PC | X360 | PS3 | Akce | Konzole

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising – kalašnikov do pozoru

Američané vs. Čínská lidová armáda. Vezměte si do jedné ruky popcorn, do druhé pevně uchopte myš a sledujte, jak by to mohlo vypadat.
Kapitoly článku

Flashpoint je jako kouzelné slovíčko, po němž mnoho českých hráčů zastříhá ušima, v očích se jim zjeví slzy dojetí a vzpomenou si na hru, u níž strávili mnoho hodin. Ano, Bohemia Interactive, tehdy pod taktovkou Codemasters, odvedla skutečně výbornou práci a jako bonus přihodila editor, ve kterém si mohl svoji misi vytvořit snad každý. Osud se však stočil jiným směrem, lidé z BI se osamostatnili a vydali vlastní hru ArmA následovanou datadiskem. Codemasters však zůstala v rukou silná značka. Byla by škoda ji nevyužít.

operationflashpoint2dragonrising_01.jpgoperationflashpoint2dragonrising_02.jpg

Našel se tedy nový tým, jež byl ochotný vzít na svá ramena břímě, které obnáší tvořit pokračování takto úspěšné hry. Codemasters se dušují, že tvůrci jsou zapálení fanoušci původní Operace Flashpoint a nejde jim o nic jiného, než o vytvoření důstojného nástupce.

Budete mrtví dřív, než uslyšíte výstřel

Přeci jen, po sedmi letech je už herní průmysl trošku někde jinde a spousta věcí, jež dříve nešla, se s výkonem moderních strojů dá vytvořit. Třeba ostrov Skira, kde se bude opět střílet ze všeho možného a nemožného.

operationflashpoint2dragonrising_art1.jpg

A kvůli čemu? Ne, tentokrát se nebude jednat o zamlčovaný konflikt za studené války, dneska letí současné válčení a nejlépe i válka proti terorismu. Té se však díkybohu nedočkáme, základní premisa příběhu spočívá v tom, že zmíněný ostrůvek napadla Čínská lidová armáda. Kvůli čemu? Překvapivě za to může ropa, která byla na ostrůvku nedávno objevena. Vlastníci území, Rusové, se však ostrova nehodlají vzdát, a tak si na pomoc volají opálené hochy příslušící k Americkým Mariňákům.

Nevystrkujte hlavu

V té chvílí začíná skutečná legrace. Tedy pro hráče, být na 220 km2 velkém ostrově s neochvějnou jistotou, že můj život může ukončit jediná kulka, asi bych neskákal radostí do stropu. Operace Flashpoint 2 má být úplně stejně drsnou simulací, jako byla hra původní, takže nezáleží na tom, zda koupíte kulku z pistole, nebo pušky. Jedna nebo dvě střely ukončí váš život až nebezpečně rychle. Budete mrtví dřív, než uslyšíte výstřel. A když vám někdo hodí pod nohy granát, bude mrtví dřív, než stačíte mrknout.

operationflashpoint2dragonrising_03.jpgoperationflashpoint2dragonrising_04.jpg

Tyto informace jsem se dozvěděl z prezentace, jež proběhla na E3. Dle všeho jsou údaje až nechutně přesné, což je odměnou buldočí práce autorů. Pro věrohodnost hry bylo údajně posbíráno přes 400 GB materiálů, od vojenské dokumentace zbraní, přes fotografie prostředí, až po detailní příručky o bojové taktice.Hra tak slibuje přes 70 zbraní, 50 vozidel a hlavně se tvůrci všude ohání tím, že každý kout ostrova má svůj reálný předobraz. Potvrdit ani vyvrátit ale tuto informaci bohužel nemohu.

operationflashpoint2dragonrising_05.jpgoperationflashpoint2dragonrising_06.jpg

Realismus se však nemá týkat pouze prostředí. Je důležité, aby nepřátelé, proti nimž budete bojovat, neměli IQ gumové kachničky a rovněž uměli ve svůj prospěch precizně užívat dostupné vybavení.

Každý kout ostrova má prý svůj reálný předobraz

Programátoři se snaží o realistickou a flexibilní inteligenci a dušují se, že ve hře nebude přítomná žádná vyloženě nascriptovaná sekvence. Místo toho se AI přizpůsobí již zmíněným armádním postupům a vybere si jednu z mnoha variant – nemělo by se tak stát, že bude každý souboj stejný.

Když hlaveň ještě žhne

Umělá inteligence ale nebude fungovat přímo na náhodě – AI má být schopna vyhodnotit, jaké zbraně používáte, jak jsou vojáci rozestaveni a jistý vliv má mít dokonce i počasí. Může se tak stát, že frontální útok, který přišel poprvé, se při druhém hraní přemění v zákeřné napadení oslabeného křídla. Pokud se lidem z Codemasters skutečně povede vytvořit takto dokonalou AI, smeknu svůj pomyslný širák a odhodím jej v dál. Vždyť to snad ani není možné, nevyužít skutečně žádný script.

operationflashpoint2dragonrising_07.jpgoperationflashpoint2dragonrising_08.jpg

Aby toho nebylo málo, nabídne OFP2 opět možnost zaujmout místo obyčejného pěšáka, velitele tanku či dokonce pilota bojového vrtulníku. Fantazii se meze nekladou, a pokud si dobře prohlédnete trailer přiložený ke článku, jistě vás zaujmou masivní bitvy, jež hra slibuje. Jen mám trošku obavu o úlohu hráče, který svými činy asi nebude schopný nic moc ovlivnit, což by určité skupině hráčů mohlo vadit. Co však zmůže jeden pěšák proti dvaceti v skutečnosti?

operationflashpoint2dragonrising_09.jpgoperationflashpoint2dragonrising_10.jpg

Stejně tak je možné si vybrat, jakým stylem chcete splnit zadaný úkol. Nikdo vám nebrání v cestě šílence, který zabije všechno včetně roztomilého koťátka, jen potom musíte počítat s následky. Vaši podřízení se proti vám mohou jednoduše vzbouřit a na místě vás zastřelit, či se o to aspoň pokusit. Pokud nezajdete do takovéhoto extrému a budete rozumný šílenec, možná vás hned nezabijí, ale pouze předhodí velení, které už si rozmyslí, zda vás poslat na další misi nebo do blázince.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | taktická FPS
Výrobce: Codemasters | Webové stránky hry
Začátek prodeje: odloženo na neurčito
  • Atmosféra
  • Dobře nadesignované mise
  • Hardwarová optimalizace
  • Rozbití konceptu, pokud hráč nejedná tak, jak designér nalajnoval
  • Proklamovaná simulace se nekoná
  • AI nic netrefí
  • Fireteam neposlouchá rozkazy
  • Briefingy dopředu vyžvaní celou misi
  • Chybí stupeň obtížnosti mezi experienced a hardcore
  • Absence tutorialu
  • Mizení mrtvol a viditelné zhmotnění nepřátelských vojáků

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,