Recenze: Age of Empires: The Age of King - legenda porcovaná na tahy

Když ze strategie uděláte střílečku, neštěstí je na světě - potvrdit by to mohl případ jménem Commandos. Ještě hrozivěji však zní přerod ceněné realtime strategie v menší, úspornější a tahovou verzi. Zločin se odehrál na handheldu NDS a jeho výsledkem je nejhratelnější zástupce žánru pro bílou krásku od Nintenda.

Platforma: Nintendo DS
Multiplayer: Ano
Ukládání pozice na kazetu: Ano
Výrobce: Backbone
Vydavatel: Majesco
Distributor v ČR: Conquest (
Cena: 1 599 Kč

Age of Empires nepřichází z rukou původních stvořitelů Ensemble Studios, ale jsou dílem studia Backbone a kdysi významné, dnes sklíčené vydavatelské společnosti Majesco. Pokud se však firma po loňském neúspěchu stáhla z pole titulů pro velké platformy, Age of Empires představují správný a promyšlený krok vstříc úspěchu na handheldu Nintendo DS. Známá značka, silná platforma, slibný potenciál. Už to může k úspěchu stačit, přidá-li se navíc špetka kvality a vše je podáváno ještě horké. Škoda, že do ČR (Evropy) hra dorazila řádně vychlazená se zpožděním více než půl roku po vydání v USA.

Táhněte (do boje)

Tahová strategie bez jasně stanovených pravidel je jako first-person střílečka bez ucházející umělé inteligence - na pohled se jeví lákavě, uvnitř je však skrz naskrz prolezlá. Naštěstí to není případ The Age of Kings, která - věrna tradičním principům - vychází ve svých základech jednak z tahových strategií vůbec, druhak z tradic série Age of Empires, a k tomu všemu rozumně zohledňuje možnosti handheldu NDS. Na první pohled ničím nepřekvapí - hra je rozdělena na tahy, v daném kole můžete vždy ovládat veškeré své jednotky - jakmile ale jejich posun označíte za dokončený, již se k nim nelze vrátit.

Základní pohyb po mapě se zde odvíjí od směsice statistik, jejichž počet se ustálil na číslici 6. Kromě vzdálenosti, kterou je jednotka schopna v rámci jednoho tahu urazit (ten ovšem nezohledňuje náročný terén apod.), je charakterizována schopností dohledu, útoku na vzdálenost stanoveného počtu polí, stejně jako standardními vlastnostmi jako život, účinnost útoku a obrany. Vývojáři však neuvízly u základů a přidávají řadu speciálních schopností, z nichž řada se projeví pouze za specifických podmínek (účinnější útok kavalerie v případě, probíhá-li boj na pusté pláni, bonus pro velbloudy v boji s běžnými oři, a jiné).

Je to Age of Empires, není to Age of Empires?

Pan recenzent šel rychle na věc a čtenář chce jistě vědět, co přesně zůstalo z původního Age of Empires zachováno. Přerod v tahovou strategii nepoznamenal klasické oblasti: DS verze zachovává stavbu měst, hradů nebo divů světa (tedy klasickou budovatelskou část hry), zároveň však přidává řadu misí, v nichž jde o čistý boj. Nechybí klasický výzkum, kdy budete prostřednictvím desítek technologií získávat cenné bonusy (vše je snadno dostupné pomocí jediné položky v menu), ani postup do dalších historických epoch (jednoduše provázaný s dvojicí základních surovin a doplněný nutností dosáhnout stanoveného počtu objevů). Takřka vše je uživatelsky zpříjemněno, včetně snížení počtu surovin na přijatelné dvě - obilí těžíte na určených místech (musíte vystavět mlýn a až čtveřici farem), zlato jakbysmet, byť u něj si vystačíte s klasickým dolem.

Tvůrci nic nekomplikují a přestože na papíře může znít řada rozhodnutí neuvážlivě, při hraní je doceníte. Mluvím o stavbě budov, kdy je každá z nich dokončena během jediného kola (logika věci napovídá, že ty náročnější jako div světa by si vyžádaly delší čas), a jejich celkový počet nepřevýší počet prstů na obou vašich rukách. Samozřejmě zde neabsentuje nic, co by ohrozilo základy: stáje, kasárny, cvičiště lučištníku, univerzita nebo trh. Tím však výčet pomalu končí.

Na velikosti nezáleží

Také co do počtu jednotek neatakuje Age of Kings závratné mety - zpravidla se v každém z vojenských budov dostanete na číslici pěti jednotek, jež výjimečně doplní nájemní žoldáci, snadno dostupní na místním trhu. Částečně taktizovat umožní také výstavba hradů, které nejenže upevní vaši pozici v kraji, ale také umožní trénovat další jednotky nezávisle na základně (kasárny i další budovy jsou omezeny parametrem jedno kolo = jedna jednotka).

Nemá smysl jmenovat a zabývat se každou z jednotek (zvláště proto, že na své pouti pěticí herních kampaní narazíte na rozdílné civilizace a tím i bojovníky), o specialitách a bonusech jsem v jejich případě taktéž mluvil. Na řadu přicházejí hrdinové. Budete vládnout šarmem Johanky z Arku, Saladina nebo Richarda Lví Srdce, kteří vnášejí do bojových řad pocit bezpečí - už kvůli řadě mocných sil, jimiž vládnou. Hrdinům je umožněno navýšit statistiky jednotek, vyléčit je, získat slevu na výrobu jednotek v aktuální kole a další. Často se přitom vyplatí taktizovat - zejména v misích, v nichž jde o likvidaci nepřátelské armády (nikoliv živoucího města), se lze s boje snadno stáhnout, jednotky vyléčit a vydat se zpět do útoku.

Přívětivé, ale náležitě obtížné

Kam až se podíváte, chválím v předcházejícím textu přívětivost hry a drobné změny, které dělají z Age of Empires na DS příjemně hratelnou záležitost. Na mysli vyvstává prostá otázka: nezvrtlo se zjednodušení herních prvků v ponižování obtížnosti? Ani vzdáleně. Age of Kings není hrou, jíž byste proletěli během několika večerů, často budete mise opakovat a nejčastěji pěkně od začátku. K dispozici je vždy pouze jedna pozice pro uložení - a přestože ukládat můžete neomezeně, předchozí uložení je vždy nenávratně ztraceno (a s ním i možnost návratu do počáteční, často lépe rozehrané fáze mise).

Zásadní problém Age of Konga objevíte v pojetí velkých bitev, kdy je ovládání armády o několika desítkách jednotek zdlouhavé a náročné na pozornost (nejde jen o pohyb a útok, ale i zohledňování statistik a bonusů). Nadšení ze hry se proto snižuje, kampaň od kampaně je náročnější, delší a obtížnější, jakkoliv není nouze o náhlé zvraty a svůj podíl na zábavnosti hry nese také změna prostředí/civilizací. Potěší drobnost, kterou je zpřístupnění všech kampaní od samého počátku – kterou zvolíte, je na vašem rozhodnutí.

Pryč se skromností

Dobu potřebnou pro dokončení kampaní odhaduji na slušných 25 hodin, zábava tím ale ani zdaleka nekončí. Nechybí klasický skirmish mód, ve kterém se proti vám postaví až trojice dalších stran, svoji trošku do mlýna přidává také multiplayer, jenž si skupinka majitelů DS bleskurychle oblíbí.

• Tahový režim ničemu neuškodil
  • Jednoduché, přehledné statistiky
  • Rozmanitost misí
  • Uživatelsky přívětivé v řadě ohledu
  • Bohatá kampaň
  • Multiplayer jako bonus
  • Problematické velké bitvy
  • Pomalé scrollování po mapě
  • Animace později spíše obtěžují

The Age of Kings navíc neselhává ani v technických parametrech. Líbivá grafika herní mapy je střídána s animacemi boje v horním displeji: jejich efekt však doceníte pouze v prvních hodinách, abyste je později rychle přeskakovali. Standardně je však vrchní obrazovka konzole využita pro zobrazení statistik jednotek, součástí hry je i příjemná minimapa, kterou doceníte v případě rozsáhlejších map. K nim se váže další nepříjemnost: pomalé scrollování po mapě, kterému nepomůže ani použití pera.

Pokud jsme se báli osekaného a nudného levobočka, vyklubal se nám zde plnohodnotný člen rodiny Age of Empires. The Age of Kings v sobě snoubí historické pozadí herních kampaní, jež jsou dlouhé a dostatečně rozmanité, a vše podává v uživatelsky přívětivé formě. Ani to ji ovšem neřadí do škatulky jednoduchých her, když vás bude nutit vychytrale taktizovat a měnit styl hry. Nejlepší u nás dostupná strategie pro DS. Bez diskuse.

Zvuk: 8/10

Age of Empires přežila přerod v tahovou strategie a co víc, její koncept je takřka bezchybný: dojem ze hry proto kazí jen detaily, které rádi překousnete.

Diskuze (1) Další článek: Modifikace: 11-99 Enhancement pro SWAT 4