Preview: Survivor – hlavní je přežít

Nejdůležitější je přežít. Přesně o to totiž půjde v Survivor, jenž sází na netradiční a originální téma – zpracování reálných katastrof, které si hráč prožije se vším všudy. Co na nás autoři chystají a jak daleko hodlají zajít?

Platforma: PC, PS2
Žánr: 3rd person akce 
Výrobce: Replay Studios
Vydavatel: neznámý
Homepage:
http://www.replaystudios.de/survivor/
Datum vydání v EU: průběh roku 2006 

Co si dokážete představit pod slovem originalita? Něco neotřelého, strhujícího a zábavného? Možná. Jenže vymyslet cokoliv, co alespoň trochu zavání nápadem a nesnaží se pouze kopírovat stokrát omývaný koncept jakéhokoliv herního žánru není vůbec lehké. S jistou nadsázkou by se však dalo tvrdit, že právě Survivor něčím originálním, nápaditým a neotřelým disponovat bude. Hovoří se dokonce o novém herním žánru, tzv. Reality Gaming, který vás zavede na místa, na nichž se odehrála nějaká velká přírodní či jiná katastrofa a kterou si vy prožijete se vším všudy. V jádru se jedná se o velice zajímavý nápad, který nemá na herním poli obdoby. Na co se tedy můžeme těšit? 

  

To je ale spoušť * Grafika nevypadá zrovna "next-gen" * Jdeme pouštět draky!

S Titanikem až na dno oceánů

Hráč si v Survivor prožije ty nejděsivější a nejtragičtější katastrofy od počátku dvacátého století do současnosti. A čím tedy asi jiným začít, než největší lodí ve své době – Titanikem. První dějství vás zavede právě na jeho palubu, kde jako cestující zažijete srážku s ledovou krou. Osud ale nejde nijak odvrátit, bude tedy třeba jednat rychle a když se vám to podaří, možná se dokážete dostat pryč z lodi.

Po Titaniku se dostaneme o několik desítek let dále, konkrétně do roku 1945, ve kterém se Američané rozhodli jednou provždy učinit všemu přítrž a shodili dvě atomové bomby na nepřátelská japonská města. Zavítáte do jednoho z nich - Hirošimy, a podle tvrzení autorů si prožijeme vše přesně tak, jak se opravdu událo. Tím však ale ani zdaleka nekončíme.

V pořadí třetí katastrofa bude přírodního rázu – dostanete se do epicentra zemětřesení, které zasáhlo roku 1985 Mexiko a zpustošilo celou zemi. Pocítíte chvění půdy, uvidíte padající domy... zažijete chaos.

Roku 1992 napáchal hurikán Andrew obrovské škody a nyní se stal předlohou pro čtvrtou část hry. Létající objekty ve vzduchu a rychlost převyšující sto kilometrů v hodině vám prý zvedne adrenalin v těle a pokud máte rádi tropické bouře, určitě si přijdete na své.

Poté hráč na chvíli upustí od katastrof přírodního rázu a dostane se do centra New Yorku. Snad nejcitlivější katastrofa, která se udála před pár lety, totiž připadá na 11. září roku 2001. Oproti předchozím pohromám je ale zmíněný den uchován u mnoha lidí ještě v živé paměti. Aby by ne, uplynulo sotva pár let od okamžiku, kdy do obchodních center v New Yorku narazila dvě dopravní letadla ovládaná teroristy. A proto se snaží tvůrci Survivor postupovat zejména v této části obezřetně, aby se vyhnuli útokům z řad případných pobouřených hráčů.

No a za poslední lokalitu bylo zvoleno nákupní centrum ležící v Paragui, jenž roku 2004 vyhořelo - a vy u toho všeho samozřejmě budete moci být. Jestli tedy chcete zažít pořádné herní peklo, vykašlete se na nějaký Doom a počkejte na Survivor.

  

Že by Hirošima? * Dneska jsou holt tornáda v módě * Kde jen jsou ty dveře?

Utečte, jen co vám nohy stačí

Po přečtení uplynulých řádků snad ani není co dodat. Pokud by se podařilo vše skvěle zpracovat, určitě by se na pulty obchodů dostala opravdu neotřelá hra. Doposud ale nebyla řeč o tom, jakého žánru že to vlastně Survivor má být? Či spíše, jakému se bude nejvíce podobat?

Kamera bude snímat pohled z třetí osoby, kdy se ocitnete v roli nějakého zúčastněného nešťastníka v té či oné katastrofě a následně, jak už i samotná název hry napovídá, půjde jen o přežití. Musím uznat, že celkový námět působí zajímavě.

Mám však strach, aby se z celého titulu nestal jen jakýsi hratelný film. Jinými slovy se bojím náplně a doufám, že se nedočkáme úkolů stylu „jdi z bodu A do bodu B“. Taktéž mám obavy z příliš mnoha předem naskriptovaných sekvencí, které sice mohou vypadat skvěle, ale hráče budou spíše dusit, nemluvě o znovuhratelnosti.

Snad trochu uklidňující je slib, jenž se točí kolem volnosti pohybu a interaktivity prostředí. Průběhem plahočení přes nepříjemné katastrofy se totiž leckdy budeme moci setkat s jinými lidmi, jenž mohou potřebovat vaši pomoc. Pomůžete jim tedy nebo si zachráníte raději svůj vlastní život a ostatní necháte napospas jejich osudu? Právě z tohoto aspektu by se dalo soudit, že průběh hry nebude striktně lineární a pakliže bude celková rozloha hracího prostředí dostatečně velká, otevře se tím možná i cesta k možnosti zahrát si Survivor vícekrát.

Příběhová stránka jako taková ale asi ve hře nebude, což je docela pochopitelné. Jednoduše si představte několik her zabalených do jednoho velkého titulu, přičemž každá z výše zmíněných katastrof nebude mít co dočinění s tou předchozí nebo nadcházejíc. Jednu prostě dohrajete a hurá na druhou. 

 
Jo tornáda vám pročechrají vlasy

Nemusí být všechno zlato, co se třpytí

Kdybych však měl zacházet do detailů, rozdíly mezi jednotlivými událostmi jsou velké. Tedy je vcelku rozdíl mezi potopenou lodí a vybuchlo atomovkou, ne? Jak to ale může vypadat? Nemá tu někdo chuť na rohlík s nudlemi?

Trochu zavádějíc je i grafické zpracování. Soudit hru podle několika uveřejněných screenshotů nelze, jenže vezmu-li v potaz to, že Survivor má na svědomí Replay Studios, jásat se mi nechce. Dokáže tým mající za sebou pouze jedno solidní dílo (Crashday) opravdu vytvořit něco kvalitního a ambiciózního? Přeci jen téma, které zvolili, je jednak citlivé, ale především náročné.

Na co se těšíme
  • zpracování katastrof dle historických reálií
  • nevídaný zážitek
Čeho se bojíme
  • špatná grafika
  • špatné zpracování
  • sliby chyby

Jak asi Survivor dopadne? Zejména při pohledu na doposud uveřejněné obrázky si nejsem jist. Je asi zbytečné polemizovat a plýtvat superlativy; musíme počkat a poté se přesvědčit na vlastní kůži. Je však jisté, že pokud se autorům podaří dotáhnout celou hru do zdárného konce, máme se na co těšit.

Jak se těšíme: 80%

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Akce | 3rd person akce
Výrobce: Replay Studios | Webové stránky hry
Diskuze (4) Další článek: E3: Zlatý hřebíček – line-up EA

Témata článku: , , , , , , , ,