PC | X360 | PS3 | RPG | Konzole

Preview: Final Fantasy XIV - Největší překvapení E3

Ticho po pěšině, vývoj tří různých FF XIII a najednou prásk, na E3 ohlásili Square Enix Final Fantasy XIV. MMORPG, jak se patří.

Když v roce 2006 největší japonský vydavatel RPG Square Enix, proslulý zvláště sériemi Final Fantasy a Dragon Quest, představil svůj nový projekt Fabula Nova Crystallis, fandové byli docela nepříjemně zaskočeni. Na „jízdním plánu“ bylo totiž pět titulů končících číslem XIII. Tři z nich již známe a čekáme na ně, jsou to Final Fantasy XIII, Final Fantasy Versus XIII a Final Fantasy Agito XIII.

 

VIDEO: 1757 'Final Fantasy XIV - trailer'

Zda Square Enix na dvou neoznačených projektech Fabula Nova Crystalis pracuje, není jasné, ale v prvním šoku se zdála být jedna věc jasná. Budeme se pohybovat v čímsi spojených světech, velká překvapení nečekejme. Opak se ukázal být pravdou, ale věřili jsme dalšímu omylu. Final Fantasy XIV je vzdálená minimálně pět, spíše více let. A bác. Na letošní E3 jako kdyby uhodil blesk z čistého nebe. Oznámení Final Fantasy XIV nečekal naprosto nikdo.

Utajili novou FF? Zázrak!

Utajit velký projekt dá velkou práci. U tak známé značky, jakou je Final Fantasy se to zdá být takřka nemožné, jak vidět, zázraky se dějí. Hry se dočkáme již v příštím roce, možná dříve než samotné Final Fantasy XIII a nic jsme o ní netušili. Takže co o ní víme teď? Zatím toho není mnoho, ale dost na to, abychom juchali.

final fantasy XIV 04.jpg

Po obrovském a nikým nečekaném úspěchu MMORPG Final Fantasy XI, která debutovala již v roce 2002 ještě na PS2 a v současnosti ji společně hrají s „PS2kaři“ také majitelé PC a X360 a nezdá se, že by popularita polevovala, je tu další MMORPG. Není se vlastně ani čemu divit, že se Square Enix rozhodl vstoupit do vln online říše znovu. Tentokráte se zcela novou koncepcí a samozřejmě zcela novým herním světem. Tradičně, jak už to u všech FF bývá, velice atraktivním.

Final Fantasy XIV je vzdálená minimálně pět, spíše více let. A bác

Producentem hry je Hiromichi Tanaka, jeden ze zakladatelů původního Square, pracoval mimo jiné na Final Fantasy I-III, Chrono Cross, Xenogears a Final Fantasy XI. Tedy rozhodně žádné „béčko“. Vrací se i další legenda a to každým pravověrným FFF (Final Fantasy Fanatikem) milovaný skladatel Nobuo Uematsu, kterému se všichni klaníme za jeho skladby k mnoha dílům FF série a který na krátkou chvíli emigroval do Sakaguchiho Mistwalkeru, aby zde udělal hudbu pro Lost Odyssey.

Vana'diel, nebo Eorenza?

Ve Final Fantasy XIV se ocitneme v říši Eorzea, a co potěší tradicionalisty, oblíbení chocobové tady nesmějí chybět. Svět vypadá soudě dle prvního traileru naprosto fantasticky. Obří bizarní stroje, draci, magie, podivné technologie, různorodá monstra a válečníci. Přesně ten mix, který byl tak populární u Final Fantasy XII a jehož se jen tak brzy nedočkáme. Final Fantasy XIII je z hypertechnologického světa a Final Fantasy Versus XIII pro změnu ze světa časově blízkého našemu.

final fantasy XIV 01.jpgfinal fantasy XIV 02.jpg

Hráčům Final Fantasy XI možná přijdou rasy ze světa Eorzea podobné těm, co znají z jim dobře známé říše Vana´diel. Podle Tanaky jde o úmyslnou podobnost, ale jinak nemá Eorzea s Vana´dielem naprosto nic společného, port postav z FF XI do FF XIV také nebude možný. Herní systém ve čtrnáctém díle je zcela nový co se týká vývoje charakteru, stejně jako rozšířeného job systému, s tím, který známe z FF XI, nemá příliš společného, ačkoliv se jím nechal inspirovat.

 final fantasy XIV 03.jpgfinal fantasy XIV 05.jpg

Co je zajímavé, je Tanakovo tvrzení, že hra je určená pro každého, ne jenom pro skupinové hraní. Má prý plnohodnotný obsah pro jediného hráče, pro velké skupiny, tvrdozrnné hráče MMORPG, kteří od hry nevstávají, ale i příležitostné, kteří si denně zahrají maximálně půl hodiny. Celý koncept vychází prý z připomínek hráčů Final Fantasy XI i dalších MMORPG, které bral Square Enix při tvorbě hry v potaz.

Spokojení pécéčkáři i konzolisté

Square Enix byl známý tím, že se nebránil multiplatformní politice, takže hra startuje na PS3 a PC ve stejné době, tipovali bychom, že verze pro Xbox 360 bude oznámená později. První trailer ukázal vedle tradičně krásných CGI i kratičké záblesky na gameplay, zatím z něho nelze soudit na to, jak bude vyřešený, každopádně minimálně víme přibližnou grafickou kvalitu, která je na první MMORPG pro konzole nové generace velmi slušná.

final fantasy XIV 06.jpgfinal fantasy XIV 08.jpg
 

Square byl vždy mistrem na to proplétat magické světy s bizarní technologií a monstry, čili o lákavé prostředí a protivníky bude nepochybně postaráno, nakonec už Final Fantasy XI ukázala, že má co nabídnout, přestože šlo o hru primárně vyvinutou pro stařičký PS2.

final fantasy XIV 07.jpg

Celkem vzato zůstáváme optimisty. Jména, která za hrou stojí, patří lidem, kteří ukázali, že své práci rozumějí a Square Enix si zatím nad naprosto nečekaným úspěchem Final Fantasy XI mne ruce a vydává jeden datadisk za druhým pro všechny platformy, na kterých hra běží, a to původně nebylo větší skepse než když byla hra oznámena.

final fantasy XIV 09.jpgfinal fantasy XIV 10.jpg

Také jak očekávat kvalitní MMORPG od společnosti, která dosud stavěla hry zásadně na spletitém příběhu a charismatických, propracovaných charakterech? Průlom se zdařil a dá se celkem snadno předpokládat, že všichni ti, kdo hrají FF XI, se každopádně do světa FF XIV budou chtít podívat.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: Square Enix | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 30. září 2010 (PC), březen 2011 (PS3)
Diskuze (2) Další článek: Video: Vesperia míří do Evropy

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,