PC | X360 | PS3 | Akce | Konzole

Preview: Dante's Inferno – teprve teď se začnete bát Pekla

Některá pomyšlení jsou vskutku ďábelsky lákavá – renesanční Božská komedie od tvůrců hry Dead Space mezi taková patří. Přesvědčte se, že právem.

Konečně! Konečně si vývojáři všimli, že literatura je ohromným semeništěm kvalitních námětů a zajímavých příběhů. Potom není třeba pořád vymýšlet vlastní „originální“ zápletku o záchraně světa, stačí jen „vyzobat“ mnoha desetiletími (případně staletími) prověřená literární díla. Člověk by se divil, kolika z nich by herní podoba náramně slušela.

 

Konkrétně první část raně renesanční epické básně Dante Alighieriho „Božská komedie“ může být pro fanoušky akčních her původcem mnoha vlhkých snů. Jejím hlavním motivem je totiž Dantova cesta, za doprovodu básníka Vergilia, do Pekla za záchranou své milované Beatrice a věřte, že slovo „komedie“ v názvu básně ani zdaleka neodpovídá jeho dnešnímu významu. Pakliže vám ovšem nepřipadá humorné pobíhání s obrovskou kosou v ruce na území, jehož se všichni křesťané bojí jako... jako křesťané pekla.

Ano, tušíte správně, lidé v EA Redwood Shores na nás nechystají simulátor unylé recitace poezie, nýbrž pořádně nářezovou, kulervoucí a drsnou akční hru

Ano, tušíte správně, lidé v EA Redwood Shores na nás nechystají simulátor unylé recitace poezie, nýbrž pořádně nářezovou, kulervoucí a drsnou akční hru, připomínající skloubení hratelnosti God of War s děsivostí Dead Space. Aby nedošlo k panice mezi kulturně úzkostlivými čtenáři, předloha zdá se nebude příliš surově znásilněna jen za účelem vybrání dobře znějícího názvu hry. V Dante's Inferno se podle všeho objeví stejné motivy jako v básni – smrt, hřích, trest, zatracení.

VIDEO: 1185 'Dantes Inferno - trailer'

Ve hře se však přímo neobjeví Vergilius, Dantův parťák z Božské komedie. Ten zaujme roli vypravěče a příběh bude posouvat pomocí citování úryvků z básně. Jak to tak vypadá, autoři s předlohou zachází znamenitě a pokud nějak výrazně nedegradují příběh na pozici nut(d)ného výstelkového materiálu, o jednu silnou stránku hry je zdá se postaráno.

Dvojí ostří

Autoři sami přiznávají, že právě zajímavý příběh a pekelně děsivé prostředí mají být hlavními znaky, odlišující Dante's Inferno od mistra žánru, slovutného art01.jpgantického masakru jménem God of War. Také image hlavního hrdiny Danta bude působit malinko civilněji (jako člověk trýzněn svými hříchy), než aura nepřemožitelného zabijáka Bohů Kratose ze série God of War. A to bude asi tak všechno.

V ostatních věcech totiž nelze nepřehlédnout zjevnou inspiraci pánů z EA Redwood Shores u Kratových dobrodružstvích. Namapování tlačítek zdá se prakticky identické (proč měnit něco, co funguje?) a soubojový systém, skládající se z předpřipravených komb, lehkých a těžkých útoků, se rovněž netváří tak, že by měl v plánu obohatit světové kulturní dědictví nějakým novátorstvím.

Chybí někomu magické schopnosti hlavní postavy? Ano? Netřeba zoufat, i kouzel se v Dante's Inferno dočkáte. Například smrtícího výbuchu energie, užitečného obzvláště v přelidněných pasážích hry. Ještě více maškarády by však mohl obstarat útok jménem „sebevražedné ovoce“, alespoň soudě dle jeho názvu. Asi nepřekvapím prohlášením, že „manu“ a zdraví budete sbírat po padlých nepřátelích. Ať žijí životadárné mrtvoly! Krásný oxymoron. Člověk by se skoro rozchechtal. Vám to asi vtipné nepřipadá.

Autoři sami přiznávají, že právě zajímavý příběh a pekelně děsivé prostředí mají být hlavními znaky Dante's Inferno

Dante's Inferno využívá naštěstí mnohem zajímavější prostředky k pobavení tvora lidského, než jsou pouhé laciné jazykové hříčky. Podobně jako v God of War (co by si lidé z EA bez této hry počali?), vaši pozornost tu a tam budou vyžadovat i tzv, „quick-time events“, kdy je třeba ve správný okamžik stisknout požadované tlačítko za účelem provedení nějaké hrozivě drsné akce. Například vypíchnutí oka obrovské příšery. To zní fajn. S příšerami si celkově hráči Dante's Inferno užijí mnoho legrace, protože některé specifické, a značně přerostlé, druhy budou moci osedlat. Kam se hrabe Matějská pouť.

dante inferno 03.jpgdante inferno 04.jpg

Bude-li Dante's Inferno alespoň podobně zábavnou hrou, jako její velký vzor jménem God of War, těžko se najde drzoun, jenž by nadával na přílišnou podobnost mezi těmito dvěma tituly. Komu by také vadila hratelnost God of War cinknutá atmosférou Dead Space, že.

Osvědčené kvality netřeba měnit

Schéma hratelnosti si rovněž nedělá ambice být nějak výrazně inovativní a novátorské, skládá se z klasické trojkombinace akcí „vymlátit všechno živé,art02.jpg posbírat vypadnuvší životadárné orby a směle pokračovat dál“, která bývá tradičně proložena souboji s obrovskými, děsivými bossy.

Abyste snad při cestě k nim nezapomněli, jak se máte chovat v Pekle, občas se dočkáte uměle blokované cesty (například ohnivou stěnou). Z takové lokace se nepohnete dříve, dokud nevymlátíte vše živé na obrazovce. Pořádek musí být.

Ještě než začnete nadávat na hrozící stereotyp, nudu a provařený koncept hry, hodí se zmínit vyjádření vývojářů – ti přísahají, že každá taková bojová zóna má být jiná, něčím výjimečná. Nemá také působit genericky, protože tvůrci údajně nepracují stylem „CTRL+C, CTRL+V“. Chtějí zkrátka navodit dojem jako při jízdě na horské dráze, kdy si prostě užíváte pocitu rychlosti a absolutně vás nezajímá, že ten opojný dojem vychází ze stále stejného principu – vozík se rychle pohybuje směrem dolů.

art03.jpg

Což může fungovat i u her. Vždyť zážitek z titulů jako Max Payne 2, Killzone 2, Gears of War nebo právě již tolikrát zmiňovaný God of War připomíná ponejvíce právě pořádně adrenalinovou jízdu, nehledě na v podstatě neměnnou hratelnost. Snad se i lidem z EA povede stvořit něco tak obohacujícího.

Nemusí to být úplně nereálný cíl. Předlohu si zvolili velice zajímavou, předchozí hra Dead Space se autorům Dante's Inferno povedla a aby optimistických zpráv nebylo málo, tak na vizuální stránce hry se hodlá podílet i známý fantasy výtvarník Wayne Barlowe. Ten se zpracování Pekla věnuje v podstatě celou jeho uměleckou kariéru a má navíc zkušenosti z práce na filmu Hellboy. Je vůbec možné se na Danteho dobrodružství netěšit?

Dostupné pro: X360, PS3, PSP
Žánr: Akce | third-person mlátička
Výrobce: EA Redwood Shores | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 12. února 2010
  • První dvě hodiny hry
  • Zajímavý příběh
  • Komba a kouzla
  • Špatná druhá část
  • Obyčejná grafika
  • Nedodělané, odfláknuté
  • Krátká hrací doba
  • Když kopii 1:1, tak pořádnou
Diskuze (7) Další článek: Galerie: Resident Evil 5

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,