Recenze: American Conquest – dějiny amerického kontinentu

Když Kryštof Kolumbus před více než pěti stoletími po vyčerpávající cestě dorazil k břehům doposud nepoznané pevniny, ani v nejmenším netušil, jak jeho objev ovlivní následné dějiny. Americký kontinent se během několika set let proměnil v hojností překypující zemi svobody a naděje. Jak nelehký to byl úkol, to můžete na vlastní kůži pocítit ve strategii American Conquest.

Platforma: PC
Typ hry: realtime strategie
Minimální konfigurace: Procesor 450 MHz, 64 MB RAM, 1,3 GB na HDD, 16 MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 95/98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Procesor 1 GHz, 128 MB RAM, 1,3 GB na HDD, 32 MB grafická karta, DirectX 8.0, Windows 95/98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 1,3 GB na HDD, 64 MB grafická karta, Windows 2000
Multiplayer: Ano
Domovská stránka: (http://www.americanconquest.com/)
Výrobce hry: GSC Game World (http://www.gsc-game.com/)
Distributor hry: CDV (http://www.cdv.de/)
Distribuce v České republice: Cenega (http://www.cenega.cz/)

Zdánlivý dojem, že se italskému mořeplavci Kryštofu Kolumbovi podařilo v říjnu roku 1492 objevit novou cestu do kořením a jinými surovinami bohaté Indie, byl velmi brzy nahrazen skutečnou realitou - tehdejší středověká společnost tak měla co dočinění s kompletně novými a moderní kulturou nedotčenými končinami, prostředím indiánů a dalších starověkých civilizací. Právě na hrobech původních obyvatel zde započal vznikat zcela nový stát, země ideálů a nezkalených hodnot - Spojené státy americké. A mě je ctí, že vás dnes mohu pozvat na malý výlet bohatými dějinami tohoto bezpochyby zajímavého národa. Ten na vás totiž čeká v RTS American Conquest ukrajinského vývojářského týmu GSC Game World.

 

 

Osidlování amerického kontinentu

Tak jako evropští osadníci komunikovali s původními obyvateli amerického kontinentu, i na vás čeká onen nelehký úkol postupného osídlování těchto končin mnohem modernější a vyspělejší civilizací. Jistě ti historicky sečtělejší z vás dobře ví, co to v pravém slova smyslu znamená - boj, stovky mrtvých, litry krve. Do detailů již snad netřeba zacházet. Je totiž v pravdě nemyslitelné, aby dvě rozdílné kultury mohli žít ve vzájemně výhodné symbióze. A jak to tak bývá, jedna musela chtě nechtě té druhé ustoupit.

Z předchozího odstavce tak doufám zcela zřetelně vyplývá, kam povedou vaše kroky na samém počátku dějin amerického národa. Po samotném slastném a oslavovaném okamžiku vylodění tak budete muset zřídit první a základní pevnosti, města a plnit další rozličné činnosti, boje s místními obyvateli nevyjímaje. To je však jen samý počátek hry a s postupujícím časem (a modernizací světa jako takového), se mění i vaši nepřátelé. Jedno však zůstává - stálý boj o holý život.

Herní kampaně

Přestože celá hra je jakýmsi "naučným a poučným" průvodcem historii zaoceánského kontinentu, nebudete v jejím případě pouze v roli již rodilých Američanů. Čeká tak na vás kampaň za absolutistickou a silně katolickou velmoc Španělsko, hugenotskou Francii či puritánskou Anglii. Na vlastní kůži tak pocítíte, jaký dopad na život obyčejných lidí měla Sedmiletá válka, vyzkoušíte si také roli Pizzara či nejznámější americký konflikt, boj o nezávislost.

Na samý závěr něco málo pro ty z vás, kteří před kupou slov dávají přednost čisté a vždy přesné matematice. Vězte tedy, že singleplayer část hry obsahuje na 8 herních kampaní (z nich každá má zhruba po 5 misích). Navíc zde nechybí asi desítka dalších scénářů a samozřejmě také generátor náhodných map. Suma sumárum dává vše jmenované dohromady několik desítek hodin kvalitní zábavy. Připočteme-li k tomu navíc také herní editor, je jasné, že zážitků si při hraní American Conquest užijete více než dost.

Strategické kořeny + pár vlastních nápadů

Jak to tak bývá a jak již plyne ze samotného začlenění hry do nejvybranější společnosti realtime strategií, i na vás čekají okamžiky budování základen, tvorby jednotek, dobývání nepřátelských pozic nevyjímaje. V případě American Conquest celé vaše snažení ovlivňuje šestice surovin - krom jídla pak také dřevo, zlato, kamení, železo a cín, které povětšinou získáváte klasickým a zažitým způsobem. Zásoby potravin vám tak přinesou jen úrodná pole, zlato získáte jen díky nepříliš početným nalezištím této suroviny. Více snad již netřeba dodávat.

Přestože tedy byly dány RTS American Conquest do vínku klasické základy a standardy strategií, je zde i nesčetně faktorů, které hru jasně odlišují a vymezují ji. Již při prvním kontaktu s jakoukoliv misí hry tak máte možnost rozjet na plné obrázky výrobu nových jednotek - z počátku jste totiž obdarováni velmi slušnou zásobou všech surovin, která vám vydrží několik desítek minut hraní. Jste-li tedy opravdu zkušenými a prověřenými stratégy, podaří se vám některé mise dohrát bez použití záchranné sítě, jakou je bezpochyby mateřská základna a z ní plynoucí příjem nově naverbovaných vojáků.

 

 

Můj dům, můj hrad!

Tvůrci se mimo jiné zavděčili všem stratégům v pravém slova smyslu také minimalizací počtu budov. Celkově tak jakákoliv vaše základna nebude čítat více než tucet budov, což je jistě potěšující číslo, které vám dává více prostoru pro samotný boj a taktizování (co více, většina objektů nemá příliš velký význam a jejich stavba není životně důležitá). Vaše základna se tak bude krom centra, které je jakousi základní pevností, sestávat také z již mlýna a klasických budov.

Pokud vás zajímá, jakže tvůrci vyřešili otázku tvorby jednotek, budete jistě příjemně překvapeni - k jejich naverbování slouží právě základní pevnost. V American Conquest však platí prosté a jednoduché pravidlo "1 vesničan = 1 voják". Je tak doufám jasné, na co narážím. Pro získání určitého počtu vojáku je tak do centra vaší základny nutno poslat stejný počet obyčejných vesničanů. Tento systém je rozhodně výhodnější a realističtější, než "pěstování" jednotek z ničeho, jak je zvykem u ostatních strategií.

Armáda jako základ úspěchu!

Trend snižování počtů se naštěstí nijak projevil na nabídce jednotek - těch najdete ve hře slušný počet, krom kavalerie pak například jednotky vybavené mušketami, kopiníky, bukanýry atd. Důležití jsou mezi jinými například oficíři, kteří slouží k organizování celé armády. Alespoň tak je tomu u moderních evropských národů. Na druhé straně však budou jedním z vašich hlavních protivníků (ovšem i spojenců) v průběhu všech kampaní také původní obyvatelé amerického kontinentu - Májové, Inkové a další starověké civilizace, potažmo indiánské kmeny. Těšit se tak můžete na setkání s jejich lučištníky, šamany a dalšími jednotkami.

Tvůrci navíc právě v oblasti jednotek dokazují, že jim v žádném případě není cizí pojem realismus. Je proto naprosto nezbytné zvolit správné rozmístění jinak dobře vyvážených jednotek. Například klasičtí střelci musí po každém výstřelu poměrně zdlouhavě nabíjet a proto je nutné chránit je před nepřáteli jiným druhem vojáků, určeným pro boj z blízka.

Příznivce realistických bitev pak jistě potěší také vyřešení otázky populačního limitu. Zapomeňte na omezení v řádu stovek jednotek, v American Conquest můžete zaráz operovat s několika tisícovkami vojáků, samozřejmě za předpokladu, že se vám tak velkou armádu podaří vytvořit/uživit. Všechny bitvy v AC jsou tak skutečně velkolepé a potěší oko každého příznivce strategických hrátek.

21. století a 2D grafika?

3D grafika ve strategiích, ano či ne? Toť otázka, o níž bychom mohli polemizovat hodiny, popsat stovky stran papíru a vyplnit obsah mnoha webových serverů. Byť to zřejmě bude pro mnohé z vás překvapující, vězte, že tvůrci dali svému dílku do vínku pouze 2D izometrickou grafiku. Kdo by si však myslel, že návrat dob nedávno minulých může být právě v této oblasti krokem zpět, byl by zřejmě mile či nemile (to už je pouze na vás) překvapen - právě opak je totiž pravdou. Jednotlivé herní postavičky jsou zpracovány opravdu vynikajícně, stejně tak je tomu u budov. Našinec by tak mohl mít menší výtku pouze k jednotvárnému prostředí a terénu, který přece jenom při přímé konfrontaci s 3D grafikou obdařenými kolegy ztrácí. Nic ovšem není dokonalé ...

 

 

... a platí to i v případě American Conquest. Bohužel, nedokonalý terén a chudé prostředí není jedinou vadou na jinak precizně zpracovaném titulu. Horší je to také s přehledností map, kterou kazí především špatně umístěná kamera. Ta ve spolupráci s velikostí některých budov způsobuje nepříjemný efekt, kdy vám právě obytný objekt zabírá celou plochu herní obrazovky. Jistě bych nebyl sám, kdo by mimo jiné ocenil možnost zviditelnění jednotek v případě, že jsou schovány za stěnami budov - velmi uspokojivé řešení tohoto problému již nabídla strategie Age of Mythology.

Rozmanitá fauna a neposlušní vojáci

Bohužel, tím výčet drobných nedostatků nekončí. Jistě je pozitivní, že autoři doplnili celý herní svět také mnoha druhy zvířectva. Přesto jsou to právě ony, kdo se v mnoha případech pustí do křížku s vašimi vojáky a je až neuvěřitelné, jak úspěšný může být buvol v přímém souboji s lidským a střelnou zbraní vybaveným soupeřem. Zdaleka nejhorší je však skutečnost, že se do hloupého boje se zástupci fauny pouštějí také vaši vlastní "svěřenci" a to zcela bezdůvodně a bezmyšlenkovitě.

Vaši strategii a snahu o zničení nepřítele pak jisto jistě znepříjemní také chybky v umělé inteligenci. Přestože je právě ona jako celek velmi vyvážená a nadprůměrná, vaše vlastní postavy se v boji nelogicky snaží vždy pronásledovat uprchnuvšího nepřítele. Po troše nepozornosti se vám tak může velmi dobře stát, že se vaše do této doby dobře organizovaná armáda rozprchne do všech koutů herní mapy. Rozprášit malé shluky bojovníků je pak pro soupeře doslova hračkou.

Také ve vašich řadách se však najdou zbabělci a zběhové, kteří se snaží utéci při jakémkoliv náznaku problému. Byť to možná působí nelogicky, strach je základním atributem života a utéct před přesilou (eventuelně schopnějšími jednotkami) je v předem prohraném souboji zřejmě tím nejvhodnějším řešením. V případě jakékoliv hry je však podobný okamžik doslova a do písmene frustrující a dokáže znatelně nabourat celou vaší taktiku. Důležité je tedy udržovat morálku mužstva na co možná nejvyšší úrovni, k čemuž vám dopomůžou nejen již zmiňovaní oficíři, ale také bubeníci či nosiči vlajky.

Světlé stránky hry
  • Bohatá kampaň
  • Dlouhá výdrž
  • Gigantické bitvy
  • Grafika a ozvučení
  • Editor
Temné stránky hry
  • Terén a rozmanitost herního prostředí
  • Pro nezkušené hráče také obtížnost
  • Zvířata, která vám znepříjemňují život

Americké dějiny na vašem PC

Než nad American Conquest vyřknu závěrečný ortel, rád bych zmínil také prostý fakt a skutečnost, že hra byla krom jiného obdařena také multiplayerem. Hra více hráčů je zajímavá a neotřelá takřka vždy a máte-li proti sobě skutečně kvalitního soupeře, pak ještě více. A v American Conquest to platí dvojnásob.

Pomalu finišujeme a tak tedy rovnou bez zbytečného otálení přejděme k závěrečnému hodnocení strategie American Conquest známého ukrajinského vývojářského týmu GSC Game World. Je nepochybné, že tvůrci stejně jako v případě hry Cossacks: European Wars nabídli skutečně zajímavý titul, jednoznačně se řadící mezi nadprůměr žánru. Jinak skvělý dojem z počinu samotného tak kazí pouze několik hloupých chybiček - některé z nich jsou však takového rázu, že mohou být po troše snahy ze strany autorů opraveny patchem. Ať již ano či ne, mě nezbývá, než hru American Conquest doporučit opravdu všem fanouškům realtime strategií. Její koupí totiž v žádném případě neprohloupíte.

Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 8/10

Jako svěží jarní vánek ve světě strategií, tak můžeme vnímat počin America Conquest ukrajinských tvůrců GSC Game World. Nebýt několika v pravdě zbytečných chyb, mohl se z nenápadného černého koně vyklubat rodilý přeborník! Takhle tu máme "pouze" velmi kvalitní RTS, která je určena pro všechny ty z vás, kteří dávají přednost rychlé akci před zdlouhavým plánováním a stavbou/opevňováním základny.

Celkové hodnocení: 8/10

Diskuze (3) Další článek: Nový týden: Ptejte se Jiřího Sládka - nového šéfredaktora GameStaru!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,