První dojmy: Resident Evil 4 – evoluce hororu

Netrpělivě očekávané pokračování slavné hororové série dorazilo také k nám a mě se podařilo odtrhnout od značně návykového hraní, abych se s vámi podělil o první dojmy. Začnu tedy prohlášením, že RE4 na rozdíl od Half-Life 2 splnil vše, co trailery slibovaly – a ještě něco navíc. Zcela nový druh hrůzy a špičkové zpracování elegantně vyhrály RE sérii zpět její dominantní postavení.

„Není to zombie…“

Leon S. Kennedy po zabití prvního protivníka v RE4

Resident Evil je pojmem, který vzbuzuje u drtivé většiny fanoušků PlayStation (byl to nejsilnější „dospělý“ titul ve startovní nabídce první konzole, mnoho lidí si PSOne koupilo právě kvůli RE) a hororu respekt, společně s příjemně mrazivými vzpomínkami na vzrušující noci, strávené u této hry:-). Přiznejme si ale, že po třetím dílu původní trilogie se sága RE začala tak trochu motat na místě a jakkoliv byla Codename Veronica propracovaná nebo RE Remake a Zero vyšperkované, šlo „jen“ o opakování toho samého lépe. Což sice funguje, ale zrovna u hororu tím jaksi mizí onen prvek „strachu a šoku z neznámého“.

Evropský obal je mnohem stylovější, než USA a JAP obaly:-)

Na RE4 se pracovalo řadu let a těžko říct, kde přesně nastal onen zlom, že si tvůrci řekli: ok, zahodíme zombie a představíme docela nový druh děsu (první obrázky i videa svého času obsahovaly jako nepřátele „klasické“ zombie). Kdo tenkrát sledoval první videa, ten ví, že autoři experimentovali kromě jiného s konceptem duchů nebo démonů po vzoru jediné série, které se kdy podařilo vzít RE vítr z plachet – Silent Hill série.

  

RE4 je VELMI akční hra * Pochmurné počasí je podmínkou hororu * Prostředí tajemných dolů

A vzhledem k základnímu konceptu RE4 (hrdina přichází do města/vesnice, kde se dějí nepochopitelné/děsivé věci a jehož obyvatelé se změnili v cosi nelidského) i jeho vizuální podobě nelze onu „inspiraci“ Silent Hillem tak docela popřít ani v rámci konečné podoby RE4. Přesto je ale RE4 dokonale svá, obsahující překvapivě rychlou a akční hratelnost, jakou nikdy žádný horor neměl (Doom 3 je proti RE4 poklidná adventura). Svůj podíl na tom má také zcela mimořádná umělá inteligence nepřátel, která plní všechno to, co slibovaly trailery na Half-Life 2.

Poznej svého nepřítele

Nepřátelé jsou alfa a omega nového Resiho a to zkrátka proto, že podobně děsivým protivníkům jste ještě nečelili. Nejde jen o myšlenku zaostalých špinavých vesničanů, propadlých nepochopitelné vražedné horečce a vraždících všechny okolo surovými nástroji každodenní potřeby (vidle, sekery, kosy, srpy… ), jde především o jejich AI, která z nich dělá natolik vytrvalé a všehoschopné nepřátele, že prolamují doposud platná pravidla známá z počítačových her a přivedou vás svojí neodbytnou vynalézavostí k šílenství – nikdy nebudete mít pocit, že jste se dostali do bezpečí a po pár desítkách minut hraní si vypěstujete návyk na neustálé nervózní ohlížení přes rameno.

  

Lidé jsou nejnevypočitatelnější a nejděsivější ze všech bytostí...

Vše do sebe přitom nádherně zapadá – vesničané jakožto primární řadoví nepřátelé v RE4 jsou „skuteční lidé“ a proto je logické od nich očekávat rychlost, vynalézavost a nevypočitatelnost. Tvůrci si tedy mohou gratulovat, že jejich AI těmito vlastnostmi v bohaté míře disponuje. Během hraní budete v neustálém obklíčení nekonečnou armádou vynalézavých a odporných nepřátel na jejich domácím území, takže strach o vlastní život se v RE4 vytváří na dvou úrovních – hororovou atmosférou/prostředím a také konstantním, dravým bojem o život s velmi schopnými, důstojnými lidskými protivníky. Již RE Remake představil „rychlé“ zombie, ale ani to nebyli plnohodnotní lidé, s jejich vynalézavostí a důvtipem. Také posedlí vesničané z Forbidden Siren jsou proti nepřátelům z RE4 pomalí, neorganizovaní a primitivní.

Minulost nikdy neumírá

Příběh RE4 i jeho prezentace v manuálu, na obalu hry nebo v samotné hře jsou natolik jednoduché, až to zaráží. Vše se omezuje na několik krátkých vět, vyprávějících jednoduchou zápletku: Leon S. Kennedy, bývalý policejní důstojník z Racoon City (ve druhém dílu RE byl jedním z hrstky lidí, kteří se dokázali probojovat ze zamořeného města ven), je o šest let později členem tajné agentury operující pod vládou USA . Jeho současná mise je nalezení unesené dcery prezidenta USA, která byla spatřena v okolí zapadlé vesnice v horách kdesi ve Španělsku. Krátce poté, co Leon dorazí na místo, jsou brutálně zavražděni dva policejní důstojníci, tvořící jeho doprovod. Leon se poté dostává do zuřivé bitvy o život s podivně deformovanými vesničany…

  

Desperado * Blondýnka v nesnázích * Rasputin

Navzdory poměrně nenápadnému a jednoduchému úvodu do příběhu obsahuje hra vysoké množství filmových pasáží (také vysvětlující pasáže na commlinku, známé z MGS:-)) a děj obsahuje mnoho zajímavých zvratů či nezapomenutelných okamžiků – většina z nich je nicméně více či méně akčního rázu. Krátce po začátku hry jste naočkováni tajemnou chemickou látkou, která vás má „obrátit na víru místních“ a konvertovat mezi ně. Setkáte se s prapodivnými stvořeními, popírajícími zákony přírody a stále více si budete klást otázku co se stalo s výzkumem společnosti Umbrella po jejím krachu a zda to nějak souvisí s děsivými událostmi ve vašem okolí. V blízkosti vesnice jsou jakési doly, kde vesničané pracují na tajemném projektu pod kontrolou záhadných duchovních z místního kostela.

Předpremiéra next-gen videoher

Resident Evil 4 vypadá na první pohled tak dobře, až vás napadne, že jde o první ukázku možností next-gen konzolí, jak trefně podotknul můj kolega. Zřejmě už víte, že engine je kompletně 3D (již žádná renderovaná/statická pozadí, jak jsme byli u této série zvyklí), ale věřte mi, že dokud to neuvidíte na vlastní oči na pořádné televizi (celá hra je mimochodem širokoúhlá – nicméně ne jako primitivní PAL konverze Final Fantasy X, ale v rámci pravého širokoúhlého obrazu s citelně větším panoramatickým záběrem a správnými proporcemi), nepochopíte, jak ohromující grafika RE4 je.

  

Tajemní duchovní vám dají zabrat * Stejně jako Lochnesská příšera * Ashley není zrovna dobře...

Své dělá samozřejmě i velmi podařená volba barevné palety apod., nicméně člověk si při pohledu na RE4 znovu uvědomí, že GameCube je nejmladší a nejmodernější ze současných konzolí (disponuje také opěvovaným grafickým chipem od ATi) a znovu polituje osud majitelů PlayStation 2 (jejich konverze RE4, která má vyjít na vánoce, bude vyžadovat ubrání polygonů z postav a další zjednodušení grafiky v rámci efektů počasí, vodních ploch apod.). Nicméně PS2 má zase jiné přednosti a killer tituly.

Samozřejmě má herní svět v RE4 citelná omezení, nejvíce připomínající aktuální MGS3 (v lese nemůžete sejít z vymezených cest apod.), přesto je ale mnohem živější a realisticky působivější než cokoliv, co jsme doposud na konzolích viděli. Své samozřejmě dělají také pečlivě připravené akční objekty, předchystané hrátky s fyzikou a další. Celkově je však RE4 od detailních animací živých tvorů přes chvění listů na stromech ve větru až po tekoucí vodu nebo hořící ohně grafickou podívanou, jakou jste doposud neviděli. Rozhodně je o v tomto okamžiku nejlépe vypadající konzolovou hru, kterou zřejmě trumfne až ICO2 nebo hry na next-gen konzolích (Elder Scrolls 4).

Je to akce

RE4 je mnohem akčnější, než jakýkoliv předchozí díl série. Nejde jen o to, že proti sobě máte agilní lidské protivníky, kteří vás budou obkličovat, lézt do místností okny, vyrážet dveře, odsunovat barikády nebo přelézat překážky (zde jsou ty okamžiky, které slibovaly trailery na Half-Life 2, ale HL2 je nakonec nenabídl). Jde také o pestrou nabídku zbraní a všudypřítomné množství munice do nich. Zbraně si navíc můžete postupně vylepšovat v mnoha oblastech od palebné síly přes kapacitu zásobníku až po rychlost přebíjení nebo přesnost míření.

Díky pohybu v propracovaném 3D prostředí se také naučíte využívat ostřelovací pušky s dalekohledem apod. Velmi realistické efekty (nejen vizuálně, ale především z hlediska účinnosti) výbušných zbraní (různé druhy granátů apod.) vás donutí naučit se využívat/bránit se i před nimi (velmi mne pobavila pasáž, kdy jsem vylezl do věže uprostřed vesnice a s úsměvem ostřeloval vesničany pod sebou… než mi do věže vyhodili zápalnou láhev a já se během několika vteřin v těsném prostoru vrcholku věže usmažil).

Mimochodem, herní principy (ovládání, kamera, hratelnost) RE4 dokonale kopíruje jiný nový titul – survival horor na rozbouřeném moři s názvem Cold Fear, jehož recenzi si budete moci přečíst již příští týden.

Pravda je taková, že RE4 je dost možná nejpropracovanější, nejrychlejší a nejdivočejší akční hra současnosti v rámci realisticky pojatých titulů. Každopádně jde o návykovou zábavu, která dává vetší důraz na slůvko „survival“ než na slůvko „horor“. Překvapivá změna, nemyslíte? A teď už mne prosím omluvte, prostě se musím vrátit zpátky k hraní. Podobně jako já propadli svěžímu kouzlu a novému druhu děsu RE4 také všichni mí kolegové, se kterými jsme v kontaktu a podle toho, co mi zatím říkali, nejsem sám, kdo si pro recenzi chystá záplavu pochvalných slov a hodně vysokou známku.

Distributor pro ČR: Conquest (www.gamecube.cz)

Diskuze (136) Další článek: Vivendi koupilo Radical - se vším všudy

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,