První pohled: slovenský Chaser hodlá dobýt svět

Stane se tato nová střílečka pojmem? Budeme ji řadit vedle takových velikánů jako System Shock, Half-Life či Deus-Ex? Lze ji vůbec srovnávat s připravovaným DOOM III? Dnešní obsáhlé preview přináší nejen podrobné informace o hře, ale také o historii studia Cauldron, exkluzivní screenshoty a rozhovor s tvůrci.

Vznik slovenského vývojářského studia Cauldron se datuje až do roku 1996. V tomtéž roce se odkudsi ze zatuchlých kanceláří v jedné temné bratislavské čtvrti ozval nelidský řehot toho času již pološílených programátorů, to když byla dokončena logická hříčka QUADRAX. Ta se stala na několik dalších let nejúspěšnější logickou hrou v Čechách i na Slovensku.

Hvězda Cauldronu stoupá

Historie ságy Battle Isle
Bylo to roku 1991 když Blue Byte Sotware vydali první hru BATTLE Isle. BATTLE Isle 1 se stala standardem pro všechny tři následující díly. Nabízela dokonale propracovanou taktickou část, po německu do mrtě vypiplané jednotky a jejich statistiky, samozřejmě také grafiku. Dlouhodobé plánování a strategie byly nedílnou součástí gigantických bitev futuristických jednotek (pozemních, námořních i leteckých), to vše navíc podbarveno zajímavým příběhem. Postavy nebyly zdaleka černobílé, neexistovalo předem dané Dobro a Zlo - toto dědictví se táhne celou sérií... (více v samostatném článku "Historie ságy Battle Isle")

U zrodu Cauldronu stáli čtyři hlavní protagonisté: David Durčák, Maroš Stano, Marián Ferko a Petr Rjapoš. První tři dodali nápady a nadšení, poslední přišel s kapitálem. Ten sice nebyl z počátku nijak výrazný, ale už s druhým titulem tihle tvůrci dokázali, že v nich opravdu něco je. Tahová strategie Spellcross si získala obrovskou oblibu nejen v Čechách a na Slovensku, ale také ve světě, kam ji začala distribuovat společnost SCI. Spellcross byl ve své době největší česko-slovenským herním úspěchem, později vyšel také jako příloha k dnes už neexistujícímu časopisu Excalibur.

Následoval projekt realtimové strategie Shock Troops, který však zůstal nedokončen. Proč? Důvod je jednoduchý - Cauldroni dostali lukrativní nabídku německé společnosti Blue Byte, aby vytvořili hru ze světa Battle Isle. V herním tisku se hra Battle Isle 4: The Andosia War dočkala zaslouženého úspěchu, stejně nadšeně ji přijala i úzká skupina hráčů, pro které byla zejména určena. Ostatní ji bohužel většinou přešli bez povšimnutí. Cauldronům bylo jasné, že hrami zaměřenými pouze na specifické skupiny hráčů se mezi elitní světové vývojáře nezařadí, a tak byl již během prací na BI4 ohlášen vývoj dalšího projektu, tentokrát se řadícího do "masového" žánru 3D stříleček. Jeho jméno je Chaser.

 

 

Příběh a zápletka

Jako dávní oddaní fanoušci science fiction se Cauldroni rozhodli zasadit příběh Chaseru do budoucnosti. Zanese nás do vzdáleného roku 2044, kdy OSN předává MARSCORP (Komisi pro záležitosti ekonomiky a bezpečnosti na Marsu) pod velení Samuela Longwooda. Během následujícího roku OSN postupně ztrácí nad MARSCORP kontrolu, zejména právě díky zhoubnému působení tohoto člověka. Z Longwooda a jeho konsorcia se stane jedno z nejmocnějších a nejbohatších uskupení, které nemilosrdně uplatňuje svůj vliv ve většině ostatních společností a získává pod kontrolu další a další. Začínají se samozřejmě ozývat hlasy, které požadují Longwoodovo odstoupení z funkce a kompletní přerozdělení těžebních práv, která vlastní. Pro takový případ má ale tenhle magnát jedno eso v rukávě...

   
Exkluzivní screenshoty

Pozadí celé zápletky se bude hráčům zjevovat postupně jako záblesky z minulosti spolu s tím, jaké nové informace zjistí nebo objeví. Hlavní hrdina, John Chaser, se totiž probouzí na zcela neznámém místě (později zjišťujete, že se jedná o vesmírnou loď H.M.S. Majestic) a bez jakýchkoliv vzpomínek. Neví kdo je, čím je, ani proč se ho všichni kolem něj snaží zabít. A už vůbec neví komu může věřit a komu ne, což je v jeho situaci docela podstatný problém. Co ovšem brzy zjistí je fakt, že za vším tím svinstvem zřejmě stojí ten samý Samuel Longwood, který právě przní povrch Marsu. Teprve závěrečné setkání tváří v tvář může odhalit všechny pravdy.

Příběh Chaseru a vlastně tedy i samotného Johna Chasera je plný zvratů a obrátek, úskoků i intrik, rozhodně se nejedná o žádný jednoduchý příběh klasické "prosté" 3D střílečky. Spíše bych jej poměřoval právě s takovými legendami jako System Shock či Deus-Ex, ačkoliv teprve plná verze prozradí, co všechno se v Chaseru ukrývá.

Prostředí, mise a nepřátelé

Většina části hry je spíše akčně orientovaná, ačkoliv se objeví také několik stealth a sniperských misí. Mezi další "obvyklé" úkoly pak patří třebas útěk z vězení, ochrana nákladu, útok na vodárnu a další. Prostředí se velice liší s tím, jak se odvíjí příběh. Začínáte na vesmírné lodi, podíváte se do městských oblastí (zničeného Montack City), japonských čtvrtí, navštívíte maják a nakonec se podíváte i na Sibiř. Vyvrcholením je pak futuristická základna na Marsu. Celkově napočítáte kolem 30 levelů. Vždy po několika splněných misích se objeví efektně zpracovaná enginová filmová sekvence, která úzce koresponduje s dalším vývojem příběhu.

 

 

Zvláštností hry bude tzv. "adrenaline mód", kdy Chaser dokáže po určitou omezenou dobu využít svých superrychlých reflexů (což fakticky znamená prostě zpomalení rychlosti běhu hry), které mu vštípili při výcviku speciálních agentů. Vyjdeme-li z tohoto faktu, můžeme začít spekulovat nad rámcovou podobou příběhu - Chaser je s největší pravděpodobností agent dříve pracující pro Longwooda, který však získal citlivé informace nebo viděl něco, co vidět neměl. Longwood ho dal odstranit, ale nějakému jeho odpůrci se podařilo Chasera částečně zachránit. Neříkám samozřejmě, že to tak nutně musí být. Je to jen jedna z mnoha možností.

 

 

Mnoho akčních her sází v současné době na přítomnost nejrůznějších dopravních prostředků a možnost jejich řízení, což obvykle dodává akci zcela nový rozměr. V Chaseru však možnost řídit džípy, motorky nebo vrtulníky chybí. Nepovažoval bych to však za vážný nedostatek - už jsem napsal, že Chaser zdaleka není pouhá akce. Řiditelná vozítka by tedy nejen komplikovala vývoj, ale hlavně by zřejmě byla naprosto zbytečná.

Umělá inteligence, zejména systém vyhledávání cesty, je v Chaseru velice pokročilý. Útočníci například dokáží využívat žebříky, aby se dostali za vás a zasáhli vás z týlu. Dokáží spolu také vzájemně komunikovat, a tak například koordinovat své útoky. UI Chaseru je nastavena na takovou úroveň, aby byl postup každým novým levelem pro hráče ještě vyzývavější než ten předchozí.

 

 

Bojový arzenál

Objeví se zde více než dvacítka různých zbraní, většina z nich má být odvozena od skutečných dnes dostupných produktů. Nečekejte tedy žádné futuristické plazmové megablastery ani energoflusy, tohle bude většinou těžká "kovárna":

Ingram M 10 - plně automatická 9mm zbraň s velmi vysokou kadencí, ale také silnou zpětnou vazbou, která znemožňuje přesnější míření
Calico MX 950 - 9mm samopal se zásobníkem na 50 nábojů
Beretta M 12 - velice lehký (3 kg) samopal s vynikající přesností a lehkou zpětnou vazbou
Heckler & Koch G 11 - vysokokapacitní supermoderní zbraň
FA-MAS - útočná puška typu "bull-pup"
AKS 74UN - světoznámá zbraň z rodiny Kalashnikovů, jedna z nejspolehlivějších a nejúčinnějších
Kolt M4 - krátká hlaveň a teleskopické posouvání, smrtící a přesná zbraň
Winchester DB - nově vyvinutá poloautomatická útočná brokovnice s dvojitou hlavní, má také speciální mód střelby kdy lze střílet z obou hlavní najednou
GDL2B - tento 60mm minomet má dva různé módy střelby: klasická detonace při zásahu nebo tzv. spící mód, při kterém náboj vybuchuje teprve při přiblížení nepřítele alespoň na dva metry
OICW - útočná puška využívající elektromagnetické energie k vystřelování nábojů rychlostí až 1700 m/s

 

 

M87R - vysoce přesná sniperka schopná zasáhnout objekt velikosti lidské hlavy na vzdálenost 1 km
VAL - samonabíjecí ostřelovací puška, tichá, spolehlivá a přesná, využívá podzvukové 9x39 náboje
TAFF 20 - 20mm čtyřhlavňový kanón určený pro ničení lehce obrněných cílů
FRAG-HE - ruční granát, který dokáže rozptýlit smrtící šrapnely až po ploše 20m čtverečních, tlaková vlna dosáhne pět metrů od centra výbuchu

Jak vidíte, není jich vůbec málo. S takovýmhle arzenálem už si můžete dovolit ledacos. Pozor ovšem na překvapení v podobě poloprázdných zásobníků - pokud seberete zbraň některému z protivníků, může se stát, že v zásobníku už bude pouze jeden jediný náboj. V tomto ohledu  se má Chaser chovat velice realisticky.

Hlavní rysy hry:

  • hlavní hrdina John Chaser hledá svou identitu
  • budete bojovat na Zemi, na Marsu i ve vesmíru
  • k dispozici dostanete kolem 20 různých zbraní
  • technologie Cloak NT enginu slibuje úchvatné zážitky
  • multiplayer pro množství hráčů s originálními módy

Technologie a multiplayer

V oficiálních materiálech se o CloakNT enginu, který celou hru pohání, mluví jako o "revoluční" technologii. Jestli na tom něco opravdu je, to se zatím můžeme jen těžko dohadovat. Takže zbývají fakta: podporuje vertex a pixel shadery. Navíc umí zobrazovat komplexní materiály jako mlhu, stíny, světelné paprsky, dokáže si pohrávat také s animací kostí a širokou škálou výrazů (lidského) obličeje. Cizí mu prý nejsou ani částicové systémy a unikátní fyzikální systém. Celé to dohromady dává maximálně realistický vizuální zážitek, který by měl umožnit Chaseru postavit se se vztyčenou hlavou vedle ostatních Áčkových titulů.

 

 

Chcete čísla? Tak dobrá. Milióny zpracovaných polygonů za sekundu, typická scéna jich má nějakých 20 000 plus dalších 10 - 20 000 na každou postavu. To rozhodně není málo! Lidé v Chaseru budou nejen vypadat jako opravdoví lidé, ale také se tak i pohybovat - dokáží například vykonávat několik nezávislých pohybů najednou: například chůzi, mluvení, pohyb rukou a hlavou zároveň.

Multiplayer, hra více hráčů, je nedílnou součástí Chaseru. Objeví se zde klasické módy jako  deathmatch, team deathmatch a CTF a také některé nové, například Shock Troops, který je podobný Counter-Strikovi, další mód zase připomene slavnou Team Fortress. Limit počtu hráčů? Prý bude více záležet na přenosové kapacitě více než na čemkoliv jiném, takže se nechejme překvapit.

 

Hardwarové nároky jsou podle prvních informací následující: minimálně potřebujete 450 MHz procesor, 128 MB RAM, grafický akcelerátor s 32 MB paměti, Windows 95/98/ME/2000/XP a DirectX 8.1. Abyste si ale mohli hru pořádně užít, je lepší o něco silnější stroj s procesorem taktovaným na 1 GHz, 256 MB RAM a grafickou kartou s 64 MB paměti. CloakNT engine je přizpůsobivý počítačové konfiguraci, takže i na nižších konfiguracích budete mít možnost si hru řádně vychutnat.

(před)Závěr

Demoverze Chaseru je prý už hotová, jsou vlastně dvě - jedna singleplayerová a druhá, překvapivě, určená pro více hráčů. O jejím vypuštění rozhodne teprve vydavatel. Cauldroni také slibují brzy po vypuštění Chasera na trh uvolnit také editor misí (v závislosti na tom, jak bude úspěšný). Mají tak potenciální možnost získat nejen množství dalších příznivců, ale hlavně obrovský počet nových map, misí, scénářů nebo dokonce celých modifikací.

 

 

Uvažuje se údajně také o portování Chaseru na některé konzole nové generace, konkrétní typy však nebyly upřesněny. Opět bych sázel na prvním místě spíše na Xbox, protože předělat hru pro něj je relativně nejjednodušší (jak se ovšem ukazuje z rozhovoru, s těmi konzolemi to nebude zas tak horké). A kdy se tedy má Chaser objevit? Původně jsme si jej měli užívat už na Vánoce 2002, ovšem datum vydání bylo novým vydavatel (původním byli dnes už zaniklí Fishtank Interactive) odsunuto až na druhé čtvrtletí tohoto roku a tentokrát to vypadá, že by to Cauldroni mohli stihnout. Držme jim palce, ať tahle očekávaná pecka stane opravdu po boku těch nejslavnějších.

Rozhovor

Jako doplněk k dnešnímu preview jsme nemohli opomenout stručný rozhovor. Na několik otázek nám odpověděl PR manažer vývojářského studia Cauldron Michal Smrkal.

Doupě: Jak daleko jste v současné době s vývojem finální verze Chaseru?

Michal Smrkal: Chaser je ve fázi finálního testování a hledání chybiček. Jinak je jeho vývoj ukončen a po ukončení téhle fáze bude záležet na distributorovi jak dlouho bude trvat, než se Chaser ocitne na pultech prodejen.

Doupě: Znamenal přechod k jinému vydavateli velké změny v samotné hře?

M.S.: Přechod od jednoho vydavatele k druhému je proces veskrze náročný a problematický, a proto se jisté problémy nevyhnuly ani nám. Ale myslím si, že výsledný produkt to nijak neovlivnilo a k hráčům se dostává hra, která je vysoce kvalitní nejen po stránce grafické, ale i po stránce dějové.

Doupě: Vyjde hra také v češtině/slovenštině?

M.S.: Momentálně existuje anglická verze a lokalizace do německého a francouzského jazyka jsou těsně před dokončením. Tvorba jiných jazykových mutací závisí především na distributorovi a jeho distribuční politice. Na druhé straně bychom velmi rádi vytvořili takový malý překlad herních textů pro naše fanoušky v Čechách a na Slovensku.

Doupě: Zaměřujete se konkrétně na nějakou cílovou skupinu hráčů nebo je Chaser určen úplně pro všechny?

M.S.: Chaser je primárně určen pro ty hráče, kteří rádi spojují dynamickou akci se zajímavým a spletitým příběhem. Je určen pro ty, které nezajímá jenom bezduché bojování a střílení stovek nepřátel, ale kteří dokáží ocenit i strhující děj, silnou atmosféru a do detailu propracovaný svět.

Doupě: Máte už nějakou konkrétnější představu o portování pro konzole?

M.S.:  Chaser je hra určená především na PC a s portovaním na jiné typy herních konzol se nepočítá.

Doupě: Jak to vypadá s vašimi dalšími projekty? Chystáte se v nejbližší době ohlásit nějaký nový?

M.S.: Momentálně se v Cauldroně usilovně pracuje na hře zasazené do prostředí Hyborského věku, v hlavní roli s nejznámějším barbarem všech dob, Conanem. Dále se začíná pracovat na novém projektu, který je ale ještě v příliš ranné fázi vývoje na to, aby se o něm mohlo něco prozradit.

Oficiální stránky: http://www.chasergame.com/
Výrobce: Cauldron (http://www.cauldron.sk/)
Vydavatel: JoWood Productions (http://www.jowood.com/)

Diskuze (3) Další článek: Nadílka dalších downloadů

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,