Petr Vochozka, představitel Illusion Softworks, dává své jediné velké letošní interview právě v těchto dnech čtenářům Doupěte. Pokud se chcete dozvědět více o největším vývojářském studiu v zemi a jeho hrách (Mafia, Vietcong nebo Hidden & Dangerous), pak nemáte jinou možnost, než se do tohoto rozhovoru začíst!

Pro velké množství dobrých otázek jsme se nakonec rozhodli udělat tento rozhovor, nepochybně nejzajímavější ze všech letošních rozhovorů na Doupěti (a to je v naší jedinečné rubrice NAOSTRO děláme pravidelně každých 14 dní!), na pokračování.

Petr Vochozka tak bude mít možnost se více rozepsat k jednotlivým problémům a naši čtenáři si díky tomu vynahradí jisté informační embargo, které na Illusion Softworks i svoji osobu tento rok svým způsobem uvalil. V dnešní části se budeme zabývat tím nejdůležitějším: samotnými hrami Illusion Softworks a jejich tvůrčími týmy!

Stručný profesní životopis Petra Vochozky naleznete zde

Dotaz čtenáře: Stale si trufate predat jeden milion kusov H&D 2?

Petr Vochozka: Trh se v posledních letech hodně mění a co bylo dříve produktem pro masový trh, je dnes často posunuto do oblasti hardcore. Pokud porovnáte například Hidden & Dangerous 2 a Call of Duty, jsou to hry podobných kvalit ve stejném období, ale ta naše je pro běžné hráče (kterých je však 90%) příliš složitá a zabere více času do ní proniknout. Hardcore hráči hry typu H&D2 milují, ale je jich málo a navíc ne vždy hry kupují.

Oproti tomu Call of Duty je skvělý příklad, že víceméně obyčejná lineární střílečka je přesně to, co mass market chce. V budoucnu budeme muset rozhodně některé z našich her udělat jednodušší a více hrát na efekty, jsme totiž komerční firma a musíme dělat hry, které se skvěle prodávají. Ale zpět k otázce – včetně konzolí (pokud budou, my H&D2 na konzole portovat nebudeme) a budget prodejů je samozřejmě milion možný. Her čistě na PC, kterých se prodá přes milion, velice rychle ubývá, PC trh se zmenšuje na úkor konzolí.

Pokud bych měl mluvit jako hráč a vývojář a ne jako manažer firmy zodpovědný za 190 lidí, dělal bych jenom hardcore hry na PC :)) Ale to by nás tady za chvíli mohlo zůstat taky jenom polovina, nebo dokonce nikdo, realita je neúprosná!!! :(

Kolko kusov Mafie sa priblizne predalo?

Přesná čísla nemůžeme bez našeho publishera zveřejnit, ale je to o dost více, než jsme původně čekali. A to ještě přijde brzy do prodeje PS2 a Xbox verze.

Chameleon: preco sa prace na tomto projekte tak pretahuju?

Sestavení každého nového týmu je náročná věc. Musíme si uvědomit, že před vznikem Illusion Softworks zde nikdo neudělal velkou hru a jenom pár lidí stvořilo malé adventury. Takže zpočátku se každý nový tým musí učit, sladit dohromady, samozřejmě se první 2-3 roky i často mění jeho složení (ať už s některými lidmi nejsme spokojeni, anebo oni sami odchází – často je to totiž jejich první zaměstnání). Je problém sehnat kvalitní programátory a hlavně designery. Týmy mimo Brno také samozřejmě nejsou přímo v centru dění a je těžké najít nebo vychovat skvělého team leadera. Tohle jsou obecné problémy vzniku každého nového týmu a nevyhnuly se ani Bratislavě.

V akej faze vyvoja sa nachadza hra vyvijana Kosickym timon IS?

Jsme zhruba ve dvou třetinách, hra ještě není oznámena.

Ktoremu z prave vyvijanych produktov najviac verite?

Je to hra zlínské pobočky, která by měla být oznámena začátkem příštího roku.

Kdesi som zazrel plan IS vydavat jeden titul stvrtrocne. Je to tak?

Upravujeme naše plány podle směru, kterým se ubírá trh. Dnes můžu říct, že to jistě nebude pravidelně čtvrtletně jeden titul, ale klidně se může stát, že opravdu jeden rok čtyři hry vyjdou, ale některý rok třeba nemusíme vydat vůbec nic. Jenom když se podíváme na příští rok, vyjdou datadisky k Vietcongu a Hidden & Dangerous 2, Mafia PS2 a Xbox a 1-2 neoznámené hry.

Mě by zajímalo, jak se Petr Vochozka jako profesionál dívá na amatérskou MOD scénu. Respektive abych to upřesnil, zda má čas sem tam zjistit co se urodilo kolem her od Illusion Softworks (asi především Mafie), či dokonce velmi modifikované domácí konkurence (Operation Flashpoint) a zda ji nějakým způsobem bere v potaz ať už jako reflexi toho, co by ve hře rádi viděli skalní fanoušci, či jako perspektivní "líheň" budoucích vývojářů...

A koneckonců, zda se bude v příštích hrách s modifikovatelností více počítat (OFP tak získalo velice širokou základnu věrných (tvůrčích) a aktivních příznivců (mezi které se počítám :)).

P.S.: Už se nemůžu dočkat, až se asi za tři a půl roku (po dokončení VŠ) budu ucházet o místo designéra v Illusion Softworks.

MOD scéna je naprosto úžasná věc a děkuji za tuto otázku! Je pravda, že jsme ji sice zatím v našich hrách příliš nepodporovali, ale dosud jsme neměli zrovna vhodný titul (kterým např. vámi zmíněný Operation Flashpoint určitě je). Avšak aspoň něco hráčům umožňujeme.

  • V Mafii jsme umožnili snadný přístup k DTA souborům, knihovnu na dekompresi jsme nechali zvlášť. Tím pádem mohli fanoušci tvořit nové textury, auta atd.
  • K Vietcongu vydali Pterodoni editor na tvorbu levelů, sice zatím dlužíme fanouškům nějaký srozumitelný popis, ale i tak už vznikla spousta levelů, které jsou vysoce hrané
  • HD2 – po následujícím patchi bude možné modifikovat maplist.txt, ve kterém si bude moct hráč nakonfigurovat multiplayer, bude si moct upravit veškeré zbraně, uniformy a předměty.

Každopádně máme v přípravě jednu hru, kde je editor její nedílnou součástí. Jeho programátor je mírně řečeno hračička, a tak už teď je editace tak pohodlná, jako v jakémkoliv 3D programu :)

Nemůžu se dočkat, až se budete za 3 a půl roku ucházet o místo designera :)

Ahoj Petře. Chtěl jsem se zeptat, zda je v plánu pokračování/datadisk Mafie. Jinak musím poděkovat za zážitek, který mi tato hra přinesla (příběh, atmosféra, zvuk, grafika - pořadí odpovídá) a slibuju, že až našetřím tak si koupím i Vietcong, H&D2 ještě nevím, možná po vyzkoušení dema... Jinak přeju hodně štěstí a úspěchů Tobě i celému týmu a těším se na tu spoustu kvalitních her, které pro nás jistě plánujete :)

S pozdravem Jirka

Ahoj Jirko. Pořád ještě pracujeme na Mafii pro PS2 a Xbox, ale potěším tě, něco dalšího už máme v plánu :)

Dobrý den pane Vochozko, můj dotaz bude směřován na H&D2 a zní takto - jsem si vědom, že jste byli vydavatelem nuceni hru vydat ve stanoveném termínu, ale proč se v titulu, který byl vyvíjen takřka 4 roky, objevilo tolik chyb / buggů? Jak probíhal betatesting, zaslechl jsem něco ohledně veřejného testování na internetu? Nebyl to kámen úrazu?

P.S.: Jinak klobouk dolů, co se povedlo vašemu týmu okolo Daniela Vávry - Mafia je po dějové stránce zatím nejsilnější hrou, kterou jsem kdy hrál. Pozdravujte její tvůrce!

H&D1 byla hodně chybová hra a samozřejmě s tím přistupovali hráči a recenzenti také k H&D2. Rozhodně tam nebylo o nic víc chyb než v jiných hrách, navíc jsme je ihned po vydání hry opravili patchem. Česká verze v sobě již patch má. Hru jsme vyvíjeli dlouho a ve stanoveném termínu vyjít musela. Testing probíhal zde v IS (máme 23 testerů), v Take2 a také neveřejný multiplayer testing přes GameSpy. Snažili jsme se vychytat vše, ale spousta věcí se objevila teprve poté, co hru začaly hrát desetitisíce lidí.

Kdy si vlastně dospěl k rozhodnutí věnovat se herní branži / mít herní firmu?

Hry mně chytly hned od začátku, několik jsem jich na Atari udělal sám, tenkrát samozřejmě včetně programu, grafiky, hudby a zvuků. Byl o ně zájem a od té doby to bylo prakticky jasné :)

Zdá se, že problémovým je pro vás vydavatel Take 2 - aspoň u propagace vašich her v zahraničí (typicky USA) nejsem určitě jediný, kdo takový pocit má. Můžeš to nějak komentovat?

Propagace je rozhodně někdy slabší, ale Take2 si to uvědomuje a dělá restrukturalizaci. Do budoucna s nimi na tom chceme pracovat více také my.

V současnosti jste dokončili a vydali HD2, co bude dál? Dočkáme se příští rok vydání některého z vašich utajovaných projektů? My hráči se moc těším na každý jeden z nich.

Vyjdou datadisky k Vietcongu (v lednu) a později k H&D2, Mafia PS2 a Xbox a jedna nebo dvě nové hry.

  

Petr Vochozka ve společnosti Doupěte na premiéře Matrix Revoltuions... * na letošní party EA Czech... * ...a při testování nové hry konkurence

Dobrý den pane Vochozka,

mám dotaz na HaD2. Manuál ke hře jste zadávali nějaké firmě nebo jste si ho dělali sami? Manuál dopadl katastrofálně jak ohledně zpracování tak informací. Špatné informace ohledně techniky, například tank Panther se nikdy nedělal s krátkou hlavní (ta se u pozdější verze prodloužila, ale nikdy kanón 75 mm u tanku Panther neměl problém s výkonem) atd., nemohu vypsat vše (Stuka byl střemhlavý bombardér a ne kobercový !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!). Také chyba přímo ve hře, že samopal Stern se nedržel za zásobník, protože hrozilo zablokování střely. Hra si zakládá na autentičnosti, ale v tomto ohledu je chyb mnoho. Přitom stačí dobře prostudovat literaturu nebo se zeptat odborníků z řad hráčů a ti Vám poradí rádi i zdarma (stačilo poděkovat v titulcích). A ne spoléhat na někoho, kdo si to špatně přečetl. Je to podle mne celkem velká chyba, protože někteří si skutečně manuál čtou (já ho četl až po dohrání hry) jako první. A když jsou fandové tohoto žánru tak je zamrazí nad těmi chybami.

Druhý dotaz. Jestli by nestálo za to udělat v datadisku bonus, třeba v podobě tankodromu, kde by hráči, kteří dohráli hru na vyšší obtížnost, si mohli zajezdit a zastřílet na terče s veškerou technikou, co se objevila ve hře. Trochu by to prodloužilo životnost hry. Třeba by se udělala britská základna, kde by byla ukořistěná a spojenecká technika a hráč by si vybral jestli si zajezdí v Tigru, jeepu nebo v něčem jiném. To by stálo za to ne?? Stačí navrhnout jeden bonusový level na víc.

Jsem rád, že si někdo přečetl manuál! :) Veškeré materiály tohoto typu jsou tvořeny v Take2 na základě našich podkladů. Finální verze je tudíž anglicky a poté se překládá do češtiny.

Od našich designerů jsem zjistil:

V manuálu není žádná zmínka o tom že by se Panzer V, “Panter“ dělal v průběhu války se zkrácenou hlavní a opravdu tomu tak nebylo.Naopak závěrečná zmínka v manuálu o tom, že měl tento model častější mechanické problémy, je podle nám dostupným historickým pramenům pravdivá. Co se týká používání kanónu 75mm KwK 42 L/100, sám Adolf Hitler trval na jeho použití u tohoto stroje, u pozdějších modifikací tohoto stroje byly použity různé typy kanónů.

Sten Gun se opravdu nedržel za zásobník a původně tomu tak bylo i v HD2, ovšem ve hře to nevypadalo dobře tak jsme byli nuceni zvolit variantu držení zbraně za zásobník.

Junkers JU 87, “Stuka“ byl opravdu střemhlavý bombardér, chyba v manuálu je pouze nechtěný překlep a tímto bychom se za něj rádi hráčům omluvili.

Jsem docela překvapen, jak špatně jsou v této republice vychováni mladí lidé. Copak nevíte, že starším máte vykat, nebo alespoň oslovit "pane"/ "paní"? Copak vám nic neříká úcta k zasloužilým lidem? A to nevíte, že když někoho oslovujete, musíte jeho jméno skloňovat (správně je "pane VochozkO", nikoli "pane VochozkA"!) Potěš pánbůh, až tohle budou PANU VOCHOZKOVI předávat. To bude ostuda jak vrata...

P.S.: Vy, co jste se provinili, byste se měli stydět...

Mně to až tak moc nevadí, i když gramaticky je správné skloňovat, přiznám se, že já také oslovuji prvním pádem :) Dokonce VochozkO se mi zdá jako ze základní školy, oslovení ve tvaru VochozkA se mi líbí mnohem víc. Nemám s tím žádný problém, na internetu je tykání dost běžná věc.

Velmi rád bych se dozvěděl, jaké má vaše firma ambice na poli konzolové zábavy.

Velké ambice, ale je to mnohem složitější, než jsme si mysleli. Musíme se z toho poučit do budoucna.

Bude IS expandovat aj do inych krajin okrem CZ a SK?

Petr Vochozka: Nebude.

Je uz pocet vyvojarskych timov stabilizovany?

Ano, dokonce jsme sloučili dva pražské týmy dohromady, aby vytvořili jeden silný. Třetí tým v Brně, který jsme plánovali, také nebude. Naopak, musíme posilovat stávající týmy, 25 lidí PC a konzole neudělá. Dnes tedy máme 7 týmů včetně Pterodonu a toto číslo se zvyšovat nebude. Počet lidí ano. Nebudeme spolupracovat s žádným dalším externím týmem.

Kedy sa obajvia konzolove verzie Mafie, H&D2 resp. Vietkongu?

Petr Vochozka: Mafie v lednu, Vietcong neděláme my a musí to oznámit Take2.

Chtěl bych se zeptat jestli neplánujete, třeba v HD3, ztvárnit misi atentát na Heidricha?Dál by mě zajímalo kolik kusů se prodalo Vietcongu a co říkáte na hru Korea Forgotten konflict,nervete si vlasy, že jste ji prodali Cenece? Díky za odpověď.

Teď jsme začali připravovat datadisk a tam atentát nebude :). Vietcong se prodával lépe, než jsme čekali, obří zásluhu na tom má tvrdá práce Pterodonů na multiplayer obsahu. Korea: Forgotten conflict – můžu říct, že mně mile překvapila grafika, na některých místech je opravdu špičková (ale někde je i podprůměrná). Co se týče hratelnosti a komerčního úspěchu, to už si jistě najdete sami v recenzích. 

Chtěl jsem se zeptat jestli plánujete podporovat nove procesory Athlon64, pokud ano tak kdy a v kterých hrách?

Zatím nemáme v plánu ho podporovat žádnými speciálními funkcemi. Spíše bychom uvítali lepší procesory na grafiku (GPU) než CPU. Naše hry na něm však normálně běží.

Tak - a to je pro tento týden vše, pokud jste nenašli odpověď na ten svůj dotaz, nebojte se! Další část rozhovoru (která se bude soustředit zase trochu jiným směrem) najdete na Doupěti již příští týden, do té doby můžete také nadále přidávat nové dotazy!

Diskuze (9) Další článek: Kompletní release list francouzského Ubi Softu!

Témata článku: , , , , , , , ,