Preview: Warhammer: Mark of Chaos – velké malé bitvy

V předvánočním shonu se má objevit na pultech strategie Warhemmer: Mark of Chaos na motivy jedné z nejrozšířenějších stolních zábav na světě. Skvělá grafika a propracovaná hra více hráčů mají nalákat jak znalce, tak i neznalé. Podívejme se, na co se dá těšit.

Platforma: PC
Typ hry: RTS
Výrobce: Black Hole Entertainment
Distributor: Namco
Homepage:
http://www.markofchaos.com/
Datum vydání: 14. listopad 2006
Předobjednat na shop.doupe.cz

Pokud mne paměť nešálí, na motivy fantasy světa Warhammer vyšly zatím pouze dvě realtime strategie, navíc mladší z nich je již na světě kolem osmi let. Při obrovské síle, kterou tento svět v sobě skrývá, je to skoro rouhačství, jež se pokusí napravit Black Hole Games. A protože i na našem území se vyskytují příznivci deskového zpracování světa Warhemmer, případně pak jiného podání z dílny Games Workshop, pokusím se nyní projít podrobně, co za měsíc ve hře objevíme.

Černá díra podruhé

Pokud jste se zastavili u názvu Black Hole Games, učinili jste správně. Autoři nadějného multiplayer projektu Armies of Exigo, jež se snažil dostat na přední příčky světové progamingové scény, se rozhodli tentokrát vsadit na jistotu. K vyrovnanému zpracování bojů pro více hráčů si přidávají licenci na slavný svět, což by mohlo v očích sponzorů pozvednout hru výše. Uvidíme, jak se ve světě elektronického sportu uchytí Mark of Chaos, který přináší na poměry Warhemmeru omezenou nabídku čtyř hratelných ras.

  
Fronta na banány před branami obchodu * Pochod Praha - Prčice * Piráti útočí, BSA vrací úder

Ano, pouze čtveřice vyvolených stran ponese vaše prapory v bitvách po celém Starém světě. Značí to jednodušší vyrovnání jednotlivých národů, ale zase se snižuje šance, že narazíte na své oblíbence. Každá ze stran však bude ještě rozdělena do tří frakcí, které by prý měly být výrazně rozdílné. Uvidíme, jak se s tímto autoři poperou, aby zvládli zachovat reálie světa a přitom nabídnout u každého národa slušné rozdělení.

Poměrně typicky můžeme narazit na Říšské pluky, ukazující ve své podstatě obyčejné lidi s jejich rytíři, střelci a pěchotou, to vše doplněné o nějaká ta děla a parní tanky. Aby nebyli proti silám zla sami, postaví se na jejich stranu také Elfové se svojí pověstnou zručností a obratností. Na krutost a hrubou sílu pak samozřejmě budou spoléhat přívrženci Chaosu a celou čtveřici doplní pro Warhammer tolik typická rasa Skavenů. Tito napůl lidé, napůl krysy, se budou objevovat v obrovských množstvích, zahrnou celá bojiště svými bratry ve zbrani a zasypou protivníky nezastavitelným přívalem škrábnutí.

Jsou úplně všude!

Když mluvím o obrovských množstvích, měl bych se asi trochu mírnit. Stále se vychází z deskové předlohy, kde si každý hráč musí své figurky pečlivě opatrovat a barvit, takže i v případě obrovských armád by se hráč neměl dostat přes tisícovku bojovníků. Což s sebou přináší i strategický rozměr důležitosti každého útvaru a jednotlivců. Dostane se tak i na slavné hrdiny, které budete muset opatrovat jako oko v hlavě. Ne, že by nezvládli pobít půlku nepřátelského regimentu jen tak, jako zpestření nudného odpoledne, ale jakmile o tyto postavy přijdete, můžete počítat s rychlým poklesem morálky vašich vojsk a tím samozřejmě i snížením jejich bojeschopnosti.

  
Obětujeme obě křídla a střed * Khornův bojovník, no a? * Hodnej pejsek, hodní pejsci

Ano, právě panikaření a podobné stavební kameny každého stratéga, si autoři vybrali z pravidel stolní předlohy, aby zachovali aspoň některé části. Přeci jen, převod tahové strategie na realtime si žádá jisté oběti, zachování psychologie se však naštěstí uchytilo a můžete klidně vyhrát bitvu bez jediného střetu. Mělo by prý stačit dostatečně nahlodat odhodlání protivníka vytrvalou palbou a pak se jen vítězně kochat pohledem na záda nepřátel mizejících v dálce.

  
Khornovi rytíři, máme problém * Kdo by se bál kislevské jízdy? * Říše proti Chaosu

Při úvahách nad vzdálenostmi, na které budete muset své protivníky zahnat, se dostáváte i k bojištím, na nichž budete ukazovat své taktické dovednosti. Pokud se rozhodnete pro hru proti počítači, dostane se vám před každou z bitev strategické mapy podobné jako třeba v sérii Total War. Se svojí armádou se pak budete vydávat do různých provincií, kde podle velikosti státečku zažijete souboj na různě velkých mapách. Ne všechny boje však budou klasické bitvy, občas se dáte i do obléhání opevněného nepřítele, nebo budete zkoušet různé úkoly a boje proti přesile.

Pošli posly, posli pošli

Zvláště při klání s živými protivníky oceníte možnost přitáhnout si do rozjeté bitvy posily za získané zlato. To totiž dokáže zcela zvrátit vývoj situace, když má kamarád armádu složenou pouze z lehkých jednotek a vy se vprostřed bojů vytasíte s několika novými jednotkami střelců, kteří tyto s radostí promění v jehelníčky. Počítejte však s tím, že stejně může reagovat i protivník a tak z vašich střelců může být jeden velký špíz na dřevci těžce okovaných jezdců. Není žádným překvapením, že bude fungovat obvyklý systém kámen-nůžky-papír, takže armáda zaměřená pouze jedním směrem bude jednoduše rozložitelná.

U deskové verze tráví často hráči více času rozmýšlením strategie a tvorbou armády, než vlastním hraním. Pokud vám tak bude libo, můžete tak prý činit i v Mark of Chaos, kde si před každou bitvou přizpůsobíte svoje vojsko, aby se vešlo do bodového limitu. To by také mělo zajistit vyrovnanost bojů, v nichž budou proti sobě stát přibližně stejně silné strany, i když početně nemusejí být zdaleka vyrovnané (znáte to, krysa sem, krysa tam, Skaveny nerad počítám). A milovníci barvení si i v počítačové hře mohou vyhrát s barvičkami skoro stejně, jako je tomu na stole, o různá barevná schémata pro jednotlivé jednotky prý nebude nouze.

  
Kousej, škrábej, pískej! * Elfík na ještěrce * A to se mám jako bát, nebo co?

Další změnou oproti stolním pravidlům pak budou schopnosti hrdinů. Ti se mohou postupně vyvíjet, jak je tomu třeba v Mordheimu, a získávat nové dovednosti. Budou tak lépe vést vaše vojska do bitvy a případě se dokáží snáz vypořádat s protivníkovými generály. Právě hrdinské výzvy a boje jeden na jednoho by měly zpestřit atmosféru obřích bitev. To vše však má být i ovladatelné z pohledu hráče, je tedy otázkou, zda se bude jednat o nějaké zpomalení času. Jinak je nejisté, zda by se hra buď zbytečně netáhla kvůli pár duelům, nebo tyto třešničky nezmizely pár švihnutími meče.

Těšíme se
  • Svět Warhammer
  • Jdou krysy kanálem, mají krysy hlad
  • Kampaň na mapě pro jednoho hráče
  • Vyrovnané bitvy pro více hráčů
  • Silní a modří hrdinové
Bojíme se
  • Nedostatek ras
  • Přílišná akčnost
  • Nedobytí Ulthuanu

O tom, jak bude celá akce vlastně vypadat, si můžete udělat nejlepší přehled z okolních obrázků, přidejme tedy, jak hodlají autoři hru podporovat po jejím vydání. Údajně budou ve velkém vycházet nové scénáře, stejně tak jako se vyskytnou i nové jednotky a veškeré armády budou průběžně vyrovnávány. Uvidíme, zda své sliby dodrží, ale i bez toho se máme nejspíš na co těšit.

Diskuze (2) Další článek: Podrobnosti o PSP verzi Call of Duty

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,