Rally Championship Xtreme – nevšední rally

Dlouhou dobu jsem nemohl jakékoliv formě závodění přijít na chuť. Pohled na Míšu Schumachera či Carlose Sainze na Toyotě ve mně vyvolával otázku „co na tom kdo vidí?“. Nezastírám, že se můj pohled do značné míry změnil, svůj podíl na tom však měly velkou měrou i počítačové hry.
Dlouhou dobu jsem nemohl jakékoliv formě závodění přijít na chuť. Pohled na Míšu Schumachera či Carlose Sainze na Toyotě ve mně vyvolával otázku „co na tom kdo vidí?“. Nezastírám, že se můj pohled do značné míry změnil, svůj podíl na tom však měly velkou měrou i počítačové hry.

Hru Rally Championship jsem prvně spatřil na podzim roku 1999. Byla to ona, kdo mě představil svět počítačových her ztvárňujících závody rally. Doba pokročila a rukama mi prošla velká spousta podobných her – Rally Masters, Colin McRae Rally (zpětně první a posléze i druhý díl) a další, ale ani přesto jsem pro ně v sobě nedokázal najít takové zapálení, jako v případě Rally Championship. Můžeme se o tom přít, můžeme s tím nesouhlasit, můžeme proti tomu protestovat, ale to je tak vše, co s tím lze dělat. Tvůrci z Magnetic Fields odvedli předminulý rok vynikající práci.

Rally Championship XtremeRally Championship Xtreme

Putovní nálepka „Rally Championship“ se však letošním rokem stěhuje už celkem pošesté. Tentokrát se jejím držitelem stal další britský vývojář – společnost Warthog. V její produktové nabídce naleznete spíše produkty zaměřené na masový „disneyovský“ trh – jedinou výjimku tak tvoří strategie StarLancer, kterou WartHog vyvíjeli pro Microsoft. Nyní se tedy dostalo konečně na „seriózní hry“ a ve frontě na dokončení tak stojí simulátor závodů rallye s názvem Rally Championship Xtreme.

Pro začátek něco málo „předvolebních slibů“, kterými tvůrci svůj produkt spolu s uvedením demoverze ověnčili. Hezky popořadě:

28 vozidel
Demoverzi bylo možné projíždět pouze s jediným vozem, a sice Subaru Impreza WRC. Nebudu skrývat, že mi tato volba příliš nesedla – podobně jako v Rally Championship 2000 jsem se těšil na Škodu Octavia – na druhé straně, mluvíme stále jen o pouhé demoverzi. Dle dokumentu přiloženého k demoverzi lze závodit na zmíněném Subaru a dalších třech klasických vozech světového rallye. Prošel jsem si pečlivě seznamy jezdců světového šampionátu v rallye a došel jsem k závěru, že se nejspíše jedná o vozy Mitsubishi (Lancer Evo), Ford (Focus WRC) a Peugeot (206 WRC) – v případě posledně jmenovaného si však nejsem stoprocentně jist, zda by nemělo jít spíše o Toyotu. Nechejme se však překvapit – je zcela jisté, že se setkáme i s vozy Hyunday Accent, Škodou Octavií (včetně starší sestřičky Škody Felicie), Vauxhall Astra a mnoha dalšími.

6 podniků, 36 etap
Podobně jako minulý rok zůstává zachovaný systém jednotlivých podniků rozdělených na více etap. Ačkoliv demo představilo pouze skotský podnik v rozsahu jedné etapy, byly již patrné větší změny oproti minulému ročníku. Jednak nyní okolí tratě vypadá mnohem rozsáhleji (podrobnějšímu zkoumání tratě bylo naneštěstí pouze dočasně (jak pevně věřím) zabráněno automatickým vracením vozidla při odchylce výsledného azimutu mimo vytyčenou trať či její auru o šíři zhruba dvaceti metrů), jednak získaly postavy nový rozměr. Ten třetí. Konečně jsou postavy včetně televizních štábů podél trati či zařízení v okolí startu skutečně 3D, byť zatím působí poněkud toporným dojmem; nulové pohyby postav dobře dokumentují děsivé výrazy ve tvářích, které byly vytesány s tou nejmenší pečlivostí popírající jakoukoliv lidskou anatomii, natož pak dynamiku.

4 módy, boule na nose, sníh ve vlasech
Závodit bude možné ve čtyřech módech. Klasický postupový šampionát, ve kterém se sčítají body z jednotlivých podniků, akčnější Challenge, dále spíše tréninkový Single Race a konečně velice skromně provedený Arcade, ve kterém se na poškození vozu jednoduše nehraje.

Poškození vozu však hraje v této hře velkou roli (ačkoliv demo tuto schopnost dává navenek pouze pomačkáním karoserie). V určitém okamžiku začnou odpadávat nárazníky, zadní spoilery, v případě velmi akční a „nárazové“ jízdy přední kapota, skla poznají drtivou sílu okolního lesního porostu a celý vůz se dle aktuálního povrchu (v našem případě štěrk) zahalí jemným prašným oparem, který překryje drobné až větší škrábance utržené v boji za rychlejší časy.

Rally Championship XtremeTak takto vypadá auto po necelých deseti minutách úmorné likvidace. Jako nové, že?

Na čtvrtém obrázku máte možnost si prohlédnout auto po deseti minutách usilovného likvidování – na jeho jízdních vlastnostech se však nic neprojevilo. Škoda.

RE-SU-MÉÉÉ
Mohlo by se zdát, že zde neustále novou demoverzi Rally Championship Xtreme porovnávám se starším ročníkem Rally Championship 2000. Demoverze, která byla publikovaná tento týden v pondělí, však má k dokonalosti starší verze velmi daleko. Subjektivně mám pocit, že vozidlo na silnici příliš plave i v relativně nízkých rychlostech (aby v 60 km/h vozidlo létalo zleva doprava jsem zatím nezažil), k chování vozu ve vyšších rychlostech však nemám žádných výhrad. Dá se předpokládat, že ostrá verze bude podobně jako v minulé verzi obsahovat možnost opravy poškozeného vozu, případného nastavení pneumatik a typu tlumičů, takže by bylo možné do závodění vnést opět trochu „mechanikařiny“.

Rychlostně patří Rally Championship Xtreme ke hrám, které nebudou vyžadovat přehnaně výkonný počítač, jsem však přesvědčen, že na klasické konfiguraci (P II 350, 128 MB RAM, TNT2) bude hra v pohodě fungovat. Rozlišení hry je možné měnit od 640×480 až po 1280×1024 – před spuštěním demoverze je však možné nastavit takové rozlišení, filtrování a frekvenci, která bude pro váš počítač reálná.

Co to znamená ve finále? Rally Championship Xtreme je zárodkem vynikající závodní hry. Drží se toho nejlepšího, co obsahovala předchozí verze, slibuje aktualizované a rozsáhlejší seznamy vozů, tratí a o dva roky hezčí grafiku. Stačí už jen zapracovat na tom, aby se nehody projevovaly i na fyzikálním modelu vozidla a bude na Starém bělidle opět veselo jako za mlada.

Demoverzi je možné stáhnout na této stránce. Velikost souboru: 45 MB. Minimální nároky: Pentium 233, 32 MB RAM.

P.S.: Skotskou etapu v demoverzi jsem zvládnul zajet za 3:32:05 – zajímaly by mě vaše časy. Podělíte se?

Diskuze (17) Další článek: ECTS 2001: Escape from Alcatraz – osvoboď se nebo zemřeš!

Témata článku: , , , , , , ,