Nástupce Transport Tycoon: Industry Giant 2 CZ - recenze

Už dlouhou dobu trh s ekonomickými strategiemi stagnuje. Díky nemožnosti licencovat slovo "tycoon" vznikly desítky her s tímto zaklínadlem v názvu, ovšem ty nesahaly svému vzoru ani po kotníky. Už první díl Industry Gianta ale ukázal, že k úspěchu slovo tycoon není potřeba. A právě dnes se podíváme na zoubek jeho ambicióznímu následovníkovi.

Platforma:  PC
Typ hry: ekonomická strategie
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 900 MB na HDD, 16 MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 900 MB na HDD, 64 MB 3D grafická karta
Výrobce: Jowood (www.jowood.com)
Distributor hry: Jowood (www.jowood.com)
Distribuce v ČR: Dynamic Systems (www.dynamic.systems.cz)
Homepage hry: www.industrygiant2.com

Proč jsou ekonomické strategie vesměs neoblíbené a netrhají žebříčky prodejnosti? Jak to že se každá druhá střílečka prodává více než dobře a hry, kde míru úspěšnosti hráče určuje výše bankovního konta většinou uzavírají pomyslné herní pole? Tak na tyto otázky se snažili odpovědět zaměstnanci Jowoodu. Výsledkem je nový Industry Giant 2. Ekonomická strategie, jež by měla zacelit v herním světě díru, která zde zůstala již od dob památného Transport Tycoona. Jestli se jí to povedlo, to si povíme v následujících několika odstavcích.

Princip hry

Stejně jako v prvním dílu se princip od Transport Tycoona liší v jedné podstatné věci. Zatímco v Tycoonu jste vydělávali na převážení zboží a co s ním bude dál vás zajímalo asi jako jméno šamana  kmene v západním Kongu, v Industry Giant 2 je tomu přesně naopak. Hlavním cílem vašeho snažení je zboží dobře prodat. Proto hned na úvod musím od hry odradit všechny komunisticky založené hráče. Centrálně plánované hospodářství se do hry jednoduše nehodí. Ano uznávám, pohled na plné sklady pečlivě poskládané pšenice je povznášející, ovšem nebudete se z něj radovat dlouho, neboť brzy zkrachujete. Zákon trhu je neúprosný a pokud nezajistíte pro své zboží dostatečnou poptávku, provozní náklady vaši společnost potopí ke dnu.

  

Pokrok aneb hybná síla společnosti

Hra se odehrává v poměrně širokém časovém období, což s sebou přináší řadu pozitivních faktů. Zaprvé širokou rozmanitost výrobků, které můžete nutit zákazníkům. V prvních desetiletích 20.století je na trhu jen několik druhů prodejního artiklu, které se celkem jednoduše vyrábí. Hodíte prkna do továrny a hned máte stolek. Nebo z pšenice dílem okamžiku vytvoříte chleba. Časem se však vlivem technické revoluce možnosti vás jako obchodníka značně rozšíří. Vynalezne se obyčejný telefon, začne se sériově vyrábět první elektronkové rádio, sáňky a tak dál až se dostanete k moderní barevné televizi. Její výrobní proces je samozřejmě mnohem složitější a surovin k jejímu sestavení potřebujete daleko více.

Stejnou evolucí prochází i vozový park. Zezačátku budete obdivovat parní lokomotivy a automobily, pro které je označení "kostitřasy" pochvalou. Pak přijde na řadu elektřina, první diesely, moderní lodě a přepravní letadla. Pozitivní je, že pokrok se neprojevuje jen hezčím a rychlejším typem lokomotivy nebo hezčím obrázkem zboží. Každý nový výrobek samozřejmě ovlivňuje celou stávající ekonomiku. Po vynálezu barevné televize neexistuje žádný důvod, proč kupovat její černobílou verzi. Pokud tedy zaspíte dobu a nepřizpůsobíte se moderní době, bude to pro vás mít katastrofální důsledky.

  

  

Jednoduchost?

Výjimečnost hry ale netkví v rozsahu jako spíše odlišnému přístupu. Autoři se snažili všechny aspekty maximálně zjednodušit a umožnit požitek ze hry každému. Proto se třeba vůbec nemusíte párat se stavbou železnice. Jednoduše kliknete na dvě místa a program mezi nimi automaticky postaví koleje. Nebo nemusíte složitě procházet všemi továrnami, aby jste zjistili, co která vyrábí, protože obrázek výrobku se zobrazuje přímo nad budovou. Pokud je v některé nějaký problém (stávka dělníků, nedostatek surovin) opět to zjistíte prostým pohledem. Bohužel ne vše je tak jednoduché a intuitivní.

Naprosto jsem nesnášel chvíle, kdy jsem zjistil, že jsem zapomněl nastavit výrobu vejcí na slepičí farmě (přitom nic jiného se zde vyrábět nedá - přesto však musíte výrobu vejcí ručně nastavit). Nebo skladiště. Skladiště jsou v Industry Giant vším. Ukládají se tam vytěžené suroviny, aby se následně rozdistribuovali do jednotlivých továren či k transportu, továrny tam ukládají své výrobky, které si pak berou jednotlivé obchody. Jenže pokud dobře nenastavíte, které suroviny se zde mají skladovat, zanedlouho se zbytečně celé zaplní třeba dřevem a nic jiného se tam nevejde. Když už si tu práci dáte a určíte, že dřevo smí zaplnit maximálně 25% prostoru a zbytek smí zaplnit ropa z nedalekého dolu, nedá se toto nastavení někde uložit aplikovat je na další podobné skladiště. Nechci tím říct, že by bylo nastavení skladiště extra složité, ale když už někdo proklamuje intuitivnost, tak by mu takové drobnosti neměli uniknout.

  

  

Vlivem zjednodušení také mnohde ubylo celkem užitečných grafů. Většinu (jako například přehled nabídky a poptávky po daném zboží) hra nabízí, ale pouze s přehledem za posledních dvanáct měsíců. V okamžiku, kdy máte po celé mapě rozesety desítky továren a otevíráte další, se rozhodně nedostanete ke kontrole zavedených obchodů každý rok, a tak by se rozsáhlejší přehledy hodily. Stejně tak se určitého zjednodušení dočkala minimapa. Ano, konečně okolo ní není dvacet ikonek, které zapínaly a vypínaly jednotlivé funkce a při prvním pohledu připomínaly spíše kokpit dopravního letadla. Okolo mapky totiž není vůbec nic. A tak na ní tak akorát zjistíte, jestli někde není větší město případně velká koncentrace staveb. Bohužel se trochu pozapomnělo na výskyt surovin, takže se připravte, že na začátku každé mise strávíte několik minut nad mapou s lupou v ruce s nevyslovenou otázkou na rtech (kde je ta blbá ropa).

Všichni proti všem

Ovšem zdaleka nejvíce poznáte jednoduchost Industry Gianta 2 v okamžiku, kdy se potkáte s nějakou konkurencí. Konkurenční boj se totiž ve hře takřka nedá usměrnit. Chování obyvatel měst je totiž více než pochybné. Kupříkladu stačí, aby vám konkurent postavil poblíž vašeho vydělávajícího obchodu svůj stánek a hned máte tržby o polovičku nižší. A nemusí do něj dovézt ani jeden rohlík a přesto se poptávka ve vašich obchodech sníží. Jediné, co s tím můžete dělat je snížit cenu svého výrobku, což sice pomáhá, ale pouze když klesnete zhruba na 50% původní ceny. Jinak proti konkurenci nemůžete dělat zhola nic. Kdepak jsou reklamní akce, speciální slevy, porovnávání kvality výrobků atd.?

  

Nejsilnější zbraní proti konkurenci tak zůstává stará dobrá strategie ještě z dob TT - vzít vlak a zablokovat jím silnici protivníka, po které vozí zboží (nevím proč, ale většinou AI využívá automobilovou dopravu i na dlouhé vzdálenosti). Počítač je natolik "inteligentní", že ho tato překážka naprosto ochromí.
 
Originální úkoly

Suma sumárum nabízí druhý díl Industry Gianta něco málo přes patnáct misí rozdělených do tří kampaní. Příjemným překvapením je, že nejsou nikterak stereotypní a obsahují docela zajímavé nápady. Třeba jeden úkol spočívá v převezení obrovského množství whisky přes bažinatou oblast, ve které je stavba mostů nákladnou záležitostí. A tak musíte hledat tu nejméně nákladnou cestičku skrz močály. Jelikož na stavbu tak rozsáhlé trati nemáte peníze, musíte si je vydělat prodejem oblečení v místních městech. Problém je, že dříve či později všechny se dostanete do mise, která bude nad vaše síly (diskuse na internetu jsou toho jasným důkazem) a pak vám už zbývá jen nekonečná hra, která není zase tak zábavná kvůli výše zmíněným minimálním možnostem boje proti konkurenci.

HAMOUNI!

Největší chybu hry jsem ale objevil někde úplně jinde. Industry Giant 2 je totiž první strategií svého druhu, ve které si nelze půjčit. V situaci, kdy vybudujete rozsáhlou megalomanskou síť továren, které chrlí jeden výrobek za druhým a jediné, co vám chybí jsou čtyři vlaky, které zboží rozvezou do obchodů, vás toto zjištění rozhodně nepotěší.

  

Pochvala grafikům

Grafika je jak bývá zvykem u německy mluvících zemí roztomile vypiplaná do nejmenších detailů. Všechno vypadá neuvěřitelně reálně a hezky. O kráse mořského příboje jsem už mluvil v preview, ale hra je takových detailů plná. Dobová auta se prohánějí po ulicích, parní lokomotivy vyrážejí do vzduchu oblaka páry... zkrátka nemám grafikům co vytknout. Proto příliš nedoporučuji zabývat se potravinářským průmyslem, pokud u sebe nemáte dostatek jídla. Všechny ty jablíčka, koláčky a buchtičky vypadají natolik lákavě, že budete slintat jako Pavlovovi psi. :-)

Světlé stránky hry
  • mnoho odvětví průmyslu
  • dopravní prostředky
  • roztomilá grafika
  • zajímavé úkoly
  • snaha o intuitivní ovládání
  • překlad do češtiny
Temné stránky hry
  • nejde si vypůjčit peníze
  • minimální možnosti boje s konkurencí
  • pozdější mise nejsou pro obyčejné hráče

Verdikt
Hra se k nám dostává kompletně lokalizovaná. Překlad si zaslouží pochvalu, nenajdete zde žádné podivné konstrukce či výrazy a celkově působí profesionálně. I to může být jeden z důvodů, proč si hru koupit. Industry Giant 2 je bezesporu jednou z nejlepších ekonomických strategií na trhu. Obávám se ale, že díru za Transport Tycoonem díky svým chybám nezacelí.


Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 7/10

Asi nejlepší ekonomická strategie na trhu, ale přesto jsem od ní čekal trochu víc. Pro hard-core hráče má hra příliš zjednodušené postupy a nováčci brzy narazí na obtížnosti některých misí.

Celkové hodnocení: 7/10

Diskuze (4) Další článek: Legenda: v přípravě je show + nové obrázky

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,