Recenze: Fantasy Wars – tahovky ještě neřekly své poslední slovo!

Drsní lidé, retardovaní orci, překrásní elfové a smrdutí trpaslíci – komu z nás by tito kluci ušatí nechyběli. V poslední době se nám ale her z fantasy prostředí příliš nedostává. Abychom si spravili chuť, podívali jsme se na zoubek titulu, který má být údajně klonem veleúspěšné série Heroes of Might & Magic. Jak to nakonec dopadlo? To se dozvíte v naší dnešní recenzi.

Typ hry: Tahová strategie

Multiplayer: Ano

Minimální konfigurace: CPU 1,5 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta, 3 GB na HDD
Výrobce: Ino-Co

Vydavatel: 1C Company (http://int.games.1c.ru)
Distributor v ČR: Cenega (http://www.cenega.cz)

Poslední dobou se mi zdá, že začínám být pomalu ale jistě specialista na recenzování her od východoevropských nebo ruských vývojářů. Kluci z redakce mě mají zřejmě moc rádi, a tak jsem si minulý týden odnesl v pořadí již čtvrtou hru od autorů z dalekých, sibiřských končin. Ano milí čtenáři, i to je úděl nebohého recenzenta. Někdy je zkrátka třeba recenzovat tituly, o které vůbec nestojíte nebo jste o nich ještě nikdy neslyšeli. I když se to může zdát nesnesitelné, někdy se mezi nimi najdou poměrně kvalitní kousky, které vám utrpení z ostatního plevelu bohatě vynahradí. A jak asi sami správně tušíte, dnes recenzovaný titul Fantasy Wars (původně Mythic Wars) patří právě k nim.

Za sedmero horami, za sedmero řekami

První, co vás ve hře zaujme, je vkusně vytvořená in-game animace, v níž se stanete svědky starodávného boje dobra proti zlu, a to v říši Eolia. Zlo je po napínavém boji poraženo, ale následky války jsou pro zemi zničující. Po několik století trvajících hádek a sporů mezi nejvyššími lordy se země Eolia nakonec rozděluje na menší počet dílčích království, čímž se stávají zranitelnějšími pro divoké nájezdy krvežíznivých orků a goblinů. Tím samým problémem trpí i Aliance elfů a trpaslíků, a tak nakonec uzavřou s lidmi spojenectví, aby se již definitivně rozhodlo, kdo získá božské právo žít a kdo bude plnými doušky pít ze studny smrti.

Dnes budou v menu smažení rytíři na dřevci * Odvaha herním hrdinům nechybí * Klasika - barbarští skřetí proti nafintěným halapartníkům

A právě v této rozhodující době se bude odehrávat vaše tažení. I když by se mohlo zdát, že si vyzkoušíte každou stranu uvedenou v příběhu, není tomu bohužel tak. Čekají na vás celkem tři kampaně, a to za stranu lidí, orků a elfů, přičemž poslední jmenovanou si můžete zahrát až po dokončení předchozích dvou. Jejich dějová linie totiž probíhá ve stejné časové době a až poté plynule navazuje na příběh elfů, a tak snad nic nezkazím tím, když prozradím, že se v kampani za elfy s hrdiny z předchozích dvou kapitol nakonec setkáte. Co se týče ostatních ras, gobliny si užijete spolu s orky a trpaslíky zase v závěrečné fázi hry s elfy. Více vám už pochopitelně neprozradím, protože bych vás nechtěl ochudit o poměrně slušný děj a jeho závěrečné vyvrcholení.

Ten umí to a ten zas tohle...

Tak jako v sérii HOMM nebo Disciples, i zde jsou k dispozici hrdinové. Na rozdíl od HOMM (vyjma čtvrtého dílu) se bojácně zapojují do bitev a musím říct, že už od samotného začátku si to celkem slušně dávají. Každá ze tří stran uvedených v kampani má různý počet těchto hrdinů, a tak kupříkladu lidé mají tři borce, zatímco orkové se pyšní rovnou čtyřmi. Každý z nich může dosáhnout maximálně desáté úrovně, přičemž jeho poddaní jsou na tom přesně dvakrát hůře. Tím jde tedy vidět, že ve Fantasy Wars není přechod na vyšší úroveň jen obyčejnou situací jako třeba v sérii HOMM. Po zvýšení úrovně získá šťastná jednotka perk, díky kterému si může vybrat jednu z většinou tří nabízených vlastností. S výběrem rozhodně nespěchejte a důkladně zvažte jednotlivá pro a proti.

V Tolkienovi jezdili na vrrcích, zde se rozšiřují obzory * Přemíra opalování škodí * Na pohled sofistikované statistiky

Strana za elfy nemá možnost upgradu svých jednotek, což zavání nedodělaností a urychlení vývoje celého titulu. Jejich statistiky jsou nakonec vyřešeny poměrně humpolácky, a tak jsou rekrutované jednotky téměř dvakrát tak silné oproti členům lidských nebo orčích armád. I když se to může zdát nevyvážené, jejich cena je přímo úměrná s jejich výkonem, a tak se není čeho obávat. Nicméně najít vhodnou taktiku trvá poměrně dlouho a nikde není zaručeno, že vám bude vycházet neustále. Díky tomu se nám do hry vplížil prvek zvaný znovuhratelnost, ale protože si nejsem zrovna jistý, jestli se tu nachází úmyslně nebo pouhým nedopatřením, raději ho nebudu při závěrečném hodnocení brát v potaz. Co se týče celkového počtu jednotek, odhaduji ho na několik desítek (oficiálně přes 70), za což si autoři zasluhují významnou pochvalu.

Každá z hratelných ras má svůj strom upgradů, a tak si můžete v každém z nich postupem času rekrutovat silnější a odolnější jedince. Všechny tři strany jsou podle mého názoru skvěle vybalancované a to i přesto, že jsou někdy mezi nimi znatelné rozdíly (třeba lidé si mohou vylepšit letecké jednotky, zatímco orkové mají smolíka). Každá jednotka (přesněji řečeno skupina jednoho druhu) může třímat v rukách jeden artefakt, který jí dodává některou z bonusových vlastností. Hrdinové jsou na tom o trochu lépe, protože se jim vejdou do kapes artefakty tři, nicméně oproti sérii HOMM je tento počet přeci jen stále úsměvným. Co se týče jednotlivých questů, s jejich variabilita na tom není hra příliš dobře, a to přesto, že jsou k dispozici hlavní i vedlejší úkoly.

A nyní slavný soude, položím klíčovou otázku

Nyní si položíme klíčovou otázku - jedná se o klon legendární a stále vychvalované série Heroes of Might and Magic? Odpověď je jasná: NE. I když musím přiznat, že některé prvky jsou si velice podobné, Fantasy Wars je zkrátka úplně něco jiného. FW se totiž zaměřuje jen a pouze na boj, zatímco HOMM bylo známé zejména díky budovatelskému managementu a sháněním potřebných surovin, což zde úplně celé odpadá. Jediné, co potřebujete, je zlato. Ostatní není důležité, protože jednotky budete verbovat z již postavených hradů či pevností, a tak se výstavby vlastních budov nedočkáte. I když mne to ze začátku celkem štvalo, postupem času jsem přicházel na chuť celé věci a uvědomil si, že se mohu plně soustředit na taktiky v bojích, kterých se mi mimochodem dostávalo velmi často.

Schematická grafika má své kouzlo * Fantastický rasismus v plné polní * Nastoupené armády vypadají impozantně

Pokud si někdo z vás nedokáže v hlavě představit, oč se vlastně jedná, asi tím nejlepším řešením bude, když hru přirovnám k šachům. Na začátku každého kola si nejdříve nakoupíte jednotky a poté je podle svého uvážení vhodně rozmístíte na vyznačené pozice alias hexagony. Pokud si necháte zobrazit kompletní rastr celé mapy, dostane se vám v podstatě ekvivalent šachovnice. Pohyby jednotek se provádí v tazích, přičemž každá jednotka může v jednom kole vykonat jeden přesun a jeden útok. Je tedy úplně jedno, jestli k nekomu přiběhnete a plácnete ho po škebli, nebo mu spíše zabodnete nůž do zad a zbaběle utečete za daleké kopečky. Styl jednotlivých soubojů notně připomíná podařenou hru Etherlords, což rozhodně není na škodu, a tak se připravte na kvalitní souboje, v nichž hlavní slovo má jen a pouze taktika.

Významnou roli při jejím plánování hraje okolní terén, a tak je třeba pro lučištníky mnohem výhodnější střílet z vršku, protože se jim při případném protiútoku ze zdola zvýší jejich obrana. To samé samozřejmě platí o jednotkách bránící nějakou usedlost, přičemž je třeba brát v úvahu i materiál terénu (hory, písek, sníh atp.). Zkrátka při hraní musíte dávat pozor na spoustu věcí, čímž si užijete opravdové strategické hody. Jejich výskyt se neomezuje pouze na kampaň, a tak si můžete vyzkoušet i další mapy pro jednoho hráče, kterých je ale bohužel vážně miniaturní počet. V tom případě přichází ke slovu multiplayer, v němž se můžete střetnout s ostatními hráči (lidskými nebo řízenými AI) klasicky po lokální síti či internetu. Jako třešnička na dortu se nám vrátil kdysi populární hotseat mód, díky kterému jste mohli hrát se svým kamarádem na jednom jediném počítači.

• pestrá, pohádková grafika
  • úctyhodný počet jednotek a jejich upgradů
  • důraz kladen na taktiku
  • okolní terén hrající významnou roli při bojích
  • podpora více hráčů na jednom PC (hotseat is back!)
  • nízké hardwarové nároky
  • vynikající cena
  • žádný budovatelský management
  • nepříliš rozmanité úkoly
  • kampaň by mohla být o chlup delší
  • směšný počet map pro jednoho hráče
  • podivná hra za elfy
  • drobné bugy

Čas zúčtování

Co dodat? I když jsem očekával další z průměrných titulů, dostalo se mi příjemného překvapení. Fantasy Wars si bere to nejlepší ze sérií Heroes of Might and Magic, Disciples, Etherlord a Warcraft, a tak se ani vlastně nemůžu divit tomu, že mě hraní tak bavilo. Jednotlivé ingredience jsou totiž vkusně zakomponovány do kompaktního celku, který kupodivu nechutná jako dort od pejska a kočičky. Audiovizuální zpracování silně připomíná pátý díl série HOMM, a tak se nedivte, když na okolních screenshotech uvidíte jen pestrý, barevný, pohádkový svět. Z technologického hlediska se jedná o lehký podprůměr, nicméně tomu odpovídají velice příznivé hardwarové nároky, díky kterým si FW zahraje doslova každý. Když k tomu všemu připočtu lidovou cenu čítající něco málo kolem tří set korun českých, vychází mi nadprůměrné hodnocení a to přesto, že se jedná o budget. Nicméně já se při jeho hraní dobře pobavil, a tak to má být. Věřím, že u vás to bude stejné.

Zvuky: 6/10

Z titulu, od kterého se vesměs nic kloudného neočekávalo, se stalo velice příjemné překvapení. I když si bere to nejlepší ze sérií Heroes of Might and Magic, Disciples nebo Etherlords a tím je tak v podstatě vykrádá, rozhodně to nebudete mít autorům za zlé. Použité nápady jsou totiž perfektně skloubeny do jednotného celku a když k tomu připočteme příznivou cenu a nízké hardwarové nároky, nezbývá mi nic jiného než vám všem Fantasy Wars vřele doporučit.

Diskuze (1) Další článek: Představena arkádová akce Commando 3

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,