První dojmy z expanze Shadowlands pro Anarchy Online

Temný kyberpunkový svět Rubi-Ka si získal mnohé příznivce a po rozšíření Notum Wars se Anarchy Online dočká prvního expansion packu s názvem Shadowlands. Dostaneme se do nové dimenze, která je „světem za zrcadlem“ včetně pekla i nebe. Nabídne kraj stínů hráčům dostatek novinek a zajímavé lokace?

Anarchy Online (AO) patří k úspěšným MMORPG hrám, přestože k tomu neměla zdaleka ty nejlepší předpoklady. Sci-fi žánr nepatří na špičce oboru k nejčastějším, hra se ani nezaštítila slavným jménem nějakého předchůdce (jako to udělá třeba World of Warcraft) a nebylo zcela jasné, jak vlastně bude vypadat hráčský život na planetě Rubi-Ka. Přesto se AO pozvolna rozjelo – hráči překousli i časté patchování a trochu spornou pověst díky množství počátečních chyb a vybrali si, zda chtějí bojovat a žít jako Neutrálové či členové Klanů nebo Omni-teku. Recenzi Anarchy Online si můžete samozřejmě přečíst i na Doupěti a díky tomu můžeme přistoupit rovnou k nové expanzi.

Download, hra, download

První týden hraní jsem strávil stahováním beta klienta. Ten má něco kolem jeden a půl gigabytu a FTP server mě v různých intervalech odpojoval, takže jsem musel u počítače sedět a download pravidelně kontrolovat, což bylo mírně řečeno úmorné. Když jsem betu nakonec stáhnul, začal se stahovat 300 megový patch, který mi oznámil, že hra potřebuje na disku 4GB volného místa. Divil jsem se, divil, patch odstranil a stáhnul ho znova, ale přišel ten samý požadavek. Tak jsem svůj přeplněný disk začal uklízet, abych udělal místo. Nakonec se samozřejmě ukázalo, že to byl špatný patch, stačilo ho stáhnout potřetí a vše bylo napraveno. Můj provider má z podobného tahání dat ze zahraničí jistě velkou radost.

 

Vítejte na Rubi-Ka * Automatické nastavení grafiky trochu selhalo

Nakonec jsem vše spustil a když jsem se utkal s podivnou grafikou (chyba byla v automatickém nastavení programem), byl jsem dokonce připuštěn k hraní. Jelikož jsem původní AO už dost dlouho nehrál a moje konto bylo zrušeno před pár měsíci, musel jsem si vytvořit novou postavu. Kromě klasických postav (znovu si vás dovolím odkázat na zmíněnou recenzi) tu najdete dvě nové – Keeper a Shade. Na obou se dá ukázat, jakým směrem se se Shadowlands AO vydá – více k fantazii a střetu dobra a zla.

 

Začátečník hypnotizuje hada. * Efekty počasí jsou velmi pěkné

Keeper je něco na způsob Paladina z fantasy her – používá obouručné sečné zbraně a nanotechnologická kouzla. Nemůže být neutrální a vždy bude bojovat na straně dobra (Klany) nebo Zla (Omni-tek), což ovlivní i jeho speciální útoky. To Shade je postava veskrze zlá a je to pravděpodobně nejvíce „vývojově“ vzdálená postava. Ačkoliv je velmi obtížná na zvládnutí, získá si určitě mnoho příznivců. Se Shadem musíte začínat v Shadowlands, ale možnost nahradit implantáty „duchy“ (spirits) a používat speciální schopnosti k sledování a vysávání ostatních hráčských postav patří k velmi lákavým. Nevýhodou je, že ho musíte dostat na dostatečně vysokou úroveň a do té doby patří k slabým povoláním, ale tak už to bývá.

 

Součástí jednoho z testů od vědců z Jobe je likvidace monster * Neztratíte se

Podstatnou novinkou je nový vzhled herního interface, který se přesunul více k uživatelské přítulnosti. Například k vyjadřování emocí a provádění gest už nemusíte psát texty, stačí si vybrat z dostupných voleb. Bez nového menu si také neprohlédnete dvě absolutní novinky ze Shadowlands, které zmíním níže. Nové menu je pohledné a dobré v tom, že volby rozdělilo do dvou skupin po stranách obrazovky, čímž jsou snáze dosažitelné. Jenže díky větší „blbuvzdornosti“ jsou některé funkce rozděleny. Přijdete například o rychlý přehled Stats, kde je normálně přehled zbroje, životů, zkušenosti a NCU. Teď je vše v samostatných částech. Zamrzí i nedodělanost menu – když zvolíte Skills (vlastnosti), zobrazí se zpracované ve stylu starého interface, to samé v případě mapy nebo programů. Interface není tedy zcela dopracován, uvidíme, zda se to při vydání změní.

 

Rozeklanost krajiny je pro Nascence typická * Nevadí, že jsi větší, stejně tě dostanu

Jak už jsem psal, i když se vám menu nemusí líbit, musíte si ho zvolit, jinak nevyužijete dvě novinky. První a velmi podstatnou jsou „Perks“. Pokud vám zmíněný název evokuje Fallout, nejste vůbec daleko od pravdy. Každých deset úrovní dostane postava jeden bod, který může investovat do dostupných perků. Ty jsou rozděleny do tří kategorií – dle profese, dle skupiny profesí a obecné. Perky jsou omezeny dosaženou úrovní a většinou přinášejí rozšíření běžných skillů. Z názvů jako „Acrobat“ nebo „Carefull in Battle“ (opatrný v boji) ihned poznáte, co daný perk nabízí (skoro všechny perky se dají přibrat vícekrát). Takový „Cartographer“ ale nabídne úplně novou speciální vlastnost – teleportaci! Takových perků je víc a je to jednoznačně jeden z nejpodstatnějších důvodů pro pořízení Shadowlands.

 

Nový interface je přehledný * Archeolog amatér

Další volbou, dostupnou pouze z nového interface, je sekce Factions (strany), kde ihned získáte přehled, jak si stojíte s tou kterou stranou, žijící ve světě Shadowlands, kde je vše udržováno neuvěřitelnou technologií Ergo, kterou nám zanechala prastará rasa Xan. V současnosti zde žijí přívrženci Erga a jeho odpůrci, kteří dále erodují „ostrovy“ země, vznášející se vzduchem.

Nová dimenze vás vítá

Když už jsem to nakousl, podíváme se konečně na samotný kraj Shadowlands. Jde o speciální dimenzi, do níž se dostali vědci (neutrální přeběhlíci z Omni-teku) z technologicky extrémně pokročilého města Jobe. Toto město, plovoucí vzduchem, je spojnicí mezi Rubi-Ka a Shadowlands... spojnicí velmi zajímavou. Kromě pěkné architektury zde najdete i pokročilé nanotechologické předměty a implantáty. Ti, co si tuhle expanzi předobjednají, získají možnost pořídit si v Jobe luxusní byt. Jobe je celkem rozlehlé, ale do jednotlivých částí se dostanete jenom pokud jste na určité úrovni (50, resp. 100).

 

Vzhůru za čerstvým vzduchem * Snad si mě nevšimli

Pakliže začnete s novou postavou v Shadowlands, objevíte se v Nascence, poměrně přívětivé krajině plné starodávných relikvií. Zde se začíná rozplétat herní příběh, podávaný hlavně vědci z Jobe, kteří vás mohou i úkolovat. Ačkoliv je Nascence v jiné dimenzi, i sem silně doléhá boj mezi Omni-tekem a Klany. Nascence samotné je místy jako zazeleněný Great kaňon v kombinaci s budovami, co vypadají jako kříženec mayských pyramid a pagod.

 

Tenhle pavouk není zrovna příjemný * Shadow právě začal svou životní pouť

Ale Nascence není jediná nová lokace. Dalšími jsou nebeské Elysium, erozí mírně rozrušený Scheol, zamlžený Adonis a pekelný Brink. Do všech těchto lokací jsem se podívat nestačil, nicméně mě hřeje u srdce, že jsem se i tak dostal poměrně daleko – do míst, kde jsem potkal třeba dva hráče za hodinu. Zde dostávají Shadowlands tu správnou atmosféru. Když se kolem vás motá devadesát lidí, těžko si budete připadat jako objevitelé.

 

Sleduji nic netušícího hráče * Jeden z „bossů“ lokální rasy

V těch opuštěných místech jsem ovšem měl značné problémy. Nová - povětšinou velmi povedená - monstra řádně přitvrdila a v lokacích se neskutečně rychle přechází od „trapných“ k „tuhým“, což jen dokazuje, že jsou Shadowlands určeny zkušenějším hráčům. Boj s monstry (některá z těch nových můžete vidět na obrázcích okolo) tvořil také hlavní náplň mého hraní – systém přidělování misí (žádné mission booth tu zatím nejsou) v podstatě není přítomen. Někdy najdete postavu, která vám něco zadá a to je vše. Dungeonů rovněž moc není a vyslovovat se k nim tedy nemohu. Ještě stále se vyvíjejí a tak jsem jeden den procházel prázdný dungeon a nevěřil svým očím a druhý den byl ten samý plný neuvěřitelných monster, což jsem poněkud nečekal a tak jsem asi tak pět vteřin do své smrti rovněž nevěřil svým očím.

 

Tam bych chtěl bydlet * Je ten robot na prodej?

Patchování je zatím velmi časté, ale velké patche to nejsou - tak do deseti megabytů nanejvýše. Svět se ovšem mění přímo před očima, někdy více, někdy méně zásadně, například se změnilo místo startu s novou postavou nebo přechod do města Jobe. Hra také v některých lokacích celkem padá – při návratu na Rubi-Ka hra vydržela bez pádu pár hodin, při procházení Nascence mi padala co hodinu. Z toho důvodu doporučuji se Shadowlands nespěchat – má slova potvrzuje i odložené vydání, na všem se prostě ještě pracuje.

 

Au, tam ne, tam ne * Yuttos, jedna z nových ras a obchodníci

Málem bych zapomněl na vášnivé sběratele, nových předmětů jsou desítky a vybavit si můžete nejenom byt. Mezi nejzajímavější patří asi nové typy implantátů – symbionty, živá stvoření, která s vámi koexistují. Předměty jsou velmi nápadité a zajímavé a musím říct, že si s nimi tvůrci dost vyhráli – z monster vypadávají například napůl strávené části těl (můžete z nich dostat implantáty), kulky, které se pobytem v tělech nepřátel změnily v „perly“ nebo třeba unikátní Shadowlandské zbraně a zbroje.

 

Hezká architektura, trochu jako z Hvězdných válek * Přístav shora

Na co jsem ještě zapomněl? Aha, jistě – bájný Shadowbreed. Pokud do kraje stínů vstoupíte z Rubi-Ka jako členové jedné ze znepřátelených frakcí, měla by se vaše postava proměnit. Třeba ze člena Omni-teku se stane stvoření, kterému z očí šlehají plameny a vůbec je od pohledu ďábelské. Zní to pěkně, viďte? No, jenom nevím, jestli už je tato funkce v provozu, jelikož já jsem žádnou proměnu nezaznamenal a nepotkal jsem ani jiného účastníka betatestu, který by vypadal nějak podobně.

Vaše nová domovina?

Celkově mohu říct, že se mi v Shadowlands líbí. Je to sice hodně velký posun od světa Anarchy Online směrem k techno-fantasy, ale smíchání žánrů je příjemné. Grafika AO je stále ještě na slušné úrovni a Shadowlands jí mírně vylepšují. Poněkud nechápu, co budou dělat v Shadowlands týmy – žádné týmové mise tu nejsou, týmy, na něž jsem narazil, pořádaly pouze hony na silná monstra.

Už teď se dá říct, že expanze nabídne zajímavé dobrodružství zkušenějším majitelům AO, ale začínat zde asi není úplně optimální, také díky nepříliš dobrému pokrytí obchody. Zabydlení hráči navíc pominou jistou roztříštěnost Shadowlands, kterou vystihují i ony vzduchem letící kusy země, které tenhle kraj představují. Konzistenci Rubi-Ka to prostě zatím nemá, možná až vše definitivně dokončí, bude to jinak.

Můj názor na Shadowlands by jistě byl lepší, kdybych nemusel tak často patchovat a restartovat, ale to už je daň za pobyt v betě. Moudrým rozhodnutím určitě je posunutí vydání na 9. září. Nicméně nové frakce, interface, perky, předměty, lokace i monstra jsou na straně větších či menších pozitiv. Překousnou-li hráči žánrový posun (a já myslím, že ano), bude na Rubi-Ka jistě menší tlačenice a neutrální vědci z Jobe budou mít plné ruce práce s vysvětlováním tajemné historie světa Shadowlands. Už se těším.

Oficiální stránky: http://www.anarchy-online.com/content/game/shadowlands/
Výrobce a vydavatel: Funcom (http://www.funcom.com/)

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | Masivně multiplayerová hra
Výrobce: Funcom | Webové stránky hry
  • Nápadité scenérie
  • Fantastická grafika
  • Rozsáhlý svět Rubi-Ka
  • Science-fiction pojetí
  • Časté patchování
  • Špatný a nudný systém boje, který ničí PvP
  • Nutnost platit pravidelné měsíční poplatky
  • Nepříliš veliká komunita česky mluvících hráčů
Diskuze (3) Další článek: Hidden & Dangerous 2 - oficiální stránky spuštěny

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,