Preview: Anno 1701 – tropická kolonizace

Do rodinky budovatelských strategií s podivným klíčem číslování pokračování brzy přiletí čáp. Nový přírůstek nás zavede do kolonizačního úsilí osmnáctého století a podle všeho má potenciál překonat všechny své starší sourozence.

Platforma: PC
Typ hry: budovatelsko-ekonomická strategie
Výrobce: Related Designs (
http://www.related-designs.de/)
Vydavatel: Sunflowers (
http://www.sunflowers.de/)
Distributor v ČR: Hypermax (
http://www.hypermax.cz/)
Homepage:
http://anno1701.com/
Datum vydání: 26. října 2006
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Anno 1701 mají na svědomí vývojáři z německého týmu Related Designs, kteří pokračovali v tradici předchozích her série v duchu žánru budovatelsko-ekonomických strategií. Práce těchto pánů je podle všeho plně v souladu s pověstnou německou precizností; opomenout bychom neměli ani fakt, že autoři dali na rady fanoušků.

Svět Anno 1701 je „překvapivě“ situován do období 18. století a konkrétně se motá kolem kolonizování nových zemí. Hráč má za úkol vybojovat si post nejbohatšího přistěhovalce, přičemž konkurence je veliká a každý se chamtivě snaží urvat něco pro sebe. Po zdařilém zalidnění a nutnosti rozšířit obyvatelnou část se stalo nevyhnutelné: nastal střet s dosud neznámými kulturami. Drobné hádky nakonec vystřídal výhodný obchod sousedících stran, a pokud vše bude klapat, obavy vystřídá harmonie a souznění.

  
Všimněte si zejména detailních textur budov

Před osídlením prvního ostrova je vhodné si výběr pečlivě zvážit. Plodiny náchylné na zimu je nutné pěstovat blíže k jihu, pakliže na řadu přijdou méně náročné suroviny jako je cukr, umístění je vhodnější poblíž severní části dané oblasti. Tak či onak bude později nutné osídlit všechna klimatická pásma - různé potřeby pro obyvatele se totiž nedají naplnit pouze z jedné suroviny. Dobrým příkladem je vyrobení laskominek v podobě čokoládového potěšení. Zapotřebí je cukrové třtiny a kakaa, přičemž oběma plodinám se daří na opačných stranách hráčského světa. Možností je ale více.

Finanční zázemí není v prvních hodinách hraní příliš radostné, takže si nemůžete dovolit hned masivně osidlovat všechna zákoutí nového světa. Jednou z možností, jak uspokojit své náročné obyvatele, je obchodování. Obchody bude možno uzavírat s ostatními národy, popřípadě s nezávislými, náhodně proplouvajícími loďmi. Při zvolení první možnosti budete stále na vážkách, protože nikdo nemůže zaručit prodej přebytečných surovin blízkých národů. Pakliže si vsadíte na ješitné obchodníky, budete mít jistotu přísunu potřebných produktů, ovšem musíte počítat s vyšší cenou. Zkrátka dilema panuje neustále.

  
Že by prádelna? * Ke šlechticům raději opatrně * Kompletně rozvinuté město

Ekonomická část hry bude taktéž rozmanitá. Stavět budete moci různé těžební doly, malé továrničky, stejně jako můžete dát přednost farmaření. Všech surovin a produktů oficiální informace hlásí přes stovku, čímž se pochybnosti o variabilitě ihned vyvrací. Pokud občané zjistí, že si žijí jako v bavlnce (pravidelný příjem proviantu, dostatek luxusního zboží), nebudou váhat a v co nejrychlejším období se pokusí přestavět svoji dřevěnou zbořeninu na přítulný rodinný domek a později na honosné panství.

Je jasně patrné, že se nelze spoléhat pouze na výrobu, ale i na práva obyvatel. Co se týče ekonomiky, tak závěrem doplním, že autoři slibují propracované možnosti. Pokud nebereme v potaz drobné úpravy a vylepšení, tak dojdeme k názoru, že se ve světe Anno 1701 očividně příliš věcí nemění. Vše jede v našlápnutých kolejích, čemuž se ani není důvod divit. Nicméně novátorských záležitostí se dočkáte, zejména pak po stránce bezpečnosti.

  
Babky kořenářky v akci * Lázně, sochy, zlato * Do pirátských končin jen s doprovodem

Ostrovy jsou nevyzpytatelné, o čemž se v průběhu hraní snadno přesvědčíte. Jinak poklidný den bude znepříjemňovat řádění hurikánů, síla zemětřesení a zuřivost sopečné erupce. Někdy se půlka města zřítí k zemi, jindy zase vše shoří na popel. Ačkoliv to vypadá, že těmto faktorům hráč jen stěží zabraní, opak je pravdou: s největší pravděpodobností mají vliv na větší část pohrom místní civilizace, o kterých si povyprávíme níže. Další hrozbu představují všudypřítomní piráti. Zatímco obchodníci si svoji bezpečnost zaplatí, hráči nezbude nic jiného, než tvrdá odplata a oči na šťopkách.

O přítomnosti neznámých kultur jsem již hovořil, takže vám teď přiblížím známé národy, kterým se chtě nechtě nevyhnete. První stranou jsou Asiaté. Zabydleli se v severní části světa, přičemž se vyznačují především nádhernými stavbami. Za svého panovníka si vybrali šarmantního Lianga Wu – na první pohled se může zdát jako domýšlivý, ale hráč si musí zachovat čistou hlavu. Později bude asijský vladař nabízet koloniální zboží, jež je velice atraktivní a cenné.

  
Obloha zatažená, větrný vír roztažený * Dobrá náhražka svícnu * Přátelské upozornění

Zbrusu novou rasou jsou samotářští Aztékové. Žijí ve zvětralých rozvalinách, namísto velkolepých chrámů, ve kterých dříve uctívali své bohy. Poxacoatl je velekněz a vládce aztéckého společenství. Charakter vladaře se vyznačuje opatrným přístupem a nedůvěřivostí. Jednoho dne ale získáte veleknězovu náklonnost. Aztékové jsou malého počtu (viditelným důkazem je zašlá kultura), nicméně by neměli být podceňováni, protože všichni bojovníci pevně věří v nekonečnou sílu bohů a jejich podpory v době, kdy je to nejvíce potřeba. Pověsti také praví, že vojenské jednotky, jež táhly proti aztéckým válečníkům, byly postiženy divnou a vysilující nemocí.

Posledním kmenem jsou Iroquoisové. Po mnoho generací žili uprostřed hustých lesů v severní části světa. Tento pokojný indický kmen žije v naprosté harmonii s přírodou a bydlí ve vigvamech zhotovených z kůží a dřeva. Náčelníkem je moudrý muž Tetonka, který spolu s radou starších rozhoduje o dalším osudu kmene. Jeho vlastnosti jsou na indiánského náčelníka vskutku typické: zvědavý rozum miluje všechny cizince, od kterých kupuje „kulturní zboží“, za něž platí surovou kůží. Některé historky praví, že tento národ dokáže našeptávat těžkým bouřím, které jsou schopny srovnat se zemí třeba i celé město.

Těšíme se
  • Propracovaná ekonomika
  • Obchodování
  • Národy
  • Vynikající grafika
Bojíme se
  • Příliš složité
  • Stále stejné Anno

Jednu z nejdůležitějších věcí ve světě Anno 1701 tvoří lodě – díky nim může celá ekonomika fungovat. Těšit se můžete na obchodní a válečné typy, přičemž každý z nich bude vlastnit něco osobitého: rychlost, nákladový prostor, výdrž, palebnou sílu a další. Podstatně menší roli zastupuje armáda: odzkoušíte si pěšáky, jízdu, ale i dalekonosná děla. Dále si myslím, že není třeba věc rozvíjet, protože na boje nebyl nikdy kladen příliš velký důraz. Co se grafické stránky týče, vše vypadá krásně. Celé prostředí bude kompletně v 3D obraze, takže se můžete těšit ze spousty nádherných scenérií. Dle mého názoru je Anno 1701 na dobré cestě být lepší, než předešlé tituly, a možná tak na sebe konečně strhnout pozornost, jakou si série zaslouží.

Jak se těšíme: 80%

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | budovatelská strategie
Výrobce: Related Designs | Webové stránky hry
  • Větší přístupnost
  • Hezká grafika
  • Komplexnost a šířka záběru
  • Logický ekonomicko-budovatelský model
  • Nápadité scénáře
  • Opět nudné boje
  • Kostrbaté UI
  • Změny nenadchnou každého
  • Chybí kampaň
Diskuze (1) Další článek: WoW: Burning Crusade až v lednu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,