PC | X360 | PS3 | Akce | Téma

Operation Flashpoint: Dragon Rising vs. ArmA 2 – boj na život a na smrt

Dílko tvůrců od českých Bohemia Interactive dostalo dlouho vyhlíženou konkurenci. Pojďte se podívat na deset nejvýznamnějších rozdílů mezi těmito tituly.
Kapitoly článku

Operace Flashpoint, jméno, které má spousta hráčů neodmyslitelně spojeno s českou kotlinou a s jednou z nejrealističtějších simulací války vůbec. Jenže cesty boží jsou nevyzpytatelné, a tak se stalo, že značka zůstala v rukou distributora, zatímco původní tvůrci byli nuceni vytvořit kompletně nové jméno. A teď, po několika letech od získání značky a po půl roce od vydání ArmA 2 přichází na světlo Operation Flashpoint: Dragon Rising. Deset kategorií vzájemného souboje znamená jedině – bude dlouhý a tuhý.

 
 


1. Příběh

To, co vás u každé hry praští do očí jako první, je příběh. Dragon Rising v propagačních materiálech a videích několikrát upozorňovala na to, jak bude celá kampaň tažena dopředu především příběhem.

Propagační sliby jsou fajn, ale pokud se nedodrží, zůstává po nich jen hořká pachuť

Musím jen suše konstatovat, že propagační sliby jsou fajn věc, ale pokud se nedodrží, zůstává po nich jen hořká pachuť, která dovede otrávit lépe, než kilo kyanidu. Je až k pláči, že jediné, co trochu připomíná příběh je intro a outro, což je, jak jistě uznáte, na příběhovou nirvánu trošku málo.

VIDEO: 2156 'Operation Flashpoint 2 - příbeh hry'

Oproti tomu ArmA 2 nabízí poměrně originální příběh, který se vyvíjí i v průběhu misí, a jehož jedinou slabinou je jeho lehká povrchnost. Volnost v plnění misí a jednotlivých úkolů se totiž logicky musí někde projevit a už v současné podobě má ArmA 2 nějakých deset konců – nedokážu si představit, jak by vlastně celá hra vypadala, kdyby se skutečně do detailu rozpletly všechny možné politické nitky a kolik výchozích bodů pro mise by se muselo vytvořit.

2. Design misí

S příběhem pak úzce souvisí i již nakousnutý design misí. Zatímco ArmA 2 nabízí velkou volnost při plnění jednotlivých úkolů a na naskriptované události se spoléhá jen minimálně, OFP: DR je na tom úplně opačně. Oba tyto přístupy mají své výhody – ArmA 2 se kvůli různým stylům hraní potýká se spoustou bugů, jež kazí zážitek ze hry. Přitom je i laikovi jasné, že se podobné chyby nedají lehce odhalit, neboť se mohou vyskytnout třeba jen jednou za sto spuštění.

arma2_01.jpg ofpdragonrising_05.jpg

Naproti tomu Dragon Rising spoléhá na skripty a uzavřenější mise s jasnými cíli a jen několika málo možnostmi jejich zahrání. Na první pohled se může jednat o ideální přístup, ale na ten druhá již tak geniálně nevypadá. Vzhledem k tomu, že si také můžete dělat, co chcete, se ze hry po odbočení z vytyčené trajektorie stává jednoduchá arkáda, kde střílíte nepříliš inteligentní nepřátele jak na běžícím pásu. Na druhou stranu je třeba uznat, že oproti ArmA 2 nabízí Dragon Rising pestřejší náplň misí a nesoustředí se v kampani pouze na speciální jednotky.

3. Umělá inteligence

Předchozí zmínkou o designu se dostávám k umělé inteligenci, která se u obou titulů na první pohled pohybuje na vysoké úrovni. Už na ten druhý je ale jasné, že tentokrát je vítěz jasný – zatímco AI v Dragon Rising musí čekat na příkazy skriptů a sama toho moc nedokáže, což si může vyzkoušet každý hráč v přiloženém editoru, u ArmA 2 je to přesně naopak. Umělá inteligence má v případě českého titulu spíše problém s posloucháním nascriptovaných příkazů a chová se skutečně tak, jak by hráč od normálních vojáků čekal.

ofpdragonrising_06.jpg ofpdragonrising_08.jpg

4. Modifikace

Jakmile zmíním editor, musím zákonitě zmínit tolik oblíbené modifikace a addony, které držely původní OFP v povědomí hráčů po celých pět let. Jednalo se asi o první titul, který měl tak velkou podporu tvůrců a do něhož bylo možné vytvořit své vlastní ostrovy, mise i jednotky.

Tvůrci se rozhodli, že amatérům tentokrát stačí pouze editor misí

Bohužel, noví tvůrci se rozhodli, že amatérům tentokrát stačí pouze editor misí, který je údajně stejný, jako používali oni sami. Pro začínajícího tvůrce je však mnohem méně intuitivní než ten v ArmA 2 a navíc obsahuje poměrně nesmyslné omezení na umístění maximálně 64 objektů na mapu. Jeho výhodou je však editace scriptů přímo v editoru, což u ArmA 2 není možné.

VIDEO: 1988 'ArmA 2 - zápisky vývojářů - editor a taktika'

Z nemožnosti modelovat vlastní jednotky si potom autoři Dragon Rising aspoň zatím hlavu nedělají, i když opět porušují své počáteční sliby. Naproti tomu ArmA 2 nabízí velmi pestrou škálu nástrojů a její tvůrci navíc moderskou komunitu pečlivě sledují. To má za následek jak možnost přesunu amatérského tvůrce do profesionálního týmu, tak poměrně sympatickou odezvu při řešení problémů se skripty, příkazy a parametry.

ofpdr_editor.jpg

5. Audiovizuální stránka

Zde asi není třeba velkého řečnění, ukazateli by měly být obrázky rozeseté v tomto textu, či v recenzi Operation Flashpoint: Dragon Rising a samozřejmě i v recenzi ArmA 2. Přesto je možné jednoduše říct, že kvalitou zpracování vítězí česká hra, kdežto prvenství v hardwarové optimalizaci si jednoznačně odnáší titul od Codemasters. Kéž by se daly oba dva tyto prvky nějak rozumně zkombinovat.

ofpdragonrising_galerie10.jpg ofpdragonrising_galerie16.jpg

U obou her je také množství rádiových hlášek, které jsou složené z jednotlivých slov. Zatímco Codemasters věnovali odladění systému dlouho času a kvalitativně se dostali na velmi sympatickou úroveň, tak Bohemia Interactive odladění lehce nezvládla, což má za následek poměrně velké vytrhnutí z atmosféry.

arma2_02.jpg arma2_05.jpg

 

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,