Rayman 3 - recenze spasitele arkád na PC

DOPLNĚNO O RECENZI ČESKÉ LOKALIZACE! To, o čem se ještě nedávno hovořilo v souvislosti s žánrem adventur - tedy o jejich ústupu a nahrazení tituly nově se rekrutujících kategorií - platí dnes do puntíku co se týče arkád na PC. Jednoduše řečeno, kde nic tu nic a kvalitních titulů se dočkáváme jen pomálu, potažmo vůbec. To se však s příchodem hry Rayman 3 rázem mění. Přesvědčit se o tom můžete v naší recenzi.

Platforma: PC (vychází taktéž pro PS2, GameCube, Xbox a GBA)
Typ hry: Arkáda
Minimální konfigurace: Procesor 450 MHz, 64 MB RAM, 550 MB na HDD, 16 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 700 MHz, 64 MB RAM, 1,3 GB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 9.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 1,3 GB na HDD, 64 MB grafická karta, Windows 2000
Domovská stránka: (
Výrobce hry: Ubi Soft (
Distributor hry: Ubi Soft (
Distribuce v České republice: Playman (

Zatímco adventury oslavují s příchodem několika kvalitních titulů a ohlášením neméně ambiciózních projektů malé znovuzrození, žánr plošinovek, hopsaček, či chcete-li arkád, zažívá na PC období úpadku. Vždyť sami vzpomeňte - jak je to již dlouho, co jste na vašem PC měli možnost okusit kvalitní a zábavnou arkádu, která k herní zábavě neodmyslitelně patří? Myslím, že odpověď si u každého z vás vyslouží jistě nemalou dobu přemýšlení. Již brzy však podobné lovení vzpomínek ustane, alespoň na čas zcela jistě. Společnost Ubi Soft totiž uvádí na světový trh další pokračování dobrodružství populárního Raymana, jedné z nejsympatičtějších herních postaviček všech dob. A my vám dnes přinášíme recenzi PC verze tohoto nového titulu, nazvaného Rayman 3: Hoodlum Havoc.

Rayman jako zachránce světa

Když jsem doma rozbaloval nový balík přímo od mateřské společnosti Ubi Soft, sám jsem doufal, že jeho obsah uspokojí i ta nejtajnější přání všech sort hráčů, kterým kvalitní arkáda pro PC již dlouho chyběla. Hra po svém spuštění přivítá vcelku jednoduchým menu, ke kterému netřeba nic dalšího dodávat. Vše podstatné vás totiž čeká uvnitř - v průběhu hry, jejím ději, příběhu a plnění misí.

Malý pohled na herní menu * Věřili byste, že náš hlavní hrdina je
na začátku hry "bezruký"?

Prostředí magického lesa * Jak vyřešit podobnou hádanku?
Přemýšlejte...

A právě u pozadí příběhu se zastavíme. Pamětníci a znalci herní série Rayman si jistě ještě dnes vzpomenou na červené duchařské postavičky, takzvané lumy. Jak tomu tak bývá, zlo si opět našlo cestu na světlo světa, a tak se z vcelku záhadných důvodů jeden z příslušníků této rasy přeměnil do podoby luma černého. Je to zlé, bezcharakterní a po moci toužící stvoření, jenž plánuje velké spiknutí a ovládnutí světa. Za pomoci svých schopností převrátilo na svou stranu i ostatní bytosti z řad lumů a tak tedy vznikla obrovská, početná a především nebezpečná armáda tzv. "hoodlumů", plnících jeho plán. A jak to tak bývá, ovládnutí světa může zabránit pouze jediná osůbka - náš milý a populární Rayman.

Ať již bohužel či bohudík, vaše počáteční snažení na rychlé zlikvidování celé armády zhatí všudypřítomný, otravný, ale také do jisté míry roztomilý a vtipný Globox - v záchvatu překvapení a leknutí totiž spolkne již zmiňovaného vůdce a co více, začne být závislý na švestkovém džusu, který mu způsobuje stavy podobné klasickému opilství. Vám nezbývá než pomoci svému věrnému příteli a pokusit se o jeho vyléčení. Sami to však zvládnete jen stěží a tak započíná vaše cesta.

3D kabátek a solidní ovládání

Moderní technologie hrají prim - je to nepochybné a počítačové i konzolové projekty jsou toho jasným důkazem. Nikoho tak myslím nepřekvapí ono na první pohled jistě příjemné zjištění, že novodobé pokračování Raymanových dobrodružství bylo oblečeno do slušivého 3D kabátku. Přestože právě grafika patří mezi nejkouzelnější části hry, neměla by přebíjet hratelnost - a tak se tedy hned na začátku naší recenze podíváme na ovládání a prvky ovlivňující tuto stránku titulu Rayman 3: Hoodlum Havoc.

Ovládání hry je vcelku jednoduché a po pár okamžicích strávených hraním si na něj bezpochyby zvyknete - krom několika kláves pro boj, výskok či pohyb do boků pak využijete zejména kurzorové klávesy, žádné představení s pomocí klasické myši se tentokráte nekoná. Nutno podotknout, že primární platformou pro třetí díl Raymana jsou konzole - konkrétně hra vyšla pro systémy GBA, GameCube, PS2 i Xbox a tak tedy byl tento titul i pro konzolové platformy primárně vytvářen. PC verze je tu jaksi navíc a pouze pro uspokojení Raymanových fanoušků vlastnících osobní počítače. Poznáte to především u samotného ovládání a také při návštěvě herního menu - to je však pouze malá vada na kráse.

Herní filmečky vypadají opravdu skvěle * První setkání s
užitečnými plechovkami.

Rayman a jeho malé obecenstvo * Poskakování do stran je
jedním z nejúčinnějších prostředků, jak se vyhýbat útokům.

Problémová kamera a obtížnost

Přestože vás jistě potěšilo pozitivní zjištění týkající se vcelku příjemného a do ruky dobře "padnoucího" ovládání, malý problémek v souvislosti s ovládáním hry přec vyvstal - je jím kamera. Primární zvolený pohled je sice velmi dobře použitelný, v některých pasážích hry však předvádí kamera kousky, které by nepotěšily žádného hráče. Vše sice můžete korigovat pohyby myši, ani tak vás však neochrání od nepřehledných okamžiků, v nichž ztratíte ponětí o veškerém dění ve vašem okolí. Vyrovnat se s tímto efektem však po nějaké době není nijak nepřekonatelným problémem, jisté potíže s touto negativní stránkou by mohly pociťovat pouze děti a ti méně zkušení z řad hráčů.

Zajímá-li vás, jak je na tom hra s obtížností, pak myslím dostanete vcelku uspokojivou odpověď - procházení jednotlivými levely není příliš těžké, jediným problémem, se kterým se čas od času potkáte, je zakysnutí v některé z jejích pasáží.

Herní svět a lokace

Přestože se hra samotná odehrává hned v několika unikátních lokacích, je vám v rámci herních levelů dáno jen minimum volnosti - všechny levely jsou tedy přesně uzavřeny a dočkali jsme se tak přesně vymezených prostor vaší působnosti. Byť tento prostý fakt vyniká v očích hráčů spíše negativně, mě se zvolený systém vcelku zamlouval. Hra by se za opačných podmínek stala nepřehlednou a docházelo by k častým zákysům i v jednoduchých pasážích.

Co se týče variability prostředí, ta je opět velmi vysoká. Autoři se snažili využít takřka všeho, co jim moderní fyzikální zákony nabízí a kromě klasického hopsání budete také plavat a bojovat pod vodou, díky režimu helikoptéra si užijete mimo jiné i létání. Jednotlivé lokace jsou nápaditě zpracované a někdy až sami užasnete, čeho jsou dnešní tvůrci schopni při zachování příznivých systémových požadavků. Navštívíte tak mnohá herní prostředí, které se slovy dají popsat jen stěží - ať již tedy oblasti plné zelenající se fauny či prostředí podzemí, nechybí ani levely odehrávající se pouze v noci či pod vodou. Celý svět je až extravagantní a tak se máte opravdu nač těšit.

Opět další skvělý den v podání Raymana a malý ohňostroj na
oslavu jeho schopnosti * Druhý pohled na herní menu

Výlet po lodi do krajů neznámých * Názorná ukázka využití
módu helikoptéra

Obsah levelů - skákání, hádanky a úkoly

Jak to tak bývá, stavba misí je vytvořena podle klasického a zavedeného klíče, čekají tedy na vás pohyblivé i statické plošinky, knoflíky sloužící k otevření dveří či aktivaci některého z mechanismů a mnohé další. Úkoly v rámci misí se příliš neliší, tím hlavním je pochopitelně dorazit až na samý závěr levelu zlikvidováním nezbytného počtu nepřátel a také eventuelně osvobozením uvězněných spřátelených charakterů. Co více, nově se nevyhnete řešení několika zajímavých hádanek, které hře beze všech pochybností prospěly. Rayman se navíc v případě nového pokračování pyšní také několika novými dovednostmi - je schopen ručkovat po živém plotu, roznožkou se zachytávat v úzkých průrvách a také v boji je mnohem schopnější než dříve.

Co se týče právě stylu boje a umělé inteligence nepřátel, obojí je opět na velmi vysoké úrovni. Nepřátelé se často pohybují a v některých případech i uhýbají vašim útokům, navíc je boj samotný mnohem bohatší. Celkem na vás čekají zhruba dvě desítky odlišných druhů nepřátel, na něž také platí různá taktika. Zpestřením levelů jsou bossové, se kterými se čas od času setkáte - sami zcela jistě užasnete, co vše jsou schopni autoři stvořit. Mimo jiné tak budete čelit jakémusi podmořskému pohyblivému pavouku, k jehož likvidaci využijete nepřátelské rakety, směřované prapůvodně proti vám.

Pepkovy plechovky a bonusové levely

Pepek námořník sázel na plechovky naplněné až po okraj špenátem, malým dopingem milého Raymana je něco velmi podobného. Od různých herních postav tak v průběhu procházení hry můžete získat barevně odlišné a speciální plechovky, která vás na omezenou dobu obdaří výjimečnými schopnosti - ať již možností rozbíjet jinak bytelné dveře, vyslat řízenou raketu či zmiňovaným režimem helikoptéry, díky němuž můžete vzlétnout i na jinak zcela nedostupná místa. Využití těchto bonusových předmětů je často naprosto nezbytné k dalšímu postupu hrou, proto je nutno jim věnovat zvýšenou pozornost.

Těšte se na souboj s odpornou čarodějnicí v prostředí jejího
doupěte * Rayman je mimo jiné i noční pták.

Jeden z bonusových levelů a možnost zahrát si tenis * Podzemní
prostředí plné nebezpečí.

Jak už to tak bývá a jak také zvykem u her žánru plošinovek, i v případě Raymana jste za postup hrou postupně odměněni odemknutím nových bonusových levelů, které jsou opravdu nápadité. Pro jejich zpřístupnění musíte vždy získat přesně stanovený počet bodů, k němuž se samozřejmě propracujete nejen zabíjením nepřátel, ale také sbíráním různých drahokamů a jiných užitečných předmětů. V rámci tohoto bonusu si tak na vlastní kůži můžete vyzkoušet klasický tenis v podání herních postav, nechybí ani ukázka nového Raymana ve 2D a spousta dalšího.

Grafika, zvuky, hudba a vtípky

Téma grafiky jsem již letmo nakousl a teď tedy vše dokončím - 3D kabát hře opravdu sluší, prostředí jsou velmi bohatá a rozmanitá a co více, hardwarová náročnost je poměrně nízká. To vše suma sumárum hovoří o tom, že po stránce vizuálního zpracování odvedli tvůrci kus pořádné práce. Nejinak je tomu navíc také u zvuků a hudby, stejně jako namluvení postav, které je jednoduše řečeno jedinečné.

Rayman 3: Hoodlum Havoc se k potěšení mému a jistě i ostatních hráčů opět chlubí více než špetkou humoru. Čekají na vás zajímavé scénky a situace, které přerostou v úsměv na vašich rtech a v některých případech dokonce v hlasitý smích - nutno však podotknout, že to závisí na vašem smyslu pro humor a také znalosti angličtiny.

Jak se povedl český překlad?

Šílené a zároveň neskutečně zábavné Raymanovo dobrodružství se s téměř ročním zpožděním dočkalo kýženého a fanoušky očekávaného počeštění. U této významné akce samozřejmě nemůžeme chybět a tak se společně se mnou můžete v naší oživené recenzi podívat na zoubek úrovni české lokalizaci. Jak se tedy povedla? Bude pastvou pro naše oči i uši nebo se vám při pohledu na dětinské chyby překladu protočí panenky?

Úvodní logo ve mě vzbudilo nostalgické vzpomínky * Jednoduché menu hry, jednoduchý překlad * Nápověda je jedním z mála textů, které ve hře uvidíte

Druhá varianta naštěstí nehrozí. Pokud totiž přehlédneme již letmo vzpomínané problémy a neustálý odklad vydání české verze, která se na pultech obchodů objevila až v lednu letošního roku (zatímco anglickou verzi jste si mohli legálně pořídit již v dubnu 2003), dostanete do ruky kvalitní hru na třech CD, spolu s českým manuálem, překladem všech textů a také českým dabingem. Rayman 3: Hoodlumská hrozba však bohužel patří do skupiny překladů "czech only". Na třech CD tak najdete pouze českou verzi hry. Pokud by vás snad dabing i překlad textů nezaujal (či vyloženě odpuzoval), máte prostě a jednoduše smůlu. Ale i taková může být daň za přítomnost českého jazyka a tak tento fakt nelze považovat za významné mínus.

Velkou neznámou pro mě byl zejména český dabing. Ukázky z něj jsem již slyšel dříve (Playman je uvolnil před několika měsíci), přesto si lze namluvení postav v rodném jazyce jen ztěží představit. Čeští dabéři odvedli kus kvalitní práce a přestože i nadále dávám přednost původnímu anglickému znění, pro domácí hráče bude český dabing přínosný nejen svou přítomností jako takovou, ale rozhodně také svou finální podobou a kvalitou. Dobře se mi jevil také překlad textů, který je na velmi slušné úrovni.

Nápověda je ve většině případů věcná a užitečná, čas od času se však dočkáte i povedeného vtipu - s českým překladem si typický "raymanovský" humor samozřejmě vychutnáte mnohem lépe

Úroveň lokalizace je tedy v zásadě velmi dobrá, zdaleka však ne naprosto ideální. I český překlad by si totiž právem zasloužil poctivější dávku betatestování, která by ještě posloužila k lepšímu vychytání drobných chybek. Oko běžného uživatele však většinu z nich bez zájmu přehlédne a tak musím ve finále hodnotit lokalizaci velmi pozitivně, zvláště díky skvělému dabingu. Škoda jen, že jsme se toho všeho dočkali s tak markantním odstupem od původní, anglické verze hry. Jediné štěstí, že Rayman 3 ani po roce nezestárl a zůstává perlou na nebi arkád pro PC.

• Nápadité až extravagantní herní prostředí
  • Humor a vtipné scénky
  • Vcelku povedený příběh
  • Grafika, namluvení postav
  • Bonusové levely
  • Kamera
  • Linearita

Návrat ve velkém stylu

Na řadě je závěrečná rekapitulace. Humor, kvalitní příběh, skvělé zpracování, nápadité lokace a několik menších vylepšení oproti předchozím titulům série, to jsou zřejmě hlavní přednosti titulu Rayman 3: Hoodlum. Vráskami na čele této hry a potencionálních hráčů je tak k mému zklamání pouze někdy nepříjemně se chovající kamera a možná až přílišná linearita, která však bývá plošinovkám vlastní. Ať již přihlédneme k zmiňovaným pozitivům či negativům tohoto počinu, máme bezpochyby čest s velmi kvalitním výtvorem. Máte-li tedy chuť vyzkoušet si kvalitní, zábavnou a humorem obdařenou arkádu, jiná volba pro vás právě teď neexistuje.

Byť Rayman 3: Hoodlum Havoc nepřináší žádnou revoluci, jedná se o poctivý kus kvalitní práce a zábavnou, nápaditou a graficky skvěle ztvárněnou arkádu, která dává zapomenout na chudší období několika posledních měsíců.

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Arkády | Plošinovka
Výrobce: Ubisoft | Webové stránky hry