NBA 2K16: profi basket (recenze)

2K nám již tradičně přináší jednu z nejlepších simulací basketbalu na herním trhu. Povedlo se udržet laťku i tentokrát?

Živě si pamatuji dobu, kdy jsme s kamarády pařili NBA od EA a mysleli si, že nemůže být nic lepšího. Pak ale přišlo 2K se svou nekompromisní sérií a dnes již po basketu od EA neštěkne ani pes. Není to ale na škodu, v této branži zkrátka přežije ten silnější a série NBA 2K rok co rok dokazuje, že zcela postrádá jakoukoliv konkurenci. Ne proto, že by se ostatní báli soupeřit, ale zkrátka proto, že je stále dost dobrá.

Život basketbalisty

Velkou novinkou letošního ročníku, která byla silně tlačena marketingem, je režim kariéry trefně pojmenované Livin‘ Da Dream. V té si vytvoříte vlastního avatara, kterého poté vytáhnete skrze rozličné školy až do NBA, na vrchol slávy. Kariéra je bohatě protkaná filmečky, které dokážou dobře předvést, přes co všechno se musí basketbalista zelenáč dostat, jaké problémy jej čekají a že tlak mimo hřiště je stejně velký, jako pod košem.

NBA 2K16_20150923222332.jpgNBA 2K16_20150927200511.jpgNBA 2K16_20150927203523.jpg

Kariéra se ze začátku možná až moc často soustředí na rodinu hlavního hrdiny a především momenty, které nemají vůbec nic společného se hrou, jsou zbytečně dlouhé a nudné. Když ale pomineme občasné zdržování, filmečky skvěle doplňují výsledný zážitek a především nabízí jedny z nejlépe animovaných a nasnímaných obličejů v herní branži, což jsem v basketbalovém simulátoru opravdu nečekal. Dabing je výborný a exkluzivní soundtrack, doplňující dění, dobře sedí.

Rozhodně mě kariérní mód chytil mnohem více, než jeho alternativy v jiných hrách, což je velké plus

Škoda jen, že samotné filmečky skončí velmi brzy a kariéra se přesune do klasického manažerského módu, kdy se snažíte se svým hráčem protlačit na vrchol žebříčku, hlídáte fyzičku, vylepšujete své dovednosti, nakupujete oblečení, scházíte se s fanoušky a sponzory atd. Rozhodně mě ale kariérní mód chytil mnohem více, než jeho alternativy v jiných hrách, což je velké plus.

Od všeho trochu

Jinak nabízí 2K16 tradiční seznam všech možných módů, od playoff her po letní ligu, regulérní sezóny, tvoření svého týmu s sbírání herních karet v MyTeam, vedení celé organizace v MyGM a samozřejmě plnohodnotný multiplayer.

NBA 2K16_20150927202905.jpgNBA 2K16_20150928232156.jpgNBA 2K16_20150929133529.jpg

Vše je víceméně již známé, v online porci hry však musím vytknout další zajímavost. Se svým avatarem totiž musíte vybrat loajalitu k jedné z frakcí, kterou poté budete zastupovat v multiplayeru. Každá má své vlastní hřiště a prostředí, kde se navíc můžete potulovat a komunikovat s dalšími hráči. Jedná se tak o jakési interaktivní lobby ve stylu Věže z Destiny, kde můžete trénovat s dalšími hráči a vychloubat se svým nově koupeným tričkem. Rozhodně skvělý nápad, který zabaví a zaujme. Jen škoda, že servery často blbnou, což doufejme vyřeší aktualizace.

NBA od kluků z 2K ale bylo a vždy bude především o precizní hratelnosti, která je opět výborná. Přibyla kupa animací, systém stínámí pohybů byl opět o ždibec vylepšen, takže se vše vypadá extrémně realisticky a věrohodně. Barevná paleta byla o něco zchlazena, takže nyní působí hra ještě více jako živý přenos.

Menší změny se dočkalo ovládání, na které si budete muset chvíli zvykat

Menší změny se dočkalo i ovládání, na které si budete muset chvíli zvykat. Především bránění koše a jednotlivých soupěřů dá zabrat, po chvilce si ale zvyknete a budete provádět psí kusy. Ovládání je opravdu o tom, jak se jej člověk naučí, na čemž přímo závisí míra vašich taktických fint a vychytávek, které předvedete. Možnosti totiž jsou a jej jich hodně, stačí se je jen naučit.

NBA 2K16_20150927203257.jpgNBA 2K16_20150929221125.jpgNBA 2K16_20150929231126.jpg

Jakožto dlouhodobý fanoušek série jsem zaznamenal také relativní zpomalení celkové hry, které více nahrává taktice a strategii, než jen pár přehrávkám se sprintem pod koš, jak se to často dělo v předchozích dílech. Tady vám umělá inteligence nic nedaruje i na tu nejnižší obtížnost, takže musíte během hry přemýšlet, což je jen dobře. Možná by se jen hodilo pár tutoriálů navíc, hra vás totiž moc nemá jak naučit a vše budete muset zjišťovat na vlastní pěst.

Prezentace jako z televize

Jak jsem již zmínil, NBA 2K16 se nejen skvěle hraje, ale i dobře vypadá. S přimhouřením jednoho oka není problém si dění na obrazovce splést z opravdovým živým zápasem, animace totiž lahodí oku a po grafické stránce vypadá titul výborně. Diváci živě reagují na probíhající hru, maskoti šílí po stranách, roztleskávačky podporují svůj tým, novináři dělají rozhovory s hráči po zápasech, zážitek je zkrátka skvělý.

NBA 2K16_20150927200547.jpgNBA 2K16_20150929134429.jpgNBA 2K16_20150929215217.jpg

Stejně kvlalitní je i ozvučení a tradičně zábavný a živý komentář, které v kariéře chytře podotýká jednotlivé vaše kroky, v klasické hře pak nezapomíná vypíchnout podstatné detaily hráčů a situace. Soundtrack zcela pochopitelně sestává z větší části z hip hopu a všemožných DJů, což ale dobře ladí s celkovou prezentací.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, Xbox One
Žánr: Sportovní | Basketbalový simulátor
Výrobce: Visual Concepts
Začátek prodeje: 29. září 2015
  • Zajímavá kariéra
  • Bohatý obsah
  • Věrohodná prezentace
  • Možnosti přizpůsobení
  • Multiplayer
  • Těžší ovládání
  • Mikrotransakce
  • Menší bugy a chybky

NBA 2K16 je tak opět o ždibec lepší, než předchozí ročník a bez okolků nejlepší basketbalový simulátor na trhu. Nabízí bohatý herní obsah, spoustu módů a dlouhou životnosti díky zábavnému interaktivnímu multiplayeru. Hratelnost posouvá zase o kus blíže realitě a pokud se dokážete naučit nové ovládací schéma, budete si užívat. Jediné, co bychom chtěli vypíchnout negativně, jsou obligátní mikrotransakce a o něco větší zvykací křivka.

Diskuze (7) Další článek: Fanouškovský trailer na GTA 6 přibližuje herní engine

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,