Rayman Origins – nádherné plošinkové 2D retro (recenze)

Rayman přestal šaskovat ve 3D a vrátil se ke kořenům. Rayman Origins je prostě jedna z nejkrásnějších plošinovek poslední doby.

Na prvního Raymana z roku 1996 dodnes vzpomínám jako na výtečnou plošinovku s nádherně roztomilou 16bitovou grafikou a nekompromisně stoupající křivkou obtížnosti. Jen moje dokonale vyrovnaná osobnost s trpělivostí zenového mnicha zabránila masivním škodám na soukromém majetku, protože TEN MIZERNEJ @#$% ZASE SPADNUL A JÁ UŽ SE NA TO MŮŽU #@$%^&!!! Ach, to byly časy.

Postupně vyšlo ještě pár dalších dílů Raymana, tentokrát už ve 3D, ale žádný z nich neměl to kouzlo původní hry. Až na aktuální Rayman Origins, který se vrací ke kořenům: je opět v pestrobarevné 2D grafice (jen ve vysokém rozlišení) a opět vás v pozdějších fázích dokáže rozčílit k nepříčetnosti, tedy pokud důsledně trváte na vysbírání všech bonusů.

Rayman Origins 01.jpg Rayman Origins 08.jpg

Rayman Origins snad nemůže představovat klasičtější plošinovku. S hrdinou bez bázně a hany (a bez kloubů) běžíte z jednoho konce úrovně na druhý, po cestě překonáváte nástrahy všeho druhu, ať už se jedná o plošinky, bodáky, propadla, či protivníky, a sbíráte malé zubící se příšerky – Lumy.

Rayman Origins snad nemůže představovat klasičtější plošinovku

Pokud jich nasbíráte dostatek, promění se na konci úrovně v růžové Electoony. Ty můžete ještě najít zavřené v klecích v tajných místnostech a hledat byste je rozhodně měli. Teprve po nasbírání dostatečného počtu Electoonů se vám totiž odemkne cesta do závěrečných úrovní. Electoony lze získat ještě za proběhnutí levelem v časovém limitu, ale to už v zásadě není tolik důležité. Stejně jako fakt, že sbírat můžete ještě další bonusy a Electooni zpřístupňují i nové herní hrdiny a skiny. V tomhle Rayman Origins nevyčnívá nad ostatní plošinovky.

Rayman Origins 02.jpg Rayman Origins 03.jpg

Důležitější je fakt, že se tvůrcům podařilo vytvarovat tradiční prvky do nesmírně zábavné hry, která prakticky nedokáže nudit. Každá úroveň je svébytné umělecké dílko s vlastní tématikou a nápadem. Pravda, prostředí je diametrálně rozdílné jen v rámci klasických světů (ledový, pouštní, džungle…), ale i levely se mezi sebou liší protivníky, nástrahami a samotným tempem. Jednou musíte aktivovat tlačítka, aby se vám zpřístupnila cesta dál, podruhé se před vámi tyčí obrovská stěna, po které musíte vyskákat.  Jednou se hrnete rychle vpřed, protože se vám vše bortí pod nohama, jindy zvolníte a trpělivě s chirurgickou přesností skáčete z jedné plošinky na druhou. A když jsou plošinky pokryté vrstvou ledu, takže se hrdina hýbe s určitou setrvačností, to je teprve pravá zábava.

Pravda, jde si v rámci světů všimnout klasického kolotoče, takže kousek od začátku osvobodíte vílu, která vám zpřístupní novou schopnost, v půlce mapy je bonusová úroveň s naháněním bedny, o kus dál vás čeká level, který prakticky celý strávíte létáním na zádech velkého komára, a závěr světa by se přeci nemohl obejít bez souboje s bossem, že? Tvůrci zároveň nemají v rukávech tolik triků, jako frajeři od Nintenda, kteří v Super Mario hrách dokážou jít s nápaditostí a novými prvky ještě o krok dál, ale to vůbec nevadí, protože zábavnosti to neubírá ani chloupek.

Rayman Origins 04.jpg Rayman Origins 05.jpg

Rayman Origins vám vydrží zhruba na 10 hodin, pokud nebudete chtít posbírat všechny Electoony, to se pak hodiny budou vesele točit dál, protože náročnost některých pasáží je prostě brutální. Hra naštěstí nikdy nehází zbytečně klacky pod nohy, takže i když Rayman zvládne schytat jen dvě rány (pokud seberete srdíčko), má nekonečně životů a danou část můžete zkoušet, dokud se vám to nepodaří. Origins přesto nepatří mezi nejjednodušší tituly, křivka obtížnosti sice roste plynule, ale je hodně strmá a v pozdějších fázích se hodně zapotíte.

Uklidňovat vás však může fakt, že veškeré chyby jsou jen vaše, protože ovládání je naprosto vypilované

Uklidňovat vás však může fakt, že veškeré chyby jsou jen vaše, protože ovládání je naprosto vypilované, pohyby na sebe plynule navazují a je vysloveně radost se kochat tím, jak Rayman (a ostatní), skáče, sprintuje, klouže se, boxuje protivníky a tak podobně.

Rayman Origins 06.jpg Rayman Origins 09.jpg

Ach ano, zmínkou o ostatních jsem chtěl upozornit na možnost kooperativního hraní až pro čtyři hráče. Bohužel pouze lokálně a úrovně nejsou nijak zvlášť uzpůsobené, takže zvlášť ve vyšším počtu hráčů si můžete občas nepříjemně překážet (ostatně jako v Super Mario Bros na Wii). I tak je to dost velká zábava.

Rayman Origins je velmi příjemnou nostalgickou vzpomínkou na dřívější doby, kdy plošinovky patřily mezi nejoblíbenější žánry. Hra v dnešní produkci vyčnívá, jen málokteré velké studio má tu odvahu vydat klasickou 2D plošinovku v podobě krabicového titulu. Na to tu přeci máme Nintendo, nezávislé tvůrce a digitální platformy, ne? Je to škoda, protože podobné tituly fungují jako vítané osvěžení v záplavě zběsilých, na všechny strany polygony cákajících akcí. Origins představují čirou herní radost po všech stránkách, ať už se jedná o nádhernou grafiku, poťouchlou hudbu, či neskutečně návykovou hratelnost. A zapomenout bych neměl ani na určitou drobnou dávku ujetosti, kterou jsou proslulé francouzské hry.

Dostupné pro: X360, PS3, Wii, 3DS
Žánr: Arkády | 2D plošinovka
Výrobce: Ubisoft | Webové stránky hry