Need for Speed Rivals: zběsilé závody po dvacáté (recenze)

Je tu další rok a s ním i další díl arkádových závodů Need for Speed. Povedlo se rozvířit stojaté vody série, nebo tu máme další nastavovanou kaši? To se dozvíte v recenzi.

Snad žádnému hráči není potřeba představovat nejznámější závodní sérii Need for Speed, která si za krátko najde cestu také na filmová plátna. S NFS už jsme toho zažili opravdu hodně, od úplných prvotin přes první Hot Pursuit, Porsche Unleashed, přes pro mě stále nejlepší díl série - Underground - až po momentální Rivals. Nechtěl jsem recenzi začínat takovou nostalgií, ale u této série jsem si prostě nemohl pomoct. Teď už ale pojďme na Rivaly.

need_for_speed_rivals_01.jpg need_for_speed_rivals_02.jpg need_for_speed_rivals_03.jpg

Z deště pod okap

Pokud bych měl někomu v rychlosti vysvětlit, co vlastně nový díl nabízí, zmínil bych jakési spojení Most Wanted s Hot Pursuit. To na papíře vypadá jako ideální vztah, protože Most Wanted nabídl solidní závodění v otevřeném světě a Hot Pursuit ještě vylepšilo tolik oblíbené honičky s policií. Realita je ale přeci jen trošku odlišná. Možná proto, že se vývoje chytilo jiné studio, možná proto, že už prostě sérii dochází dech a je nesmírně těžké přinést něco nového a neokoukaného.

 

Počasí je proměnlivé, takže není výjimkou velký déšť, sněžení při adrenalinových závodech v noci

 

Závodění se odehrává ve fiktivním Redview County, které je uzpůsobeno do herního světa NFS. Nabízí tak na relativně malém prostoru opravdu všechna možná prostředí, co vás napadnou. Hory, pouště, města a tak dále. Nutno dodat, že takto rozmanitý herní svět jsme tu už pěknou dobou neměli. Za to patří autorům určitě respekt. Také počasí je proměnlivé, takže není výjimkou silný déšť či sněžení při adrenalinových závodech v noci. Bohužel však počasí nemá žádný vliv na závodění a chování vozů, což je velká škoda.

need_for_speed_rivals_04.jpg

Hned po startu máte na výběr, zda zvolit cestu závodníka, nebo policisty. Nemusíte se bát, není to Sofiina volba, hned po spuštění kariéry si můžete mezi oběma kampaněmi bez okolků přepínat. Toto rozhodnutí má vliv jen na úvodní tutoriály. Velmi velmi zdlouhavé tutoriály. Skutečně nechápu, proč by měli hráči už snad po tisícáté vidět, jak se zatáčí a čím se přidává plyn, a to u hry, která používá počet tlačítek spočítatelných na prstech jedné ruky (pokud počítáme analog jako jeden). Po shlédnutí x dalších cutscén, které mě několikrát donutily k ironickému úsměvu díky rádoby drsným hláškám, se konečně, KONEČNĚ můžeme vrhnout do závodění.

need_for_speed_rivals_05.jpg need_for_speed_rivals_06.jpg need_for_speed_rivals_07.jpg

Řidič na volné noze

Herní mapa je dle slibů naprosto otevřená, což sedí. Můžete se po ní přesouvat k jednotlivým závodům, safehousům a nebo využít všudypřítomné výzvy. Pokud právě razíte kariéru závodníka, stačí, aby vás auto za vámi probliklo a tím vyzvalo na souboj a už se jede, už se pálí gumy! Pokud naopak právě řídíte policejního stíhače, můžete vyslyšet úpěnlivé volání ve vysílačce a pomoct dopadnout účastníky ilegálního závodu, kteří dle vysílačky ohrožují všechny okolo.

 

Sem tam se najde místo pro uskutečnění velkého skoku, ale i tato kratochvíle je do velké míry limitovaná

 

Ačkoliv je mapa relativně různorodá, díky vysokým rychlostem, kterými ji projíždíte, se na stejná místa podíváte něsčetněkrát a až po druhém-třetím průjezdu si všimnete, že okolí není tak úplně rozmanité, jak se vám zdálo třeba napoprvé. Na druhou stranu si ale zase zapamatujete zkratky. Těch mimochodem ve hře zase tolik není, stejně jako dalších extra blbůstek a la projíždení billboardy. Sem tam se najde místo pro uskutečnění velkého skoku, ale i tato kratochvíle je do velké míry limitovaná. Škoda.

need-for-speed-rivals-screen-1.jpg

Jak již bylo zmíněno výše, na výběr máte dvě různé kariéry, mezi nimiž můžete dle libosti přepínat. Zatímco v té závodní budete samozřejmě hlavně závodit proti protivníkům, nebo třeba proti časovému limitu, jakožto strážci zákona se budete snažit narušovat podobné závody a ničit závodní auta. Nově je zde také přesun z místa A do místa B v časovém limitu, přičemž každý náraz a každá kolize je provázená vteřinovou penalizací, která je ukrojena z časového limitu. Tedy něco ve stylu Test Drive Unlimited.

need-for-speed-rivals-screen-2.jpg need-for-speed-rivals-screen-3.jpg need-for-speed-rivals-screen-4.jpg

Co se týká závodů či honiček jako takových, tam se dočkáte klasického Need for Speed. Adrenalinové a mírně nepřehledné drandění po různých silnicích, bourání do protivníků a ujíždění policii. Zde musím podotknout, že se mi hodně líbí myšlenka navázání, kde závod skončí, nicméně honička s policií pokračuje. Žádné zdlouhavé koukání na obrazovku s vyčísleným bodovým výsledkem, abyste se pak vrátili do garáže, kdepak. Pokud už máte za sebou hordu poldů, jen tak se jich nezbavíte. A nebo ano? Ale ano, jde to. Stačí totiž jen dojet do safehousu a věc je vyřešená.

Něco do kufru

Rivalové mají alespoň jednu nespornou novinku. Svá vozítka si můžete vylepšit o řadu vychytávek v čele s EMP výbojem, nebo speciálním turbem. To dělá mimochodem obrovský rozdíl mezi jednotlivými auty, takže ho vřele doporučuji. Pro policejní auto to jsou potom stejná vylepšení plus možnost pokládat ozubené pásy a tak podobně, no však to znáte.

 

Smekám před krásně provedenými modely a kvalitním výběrem dobrých a na první pohled rozeznatelných aut

 

Vozový park čítá něco málo přes dvacet superaut v každé kategorii (závodník a policista). Jedná se o opravdové supersporty, takže se projedete třeba v Porsche 911 GT3, Aston Martin Vanquish, McLaren P1, Koenigsegg Agera R nebo Ferrari 458 Italia. Smekám před krásně provedenými modely a kvalitním výběrem dobrých a na první pohled rozeznatelných aut (tedy alespoň pro podobné benzínové mozky, jako jsem já).

need-for-speed-rivals-screen-6.jpg

Na druhou stranu mám pocit, že ve hře chybí jakýsi mezistupeň. Nevěřil bych, že to někdy řeknu, protože jsem vždy bral začátky závodních her jako nutné zlo. Všechny ty hodiny s Audi TT, Focusy a Golfy GTI, jen abych si konečně usedl třeba do Carrery, byly nudné. Ale po jejich protrpění se člověk cítil opravdu odměněn, když vyzkoušel nějaký ten supersport.

V Rivalech v nich sedíte rovnou od začátku, a tak to zkrátka není taková zábava a pocit, jak bych si představoval. Vozidla můžete také upravovat, nicméně zde se autoři zaměřili vyloženě na casual hráče, protože si nemůžete vybrat konkrétně, které součástky si nově pořídíte, ale jakési balíčky. To stejné platí i pro design auta. Opět tu jsou pro vás jen předpřipravené sety, z kterých si vybíráte. Úprava vozů tedy do hry byla přidána spíše je aby se neřeklo.

0373140f-86395.jpg 51788f29-86396.jpg 895189a5-86397.jpg

Milý deníčku...

Nová auta odemykáte plněním úkolů. Vždy dostanete na výběr ze tří skupin úkolů a která vám nejvíce sedí, tu si zvolíte. To platí pro obě části kariér. Úkoly jsou věsmes stejné, tedy dojeď do třetího místa, znič při závodu dvě auta apod. Až po splnění všech daných úkolů se posunute do dalšího levelu, kde na vás čeká nové vozítko. Musíte si ho však ještě koupit za vyhrané peníze, tedy pokud jich máte dostatek.

 

Série nikdy nebyla o komplikovaném postupu, nýbrž o akčním ježdění, takže nečekejte kariéru jako z Real Racing

 

Asi nemusím přípomínat, že ty nejlepší auta jsou setsakramentsky drahé, takže se budete muset pořádně snažit, abyste si je také mohli osahat na silnici. Nicméně série nikdy nebyla o komplikovaném postupu, nýbrž o akčním ježdění, takže nečekejte kariéru jako z Real Racing.

f61f4fc5-86392.jpg

No a na závěr jsme si nechali zmínku o multiplayeru, jakožto údajně největší devízu titulu. Nechápejte mě špatně, nápad je to skutečně výborný a neustálé propojení s okolním světem, kdy můžete porovnávat časy nejen se svými kamarády, ale také třeba s desetiletým capartem někde v Japonsku, je cool, ale neměli jsme to tu už náhodou? Skutečně nechápu, proč si autoři myslí, že stačí přejmenovat Autolog na Easydrive a všichni si z toho hned sedneme na zadek. Jedná se prakticky o jedno a totéž, a i když jde o dobrý prvek, revoluce to je jen těžko.

5377fcef-85830.jpg aa87af46-86391.jpg e0a303e4-86394.jpg

Snad si jen nově můžete až se šesti kamarády zajet závody spolu a nebo třeba v skupinkou jako policisté honit ilegální závodníky, nebo půl na půl, což je určitě skvělé, když máte po ruce věrné kamarády. Volba je na vás a jde to určitě ke cti titulu, ale rozhodně bych to nenazýval oslňující novinkou, jak se nám autoři snaží vnutit.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PS4, Xbox One
Žánr: Závodní | Závodní arkáda
Výrobce: Ghost Games | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 19. listopadu 2013
  • Dvě kariéry
  • Skvělý Frostbite
  • Adrenalinový náboj
  • Hrozný soundtrack
  • Stereotypní
  • Málo novinek
  • Skromný vozový park

Suma sumárum, Rivals nejsou špatnou hrou. Jsou prostě klasickou Need for Speed hrou, kterou už jsme tu několikrát viděli. Kdo třeba nehrál Most Wanted ani Hot Pursuit, najde v titulu pravděpodobně zalíbení. Pro pravidelné hráče série však tato hra nenabízí tolik novinek, abyste kvulí ní běželi do obchodu, případně rovnou kupovali novou konzoli. Pro PC hráče je tu potom ještě jedná obrovská kaňka, a tou je limit FPS jen na 30 za vteřinu. To je u AAA titulu v roce 2013 naprosto neomluvitelná věc. Takže si toto berte v potaz, jestli si budete chtít titul pořídit.

PS: V nejbližších dnech bedlivě sledujte náš Facebook. Máme pro vás jeden klíč ke stažení PC verze Need for Speed: Rivals.

Diskuze (11) Další článek: inFamous: Second Son vábí neony v parádní nové galerii

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,