Recenze: UFO: Extraterrestrials – nakopejte pozadí vesmírnému šmejdu

Tak jsme se přeci jen nakonec dočkali. Nové Ufo: Extraterrestrials je tu, a nám se tak konečně nabízí možnost zhodnotit jeho klady a zápory. Co myslíte, uspěl nový přírůstek do této série či nikoliv? Na tuto otázku pochopitelně naleznete odpověď v naší recenzi.

Typ hry: tahová strategie
Minimální konfigurace: CPU 1.5GHz, 512 MB RAM, 64MB grafická karta podporující Pixel Shader v1.1
Doporučená konfigurace: CPU 2GHz, 512 MB RAM, 128 MB GeForce FX5200
Výrobce: Chaos Concept
Vydavatel: Tri Synergy
Distributor v ČR: zatím není
Cena (PC DVD): 1199 Kč

Původně byl dnes recenzovaný titul vytvářen malým počtem českých fanoušků, kteří se rozhodli sami si vytvořit další pokračování nesmrtelné legendy UFO inspirované prvními třemi díly. Postupem času však přešla hra z fáze volně šiřitelného produktu do fáze ryze komerční, přičemž počet členů týmu se nijak výrazným způsobem nezvýšil. I přesto bylo Ufo: Extraterrestrials neustále sledováno velkým počtem hráčů, a to jak v zahraničí, tak i u nás. Jak sami víte, společnost Altar Games vydala další dvě pokračování této série, do nichž zavedla své nové vize a postupy. Tyto přírůstky mají bezesporu své kvality a byly i slušně ohodnoceny, avšak pro skalní příznivce série znamenaly spíše zklamání než-li úspěch. A především právě těmto hráčům je UE určen, čímž se ale nikde neříká, že hra nezaujme ostatní hráče. Jen je dobré mít tento fakt na paměti, jelikož bude hrát důležitou roli zejména v závěrečných větách tohoto článku.

Ohňostroj! * Téměř nostalgický pohled * Fire in the hole!

Láska na první pohled

Příběh hry se odehrává na imaginární planetě Esperanza, kterou v roce 2020 lidstvo úspěšně kolonizovalo. Po mnoha letech od této události bylo detekováno vytvoření červí díry, skrze níž dorazily neznámé formy života. První kontakt však nedopadl dobře a ukázalo se, že se jedná o nepřátele přející si totální vyhlazení lidské populace. S tím se rozhodně nedá smířit a vy se tak ujmete role vrchního velitele zodpovědného za terminaci všech nepřátelských emzáků. Při prvním spuštění hry se vám naskytne pohled na globus prezentující planetu Esperanza, což způsobí znalcům série ukápnutí nostalgické slzy: určitě si vzpomenou na ty dlouhé prosezené hodiny u stařičkého Ufa. V levém horním rohu se nachází klasická lišta s nastavením času, díky čemuž můžete zvolit rychlost jeho běhu. To oceníte zejména pro urychlení čekání při vývoji technologií či výstavby základny. V momentě, kdy se stane nějaká důležitá událost, na vás vybafne informační okno a běh času se automaticky nastaví na minimum.

Dalšími zajímavými objekty jsou tlačítka pro výpis měsíční zprávy (v níž naleznete váš dosavadní pokrok a hlavně aktuální stav financí), pro přístup na velitelství vaší letky útočných a výsadkových lodí nebo pro přepnutí do ufopedie pro získání dostupných informací ke všem jednotkám, zbraním, technologiím a mimozemšťanům, což oceníte zejména v prvních částech hry. První bázi si na rozdíl od prvních dílu nemusíte stavět, jelikož je již postavena spolu se základním vybavením. Co se týče managementu základny, ten je téměř identický s prvními díly, a tak se budou znalci série během okamžiku cítit jako ryba ve vodě. Pro ty z vás, kteří nikdy nepřišli do styku s prvními třemi díly, následuje krátký popis funkce a popisu celé základny.

Ha, mám tě! * Průzkumná mise v akci * Hodný přítel tank

Síla managementu

Svou základnu můžete rozšiřovat o další bloky, jako například radar zachycující nepřátelské mimozemské letouny, vědecké laboratoře určené pro výzkum nových technologií, obytné jednotky pro mariňáky a raketovou obranu proti nepřátelským létajícím talířům. Každá stavba se staví různý počet dní, a tak je potřeba strategicky uvažovat a předem si dobře rozmyslet, co má ve výstavbě vyšší prioritu. Základna má však předem danou kapacitu a v momentě, kdy ji vyčerpáte, je nanejvýš příhodné postavit základnu další, a to kdekoliv na globu. Doporučuji ji však postavit ve větší vzdálenosti od již stávající báze, aby byl zajištěn přehled veškerých aktivit na většině území celé planety, díky čemuž zachytíte každý letící neznámý objekt či útok ze strany nepřátelských vetřelců.

Je také důležité starat se o veškeré podpůrné prostředky a technologie, a tak je dobré sledovat stav zbraní a jejich příslušenství pro mariňáky stejně tak jako zařízení pro stíhací či výsadkové lodě. Co se týče jednotek, můžeme je rozdělit na tři druhy: mariňáci, vědci a inženýři. Mariňáky si již není možné zakupovat - jsou na vaši základnu průběžně zasíláni. Můžete je však již vybavovat různými zbraněmi a dalším vybavením s ohledem na jejich statistiky a schopnosti, čímž se nám do hry vkradl RPG prvek, který rozhodně oceníte. Vědce a inženýry si rovněž nemůžete zakupovat a jejich počet závisí na celkovém počtu vědeckých laboratoří či technologických pracovišť. Vědci pochopitelně vynalézají nové či zkoumají získané technologie, přičemž na každý zkoumaný objekt můžete přidělit různý počet pracovníků. Čím méně již však přidělíte, tím déle bude celý výzkum trvat. To samé platí u inženýrů, kteří vyrábějí přístroje či zařízení odvozené z vyzkoumaných technologií.

Ukázka zdraví mariňáka * Přepadové komando je ve svém živlu * Ochrana civilistů

To je hnus, velebnosti!

Po zvládnutí managementu základny, vyzbrojení mariňáků a letky můžete již jen čekat. V momentě, kdy zachytíte UFO, je třeba okamžitě jednat. Na letící emzáky vyšlete letku nabroušených pilotů, kteří ji v úspěšném případě sestřelí na zem. Je samozřejmé, že postupem času začnou být nepřátelské jednotky robustnější a na jejich eliminaci bude zapotřebí silnějších zbraní a také většího počtu vašich útočných letounů. V případě jejich sestřelení nastává ta pravá chvíle pro výsadek, a to v místě dopadu. Pokud se vám podaří dostat na místo dříve, než alieni svou loď opraví a odletí, hra se vás automaticky zeptá, zda-li chcete zahájit akci. Při potvrzení nastává loading a... zlo. Tím rozhodně nemyslím drsná jatka nebo cokoliv podobného, nýbrž šok způsobený zastaralým grafickým zpracováním.

Jak sami zjistíte, na dnešní dobu je to opravdu bída. Je mi jasné, že skvělá grafika a ultra-hyper-husto efekty nedělají dobrou hru, avšak i přesto je dle mého názoru třeba, aby měl titul jistou úroveň odpovídající době, v níž vychází. Bohužel, UE toto nesplňuje a audiovizuální zpracování lze klidně zařadit do doby tak zhruba před 10 lety. Upřímně nechápu, v čem spočívá nutnost disponovat grafickou kartou s Pixel Shadery v1.1, když pak hra vypadá tak, jak ji můžete vidět sami na obrázcích. Předpokládal jsem, že autoři mají trochu soudnosti a dobře vědí, v čem spočívá kouzelné slovíčko „remake“, čímž se oháněli již od samotného začátku vývoje. Nemá však cenu brečet již nad rozlitým mlíkem, a tak se přesuňme dále, a to k samotným bojům.

Lock and load! * To je smrad, že by jeden pad * S mínusovým účtem se setkáte dost často

Kill them all!

Boje probíhají vesměs stejně jako u prvních dílů, a to tak, že se svými mariňáky vyčistíte celou oblast od mimozemského sajrajtu. Zůstaly tedy klasické akční body, jež jsou určeny na pohyb a střelbu vašich hrdlořezů. Musím říct, že pohyb vašich vojáků a i samotných vetřelců je více než komický a troufám si říci, že by se mohli autoři od kdejaké dnešní freewarovky co učit. O samotné střelbě mluvit raději nebudu, jelikož ta si s nepovedenými pohyby skvěle notuje. Pokud však přimhouříte oko nad opravdu ohavným audiovizuálním zpracováním a komickými pohyby či střelbou žijících organismů, dostane se vám skvělé akce a výborné atmosféry. Za každým rohem na vás totiž může čekat vesmírná obluda, která vás může jedním dobře mířeným výstřelem poslat do kytek, a tak průzkum a úspěšně dokončení celé mise oslavíte hlasitým zajásáním.

• výborná hratelnost
  • skvělá atmosféra jako za starých časů
  • hardwarová náročnost
  • ufopedie
  • silně zastaralé audiovizuální zpracování
  • absence nových nápadů
  • postupem času velice zdlouhavé boje
  • vysoká cena

Hra není v žádném případě jednoduchou záležitostí a je třeba si na své mariňáky dávat veliký pozor. Celkovou atmosféru trochu kazí rozporuplná AI, která někdy funguje skvěle (pokud emzák uvidí přesilu, tak uteče) a jindy zase nefunguje vůbec (vetřelec jen hloupě čumí a někdy dokonce nevidí vaše mariňáky v jeho blízkosti). Výhrady bych měl také k absenci klávesových zkratek a hlavně minimapy, díky čemuž by nebyly boje tak zdlouhavé. I přesto však mohu směle říct, že si hra zachovala ducha původních dílů, a tak se hraje přímo parádně a je velmi zábavná.

Poslední soud

Nyní již určitě netrpělivě čekáte na finální verdikt. Upřímně, nikdy jsem se nerozhodoval tak dlouho a tak těžce jako v tomto případě. Hra disponuje kvalitním a zábavným obsahem, avšak je zabalena do otřesného audiovizuálního zpracování a bohužel také obsahuje drobné chybky a nedodělky, které již vyřešily opravné patche od fanoušků. Bohužel, tyto neoficiální patche nemůžu brát k celkovému hodnocení v potaz. Vzhledem k rychlosti výroby těchto opravným patchů opravující mnohé bugy, přidávající klávesové zkratky a celkově optimalizující celou hru, lze jasně odvodit, že autoři vydání hry uspěchali a nevěnovali se dostatečně jejímu betatestingu. Když vezmu v úvahu i relativně vysokou cenu za titul, který je vlastně jen remakem původního dílu a nepřináší prakticky nic nového, vychází mi z toho bohužel opravdu jen lehce nadprůměrná hra, jež dnešnímu modernímu hráči pramálo řekne. Ovšem fanoušci této série si mohou k celkovému hodnocení bez obav připočíst další dva bodíky.

Grafika: 5/10
Hudba: 6/10
Zvuky: 4/10

UE je pouhým remakem inspirovaným původními díly nepřinášející žádné inovace, ale i přesto si dokázal udržet skvělou atmosféru a výbornou hratelnost. Celkové hodnocení však kazí archaické audiovizuální zpracování, postupem času zdlouhavé boje, vysoká cena a hlavně nedostatečný betatesting. Koupě je pro fanoušky série jasnou volbou, pro ostatní hráče bohužel věcí k zamyšlení.

Celkové hodnocení: 6/10