Preview: Will of Steel – připravte si hlasivky

Jak vypadá taková real-time strategie, to asi víte všichni. Ale jak vypadá taková RTS ovládaná hlasem? To už by mohlo být něco, nemyslíte? I kdyby se to tentokrát nepovedlo, je to originální myšlenka a své využití by mohla najít. A Will of Steel se holedbá právě tím, že bude možnost řídit své vojáky hlasem jako první RTS vůbec podporovat.

Těžký život  Williama Steela

William Steel je syn generála Thomase Steela, vysoce vyznamenaného veterána 2. světové války. Nelze se tedy divit, že William se snaží kráčet ve stopách svého otce. Stal se z něj podplukovník, ale všechno, čeho dosáhl, nebylo pro jeho otce dost dobré. Než se Williamovi podařilo udělat na otce dojem, starý generál zemřel. Nyní má  podplukovník William Steel nový úkol. Boj s terorismem. A Will musí uspět, aby na něj mohl být jeho otec konečně pyšný. Alespoň po smrti.

   

Stateční vojáci v akci * Grr, takový počasí a já musím ven * Pár vteřin a všechny lety budou zrušeny

Hráč se stane právě Williamem Steelem a bude velet praporu Americké armády v boji proti teroristům.  Tolik alespoň slibují tvůrci připravované RTS. Bylo docela na čase, aby někdo konečně udělal RTS situovanou do současnosti, strategií z 2. světové války jsou přehršle, fantasy a sci-fi se taky nějaké najdou (Warcfraft, Warhammer). Ale poslední RTS ze současného prostředí, pokud si dobře pamatuji, je C&C Generals. A to už je nějaký pátek, co vyšla. 

Válka jako v přímém přenosu

Will of Steel vás vezme na nedávná bojiště, která si možná ještě sami pamatujete ze zpráv či novin. Ať už je to Somálsko na počátku 90. let, Afgánistán, nebo Irák v roce 2003. Takže si na vlastní kůži budete moci prožít to, co jste ještě nedávno pouze sledovali.  I když... Na vlastní kůži asi těžko, přeci jen budete stále v bezpečí před svým monitorem a umírat budou jen virtuální bojovníci. Ale co... Aspoň je to zábava a ne masakr. Čeká na nás 16 misí v rozličných prostředích, různých ročních obdobích i denních dobách. 

   

To je krpál, co? * Hmm, možná jsou tři rakety na tři vojáky moc * V řadě za sebou, jdou vojáci jdou

Hra se spíš než třeba C&C  bude podobat Sudden Strike, takže důraz je kladen na ovládání přidělené armády. Žádné stavění budov a  jednotek, žádné zběsilé posílání co největších skupin panáků. Strategie a taktika, to je oč tu běží. Každý voják má svoji cenu, každý jednotlivý tank může znamenat rozdíl mezi vaší výhrou a porážkou.

Víc než kdy jindy tak bude důležité taktické myšlení a strategické zabezpečení každého kousku dobyté půdy. Pokud si nedáte pozor, může vaše plány rychle zhatit překvapivý útok nepřátelských vojáků na vaše nekrytá záda. Hlavně se to týká bojů ve městě, což jste ostatně mohli vidět v televizi během války v Iráku. Nepřátelští vojáci převlečení za civilisty, schovaní v domech a čekající na příležitost zasadit úder.

Další překážkou v dobře namazaných převodech armády je veřejnost. Ta velmi nerada vidí zbytečné ničení měst a ztráty mezi civilním obyvatelstvem. I tento prvek je ve hře zahrnut.  Zvládnout své demoliční choutky by tak mohl být pro některé stratégy tvrdý oříšek. :-)

Muži a tanky z oceli

Jako velitel musíte samozřejmě mít čemu velet. Čeká na vás široké spektrum jednotek, od pěchoty přes průzkumná vozidla, obrněné transportéry, tanky, vrtulníky až po protiletecké jednotky. Samozřejmě všechno zde jsou současné a reálně existující jednotky, takže  nesmí chybět klasiky americké výzbroje, jako je M1 A1 Abrams, Apache AH 64, LAV-25-Piranha... Případně na straně teroristů můžeme uvést Mi24- HIND, nákladní vozy Ural nebo třeba stíhačky Mig 21.

   

Hej, počkejte na mě * Tak, ještě zásobu zubní pasty a letíme * Chudáci, nedošli k lavičce si odpočinout

Poslední dobou je dobrým zvykem přidávat do RTS  určité prvky RPG. Nejinak je tomu zde. Každá jednotka bude postupně zlepšovat své schopnosti, povyšovat. U každé je uvedeno spoustu údajů,  například dohled, rychlost jednotky, nebo účinek, dostřel, přesnost nebo munice u primární případně i u sekundární zbraně.

Zocelený William

Jako jeho jednotky, bude i William postupem času povyšovat. Pokud se vám bude dařit a budete získávat medaile a vyznamenání, získáte přístup ke speciálním funkcím. Ty vám při správném použití usnadní vaše další bojové snažení. Setkat se můžete s podporou ve formě  leteckých transportů, posil, dělostřelecké podpory, satelitního průzkumu, speciálních jednotek a tak dále. Přeci jen, správně umístněná dalekonosná raketa dokáže zvrátit průběh i prohrané bitvy. O atomových zbraních (jako v Generals) se tvůrci nezmiňují, takže s těmi zřejmě počítat nemůžeme. Ostatně jsem si vlastně ani nevšiml, že by během války v Iráku byla nějaká použita. I když je možné, že nám to americká vláda tají :)

Hlas jak zvon

Proč má ale toto preview tak idiotský podnadpis? Není to proto, že bych se snažil vás, inteligentní čtenáře,  přesvědčit o své neschopnosti zplodit lepší přízvisko (i když i to je možné :-). Jednoduše se tím dostávám k tomu, co by mohlo být největší plus této hry. A tím je (tramtararáá) možnost hru ovládat pomocí hlasu. A mikrofonu, samozřejmě.

Tvůrci hry totiž slibují první hlasem ovládanou real time strategii. Samozřejmě, stále můžete hrát klasicky pomocí klávesnice a myši. Pomocí hlasu ale lze ovládat kameru, povolávat nálety, volit jednotky (pomocí jmen, případně skutečnou armádní fonetikou), zadávat rozkazy, prostě skoro vše.

   

Neměli bychom zaklepat? * Těm bych uniformy nechtěl prát * Nikam nepoletíš, doma budeš!

To by mohlo hře přinést zcela nový rozměr, nemluvě o tom, že to hře přidá na atmosféře a reálnosti. Budete si tak připadat jako opravdový velitel rozkazující svým jednotkám. Další hra, kterou si teď vybavuji a ovládala se hlasem, je stařičký ponorkový simulátor Command: Aces of the Deep. Tam byl tento element skvěle zpracován, tak uvidíme, jak to dopadne tentokrát.

Vyleštěné hlavně

Graficky vypadá hra výborně, spousta detailů, perfektně vymodelované jednotky, výborně vypadající prostředí. A je jedno, jestli se jedná o městskou zástavbu nebo pouště či travnaté plochy. Nechybí ani střídající se počasí a denní doby. Tvůrci použili engine Perun, který samozřejmě podporuje pixel shadery a vertex shadery, dynamické stíny a tak podobně. Prostě pastva pro oči.

Ocelová vůle

Takže jak to shrnout? Zatím to vypadá na velmi slibnou RTS ze současného doby. Klade velký důraz na taktiku a třešinkou na dortíku má být podpora hlasového ovládání. Poprvé v RTS, jak se autoři chlubí a jak už jsem uvedl.

Na co se těšíme
  • Ovládání hlasem
  • Hezká grafika
  • Válečná atmosféra
  • Rozmanité jednotky
Čeho se bojíme
  • Hloupá AI
  • Technologické problémy
  • Opakující se náplň misí

O multiplayeru se autoři nezmiňují, ale jeho absence by byla dosti podivná. O čem se naopak zmiňují, je přítomnost editoru map.  Pokud se opravdu vše podaří tak, jak to zatím vypadá, máme se rozhodně na co těšit.  A těšit se ani nemusíte dlouho, Will of Steel má vyjít už příští měsíc.

Jak se těšíme: 80%

Diskuze (1) Další článek: Prodejnost videoher v Japonsku aneb zapomeňte na PC hry

Témata článku: , , , , , ,