Preview: NHL 07 – zpátky na led

Že každý rok vyjde nový díl série NHL od EA Sports, to je již železné pravidlo herního průmyslu. Máme rok 2006 a otázkou opět je, zda nový díl posune laťku kvality směrem nahoru, či zda se jedná o recyklovaný, předražený produkt. Co všechno NHL 07 přinese?

Platforma: PC, Xbox 360, Xbox, Playstation 2, Playstation Portable
Žánr: sportovní simulace
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: EA Czech
Homepage:
http://www.easports.com/nhl07/
Datum vydání: 14.9. 2006
objednat hru na shop.Doupe.cz 

 
Realistický hokej! Dokonalé animace! Revoluční ovládání! Dechberoucí next-gen grafika!
Česká extraliga! Český dabing!

Podobné výkřiky lze zaznamenat v souvislosti s novým NHL od EA Sports. Člověk by skoro začal mít dojem, že se bude jednat o dokonalou sportovní simulaci, která zadupe konkurenci pět metrů pod zem. Jenže stejně jako malé dítě nemá otevírat dveře cizím lidem, neměli by hráči přehnaně věřit PR oddělením vydavatelům. Pojďme si ohlášené změny v novém NHL pořádně proklepnout.

  

Český komentář & extraliga

Pro české hráče se jedná největší novinky. Komentování zápasů se ujali pánové Robert Záruba a Petr Vichnar; abych řekl pravdu, pro mě osobně to nic extra skvělého není. Komentář se může časem opakovat tak jako tak, navíc komentovat dění ve hře můžou sebevětší odborníci, ale z podstaty věci lze těžko dosáhnout kvality, na jakou jsme zvyklí z TV přenosů (viz. česká verze nové FIFY).

Další vlastností, o které se básní v reklamách, je přítomnost české extraligy. Konečně, řekl bych. Jsem zvědav, jak síla týmů bude reflektovat skutečný stav. Protože jestli nebude Slávia nejsilnější český tým, NHL 07 letí z harddisku :-).

   

Možná chcete slyšet další jásoty nad tímto počinem EA Sports, ale upřímně – mně to zas tak nebere. Český komentář je sice hezký, ale výrazný přínos pro hru samotnou v tom nevidím. Na druhou stranu chápu, že mnozí lidé díky tomu mohou mít lepší požitek ze hry. A co se extraligy týče, v posledních několika letech vždy vznikly fanouškovské mody, jež do hry přidaly i naši nejvyšší soutěž, takže i bez EA Sports bychom nezůstali takříkajíc na ocet. Nicméně profesionální práce je přece jen profesionální práce.

Komentář a extraligu beru především jako dokonalé pozlátko - i to však dnes často rozhoduje o úspěchu či neúspěchu hry.

Revoluční ovládání?

Asi nejdůležitější novinkou v NHL 07 bude ovládání pomocí dvou analogových páček. Levým analogem ovládáte tradičně pohyb hráče, pravým nyní budete moci ovládat hokejku. Činnost hole bude záviset na pohybu analogu. Využití? Hlavně při kličkách a zakončení - spektrum všelijakých fíglů má být široké. Dále má nové ovládání přijít vhod při střelbě a přihrávkách. Analogem budete moci šikovně nahrávat či nahazovat, stačí jedním pohybem nahodit kotouč do volného prostoru a spoluhráč si pro něj dobruslí. A střelba? Jednoduše zatáhnete páčkou dozadu a poté rychle vpřed. Autoři slibují, že díky tomuto ovládání budete opravdu moci mířit, kam chcete. Nejen to, budete se taky moci vlastním umem a holí pokusit o vypíchnutí kotouče z hokejky útočícího hráče. Sluší se také zmínit zrušení tlačítka pro zrychlení hráče.

Systém ovládání pomocí dvou analogů prý není ze začátku nejjednodušší, jakmile si ale člověk zvykne, nebude chtít hrát jinak (hru však můžete samozřejmě ovládat i tradičním způsobem). Abyste si nový způsob kontroly hráčů dokázali rychleji „osahat“, autoři do hry vložili nový mód samostatných nájezdů. Zda se přitom necháte svázat pravidly (zakázáno vracet se zpět) nebo se budete chtít jen tak vyřádit, to záleží na vás. Něco podobného (jen pod názvem Free-4-All) tu sice již bylo, ale to je jen detail.

  

Já osobně beru tento ovládácí systém jako dobrý nápad, i když úplná novinka to není – ovládání hole analogem bylo i v NHL 2004 - sice ne moc propracované ani efektivní, ale bylo. K řízení střelby analogem bych si ale dovolil mít poznámku – hokej je hra rychlá, myslím, že někdy bude kvedlání páčkou příliš zdlouhavé, hlavně v prostoru mezi kruhy. Holt zmáčknout čudlík je rychlejší.

Jen ať to hezky vypadá

Co se grafiky týče, NHL 07 ve verzi pro Xbox 360 se bude moci naparovat díky novému „next-gen enginu“. Celá hra tak bude na detaily daleko bohatší, postavy opravdovější, dresy se budou realisticky mačkat, stíny mají být dokonalé, hokejky se budou při střelbě prohýbat a šediny trenérů se budou realisticky vlnit (dobrá, to už krapet přeháním). No není to skvělé? Je to skvělé!

Možná budu působit jako zapšklý škarohlíd, ale i přes jednoznačné kvality grafiky v X360 verzi si nemůžu odpustit poznámku, že hráči někdy trochu působí dojmem plastové figurky. Aspoň je pořád co vylepšovat.

Verze pro platformy PC, PS2, Xbox a PSP, autory označované jako „current-gen“, nabídnou jen o něco vylepšenou grafiku NHL 06.

Jen ať se hráči hezky hýbou

Vylepšení mají doznat i pohyby protagonistů, hlavně tedy brankářů – jejich zákroky mají být rozmanitější a uvěřitelnější, neměly by se opakovat jako podle šablony. Navíc každý gólman má mít svůj unikátní styl, takže třeba Haška, který někdy připomíná chobotnici, rozeznáte od Brodeura (klasický kanadský „stoják“) na první pohled.

Spravování týmu – příčina šedivých vlasů?

Změn se dočká i dynasty mód. Hlavní změnou je zavedení platových stropů, na platy hráčů budete moci vynaložit jen určité finanční prostředky, jinak hrozí přísné sankce.

Starosti s chodem celého týmu bychom si podle všeho mohli užít i v jiných ligách, v NHL 07 obsažených.

Další zajímavou (alespoň dle EA) novinkou je jakýsi systém spokojenosti. Příklad: Před sezonou koupíte sice staršího, leč pořád kvalitního hráče, který byl v minulém týmu hlavní hvězdou s ice-timem kolem 25 minut. Jenže se mu nepodaří několik zápasů, na jeho místo zkusíte postavit nadějného nováčka, co hraje překvapivě dobře. Hvězda se potom necítí dostatečně vytížena, je nespokojená a požádá o výměnu. Upřímně, v reklamách to sice bude znít dobře, ale nemyslím si, že by to v praxi mělo nějaký větší význam.

  

Hlavně nechť se to dobře hraje

Jedním z problémů série NHL je, že góly se dají vcelku spolehlivě střílet především one-timery (střelou z voleje). V jednom zápase ve hře bylo možno vidět tolik střel z první, jako během deseti skutečných zápasů. Nu a jelikož pánové (a dámy, ehm) z EA Sports jsou vykukové, kteří moc dobře ví, že za jeden rok toho moc nepředělají, tak nám místo „zeskutečnění“ střel z voleje hodlají nabídnout více šancí na gól pomocí ostatních druhů střel. Prostě a jednoduše, stará dobrá dělovka od modré či střela tahem z prostoru mezi kruhy mají mít o něco větší šanci na zapadnutí do branky.

Samozřejmostí je přítomnost nových pravidel v NHL (zrušení postavení mimo hru na červené čáře, platové stropy, gólman bude moci rozehrávat jen ve vymezeném prostoru, nájezdy po nerozhodném zápase atd...). Dále se máme dočkat změn v účinnosti bodychecků - už žádných 70 big hitů za zápas. Zároveň má být ale ztížen přechod přes útočnou modrou čáru. I když se obránci nepodaří big hit, stále by vás měl dokázat spolehlivě zastavit.

To je sice všechno super, ale série NHL má zkrátka do podoby skutečného hokeje daleko. Sám jsem hokej několik let hrál a viděl spoustu zápasů a to, co můžeme vidět na našich monitorech či televizích, hokej připomíná jen vzdáleně. Hlavně tomu chybí hra ve středním pásmu, neustále se útočí, což je prostě nepřirozené. Útočníci prostředním pásmem pronikají jak moč sněhem, což je špatně. Haló, vážení vývojáři, co takhle se soustředit na pořádné taktické bránění? Beci si osobně pohlídají najíždějící útočníky a budou se snažit zachytit přihrávku dobrou poziční hrou, křídlo s centrem budou napadat rozehrávající obránce a třetí útočník již bude obsazovat další najíždějící  hráče. „Betonářské“ týmy (ekvivalent HC Hamé Zlín :-)) si zase stoupnou v pěti lidech na obrannou modrou, tudíž individuální průnik je nemožný. O chybějící hře v rozích či za brankou, kde se dá často „zašlápnout“ puk, se zmiňovat nebudu.

Těšíme se
  • nový systém ovládání

  • next-gen grafika (jen X360 verze)

  • česká extraliga

Bojíme se
  • nedostatek podstatných změn

EA Sports opět (již tradičně) slibují všechno možné, ale stále mám pocit, že podstatných změn, jež by pořádně vylepšily hratelnost a přiblížily ji více ke skutečnému hokeji, se (již tradičně) nedočkáme. Zatím to tedy vypadá, že jako datadisk prodávaný za poloviční cenu, by nové NHL nebylo vůbec špatné, ale těžko po mně někdo může chtít, abych rok co rok dával přes tisíc korun za hru, jenž je v podstatě stále stejná (a přitom je pořád co vylepšovat). Ale třeba se dočkáme příjemného překvapení.

Jak se těšíme: 75%

Zdroj: http://cznhl.com/

Diskuze (8) Další článek: Nový týden: Kupa preview

Témata článku: , , , , , , ,