První dojmy z objevitelské strategie No Mans Land

Když jsem byl opravdu hodně malý kluk, nechával jsem si příběh o objevení Nového světa vyprávět před spaním každou noc. Nevím proč, ale dobrodružství tří osamocených lodí a člověka, který si i přes posměch a nedůvěru svého okolí dokázal vyplnit svůj odvěký sen mě nikdy nepřestal bavit. O tom, že být dobyvatelem nového kontinentu není žádný med se můžete přesvědčit v nové strategii No Man`s Land.

Jedná se o další z mnoha zajímavých připravovaných titulů v poslední době velmi čilého německého vydavatelského domu CDV Software. Jistě, že nejde o žádný revoluční projekt - prostě další historická RTS z alespoň pro mě velmi zajímavého údobí světových dějin. Takže proč ji nevyzkoušet?

No Mans Land   No Mans Land

No Mans Land   No Mans Land

Malá lekce historie

U demoverzí her od CDV stalo dobrým zvykem, že kromě ukázkových misí nabízejí obvykle také tutoriál. To však není případ dema No Man`s Land - je to pochopitelné, vždyť princip RTS dnes zná snad každé malé dítě a žádná úvodní lekce tak není potřeba. I naprostý začátečník může začít hrát ihned po spuštění hry.

Mise se opírají o reálné historické postavy (Esteban Carvinez, Samuel Sanders nebo kapitán Francis Drake), úvodní brífink často spočívá právě v jejich dialozích. Jsou zajímavé, což o to, ale když misi opakujete třeba potřetí (což se vzhledem k obtížnosti hry dá v klidu zvládnout), je velice nepříjemné, že musíte celou sekvenci shlédnout znovu - nelze je totiž přeskakovat. Cíle mise jsou nejrůznější, dvě ukázkové v demoverzi mají jednou zátěžový charakter - musíte vydržet 20 minut bojového náporu, podruhé je zase nutné prorazit námořní blokádu.

No Mans Land   No Mans Land

No Mans Land   No Mans Land

Prostředí hry se často mění, boje probíhají podle především na východním pobřeží a ostrovech budoucích Spojených států amerických. Jednou se ocitnete uprostřed karibiku, jindy zase v lesích na pobřeží. Obdobně variabilní jako prostředí jsou i jednotky, jejichž vzezření přesně odpovídá tomu kterému národu.

Vzhůru do boje!

V každé misi už obvykle disponujete předem postavenou základnou, která sestává jednak z hlavní budovy, kde "vyrábíte" rolníky (nebo rolnice), a pak dalších, doprovodných budov. Stěžejními jsou ty, ve kterých se vyrábí jednotky a ty, které pomáhají těžit suroviny. To jsou například farma (jídlo) anebo zlatý důl. Třetí hlavní surovinou je dřevo, které těžíte klasicky v "lesích". Nakonec jsou tu ještě obytné prostory, kterých také není neomezený počet - je nutné stavět domky pro rolníky. Každá jednotka pak zabírá určitý počet lůžek, samozřejmě lze vypozorovat přímou úměru mezi sílou jednotky a počtem zabraného místa. Koncept No Man`s Land je v zásadě velmi podobný Age of Empires, změnil se pouze vhled jednotek a budov.

No Mans Land   No Mans Land

No Mans Land   No Mans Land

Pro vojenské jednotky můžete kupovat různé upgrady, stejně tak lze vylepšovat některé budovy (například dohled u strážních věží). Jeden detail se mi na NML velmi líbil, a to možnost "zbavit" se kterékoliv jednotky nebo budovy. Stiskem jediného tlačítka můžete kteroukoliv budovu zbořit anebo kteroukoliv jednotku zabít. Obojí se hodí, protože na malých ostrůvcích, na kterých se mise odehrávají, není místa nazbyt, a tak se často stává, že některá budova je nepotřebná a jinou je zase třeba postavit. Budovat může i více rolníků najednou a výstavba se tak urychlí. Rolníci vlastně zastávají všechny "pomocné" práce - těží, farmaří, opravují budovy. V případě nebezpečí se mohou schovat do hlavní budovy nebo obranných věží.

No Mans Land   No Mans Land

No Mans Land   No Mans Land

Samostatnou kapitolou jsou zde lodě. Loď představuje v této hře jednu ze stěžejních jednotek. K dispozici je několik druhů, například transportní, rybářská (v moři se prohánějí hejna ryb) a především bitevní. Námořní bitvy v NML jsou opravdu fantastické, především díky detailním 3D modelům. Za pomoci lodí lze také objevovat ostrovy s cennými poklady.

Grafika, zvuky a hudba

Hned v úvodní nabídce na vás čeká příjemné překvapení v podobě líbivého hudebního doprovodu, který nepokrytě navozuje vzpomínku na Vangelis a jejich 1492: Dobytí ráje. Bohužel přímo ve hře už hudba tak kvalitní není a zejména její neustále opakování vás po chvíli omrzí.

Ani grafické zpracování nijak nezaostává za současnou produkcí. Především modely postaviček dělají svým tvůrcům čest, panďuláci se pohybují naprosto plynule a přirozeně, a to i třeba při sekání dříví nebo střelbě. Jenom běhat pořádně neumějí, což je trochu škoda. Pohybují se neustále jakousi rychlochůzí - kdyby autoři rozlišili běžnou chůzi a běh, byl by výsledný dojem ještě o něco realističtější. Výborný dojem také poněkud kazí lehce pokřivená perspektiva při maximálním přiblížení mapy.

No Mans Land   No Mans Land

No Mans Land   No Mans Land

Hra se samozřejmě ovládá myší, a zde bych rád upozornil na další menší problém. Ovládání v demoverzi mi totiž přišlo poněkud "zpomalené", hra občas nereagovala na kliknutí levým tlačítkem, apod. Doufejme, že v plné verzi se tento problém podaří vyřešit.

Stojí to za to?

Mně osobně se demoverze hry No Man`s Land velmi zalíbila, a to i přes některé pitvorné chybičky - které však s trochou nadhledu snadno přehlédnete. Plná verze nabídne tři rozsáhlé kampaně podbarvené velkolepým příběhem a šest různých národů. V tomto případě rozhodně neprohloupíte, když si hru alespoň letmo vyzkoušíte. Její vydání se chystá už na nejbližší dny, maximálně týdny.

Oficiální stránky: http://www.nomans-land.com/
Výrobce: Related Designs (http://www.related-designs.de/)
Vydavatel: CDV Software (http://www.cdv.de/)

Diskuze (5) Další článek: Stáhněte si všechna doposud vydaná videa Half-Life 2!

Témata článku: , , , , , , , , , ,