Recenze: Advent Rising - podzimní hurikán přilétá

Advent Rising s sebou nesl poselství Orsona Scotta Carda i příslib epického dobrodružství, které známe jen z filmu. Svůj slib v mnohém dodržel. Tvůrci vytvořili opus, který se v každém okamžiku chová jako filmový snímek. Silné hudební motivy, emoce prostupující příběhem, ale jedna velká kaňka: hratelnost.

Platforma: PC, Xbox
Typ hry: Akční
Minimální konfigurace: Pentium 933 MHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta, 2,5 GB HDD
Doporučená konfigurace: Pentium 4 1,7 GHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 2000+, 1 GB RAM, GeForce 4 Ti4200
Výrobce: GlyphX
Vydavatel: Majesco
Distributor v ČR: Prozatím není

Redakční kolega Michael Stern napsal v preview Advent Rising něco nezapomenutelného: "S příběhy v komerčních hrách je to mnohdy jako s papírovou ruličkou uprostřed toaletního papíru. Je nepostradatelná, ale ryze účelová, z nejlacinějšího materiálu. Chvíli se kolem ní točí veškeré dění, avšak když je po všem, letí do koše." Pravdivé? Možná. Existují ale hry, které se kolem svého příběhu rozhodly postavit vše zbylé. Advent Rising nás lákal příslibem, že celý jeho příběh i dění vypráví uznávaný Orson Scott Card (kdo nezná, nechť si doplní své znalosti moderních amerických spisovatelů). Nevytvořil revoluční zápletku: ale dal nám důvod, proč Advent Rising nepřehlédnout.

Trocha tréninku na začátek neuškodi * Zvrtl se nám ale v tvrdou bitku * A po tréninku přichází ostrá akce

Advent Rising dvakrát jinak

Advent Rising má kromě jiných ještě jednu příjemnou vlasnost: hned v první ze šesti herních kapitol budete stát před důležitým rozhodnutím. Zachráníte vlastního bratra, nebo krásnou a sličnou Marin? V závislosti na osobě, kterou vyberete, se ve hře dočkáte částečně odlišných cutscén a dalších drobností.

Rozjezd bývá nejhorší

Na začátku to ovšem vypadá jinak. Hra i příběh se rozjíždí pomalý tempem a člověk má pocit, že originality se mu ani v nejmenším nedostane. Vžíváte se do role nováčka mezi piloty, Gideona Wyethe, jehož osud asi dobře znáte z jiných her či filmů: vyrůstá ve stínu svého bratra, nedoceněn, ale přesvědčen o svých schopnostech. Je to stejné jako v případě božského Michaela Schumachera a v každém ohledu menšího bratra Ralfa: první je uznávanou legendou, která si zaslouží každý cent své výplaty, druhý přeplacenou pseudohvězdou. V Gideonovi se ale opravdu skrývá něco víc.

Promiňte mi malou odbočku - už jsem opět ve hře. Jak jste asi poznali, následující dny a hodiny dají Gideonovi šanci ukázat veškerý jeho um a odhodlání. Nasedá na diplomatickou loď vyslanou k setkání s rasou Aurelianů, vašimi budoucími spojenci. Nečekejte nic příjemného. Během chvilky se Gideon i ostatní dozvídají o nebohém osudu lidské rasy, která má být v nejbližších dnech vyhlazena. Ze dnů jsou minuty a místo obrany domovské planety budete jen a pouze utíkat - alespoň z počátku.

Dám vám poznat, jak chutná laser * Na poušti je nuda * Po svých přece chodit nebudu

Když ale dáte hře šanci

Advent Rising si po instalaci ubere téměř 5 GB z vašich harddiskových zásob. Nedivte se: každých deset minut hraní prostupují příběhové cutscény, dodávající hře zajímavý nádech filmového představení. Zatímco zpočátku se rulička příběhu jen pomalu motá a motá, v pozdějších hodinách hry rozjede jízdu, kterou v posledních letech nejsme u PC her zvyklí vídat - a která by nás na oné místnosti bezpochyby vyděsila. Co naplat, dlouho si jí neužijete - v závislosti na zvolené obtížnosti si u Advent Rising posedíte od 7 - 12 hodin. Není to moc, ale nudit se nebudete.

A nudit se nebude ani Gideon. Osud lidské rasy je téměř zpečetěn, umírají jeho příbuzní a mladík dospívá pod náporem zuřivosti, smutku i touhy po pomstě. Pokud je v prvních hodinách Advent Rising rozporuplný, stojí za jeho oživením vedle příběhu ještě další prvek. Gideon v sobě objevuje výjimečné rysy a kromě klasického arzenálu zbraní je schopen používat i nadpřírozené schopnosti. Veškeré zbraně můžete kombinovat - v jedné ruce držíte mimozemskou pušku (všechny nepřátelské pistolky lze používat), druhou vystřelujete pulzní střely, vytváříte ochranný štít nebo využíváte tajů a předností telekineze. Advent Rising (a Gideon konkrétně) místy připomíná rytíře Jedi z Hvězdných válek, ale pod tíhou příběhu i výpravy na jakoukoliv podobnost brzy rezignujete.

V přestřelkách se vyplatí pobíhat a uhýbat * Jsi o hlavu větší, ale stejně z tebe nadělám fašírku * Tam nevlezu, mami!

Mnohdy se vám odvděčí

Výsledkem je nabitá akční jízda, která je ale také důvodem, proč je závěrečné hodnocení posazeno tak nízko. Advent Rising totiž selhává v základním prvku všeho - v hratelnosti, kterou kazí nespočet malých i velkých hloupostí. Logika tvůrcům tentokráte nebyla nápomocna, což je rozhodně velká škoda - atmosférou se Advent Rising rovná nejlepšímu, co jsem měl čest na PC hrát. Vděčí za to především neopakovatelnému hudebnímu doprovodu, který v sobě kombinuje mohutné chorály, pomalé a emocemi prostoupené motivy, stejně jako pekelnou orchestrální jízdu. Kdo nevěří, ať se rozhlédne kolem - v boxíku u recenze najde odkaz k stažení třech písní, které jsou součástí soundtracku hry.

Ukázky herního soundtracku

Main Theme (3:10, 4,4 MB)
Koroem (3:08, 4,5 MB)
Poeta (3:37, 5 MB)

Problémy se ale kupí jinde. Frustrován jsem byl už počátečním tréninkem, a jako pokaždé i teď se ptám sám sebe, zda-li nás tvůrci musí obtěžovat podobnou formalitou (vím, že musí). Závažnější je práce s kamerou, která připomíná neposednou veverku - skáče nahoru a dolů jako uragán a vám chvíli potrvá, než ji dokážete zkrotit. Pořád ale mluvím jen o drobnostech, které bych při troše ochoty tvůrcům odpustil: teď ale jde do tuhého a o slitování nemůže být řeč.

Souboje s bossy jsou často opravdovou výzvou * Někdy vás nepřítel i pošle k zemi * Je libo trochu létání?

Nebo vám bodne kudlu do zad

Pokud do Advent Rising proniknete hlouběji, necháte se kolebát a unášet hudbou i epickým příběhem, který je plný odhodlání a emocí. Jako zlý sen se pak tváří ze zdí padající nepřátelé, kteří se zkrátka zjevují odnikud. Tvůrci se vám pokouší hru znepříjemnit tak, že vám čas od času pošlou pár ohyzdných mutantů do zad. Odkud se ale berou, když cesta za vámi je zabezpečena a kolem dokola se rozkládají jen ohromná skaliska? Bůh ví.

Není to vše. Nepřátelé mají omezený dohled, často je tak můžete zcela beztrestně odstřelovat z dálky - neprojeví žádný zájem či snad sebemenší náznak odporu. Úkoly ve hře se navíc téměř striktně omezují na vyvraždění všeho okolo, což s sebou přináší další zajímavý manévr ze strany tvůrců. Ti blokují přístup do další lokace do té doby, než se nezbavíte všech protivníků. A jak říká zákon schválnosti: posledního z nepřátel určitě nenajdete.

A máte to! * Tady je máte: mé spolubojovníky * Každá hra musí končit pořádným výbuchem

Advent Rising je právě taková hra

V praxi má jistě význam jedna z příjemných vlastností Advent Rising - totiž přítomnost nejen standardního pohledu zpoza Gideonových zad, ale také klasického first-person pohledu. Nevím jak u vás, ale já ho za celou dobu hry nevyužil ani jednou - nebyl důvod. Kamera nad hlavním hrdinou vám dává lepší přehled o okolním dění, což je ve hře formátu Advent Rising set sakra užitečná věc. Kochat se navíc můžete i mnoha interiéry a exteriéry: obojího si užijete dosytosti, tvůrci zkombinovaly oba typy prostředí jako ten nejchutnější koktejl. K dokonalému dojmu postrádají jen modernější grafický kabátek.

• Příběh
  • Filmová výprava
  • Výborné cutscény
  • Nadpřírozené schopnosti
  • Geniální soundtrack
  • Nelogičnosti
  • Slabá AI

Advent Rising na PC naštěstí netrpí neduhy Xboxového předchůdce, totiž chybiček, které znemožňovaly hru dohrát. Jistě, občas se postavičky zaseknout, Gideona přejede výtah a nic se mu zázračně nestane - ale v zásadě jde pouze o drobnosti, které berme jako nutné zlo. Protože přes všechny nedostatky, které Advent Rising degradují jen k sedmičkovému hodnocení, hra má duši a srdce: užijete si ji, jakoby šlo o dlouhé filmové představení. V jednom aspektu navíc Advent Rising poráží všechny - skvělý soundtrack nejde minout a určitě nebudu sám, kdo si ho po dohrání hry bez váhání koupil.

Zvuk: 9/10
Hudba: 10/10

Bůh by řekl, že chyby se odpouští: nedostatky a chyby v hratelnosti ale odpustit nelze. I tak je Advent Rising jasnou povinností pro každého, kdo má rád hry s velkým srdcem.