Nejlepší střílečky z prvního pohledu za rok 2012

Sezóna vyhlašování nejlepších her za rok 2012 je tu, takže začneme i na Doupěti. Vybíráme nejlepší střílečky tohoto roku.

To nám to utíká, další rok je pomalu za námi, takže je na čase se podívat, co nám v herním světě přinesl. Jako obvykle to tedy znamená, že vám v průběhu následujících týdnů přineseme sérii tematických článků věnujících se těm nejlepším hrám roku 2012.

Stejně jako loni jsme se rozhodli nevybírat podle platforem, ale podle žánrů. Důvod je jasný – současným trendem je vydávání her na více platformách zároveň. Kritérium pro přidání hry do seznamu bylo prosté, jednoduše jsme vzali všechny tituly, které vyšly v průběhu roku 2012 a dostaly od nás hodnocení 8/10 a vyšší.

Far Cry 3

Platforma: PC, X360, PS3

Po návštěvě africké savany v druhém díle se série Far Cry vrátila zpět do tropické džungle. A tady se sérii prostě daří nejlépe. Tvůrci se poučili z chyb, takže tentokrát už nenarazíte na otravné respawny a zbytečné ježdění z jednoho konce mapy na druhý. Jasně, stále máte obrovskou svobodu, kdy po tropickém ostrově (vlastně dvou) můžete cestovat podle svého, objevovat skrytá zákoutí, či se jen soustředit na příběhové mise. Je to jen na vás. Zajímavostí je přidání určitých RPG prvků v podobě craftování a stromů dovedností.

Ve Far Cry 3 sice hrajete za Jasona Brodyho, který se snaží dostat z pirátského zajetí svoje zhýralé kamarády, s nimiž si užíval dovolené na špatném ostrově, ovšem hlavním hrdinou je někdo jiný – samotný tropický ostrov (vlastně jsou v kampani dva, ale to je v podstatě jedno). Grafici a designéři odvedli naprosto fantastickou práci, když z polygonů a textur vystavěli skvěle vypadající kus země. Herní prostředí Far Cry 3 se vám zařízne do hlavy takovým způsobem, že nejednou zatoužíte vyrazit na nějakou dovolenou do Tichomoří. [recenze]

Dishonored

Platforma: PC, X360, PS3

Dishonored je stealth akcí v otevřenějších úrovních, kde si sami můžete vybírat, jakým stylem budete hrát. Nabízí se tak přirovnání k Deus Ex, či Thiefovi. Dishonored kromě svobodného hraní láká i grafickým zpracováním, na kterém se podílel Viktor Antonov – muž, který má na svědomí úžasné City 17 z legendárního Half-Life 2. I jeho Dunwall, město ve stylu londýnské průmyslové revoluce prolnuté prvky magie, se dá považovat mistrovské dílo.

Hra před vás postupně klade několik rozlehlých úrovní (konkrétně devět), kde máte svůj primární cíl, ale po cestě můžete často nabrat i některé vedlejší úkoly. Na jejich plnění se lze vykašlat, ale obvykle vám nějakým způsobem dokáží usnadnit dokončení hlavního úkolu. Prakticky každá mise je jedním obrovským hřištěm, kde si vyhrajete dle libosti. Strážím se můžete úplně vyhýbat, lze je omračovat a jejich těla odklízet do stínů, případně se dá úrovní i prosekat a prostřílet. Pro každou z cest hraní získáte celou řádku nástrojů a schopností. [recenze]

Syndicate

Platforma: PC, X360, PS3, Wii U

Původní Syndicate byl akční strategickou hrou, ve které jste vyzbrojovali čtveřici kyborgů, jež jste následně proháněli misemi z izometrického nadhledu, vše pro dobro vaší korporace. Letošní Syndicate si nechal jen cyberpunkový nádech a téma nelítostných nadnárodních korporací. Jinak se jedná o zábavnou střílečku z prvního pohledu se silnou atmosférou a několika zajímavými nápady. Kampaň má své mouchy, ale výborně ji doplňuje velmi zábavná kooperativní část.

Syndicate od prvního okamžiku dokáže navodit pocit, že jste opravdu nekompromisním agentem, který na rozkaz láme vazy jako špejle, protivníky během efektního skluzu trefuje zásadně mezi oči a když si to situace vyžádá, klidně proskočí zdí. Pocit ze střelby je díky pevnému frameratu, výborným animacím a správně zpracované fyzice skvělý, plus představují i nápadité futuristické zbraně, jako je třeba útočná puška schopná střílet za roh. Přitom se Syndicate nestává pouze tupou střílecí akcí, protože do hry musíte nezřídka zapojit taktiku. [recenze]

Halo 4

Platforma: X360

Halo 4 načíná novou trilogii nejdůležitější série stříleček pro Xbox. Bungie už sice na hře nepracovali, ale noví tvůrci rozhodně vytvořili důstojného nástupce. Halo 4 je velmi zábavná střílečka, kde se kromě mrštných prstů hodí i taktické myšlení. Kampaň sice není nejdelší, ale multiplayer to bohatě vynahrazuje.

Halo však není jen o příběhu, ale primárně o nesmírně vybroušené hratelnosti. Ano, v základu jde o klasickou střílečku z prvního pohledu, nicméně v tom nejlepším slova smyslu. Úrovně nejsou jen tupé koridory, ale představují spíš takový slepenec různě velkých arén, kde máte dostatek prostoru na pohyb a taktiku. A že to budete potřebovat. Munice je málo, protivníci jsou chytří a agresivní. Stále musíte být v postřehu a přemýšlet – kdy zaútočit, kdy se krýt, kdy hodit granát, kdy vyměnit zbraň… Pokud vás zabijí, je to jen vaše chyba. Byli jste příliš pomalí, nepřesní, nedočkaví a příště to musíte změnit. [recenze]

ZombiU

Platforma: Wii U

Wii U se snaží přesvědčit o tom, že není jen konzolí pro casual hráče, tím nejlepším způsobem – hardcore survival hororem ZombiU. Ve hře se ocitnete v zombifikovaném Londýně a cíl je jediný: přežít. Zbraní a munice je málo, zombíků spousta, takže je jasné, že se smrti nevyhnete. Zábavné je, že po smrti začínáte vždy s novou postavou a všechno vaše vybavení má vaše minulá postava, ze které je ovšem aktuálně zombík. Hra staví na temné a depresivní atmosféře, zásadním prvkem je i využívání dvou obrazovek.

Základním ovládacím i designovým prvkem ZombiU je pak využití obou obrazovek Wii U – jak té televizní, tak displaye na novém herním ovladači. Na první zmiňované vidíte celou dobu herní scénu z pohledu první osoby, míříte pistolemi a dalšími palnými zbraněmi, prozkoumáváte okolí atd. jako v klasické FPS. Na druhém displayi potom děláte vše ostatní. V prvé řadě hlavně sledujete jakýsi zombie radar, který vám neustálým pípáním a ukazováním červených koleček dává najevo, kde v okolí jsou nějaké známky života. [recenze]

Diskuze (23) Další článek: Vydání dema Rayman Legends doprovází rovněž nový trailer

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,