Recenze: 8th Wonder of the World – div herního světa?

Osmý div světa. Na první pohled možná obyčejná věc, ale víte, kde ji vlastně hledat? V této nezáviděníhodné situaci se naneštěstí ocitl náš vikingský hrdina, který však neodkladně potřebuje vaší pomoct. Budete tím pověstným přítelem v nouzi? Pokud ano, nejenže se poučíte, ale také skvěle pobavíte. A navíc zjistíte, kdo objevil americký kontinent. A věřte, že Kryštof Kolumbus to nebyl.

Typ hry: Strategie
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 350 MB na HDD, 8 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Procesor  800 MHz, 256 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta
Výrobce: Funatics Software (
Distributor hry: GMX Media (
Distributor v ČR: HyperMax (

Jistě není od věci vrátit se čas od času do školních lavic a zavzpomínat na hodiny dějepisu. Lépe řečeno na zarostlého profesora s deseti dioptriemi a nepopsatelným výrazem v tváři. Ale ejhle, při oprašování mých starých sešitů jsem narazil na jeden blud. A nebo si opravdu myslíte, že Ameriku objevil Kryštof Kolumbus? Někteří mohou namítnou, že existují informace, podle kterých se první za oceán vydali Vikingové - stejně tak rychle však dodávají, že tyto zprávy pocházejí z „nedůvěryhodných“ zdrojů. Pojďme jim spolu dokázat, že zemi zaslíbenou hamburgerům a Coca-Cole (nehledejte za tím žádnou skrytou reklamu - pozn. autora) opravdu objevili urostlí seveřané.

To jsou mi ale záhadné truhly. Co v nich asi je? * Jedno z herních menu * Klasický pohled ze shora je nepřekonatelný!

Za devatero horami

Znáte to. Takhle nějak začínají všechny pohádky a ani ta dnešní není výjimkou. Není žádným tajemstvím, že 8th Wonder of the World (dále už jen WotW) pochází z rodinky série Cultures, do které patří mimochodem i o něco mladší bráška jménem Northland. Tato hra sice nijak nevynikala co do originality, ovšem roztomilá grafika, propracovaná kampaň a v neposlední míře i příběh učinily své. Cultures 2 nasadily laťku vskutku vysoko a tak se není čemu divit. Nebyl jsem si ale jist, jak to dopadne s dalším dílem, jenž vychází půl roku právě po Northlandu. Může nabídnout něco nového? Nebo je jedinou změnou příběh? Odpověď na tyto otázky nám určitě neuteče, začněme tedy pěkně od začátku. Co je však již předem jisté, v hlavní roli se opět setkáváme s chrabrým vojevůdcem Bjarnim.

Bjarni, k tabuli!

Učebnice asi už nepřepíšeme (bohužel stejně jako výsledek hokejového mistrovství světa), ale můžeme se o to pokusit alespoň virtuálně. Naneštěstí nebudeme Ameriku objevovat, nýbrž zachraňovat. Tedy - jak se to vezme. V sázce je totiž existence celého světa, milý Bjarni se totiž nemohl nepohodnout s nikým menším, než-li mocnostmi Zla. Ty budou nejen celou hru vaše snažení značně komplikovat svou nadpřirozenou silou, ale zároveň i ovládat veškerý nepřátelský odpor - proto se není čemu divit, když prvních pár bitev nevyhrajete. Ba naopak - z bitevní vřavy odejdete na hlavu poraženi a se sebevědomím v rakvi.

Nerad bych zabloudil v lese… * …už jsem se ztratil... * …pořád hledám cestu ven

Bjarnimu je naštěstí hned jasné, že by svět ledajaká armáda seveřanů nezachránila a proto musí dát příležitost své tajné zbrani – Osmému divu světa. Nejdříve však bude muset tajemství Osmého divu odhalit a posléze ho proti Zlu i správně použít. Ostatně to není jediné překvapení, jenž vás v průběhu hry čeká. Celá kampaň je plná překvapivých dějových zvratů a nečekaných událostí. To vše si můžete zahrát ve třech obtížnostech, pokaždé s jiným výsledkem. Pokud tedy máte dostatek času, určitě vyzkoušejte rozdíl mezi jednotlivými stupni obtížnosti.

Jedna, dva, tři… my jsme bratři

Svou nápadnou podobnost s předchozími tituly Funatics Software WotW nezapře. Původní menu z Northland zůstalo zachováno takřka celé, stejně jako grafické zpracování, hratelnost, zvuky a hudba. Vše zůstává pěkně při starém a to je možná i dobře. Jestliže zůstala zachována i hratelnost, jistě se je na co těšit. A postupem času zjistíte, že je opět na vysoké úrovni. Stejně jako u Northlandu vás tak možná zaskočí pomalejší rozjezd a především hodinové načítání – kdo si počká, ten se dočká. A i v tomto případě má české pořekadlo pravdu a to hned ve všech bodech. Výsady Northland zůstaly zachovány a tak se opět setkáváme s propracovanou a dlouhou kampaní, roztomilou grafikou a také atmosférou, za níž by se nemusely stydět ani tituly ryze akční.

Roztomilá grafika, není-liž pravda? * Z lesa rovnou do pouště, tomu říkám rozmanitost prostředí! * Stylový konec

Akční hry by vám ale nemohly nabídnout to co Osmý div světa, a světe div se, mé skeptické obavy z několika úvodních minut hraní rychle opadly. Dokonce nastaly chvíle, kterým sice do dokonalosti chybělo ještě hodně, ale přeci jen stály ZA TO! K tomuto závěru jsem se nemusel dlouho přemlouvat a jistě mi přitakají i ti, co měli (nebo doufám budou míti) to štěstí hru okusit.

Hratelnost + příběh = skvělá strategie?

Skvělé hratelnosti ale zdárně sekunduje i propracovaná kampaň, jejíž scénář jsem vám nastínil již o pár řádků výše. Nebyla by to ovšem pouze hratelnost a příběh, která dělá hru hrou, proto by se dal vzorec v tomto nadpisu považovat za neplatný. Tyto dvě věci vskutku nestačí a přesto, že jsem se povětšinu dobře bavil, nezbývá mi, než udělit nedostatečnou známku oblasti invencí. Pokud se tedy vlastně o invenci jako takové dá bavit. Nemůžu se prostě zbavit pocitu, že jsem hrál pouze kopii něčeho, co tu už několikrát bylo a pokud hodlají vývojáři v podobném trendu i pokračovat, bezpochyby ještě několikrát hrát budu.

• Propracovaný příběh a kampaň
  • Malé hardwarové nároky
  • Skvělá hratelnost
  • Roztomilá grafika
  • Nulová dávka invence
  • Ze začátku nuda
  • Dlouhé načítání
  • Občas nudné úkoly

Jak jsem již říkal, nezměnilo se ani technické zpracování. Grafika sice je roztomilá, ale na dnešní poměry řekněme „nedokonalá“, tj. průměrná. Klasický izometrický pohled na herní plochu vám dává patřičný rozhled, na všechny postavy, budovy a stroje. Za zmínku stojí vyvedené postavy, ale i detaily strojů a zbraní propracované do těch nejmenších podrobností. Ani stíny už nikoho nenadchnou. Za to hudba, to je něco jiného. Skvělé atmosférické melodie, stejně jako zvuky jen patřičně dolaďují jinak skvělý zážitek.

Konec dobrý, všechno dobré

WotW není pouhou napodobeninou, ale stoprocentní kopií. A pod to se vám klidně podepíšu. Do vínku ale opět dává skvělý příběh v kampani, roztomiloučkou grafiku a v neposlední řadě i hudbu. Pokud jste ale hráli Settlers 2 nebo Northland, raději se Osmému divu světa vyhněte. Těm ostatním však mohu hru vřele doporučit. Pokud ve vás tedy hlodá červík zvědavosti a chcete odhalit tajemství Osmého divu světa, neváhejte, koupí tohoto titulu nic nepokazíte.

Invence: 1/10

Zcela totožný titul jsme tu měli již před půl rokem, tentokráte se pouze kosmeticky změnil příběh. To na nadprůměr zkrátka nemůže stačit.

Celkové hodnocení: 5/10