Preview: Zaklínač - černý kůň, který pokoří konkurenci

RPG žánr bedlivě očekává příchod třetího Gothica a dalšího dílu řady Elder Scrolls. Ukryt za velkou konkurencí, čekající jako vlk na svou kořist, ale ohromuje novináře po celém světě Zaklínač polského CD Projekt Red Studio. Nastal čas, abyste ho poznali i vy. Zaklínač má vyšší ambice než být jen dalším z řady kvalitních RPG. A nám dává nespočet důvodů, proč mu jeho výjimečnost věříme.

Platforma: PC
Typ hry: RPG
Výrobce: CD Projekt Red Studio
Vydavatel: Nerozhodnuto
Homepage:
www.thewitcher.com
Datum vydání: 3. čtvrtletí 2006

Sapkowského největší dílo čekalo na herní inkarnaci dlouhá léta. Tam, kde jeho svět zabily nepovedené filmové adaptace, ta herní sází na komplexní znalost předlohy i spolupráci s tvůrcem. Po dlouhou dobu se objevovaly mylné zprávy, podle kterých příběh herního Zaklínače sepsal a vytvořit sám Sapkowski. Nestalo se, scénář byl svěřen externímu týmu, aby ho ve finále Sapkowski po důkladném prostudováním posvětil.

  

Kouzelný svět, v němž existuje dobro i zlo po boku * Noc, tajemné to období * Zaklínač je mistr v boji s meči

Ani dobro ani zlo

Zaklínač (The Witcher v anglickém originále) je prvním projektem nově vzniklého polského CD Projekt Red Studio. Představovat distribuční CD Projekt, která i u nás stál při zrodu konkurenčního prostředí na distribuční scéně, asi není třeba. Nebudu lhát, pokud přiznám, že jsem měl z nového týmu, který příliš zkušeností nepobral, obavy. Autoři mi ale nedali jinou možnost, než je pustit z hlavy. Tak dobře totiž Zaklínač vypadá.

Red Studio se nenechalo ovlivnit moderními trendy a vytváří hru přesně na míru své představě a vizi. Zaklínač se proto soustředí na hlavní dějovou linii, v jejímž středu nestojí nikdo jiný než Geralt, jeden z členů uznávaných i obávaných zaklínačů. Nemáme přitom čest s hrdinou v pravém slova smyslu. Geraltovým smyslem života není pomáhat bližním: pomáhá sobě a své kapse, která není nikdy prázdná. Jedni se ho bojí, druzí ho za jeho zásluhy uznávají.

  

Tvůrci si vyhrají s každým detailem * žádné z námi viděných měst se nepodobá druhému * Tajemné dungeony, další místa vaší zastávky

Není to jen hrdina, čím se Zaklínač odlišuje od konkurenčních RPG. Tvůrci opustili koncept dobra a zla, a jejich svět nezná přesnou hranici, která oba pojmy odlišuje. Přesvědčit bychom se o tom měli ve více než 60 lokacích, které slibují návštěvu hradů a paláců, podzemních kobek, měst, osad, nemocnic nebo hospod. Vše má vycházet nejen z práce Andrzeje Sapkowského, ale také přesných map středověkých měst. Vývojářský tým při své práci využil i plány středověké Prahy.

Jedinečný bojový systém

Jako každé správné RPG, i Zaklínač je postaven na vývoji hlavní postavy. Pyšní se proto čtyřmi základními skilly, které se dále větví na další schopnosti. Všechny vylepšujete získanými zkušenostními body, které se přičítají za splněné úkoly či zabité protivníky. Geralt přitom může využít magie a dalších zbraní, jeho síla však tkví jinde – v dokonalé práci s mečem, jenž je jeho takřka „rodnou“ zbraní. Už malí zaklínači se učí s meči zacházet, jen někteří ale přežijí náročná léta výcviku. Ti, kteří zůstanou, se stávají obávanou legendou.

  

Jedna z lehčích dam * Jedno máchnutí a hlava padá k zemi * Tajemný hrad v Karpatech

Pokud se vývoj postavy tváří jako tisíckrát ohraná písnička, přejdeme k oblasti, v níž je Zaklínač jedinečný: k bojovému systému. Souboje s nepřáteli probíhají realtime (tahový systém by jim neslušel), i tak nám ale tvůrci poskytují dostatek prostoru pro taktizování. Na výběr jsou tři základní druhy útoků: první je vhodný pro boj se silnými protivníky (Geralt seká mečem pomalu, ale přesně), druhý zase využijete proti lehce vyzbrojeným a neškodnějším příšerám, kdy místo síly využijete mrštnost a rychlost zaklínačových pohybů. Do třetice máte na výběr skupinový styl boje: v praxi ho využijete proti přesile slabých protivníků.

Tím ale interaktivita soubojů nekončí. Hráč není redukován ve stroj, který neustále kliká a kliká. Nejde o rychlost, ale o taktiku. Klíčové není tempo, s jakým dokážete mačkat tlačítko myši, ale správný okamžik pro rozmáchnutí. Pokud zaútočíte příliš brzo, příšeru minete a naopak odkryjete svého hrdinu. Pokud dokážete udeřit ve správný moment, lze jednotlivá seknutí navázat v účelná komba. Tvůrci navíc přišli s jednoduchý systémem, jak hráčům říci „teď je ten správný moment“. Kurzor myši střídá barvy – při zelené nastal správný okamžik pro útok, je-li červený, pak nejspíš protivníka minete.

Nejen v boji, ale i při procházení krajinou navíc můžete využít dvojice různých pohledů: poprvé se kamera podobá klasickým izometrickým RPG, v druhém případě spíše akční adventuře. Já sám při ukázkách preferoval pohled zpoza Geraltových ramen, našli se však i tací, kteří ocenili přehlednost izometrického pohledu.

  

Budete-li chtít, můžete se dívat na západ slunce * Chovejte se uctivě v chrámu božím * Ne vždy svítí sluníčko a můžete se opalovat

Volnost, to je božský dar

Zaklínač má ale dar, který převyšuje vše ostatní. Ať už v Los Angeles nebo v Lipsku, na všech prezentacích novináři nevěřícně zírali na atraktivní vizuální stránku, propracovaný systém počasí, zajímavě vyřešený systém bojů, ale především na obrovskou míru volnosti, kterou tvůrci své hře propůjčují. Každou situaci lze řešit mnoha způsoby a asi nejlepší cestou, jak vás o pravdivosti mých slov přesvědčit, je malá ukázka. Všichni víme, že zaklínači (a Geralt nevyjímaje) dělají svou práci pro peníze. Hrdost nebo čest pro ně nejsou bezvýznamná slova, uši jim ale nejrychleji zbystří při cinkotu zlata. Zhruba v polovině hry na nás bude čekat quest, při kterém se má Geralt zbavit stráží u městské brány, aby tak uvolnil cestu pro náklad vzbouřených rebelů.

Logika radí k nejrychlejšímu řešení – likvidaci obou strážných. Zaútočíte-li na jednoho, druhý spustí poplašné zařízení. Sami vidíte, že tudy cesta nevede. Jste zpět na začátku a ptáte se, co dělat? Největší cenu mají informace, a tak se můžete za malý poplatek od kolemjdoucího dozvědět, že jeden ze strážných nade vše miluje víno, ženy i zpěv. Můžete se s ním opít, a tak ho odlákat od brány, kde následně ručně a stručně vyřídíte druhého kolegu. Můžete uplatit prostitutku, aby vojáka zabavila. Vše ale komplikuje velitel stráží, pravidelně obcházející své hlídky. Najde-li vás, jak bojujete, váš úkol je prozrazen. Všimne-li si, že jeden ze strážných chybí, dosadí na jeho místo dalšího vojáka – loajálního muže, kterému alkohol ani ženy nic neříkají. Myslím, že tato malá ukázka stačí k tomu, abyste poznali, že hra se v takový okamžik stává zase o chloupeček těžší.

  

Interakce s postavami, aneb způsob, jak získat informace * Ani přesila si na Geralta nepřijde * Voda, která láká ke koupání

Takový totiž Zaklínač je: nabízí obrovskou volnost v činech i vašem rozhodnutí, což míru replayability několikanásobně zvyšuje. Důvodem, proč si Zaklínače nevychutnáme jen jednou, jsou také tři různorodé konce. Tvůrci slibují, že vaše rozhodnutí skutečně ovlivní postup hrou i její finální zakončení. Narozdíl od mnoha her minulosti či přítomnosti, Zaklínač nám zatím dává důvod věřit, že tomu tak skutečně bude.

Na co se těšíme
  • Magický svět, v němž není odděleno dobro a zlo
  • Obrovská volnost v rozhodování
  • Zajímavý bojový systém
  • Oslnivá grafická stránka
Čeho se bojíme
  • Možná příliš komplikované pro určité sorty hráčů

80 hodin zábavy

Vše, co bylo řečeno v předchozích odstavcích, jasně vysvětluje soustředěnost tvůrců pouze na hru jednoho hráče. V řeči čísel bychom se měli dočkat kolem 30 hodin zábavy, kterou můžou umocnit vedlejší questy, pro jejichž dokončení budeme potřebovat dalších 50 hodin čistého času. Nepřekvapí proto, že multiplayer byl odstrčen na vedlejší kolej. Stejné je to prozatím i s konverzí pro další platformy. CD Projekt Red Studio se soustředí na vývoj verze pro PC, ani to ale neznamená, že by byla možnost portů na konzole vyloučena. Pravděpodobná se zdá být především konverze pro Xbox 360, které by se tvůrci podle vlastních slov nebránili.

Nic ale není bez poskvrnky. Jediným zklamáním, které nám prozatím Zaklínač přichystal, zůstává datum vydání – polského RPG se nedočkáme dříve než v 3. čtvrtletí příštího roku.

Ke stažení: Trailer (90 MB)

Jak se těšíme: 95 %

Diskuze (15) Další článek: Burnout vrací úder i s hustou hudbou

Témata článku: , , , , , , , , , ,