Preview: Half-Life 2: Portal – mozkové závity na maximum

Valve Software = Half-Life. Jednoduchá rovnice, kterou zná většina hráčů na celém světě. Co když se však tato vývojářská společnost rozhodne znovu udělat něco revolučního? Je to sice odvážné, ale dá se tomu uvěřit. Co když vám však řekneme, že se bude jednat o logickou hru? Ha, věděli jsme, že vás překvapíme.

Platforma: PC, PS3, X-Box 360
Typ hry: logická FPS
Výrobce: Valve Software (
www.valvesoftware.com)
Vydavatel: Valve Software (
www.valvesoftware.com)
Distributor v ČR: EA Czech (
www.electronicarts.cz)
Homepage: není
Datum vydání: Q4 2007 (společně s HL2: Episode Two)

Zdá se, že jsem si na sebe ušil pořádný bič. Pro napsání článku jsem si zvolil hru, o které se v podstatě nedá nic moc napsat. Proč jsem tak tedy učinil? Je to jednoduché. Právě popisovaná hra mne prozatím natolik uchvátila, že se o ní zkrátka musím s vámi podělit, a to i za cenu kratšího článku, než na jaký jste byli ode mě doposud zvyklí. Vězte, že jsem si vybral vskutku zajímavý počin, jenž se vám bude určitě zamlouvat. Pojďme tedy společně poodhrnout závoj tajemství a mrkněme se titulu pořádně na zoubek.

  
Hop a jste uvnitř * Tak si připravíte portály pro energetický zdroj * Trochu se to zkomplikovalo

FPS bez S?

Oč se tedy jedná? Portal bude čistě logickou záležitostí z pohledu první osoby. Příběh by měl být ve hře obsažen, a to dokonce ze světa Half-Life, což mě ale překvapuje, když si uvědomím, že je v tomto případě absolutně nedůležitý. Ptáte se proč? Přeci jen je děj u logických her důležitý asi stejně tak jako automat na kondomy ve Vatikánu. Ostatně, mohu vás již nyní ubezpečit, že ve hře nebudete střílet žádné Combine jednotky ani cokoliv jiného. Myslíte si, že je to nuda? Podle dostupných videí a obrázků mohu s klidem v duši říci, že nikoliv. Vím, že to zní šíleně, ale je to opravdu tak. Navíc, kdo kdy hrál FPS logickou hru?

Princip hry je velice jednoduchý. Vy jako hráč budete mít k dispozici pouze jedinou zbraň, a to jakousi vylepšenou verzi gravity gunu, který navíc vrhá jakési pochybné portály. Ty budete moci vystřelit pouze dva: jeden pro vstup a druhý pro výstup. Portály se však dají umístit pouze na plochy neobsahující kovový materiál, protože by jinak došlo k nepříjemnému rušení a vy byste se tak mohli ocitnout například zadkem ve stěně. Pokud někdo z vás namítá, že už někde nápad s portály viděl, má naprostou pravdu. S tímto nápadem přišli poprvé lidé z Human Head Studios v jejich poměrně úspěšném počinu Prey, za nímž při vývoji stálo i kdysi hojně opěvované studio 3D Realms. V Prey byly portály jen jedním z mnoha nápadů, zde jsou sice prvkem jediným, za to ale pořádně propracovaným.

  
Pohyb kostky skrz portál * To bude skok! * Ještě jedna kostka pro otevření dveří

Konec tupých akcí?

Nosným pilířem celé hry je logické myšlení. Už samo o sobě to zní děsivě, ale abych byl naprosto přesný, jedná se o logické myšlení v trojrozměrném prostoru. Strašidelné viďte? Portály budete hojně využívat k překonání všemožných nástrah, přičemž vaším jediným cílem je dostat se do další místnosti. Portály můžete procházet, což využijete opravdu v každém puzzlu, anebo do nich umisťovat různé předměty jako například elektronická zařízení ve tvaru krychle, s nimiž jednoduše zneškodníte třeba takové stacionární věžky, které by vás jinak během několika sekund rozstřílely na cucky.

Další elementem je rychlost objektu vstupujícího do portálu. Pokud do něj normálním způsobem vkročíte, vyjdete z druhého stejnou rychlostí. Ovšem pokud do něj vběhnete stejně rychle jako člověk, který snědl projímadlo, můžete z druhého doslova vyletět (pokud bude na podlaze). Létání využijete rovněž mnohokrát. Je třeba podotknout, že tyto vlastnosti platí i pro ostatní objekty ve hře. Při hrátkách s fyzikálními zákony však musíte dávat bedlivý pozor, protože je poměrně snadné vytvořit jakousi smyčku, ze které už není úniku. U takové kulometné věžky to vypadá legračně, ale pokud by se to stalo přímo vám, jen těžko najdete východisko z takové nepříjemné situace. Dokáži si teď představit, jak někteří z vás určitě nechápavě zírají na monitor a upřímně se ani nedivím. Je opravdu velice těžké popsat princip hry, a tak bude asi nejlepší, když si ho vysvětlíme na dvou lehkých příkladech.

  
Zrcadlo, kdo je na světě nejkrásnější? * Schéma a postup létání * Puzzle s energetickým jádrem

Příklady ze života

Cvičení číslo jedna. Nacházíte se v místnosti s dobře viditelným východem, avšak od něj vás dělí propast uprostřed, kterou bohužel nepřeskočíte a navíc z ní šlehají obří plameny. Co teď? Inu, řešení je snadné. Na stěnu vedle sebe umístíte portál pro vstup a na stěnu vedle východu vyčarujete druhý pro výstup. Poté jednoduše projdete vstupním, čímž vylezete druhým vedle východu, a vesele tak můžete pokračovat do další místnosti. Nutno dodat, že toto je vysloveně výuková mise a ve hře na vás budou čekat mnohem těžší oříšky.

Druhé cvičení je malinko složitější. Ocitli jste se v místnosti, v níž je východ téměř u stropu na vyvýšené plošině. Nedaleko se však nachází stacionární kulometná věž, a to ve stejné výši, čili by pro ni nebyl problém vás okamžitě poslat do věčných lovišť. Posledním objektem je elektronická krychle umístěná na zemi před vámi. Nějaké nápady? Hmm. Nejdříve vystřelíte portál na stěnu nad věží, druhý pod krychli. Ta propadne skrz, a to přímo na nebohou věžičku, která se nedobrovolně skácí dolů z plošiny. Teď stačí jen vytvořit portál na stěně vedle východu a druhý na stěnu vedle sebe. A je vymalováno.

  
Let´s jump! * Deja vu ?! * Elegantní eliminace elitního elektronického elementu

Když od Valve, tak hezky a pořádně!

I když se jedná o čistě logickou hru, přesto ji vývojáři z Valve Software obdaří svým mocným Source enginem, který byl použit například v populárním Half-Life 2 či Dark Messiah of Might and Magic. Můžete se tedy těšit na výborné audiovizuální zpracování, obzvláště efekty (zejména jednotlivých portálů) vypadají moc pěkně. Cekově vzato na vás chce hra působit opravdu dobrým dojmem. Mimochodem, troufám si říci, že se bude jednat o nejlépe vypadající logickou hru, dokud ji samozřejmě nějaká jiná nepřekoná (a brzy se toho určitě nedočkáme). O realistické chování všech objektů ve hře, a to včetně vaší maličkosti, se postará kvalitní fyzikální engine Havok.

Světlé stránky hry
  • revoluční logická hra
  • všemohoucí portály
  • realistické chování všech objektů
  • výborné audiovizuální zpracování
Temné stránky hry
  • případné bugy

Portal se zdá být vskutku zajímavou a do jisté míry i lehce revoluční logickou hrou. Její délka je odhadována na 5 hodin čistého herního času (pokud nezakysnete), což sice není moc, ale vzhledem k tomu, že bude přibalena jako milý bonus k Black Boxu obsahující HL2: Episode Two a Team Fortress 2, není třeba nic dodávat. Tím jsem v podstatě prozradil i datum vydání, a tak nám nezbývá nic jiného než doufat, že si Valve pospíší a vydá HL2: Episode Two v nejbližším možném termínu.

Jak se těšíme: 95%

Diskuze (25) Další článek: Galerie: Two Worlds

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,