Need for Speed – okénko do historie, část 1. (téma)

Přečtěte si o historii jedné z nejznámějších závodních sérií na světě a důkladně poznejte všech sedmnáct dílů s cejchem Need for Speed.

Existuje několik jistot, na které se každý rok můžete těšit (v horším případě kterých se můžete děsit). Každé září začíná škola, každý konec prosince je ve znamení oslav Nového roku, každý podzim se na monitory počítačů a obrazovky televizí řítí nové díly sportovních sérií od EA… a v posledních letech se stává tradicí, že každý rok na vás v obchodech čeká nový díl závodní série Need for Speed. Letošní v pořadí již sedmnáctý díl nese podtitul Hot Pursuit a vrací se ke kořenům celé série. Proč si tedy celou historii této legendy nezopakovat?

TIP: Recenze Need for Speed: Hot Pursuit

Bylo nebylo, v srpnu roku 1994

Need for Speed (1994)

Kořeny celé série sahají až do roku 1994, kdy se na trhu objevila první hra s názvem Need for Speed. Původně si NfS I mohli zahrát jen majitelé konzole 3DO, ale rok po uvedení, resp. dva roky,  se objevila i mutace pro PC, SEGU Saturn a první PlayStation. V první 3D závodní hře jste si mohli zajezdit na osmi tratích ve stejném počtu automobilů, kde nechyběly značky jako Porsche, Lamorghini či Ferrari. Zajímavé je, že první díl se na rozdíl od většiny svých sourozenců rozhodl jít cestou realismu bez arkádových zjednodušení. Vývojáři dokonce spolupracovali s redaktory prestižního automobilového časopisu Road & Track, aby bylo virtuální závodění co nejvíce podobné tomu reálnému. Kromě dodržování fyzikálních zákonů k tomu přispěly i takové maličkosti jako je fakt, že se závodilo na opravdových silnicích ve skutečných automobilech - mohli jste si najít přesné údaje o vozidlech a konečně bylo také možné využít kameru z pohledu řidiče.

nfs_01.jpg nfs_02.jpg

Podruhé a už kompletně v 3D

Need for Speed II (1997)

Druhý díl pro PC a PlayStation přinesl hned několik zajímavých novinek. Předně tvůrci upustili od reálné simulace a udělali NfS II arkádovější záležitost přístupnější více hráčům. Honičky s policisty nahradily širší mantinely kolem cest, takže jste klidně mohli vyjet z tratě a jezdit po lukách kolem silnice, případně jezdit po silnici v opačném směru. Vedle lepšího 3D zpracování jste si mohli vychutnat i novinku v podobě interaktivní hudby reagující na to, jak jste řídili. Jednička i dvojka se zanedlouho po svém vydání dočkaly speciálních edicí (Special Edition) přinášejících nové vozy, hru po síti a v případě druhého dílu i podporu 3D akcelerátoru grafických karet (Voodoo a Voodoo Rush). Po aplikování speciálních cheatů jste si navíc mohli vyzkoušet jízdu v netradičních vozech, jako je třeba školní autobus či Volkswagen Beetle.

nfs_2_01.jpg nfs_2_02.jpg

Velkolepý návrat červeno-modrých majáčků poprvé

Need for Speed: Hot Pursuit (1998)

Definitivní rozhodnutí o arkádovém zaměření titulu, rozšířený vozový park, lepší grafické zpracování, výtečný hudební doprovod a hlavně návrat policie - to jsou hlavní aspekty, s nimiž vyjelo třetí Need for Speed na trh za hladovými hráči. Policie během čtyřleté pauzy nabrala na síle a inteligenci. Při snaze zastavit hráče se nebála používat takové vychytávky jako pásy s hřebíky, zátarasy či manévry s vozidly přímo na silnici (nutno dodat, že v jejich garáži postávala mnohem silnější auta v podobě Eagle Talon a Lamborghini LM002 SUV). Mnohdy jste při honičkách museli vyžívat svůj důvtip, což z nich dělalo výtečnou zábavu, nebo naopak prchající motoristy stíhat. Hot Pursuit však patří i jedno prvenství – šlo o první hru, do níž jste si mohli stahovat z internetu nové vozy. 

nfs_hot_pursuit_1_01.jpg nfs_hot_pursuit_1_02.jpg

S helikoptérou a tuningem

Need for Speed IV: Hight Stakes (1999)

Z arkádového zaměření se tvůrci opět vrací zpátky k prvnímu dílu. Kromě reálnějšího chování vozů na silnici (to ovlivňuje i počasí) to znamená i fakt, že náraz v plné rychlosti do zdi se neprojeví jen dočasnou ztrátou rychlosti. V High Stakes to znamenalo vizuální i fyzikální poškození vozidla, což vám mohlo pěkně znepříjemnit závod. Vedle klasických herních módů v podobě závodu a honičky s policisty, se zde poprvé objevují dva nové policejní módy a kariéra. Zatímco dnes tento režim považujeme za samozřejmost, koncem devadesátých let to byla žhavá novinka a motivační vzpruha k dlouhodobému hraní. Za peníze vydělané v kariérních turnajích jste si navíc mohli kupovat vylepšení pro svá auta, případně si kupovat úplně nová (pokud vám ovšem nějaké finance zbyly po nezbytných opravách). Policie si přibrala na pomoc helikoptéru, jež jí přinesla větší přehled o situaci na silnicích.

nfs_hight_stakes_01.jpg nfs_hight_stakes_02.jpg

Porsche všude, kam jen oko dohlédne

Need for Speed: Porsche Unleashed (2000)

Jak už název napovídá, čtvrté pokračování se točilo kolem jména německého výrobce sportovních aut. V překladu to znamená, že na čtyřkolové rychlíky z žádných jiných automobilek nedošlo, na druhou stranu jste se mohli svézt rovnou osmdesátkou aut značky Porsche od roku 1950 až do roku 2000 s různými jízdními vlastnostmi (samozřejmě jste si je všechny mohli bohatě upravovat, ať už co do vzhledu či výkonu). V módu Evolution – obdoba kariéry – jste si však museli každé z chronologicky seřazených vozidel odemknout. Absenci Hot Pursuit módu zde zalepovala novinka jménem Factory Driver, tedy režim, který vám umožnil stát se virtuálním testovacím jezdcem Porsche. Vaše řidičské schopnosti zde ověřovala různá cvičení jako například slalom mezi kužely nebo rychlé projetí určitého úseku dráhy. Porsche Unleashed bylo chváleno za reálnou simulaci chování vozidel, které se lišilo model od modelu.

NFS_Porsche_Unleashed.jpg nfs_porsche_unleashed_02.jpg

Lépe, rychleji a hlavně arkádověji

Need for Speed: Hot Pursuit 2 (2002)

Hot Pursuit 2 má na svědomí tým EA Black Box, který si od té doby vzal značku pod svá křídla. Nutno dodat, že se debut kanadských vývojářů povedl – hráčům nabídli přes tři desítky automobilů světových značek, skoro padesátku různých tratí (od tropického ostrova až po Alpy) a v neposlední řadě také multiplayer přes internet. Obtížnost honiček s policisty byla oproti prvnímu dílu Hot Pursuit snížena a setřást je nebyl žádný problém, ovšem pokud vás příslušníci zákona přeci jen zastavili, znamenalo to pro vás jistý konec, žádná další šance jako v NfS III tady nebyla. Za ostatními aspekty hry, včetně výtečného soundtracku, zaostávalo starší grafické zpracování.

nfs_hot_pursuit_2_01.jpg nfs_hot_pursuit_2_02.jpg

U Hot Pursuit pro dnešek skončíme, příště se můžete těšit na další díly série Need for Speed jako je Underground s ilegálním závoděním nebo loňský pokus o realističtější závodění ve Shift.

Diskuze (12) Další článek: Video: Mariovo hopsání naživo

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,