Recenze: Age of Empires 3 - dobytí ráje

Výrobce: Esemble Studios (
Vydavatel: Microsoft (
Distributor: Playman (
Homepage: (
Stránky fanoušků: (
Lokalizace: Titulky

Bylo teplé srpnové ráno roku 1500. Kubánská krajina započala svou ranní koupel v pálivých letních paprscích. I matka příroda se probouzela - mnohobarevní exotičtí ptáci se proháněli ostrovním nebem a děti z nedaleké vesnice Mayů pobíhaly podél pobřeží teplého oceánu, aby zchladily nohy unavené od neustálého skotačení. Tu však jedna z indiánských ratolestí vyděšeně odběhla zpátky do vesnice, neboť se na hladině moře objevily siluety dvou obrovských, hrůzu nahánějících, plavidel. Byla to flotila zkázy. Flotila dobyvatele Morgana Blacka…

Příběh k zulíbání

Jestliže existuje strategie, o které se již léta utajeně šušká a na jejíž počest se málem začala psát nová evangelia, je jí Age of Empires 3. Nadšenci strategického žánru již z demoverze poznali, že hra svým předchůdcům ostudu rozhodně neudělá. Ďábelská hratelnost a nebesky krásná grafika jsou toho příkladným důkazem. Pojďme se tedy na vlastní kůži přesvědčit o tajích a kouzlech královského novorozence, jehož otcem je Esemble Studios a matkou samotná Microsoft.

Vítej na Kubě, cizinče * Vítězný pochod městem *  Zdrcující přesila!

Ústřední kapitola celé hry - singleplayerová kampaň - je rozdělena na tři věky po osmi misích. Celkem se tak dočkáte čtyřiadvaceti misí, které nabízí poutavý a reálně vyhlížející příběh, jenž svou rozmanitostí nasytí hladové krky stratégů i milovníků epických trháků. Vývojáři neporušili posvátnou linii historické návaznosti a upustili od starověkých bitev a středověkého dobývání. Místo toho nabízí hráčům slastných osmnáct hodin novověkého kolonizování.

Herní děj je osudem důstojníka královského loďstva Morgana Blacka, milovníka pokladů, který se po příjezdu na nový kontinent ani nerozhlíží a pokorně přijímá rozkazy od skotského velení. Po splnění počátečních misí, jejichž obsahem je snaha o zajištění nově vybudovaných koloniálních předmostí, se Morgan zabydluje a je natolik upoután místní legendou, že neváhá a ihned se vydává za jejím tajemstvím.

Odpolední výlet na lodičce * Parkoviště pro lodě je bohužel placené * Glo, glo, glo… ale ty efekty!

Příběh však nekončí ani zničením mýtické fontány mládí a děje se chopí Morganovi vzdálení příbuzní. Hráčům se tak otvírá možnost navštívit všechny slavné události americké historie. Koloniální války mezi Španěly a Brity, boj britských osad za nezávislost a mnoho dalších, méně či více významných bitev. Největším plusem kampaně je bezpochyby strhující děj, který má spád a v ani jeden moment nepřipustí, aby se hráč nudil. Škála všech úkolů je natolik pestrá, že právě ona je jedním z hlavních příčin skvělé hratelnosti titulu.

Obdivuhodná skládanka

Age of Empires 3 je kouzelný už z toho důvodu, že do svých tkání s chirurgickou přesností a jemností voperovává všechny zažité a tvrdě budované systémy, na kterých staví moderní strategie. Se vší krásou jsou do misí zakomponováni vesničtí obyvatelé, kteří nejenže dřou v dolech, ale jsou schopni vypomáhat vašim armádám při nečekaném přepadení. V tu chvíli někteří dělníci automaticky vytahují pušky a připojují se ke kordonu spřátelených jednotek, které hlídají vstupní bránu města. To by v dnešních strategiích nebylo nic neobvyklého, ale Age of Empires 3 slaví úspěch i v této oblasti díky propracovanosti detailů, které chování jednotek doprovází.

Age of Empires 3 nabízí i návštěvu jatek * Strhující námořní bitva + krásná grafika = smrtící kombinace * Tomu říkám rána jak z děla

V postupu kampaní krom klasických budovatelských misí narazíte i na úkoly dobyvatelského charakteru - s přiděleným počtem vojáků máte za úkol zajistit určitou oblast, popřípadě ukrást mapu k pokladu či zajmout španělské lodě. Základem se vám však stane klasický systém "přijď, postav, vybuduj, vydělej, znič." S radostí budete hledět na pracovité vesničany, jenž staví oku lahodící budovy, těží drahé kovy a dřevo a loví potulnou zvířenu. Smysl pro autorský detail ale tímto výčtem nekončí a interakce mezi hráčem a herním prostředím přechází hranice pomyslné dokonalosti.

Každý váš čin, byť se jedná o pouhý posun jednotky na mapě, je opětován reakcí hry samotné. Jeden roztomilý příklad za všechny - vaše loď ka loví ryby nedaleko od břehu, aby nakrmila hladové krky pracujících vesničanů. Místo kde loví přitom není náhodné, což dokazuje rozdováděné hejno ryb vyskakujících vysoko nad hladinu. Vy se však rozhodnete, že v rámci ochrany doků přemístíte gigantickou bitevní loď víc na otevřené moře a plavidlo čirou náhodou postavíte poblíž rybího hejna, načež se ryby rozprchnou jako při bombovém útoku. Klid a pokoj pak nalézají o několik desítek metrů dál, kde se také po delším zmatku usídlí. Podobně příjemných detailů je hra nabitá k prasknutí.

Obchodní politika evropských mocností 16. století

Jedna z částí kampaně Age of Empires 3 se odehrává na počátku doby zámořských objevů - od konce 15. do poloviny 17. století. Průběh a výsledky soupeření tehdejších evropských mocností na poli námořního obchodu značně ovlivnily výsledky ekonomicko-politického vývoje pro další století. Konkrétně mám na mysli rozložení politického vlivu západoevropských mocností na evropský trh se surovinami. Proto je pro dobrou orientaci v ději AoE3 nutné pochopit tehdejší mocenské uspořádání jednotlivých států.

Mezi nejvyspělejší mořeplavce počátku 16. století patřili Francouzi, Italové, Angličané, Holanďané a Španělé. Není proto divu, že právě těchto pět mocností započalo proces zámořských výprav za objevováním nových světů. Důvodů pro uskutečňování těchto cest bylo hned několik. Hlavní příčinu je třeba hledat v rozvíjejícím se průmyslu tehdejších mocností, což mělo za následek tenčící se zásoby zlata a černého uhlí. Bylo tedy třeba hledat nová naleziště. Navíc stoupala poptávka po drahém zboží z Asie - čaj, kůže, vlna, zbraně, drahé kovy. Neméně vysoký byl zájem o trh s africkými otroky, který, až do svého zákazu v devatenáctém století, tvořil jednu z nejvýnosnějších podnikatelských aktivit v evropských dějinách.

Zámořské výpravy za zbožím a novými pevninami byly tedy spíše nutností než-li alternativou. V počátečních pokusech o dobývání nových světů se nejlépe blýskli kupci z italského Janova a  Španělé s Brity. Konkrétně poslední jmenovaní sváděli začátkem 16. století tuhé boje se Španěly o souostrovní území v oblasti Mexického zálivu. K hromadné kolonizaci se postupně připojovaly i ostatní státy. Současné území východní Kanady tak ovládali Francouzi, střed Severní Ameriky náležel Britům a o Jižní kontinent se dělili Portugalci se Španěly. A právě na britském koloniálním území se odehrává náš příběh. Takže vzhůru do boje proti Španělům!

Důležitější než chování ryb je však pro nás hráče význam samotných vojenských oddílů. Ačkoli je primárním úkolem každého vojáka brutální likvidace všech nepřátel a jeho vesnic, důležitou roli hraje i navazovaní diplomatických vztahů s původními obyvateli kontinentu. Jak sami víte, proces raně novověké kolonizace nebyl jen o válčení a zabíjení všeho cizího, ale především o taktizování a utváření spojeneckých paktů s některými benevolentnějšími indiánskými kmeny. V mnoha misích tak hraje významnou roli způsob, jakým se zachováte k místním.

Indiáni jsou dobří obchodníci a získat si je můžete výstavbou trhu s anglickým zbožím uprostřed jejich tábora. Jiný způsob spřátelení spočívá v plnění vedlejších úkolů mise, kdy vám kupříkladu záchrana zajatého indiánského chlapce zajistí loajalitu celého kmene a zisk užitečného spojence v boji. Budování přátelství s domorodými kmeny se převážně vztahuje na výpomoc ve společném boji proti Španělům, což dokazuje jedna z prvních misí, kdy musíte před zničením ubránit chrámy až do příchodu Aztécké armády.

V následující kapitole se dočtete, jaké získala hra AoE3 hodnocení - a jestli se recenzentovi podařilo na její tváři najít alespoň nějaký kaz či vadu...

Žánr: Strategie
Výrobce: Esemble Studios | Webové stránky hry