V dnešním díle seriálu Profil vývojáře si podrobně představíme české vývojářské studio Zima Software, které je proslulé zejména díky nepřekonatelné sérii Polda s Pankrácem v hlavní roli. Řeč bude o historii firmy, dosavadních úspěších i propadácích a také zajímavostech.
Jméno vývojářského studia: Zima Software
Homepage: http://www.zima-software.cz
Sídlo společnosti: Praha, Česká republika
Aktuální počet zaměstnanců: není znám
Aktuální počet volných pracovních míst: min. 5 (http://www.zima-software.cz/prace/index.php)
Nejúspěšnější projekt: série Polda
Aktuální projekt: není znám
Vznik a historie firmy
Firma Zima Software vznikla v roce 1995 s jasným cílem, a to vyvíjet hry pro platformu PC. První úspěšně vydanou hrou byla real-time strategie Mutarium, která vyšla v roce 1997. O rok později byla vydána další strategie Sirius, jež se od žánrově předchozího titulu lišila, jelikož se jednalo o tahovku. Ve stejném roce spatřil světlo světa Polda, kterým si firma získala srdce mnoha hráčů v naší zemičce. Snad jen pro doplnění, tato hra byla vytvořena ve spolupraci s týmem SleepTeam Labs, jenž se v současné době zaměřuje převážně na Indie hry.
V roce 1999 se na pulty obchodů dostal titul Hypercore vyčnívající akčním spádem a výbornou hratelností. V tomto roce stihlo studio vytvořit pokračování úspěšného Poldy, čímž nasadilo laťku žánru českých adventur opravdu vysoko. O rok později byl vydán (opět úspěšný) třetí díl. Autoři získali mnoho potřebných financí, a tak se přestěhovali do nově zrekonstruované budovy na Hroznětíně. Po obrovském úspěchu byl v roce 2002 vydán díl čtvrtý a mnoho hráčů už v něm trochu cítilo nastavovanou kaši.
Autoři se rozhodli pro krátkou pauzu v žánru adventur a s nadšením se pustili do vývoje FPS s tajuplným názvem Bloodline. Ta nakonec spatřila světlo světa v roce 2004, kritiky však byly zdrcující. Od té doby se vývojáři odmlčeli, ale ne na příliš dlouhou dobu. Na veřejnost postupně prosakovaly spekulace o dalším pokračování série Polda, které se nakonec ukázaly pravdivými. Polda 5 byl nakonec po dlouhém vývoji vydán v roce 2005 a od té doby vývojáři ze Zima Software opět jen a jen zarytě mlčí.
Vydané hry
Mutarium (http://www.zima-software.cz/vydane_hry/mutarium/index.php)
Debutová hra Mutarium patřila do žánru real-time strategií. Co se týče trénování jednotek, bylo je možné kombinovat až 2000 různými způsoby, což je úctyhodné číslo. Hra potěšila zejména příznivce mechů, jelikož i zde byli tyto obří plecháči k nalezení. Příběhová linie rozhodně nikoho neurazila a byla rozdělena do celkem dvaceti misí. I když se jednalo o debutový titul, umělá inteligence si rozhodně zasloužila pochvalu. S odstupem času byl vydán oficiální patch, jenž jednak umožnil titul hrát i na slabších počítačích v operačních systémech MS DOS, Windows 95 a 98, a hlavně do hry přidal síťovou podporu, a tak se proti sobě mohli postavit až čtyři hráči. Tento patch je i nyní k dispozici volně ke stažení na oficiálních stránkách firmy Zima Software.
Signus – The Artefact Wars (http://www.zima-software.cz/vydane_hry/signus/index.php)
Jednalo se o tahovou strategii, které nechyběl celkem napínavý příběh, propracované bojové sekvence a relativně slušná umělá inteligence nepřátel. Pro hráče bylo k dispozici 45 druhů jednotek a 11 budov. Jednotky se dále dělily na pozemní, námořní, letecké a podpůrné. Každá měla jednu nebo více zbraní, docházelo jí palivo i střelivo, a tak jste museli své svěřence bedlivě sledovat. Taktika a kooperace patřily mezi hlavní rysy tohoto titulu, nejvíce se vyplatilo využívat tvaru terénu a také terénních překážek. I když se audiovizuální zpracování pohybovalo v rovině průměru, přesto byl Signus zábavnou záležitostí.
Hypercore – Out of Dimension (http://www.zima-software.cz/vydane_hry/hypercore/index.php)
HyperCore není ničím jiným než adrenalinovou akční arkádou s drobnými prvky strategie. Hra byla doplněna vkusně provedenými animacemi, které navazovaly na děj, a díky kvalitnímu audiovizuálnímu zpracování byl přechod mezi animací a samotným hraním takřka přirozený. I když by se mohlo zdát, že se jednalo o pouhou budgetovkou, není tomu tak. Výborné efekty, kvalitně zpracované prostředí a spousta akce dávaly dohromady skvělý titul. Pocit ze hry ale srážel stereotyp.
Úryvek z naší recenze: „Všechny mise jsou krásně a detailně vykresleny, což značně zvyšuje nároky na procesor. Na pozadí hry se dějí úžasné věci v podobě hořících meteorů a nepřátel, kteří se přibližují, až se stanou vhodnými objekty pro vaše kanóny. Sem tam letíte kolem startovací dráhy, odkud odlétá bojový stroj. Ovšem má to i stinné stránky – např. při průletu rojem meteoritů se jich na pozadí míhá tolik, že po pár sekundách nedokážete rozlišit mezi meteory a nepřáteli. Ti vypadají prostorově a hýří světelnými efekty; bohužel v bitevní vřavě máte sotva čas kochat se kreslenou nádherou. “
Bloodline (http://www.bloodlinegame.cz)
Jak už bylo řečeno výše, po vydání tří dílů série Polda autoři zabrousili do neznámých vod a hráčům přivedli na obrazovky FPS s názvem Bloodline. Jednalo se o mix tří různých žánrů, a to akce, adventury a survival hororu. Hra disponovala nadprůměrným audiovizuálním zpracováním a skvělou, hrůzu nahánějící atmosférou, která dokonale přikovala hráče k monitoru. Kvůli uspěchanému vývoji (aby se hra dostala na předvánoční trh) byl největším neduhem betatesting - Bloodline bylo v mnoho ohledech téměř nehratelné.
Úryvek z naší recenze: „S většinou věcí je možno nějakým způsobem manipulovat. Otevírat, zavírat jednotlivá křídla skříňky, každou zásuvku stolu, pohrávat si se závěsy. Ale. Zase není jasné, proč můžete otvírat každou skříňku, ale krabice a mrazáky vám zůstanou zapovězeny. Máte nervy natažené k prasknutí, slyšíte na chodbě zombíka a chcete si chvilinku odpočinout v pokoji. Dveře ale najednou nejdou zavřít. Jindy zase dostáváte záchvaty paranoie ve chvíli, kdy se za vámi dveře zavřou samy. Jenom tak, z ničeho nic.“
Polda 5 (http://www.polda5.cz)
Kdo by neznal sérii Polda, jako by nežil. Nevěřím, že by se mezi vámi našel někdo, kdo by policistu/detektiva Pankráce na svém harddisku alespoň pár desítek minut neohřál. Pokud ano, pravděpodobně k nám přilétl na šutru z hoooodně vzdálené galaxie. Polda 5 je prozatím poslední vydanou hrou studia Zima Software a můžeme jen doufat, že ne poslední. Co se týče audiovizuálního zpracování, vše se vrátilo do kreslené podoby á la Polda 3, což některým hráčům samozřejmě vadilo. Vše v podstatě zůstalo při starém, žádných zásadních novinek jsme se bohužel nedočkali. Díky krátkosti a také občas nejapnému humoru byl tento díl pasován do role černé ovce celé série.
Úryvek z naší recenze: „Náročného a dychtivého hráče potěší spád, jakým hra disponuje. Polda 5 se umí hnát za řešením problémů a objevováním nových lokací stejnou rychlostí, s jakou Mick Jagger běhá po koncertních pódiích. Hra od začátku nasazuje vysoké tempo – hluchá místa byste na Poldovi 5 nacházeli stejně obtížně jako nedostatky na albech Beatles. Bohužel možná i proto se dá nový počin z dílny Zima Software dohrát za slabých pět hodin čistého herního času.“
Zajímavosti
V září 2002 společnost Zima Software zakoupila nové zařízení pro snímání pohybů Gypsy 3.0 od americko-britské firmy ANIMAZOO Ltd. k internímu využití pro potřeby vývoje her. Vzhledem k vyšším nárokům na prostor byly pro toto vybavení zřízeny nové prostory v Praze - Chodově, čímž vznikla pobočka MoCap studio. Volné kapacity tohoto zařízení doposud nabízí jako službu pro další vývojové týmy, reklamní společnosti, film, televizi a školství.
Autoři jsou zřejmě milovníky easter-eggů, což dokazuje i první v trojici následujících screenshotů. Pozorným čtenářům při pohledu na následující scénu určitě neuniknou jména Falta a Odon, které můžete nalézt na dvou náhrobcích. Tato jména nejsou ničím jiným, než jmény grafiků, kteří na Poldovi 4 pracovali. Zbývající dva screenshoty zobrazují rané scény dvou lokací, jež se ve finální verzi hry neobjevily, resp. byly notně předělány (jedná se o kancelář hokejového družstva a policejní stanici).
Budoucí plány
O budoucích plánech vývojářů ze Zima Software není bohužel známo vůbec nic. Jak již bylo zmíněno na začátku tohoto článku, autoři opět prapodivně mlčí, a tak by se nikdo asi nedivil, kdyby byl v přípravě šestý díl série Polda, čemuž některé indicie nasvědčují. Je to však jen a pouze spekulace, a tak si na oficiální vyjádření budeme muset ještě nějaký ten pátek počkat.