První dojmy: Lord of the Rings Online - Deža ví

V pátek se konečně rozjel ostrý provoz serverů pro MMORPG Lord fo the Rings Online a my strávili celý víkend u hry jen proto, abychom vám mohli přinést první dojmy. Nahlédněte s námi do Středozemě, jak ji prezentují Turbine.

Platforma: PC
Výrobce: Turbine Entertainment
Distributor: Midway
Homepage:
http://www.lotro.turbine.com
Žánr: MMORPG
Datum vydání: Q1 2007

Deža ví? Co tím chtěl básník říci? Možná vysvětlení jsou v podstatě dvě: Buď je autor rasista a chtěl naznačit, že vývojáři z Turbine sprostě okopírovali z ostatních MMORPG ty nejlepší prvky, aby je sjednotili v LotRO (Lord of the Rings Online: Shadow of Angmar, ale kdo by to celé četl?). Nebo jsem se rozhodl pro přepis francouzského déja vu, a chtěl naznačit, že vývojáři z Turbine použili znovu z ostatních MMORPG ty nejlepší prvky, aby je sjednotili v LotRO. Podívejte se nyní blíže na jednotlivé záležitosti, které již jste nejspíš viděli, nakonec naleznete výsledný dort Pejska a Kočičky.

World of Warcraft

V souvislosti s žánrem MMORPG je v našich zeměpisných šířkách asi nejčastěji skloňováno jméno World of Warcraft. Když se podíváte na některé vlstnosti, uvidíte podobnost čistě náhodnou: Čtyři hratelné rasy na každé straně (pomineme-li novou dvojici s rozšířením pro WoW) jsou jakýmsi základem. Další nenápadnou shodu pak poskytuje herní rozhraní, kde až na drobnou změnu grafiky a prohození ukazatele zkušeností pod dovednosti moc rozdílů nenajdete. A při bližším zkoumání objevíte i drobnosti, jako podezřele podobné rozložení některých zjednodušujících funkcí, pětici batohů, používání kanálů a jiné vlastnosti, které již kopírovala stovka her.

  

I když se zmiňuji o WoW na prvním místě, je vliv této hry na LotRO asi nejméně patrný co se týče herních systémů. Tam si budete muset skočit pro jinou ukázku, každopádně po stránce vzhledu a použitelnosti si jsou obě hry dostatečně blízké. Dovolil bych si klidně tvrdit, že WoW patří ke hrám nejpřívětivějším ke svým hráčům, stejně tak se snaží i LotRO. Žádná stovka nepřehledných menu, všechno se dá jednoduše nastavit a vesele si můžete užívat vlastní hraní.

Jak nalákat na hru:

Distributoři se rozhodli nalákat více hráčů povedenou reklamou na svoji hru. Protože u nás v televizi ji neuvidíte, najdete ji aspoň na Doupěti ke stažení.

Pokud bych měl naopak zmínit největší rozdíl, pak je to chování ostatních k vaší postavě. Hra vám dává dostatečně najevo, že ve víru velkých událostí jste, alespoň ze začátku, pouze zrnko písku. Dokonce v některých částech děje nemůžete ani zkusit jej ovlivnit, i když by vás tento pokus normálně stál život. Tím ale pomalu kloužu k dalšímu srovnání a to jest s Guild Wars.

Guild Wars

Zde si totiž autoři vzali nejedno poučení. Příběh je větven na kapitolu, kterými postupně procházíte, stejně jak byste činili v případě offline hry. Jakmile splníte nějakou část úkolů, dostane se vám možnosti postoupit dále v ději s tím, že se již nemůžete vrátit. I když budou vámi známá místa existovat nejspíš nadále, pokud je tedy válka nevymaže z mapy, tak často již nabudou zcela jiných proporcí. Snad neurazím nikoho, když jako příklad uvedu základní vesničku, která po nájezdu banditů v druhé části vypadá o poznání zničeněji, i když většina postav zůstává na svých místech.

  

Druhý důvod, proč jsem si k srovnání vybral zrovna Guild Wars, je možnost chvíli po začátku hrát postavu na vysoké úrovni v místech speciálně k tomu určených. Oblast Ettenmoors je místem pro takzvanou Monster Play. Zde si můžete zkusit boj v kůži zlých příšer, které tvoří onu druhou stranu, o které jsem se dříve zmiňoval. Do oblasti se však dostanete pouze prostřednictvím portálů za obě strany, takže se spolu budou vždy utkávat jen hrdinové vysokých úrovní.

Everquest 2

Protože však předpokládám, že největší část času strávíte při hraní svých běžných postav, počítejte s hraním za dobro. Společně s ostatními hráči budete často tvořit Společenstva, jak jsou zde zvány party. Výhody zabíjení ve skupinách jsou jasné, ale přidává se i možnost ne nepodobná Heroic Opportunity z Everquest 2. Pokud jste členy Společenstva a hodláte bojovat s některou z lepších příšer, rychle si zvyknete využívat Manévry. Ty může vyvolat některá z postav, nejčastěji zloděj, některým ze svých útoků a pak je na všech členech Společenstva, aby volili svými útoky vhodné barvy do řetězce.

  

Zjednodušeně řečeno, barvy jsou čtyři a mají každá jiný efekt. Červená pro útok, žlutá pro debuff, zelená pro léčení a modrá pro podporu vlastních. Pokud se vám podaří udělat jednolitý řetězec jedné barvy, získáte její efekt. Pak jsou zde ale i dvojice, trojice, kombinace barev, takže výsledných efektů je dostatek na dlouhé hodiny objevování a sehrávání se s vašimi kamarády.

Další drobností, která si vzala své z Everquestu, je systém profesí a výroby. Vyberete si jednu ze základních profesí a ta se pak dělí do jednotlivých specializací. Co je ale zajímavé, že specializace jsou v různých profesích, takže si vybíráte pouze některé z předem určených kombinací. Pak už zbývá se jen naučit vhodné recepty, sehnat materiál a výroba může začít.

Lord of the Rings Online

Některé věci jsou však víceméně novinkami, které jsou pro LotRO originální. Jednou z nich je možnost vylepšování své postavy pomocí různých výkonů. Splníte něco, jako je dlouhodobý úkol, protínající jednotlivé dějové etapy, a získáte buď titul, nebo novou vlastnost. Například při hraní za zloděje máte jako jeden z výkonů za úkol pětsetkrát použít útok ze zálohy, abyste získali možnost lepších útoků. Ve vesnici u barda pak skládáte své dovednosti dohromady tak, aby vám vyhovovaly na nastávající dobrodružství. Získávání titulů je v podstatě jednodušší, splníte nějaký úkol typu zabití třiceti pavouků, a získáte titul zabíječ pavouků.

  

Na hodnocení MMORPG po několika dnech hraní je ještě brzo, ale i tak se dá s klidným srdcem říci, že LotRO je zajímavý mix všeho možného dobrého. Jen aby toho nebylo dobrého až tak moc, jak tomu bylo ve známé pohádce o Pejskovi a Kočičce. LotRO má rozhodně dostatek ambicí na to, aby se dostal na špičku žánru - silný svět s mnoha fanoušky, propracovaný herní systém, uživatelskou přívětivost, pohlednou grafiku. Brzy vám přineseme recenzi, jak se hra osvědčila v dlouhodobém hraní. Zatím "Aš nazg durbatuluk, aš nazg gimbatul,
aš nazg thrakatuluk, agh burzum-iši krimpatul.
"

Diskuze (14) Další článek: Dreamfall v edici Game of the Year již v květnu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,